המלך עבדאללה (מימין) ואחיו למחצה הנסיך חמזה בתפילה לסיום 40 ימי האבל על מות המלך חוסיין, 18 במרץ 1999 (צילום: Majed Jaber/REUTERS/Alamy)
Majed Jaber/REUTERS/Alamy

נטפליקס עוד תעשה מזה סדרה

אחרי ארבע מלכות ותריסר צאצאים, חוסיין מלך ירדן הלך לעולמו לפני 22 שנים והשאיר הוראות מבלבלות בנוגע ליורש העצר שלו ● השבוע, לראשונה, עלה לכותרות הנסיך חמזה, כמי שלכאורה לקח חלק ב"נסיון הפיכה" נגד אחיו, המלך עבדאללה ● או שמא מדובר בחושף שחיתויות נועז שמבקש לצאת נגד השלטון הירדני? ● אמיר בן-דוד הלך לברר אצל המומחים מי נגד מי בגרסת "הכתר" הירדנית

הדיווחים מירדן בימים האחרונים נראו כמו פרק סוף עונה דרמטי בסדרת בית מלוכה, מהסוג החביב על קברניטי נטפליקס.

נסיך בשם חמזה, גבר נאה מאוד ורהוט, אבל גם אלמוני למדי לישראלים שלא עקבו אחרי העונות הקודמות של הסידרה, הואשם בקשירת קשר נגד המלך המכהן, עבדאללה, שהוא גם אחיו למחצה.

בתפנית עלילתית מבריקה, חמזה הצליח להעביר באמצעות עורך דינו סרטון לבי-בי-סי, שבו הסביר שהמשטרה החשאית הירדנית סוגרת עליו, ולכן הוא כנראה לא יוכל בקרוב ליצור קשר עם העולם החיצון. הוא התריע שסביר להניח שיאשימו אותו בכוונה לחולל הפיכה, וחשוב לו שהעולם יידע שזה פשוט לא נכון, ושכל מה שהוא רצה לעשות זה רק להזהיר מפני השחיתות הגואה בחברה הירדנית.

אנחנו, שעוקבים בעניין אחרי עלילות בית המלוכה הבריטי האמיתי – בין העונה האחרונה של "הכתר" לראיון המדובר של הארי ומייגן אצל אופרה ווינפרי – ומתמצאים גם בפוליטיקה הבדיונית של בתי מלוכה פיקטיביים ב"משחקי הכס", נזכרנו שלא רחוק, מעבר לגבול, מתנהלת דרמה מלכותית מורכבת לא פחות, שבדרך כלל כמעט שלא מושכת את תשומת ליבנו.

הנסיך חמזה בן חוסיין בווידאו שהועבר לבי-בי-סי, 3 באפריל 2021
הנסיך חמזה בן חוסיין בווידאו שהועבר לבי-בי-סי, 3 באפריל 2021

פרופ' רונן יצחק, ראש החטיבה ללימודי המזרח התיכון באקדמית גליל מערבי, ומומחה לירדן, צוחק כשאני מתאר לו את ההתפתחויות בעמאן כדרמה טלוויזיונית. המציאות שהוא מכיר זוהרת פחות. "אני לא מתרשם שהיה ניסיון להדיח את המלך עבדאללה", הוא אומר. "אני רואה יותר ניסיון לבסס את המעמד של הנסיך חמזה, או להחזיר לעצמו את המעמד.

"אני לא רואה בין העצורים דמות צבאית בכירה. אני רואה רק פקידי ממשל. בירדן, כמו במדינות ערביות אחרות, אי אפשר לחולל הפיכה באמצעות גורמים אזרחיים. הצבא זה הכוח החזק ביותר בירדן. הוא גם נהנה מהתמיכה הגבוהה ביותר בין כל מוסדות השלטון. לצבא יש תמיכה של 90% מהציבור. כך שאם אין לצדו של חמזה דמות צבאית בכירה, קשה לי להאמין שהיה באמת ניסיון הפיכה.

"אני לא רואה בין העצורים דמות צבאית בכירה. אני רואה רק פקידי ממשל. בירדן, כמו במדינות ערביות אחרות, אי אפשר לחולל הפיכה באמצעות גורמים אזרחיים. הצבא זה הכוח החזק ביותר בירדן"

"לדעתי הדרמה שנוצרה סביב מה שקורה בירדן מוגזמת. אני מתקשה להאמין שזה יתפתח למשהו בעל חשיבות היסטורית.

"שים לב שהראשונה שהתייצבה לצדו של מלך ירדן הייתה סעודיה. אני לא רוצה לומר 'על ראש הגנב בוער הכובע' אבל עובדה שסעודיה הייתה הראשונה להגיב. ומיד אחר כך עומאן, קטאר, לבנון, מצרים, הליגה הערבית. כולם התייצבו. לכן זה נראה לי כמו אירוע שכבר הגיע לסיומו. אני לא רואה משהו נוסף".

פרופ' אלי פודה (צילום: באדיבות המצולם)
פרופ' אלי פודה (צילום: באדיבות המצולם)

גם פרופ' אלי פודה, נשיא האגודה הישראלית ללימודי המזרח התיכון והאסלאם, מסכים: "ההתרשמות שלי היא שיש הגזמה בתקשורת. השימוש במילה 'הפיכה' נשמע לי מוגזם. אני אפילו לא יודע אם 'ניסיון הפיכה' משקף את מה שקורה.

"יש שם כנראה אירוע מוגבל שבו הם גילו שיורש העצר לשעבר פועל בכל מיני דרכים לקדם כל מיני רעיונות שלא מוצאים חן בעיניהם. חלקם אולי תוך כדי קשר עם גורמים עוינים למשטר. הם לא ציינו באף מקום מי הגורם העוין הזה".

כולם מצביעים על סעודיה.
"אני לא חושב שזה הסעודים. לסעודים יש אינטרס ראשון במעלה שבית המלוכה יישאר על כנו, אז אני לא רואה אותם מעורבים לרעה".

"יש שם כנראה אירוע מוגבל שבו הם גילו שיורש העצר לשעבר פועל בכל מיני דרכים לקדם כל מיני רעיונות שלא מוצאים חן בעיניהם. חלקם אולי תוך כדי קשר עם גורמים עוינים למשטר. הם לא ציינו באף מקום מי הגורם העוין הזה"

פרשת ארבע המלכות

זה הרגע לתקציר העונות הקודמות בסדרת הדרמה המורכבת "משחקי הכס של עמאן", שלא הפכה ללהיט בישראל, למרות חיבה של הישראלים למערות פטרה ולמלונות עקבה, ולמרות שהיא כללה לא מעט סיפורים מסעירים ותפניות עלילה מרתקות.

שני גיבורי העונה החדשה, המלך עבדאללה והנסיך חמזה, הם אחים למחצה. שניהם בניו של המלך חוסיין שמת בפברואר 1999, חמש שנים אחרי שחתם עם ישראל על הסכם שלום היסטורי.

המלך עבדאללה הוא בנה של אשתו השנייה של חוסיין, שגדלה בכלל כטוני גרדינר, בתו של קצין בריטי ששירת בירדן. היא התחתנה עם המלך חוסיין אחרי שהתאסלמה וקיבלה את השם "המלכה מונא".

המלך חוסיין עם ארושתו הבריטית, טוני גרדינר, במאי 1961 (צילום: AP Photo)
המלך חוסיין עם ארושתו הבריטית, טוני גרדינר, במאי 1961 (צילום: AP Photo)

חמזה הוא בנה של אליזבט נג'יב חלבי, אשתו הרביעית של המלך חוסיין, אמריקאית ממוצא נוצרי-לבנוני, שנישאה לחוסיין ב-1978 וקיבלה השם "המלכה נור".

נשמע מסובך? חכו, העלילה מפותלת בהרבה. ואין כמו העיתונאי הוותיק אהרל'ה ברנע לעשות מעט סדר. ברנע היה חבר קרוב של דינא בנת עבד אל חמיד, המלכה הראשונה של ירדן, שמתה לפני שנתיים בגיל 90.

תסריטאי "העונה של המלכה דינא" יכלו להתבסס על הספר "ללכת שבי" שברנע פרסם (יחד עם עמליה ארגמן-ברנע).

דינא היתה מרצה לספרות אנגלית באוניברסיטת קהיר. היא התחתנה עם המלך חוסיין ב-1955 בטקס מרשים. היא היתה בת 26, בוגרת קיימברידג'. חוסיין היה בן 19. אחרי שנתיים, השניים התגרשו, ובין לבין נולדה הבכורה המלכותית עאליה.

יום הנישואים של המלך חוסיין והנסיכה דינא, 19 באפריל 1955 (צילום: AP Photo)
יום הנישואים של המלך חוסיין והנסיכה דינא, 19 באפריל 1955 (צילום: AP Photo)

"בשנת 1970, במהלך האירועים של ספטמבר השחור, שבמהלכם המלך חוסיין גירש את כל אנשי אש"ף ללבנון, המלכה דינא – שכבר היתה גרושה 13 שנה מהמלך – התחתנה עם צלאח תעאמרי", מספר ברנע. "הם התחתנו ממש במהלך הקרבות בירדן בספטמבר 70', על איזו גבעה ליד עמאן. וכשהמלך גירש את אנשי אש"ף ללבנון, הם עברו לשם וגרו עד 1982 בצידון.

"צלאח תעמארי היה בכיר שבויי אש"ף שנפלו בידי ישראל במלחמת לבנון הראשונה. אני באתי לראיין אותו והתפתחו בינינו יחסים. בראיון הזה הוא סיפר לי על אשתו, שהיא מלכת ירדן לשעבר. הבאנו אותה אז לביקור חשאי בישראל והפגשנו אותה עם בעלה באיזה מלון שאליו הוצאנו אותו מהכלא.

"תעמארי היה בכיר שבויי אש"ף שנפלו בידי ישראל במלחמת לבנון הראשונה. אני באתי לראיין אותו והוא סיפר לי על אשתו, שהיא מלכת ירדן לשעבר. הבאנו אותה אז לביקור חשאי בישראל והפגשנו אותם בחשאי"

"הסיבה שאני הייתי העיתונאי הישראלי היחיד שהיה יכול לראיין אותו היא שהוא הוחזק במתקן סודי של יחידה 504, שאני הייתי איש מילואים שלה. אתה מבין? אז הבאנו אותה. זה היה בבחינתנו 'שלח לחמך על פני המים'. בכל זאת: היא מלכה לשעבר, הוא בכיר באש"ף. הוצאנו אותו למלון. היא הגיעה מחוץ לארץ, והכל בזמן המלחמה, בזמן הקרבות.

אהרן ברנע (צילום: משה שי/פלאש90)
אהרן ברנע (צילום: משה שי/פלאש90)

"עשינו מחווה אנושית. הרי עוד לא היה שלום עם ירדן. ומאז היינו בקשר עד מותה ואני בקשר עם הבת שלה – עאליה – עד היום. אבל אני לא מדבר איתה על האחים שלה ולא על המלך ולא על מה קורה בירדן. אני מדבר איתה רק על עניינים אישיים בינינו".

ברנע מזכיר איך נראה עץ המלוכה הירדני: "אחרי שהמלך התגרש מדינא, האישה השנייה שלו, הייתה המלכה מונא – האנגליה, טוני גרדינר – נולדו להם עבדאללה, המלך הנוכחי, ואחיו פייסל, שהיה מפקד חיל האוויר, ועוד שתי בנות תאומות. גם מונא גורשה.

"אחריה הייתה עאליה בהאא אל-דין טוקאן, פלסטינית משכם שנהרגה בתאונת מסוק. ממנה יש למלך שלושה ילדים, אחת מהם מאומצת. הבן הגדול שלהם, עלי, היה ראש יחידת אבטחת האישים של המלך חוסיין ואחר כך גם של המלך עבדאללה. ממה שאני מבין הוא עכשיו בצד של חמזה.

"ומהאישה הרביעית, נור, יש למלך ארבעה ילדים, שחמזה הוא הגדול ביניהם.

"וחוץ מזה יש את אחיו של המלך חוסיין, חסן, שהיה אמור לרשת את מקומו. כשהמלך עמד למות, כל העולם חשב שהוא ימנה במקומו את אחיו חסן. המלכה נור, שהייתה אשתו ביום פטירתו, רצתה שהוא ימנה את הבן שלה, את חמזה.

"מה המלך עשה? הוא לא מינה את חסן ולא מינה את חמזה, אלא את עבדאללה, שהיה הבן הכי גדול שלו. מעליו יש את הבת של דינא, עאליה, שהיא החברה שלי. אבל אותה אי אפשר למנות כי היא לא גבר".

"המלכה נור, שהייתה אשתו של המלך חוסיין ביום פטירתו, רצתה שהוא ימנה את הבן שלה, את חמזה. מה המלך עשה? הוא לא מינה את חסן ולא מינה את חמזה, אלא את עבדאללה, שהיה הבן הכי גדול שלו"

מה רוצה חמזה

עכשיו, כשפחות או יותר ברור מי הנפשות הפועלות, אפשר לנסות להבין מה קורה בירדן, ולמה הנסיך חמזה עלה לפתע על הבמה הלאומית והבינלאומית, אחרי שנים רבות שנשאר בצל.

פרופ' רונן יצחק (צילום: ערן שור)
פרופ' רונן יצחק (צילום: ערן שור)

"אחרי שעבדאללה מונה לרשת את המלך חוסיין, הוא מינה את חמזה ליורש העצר, כנראה בלחץ של המלכה נור", מזכיר פרופ' רונן יצחק, "אבל אחרי ארבע שנים המלך עבדאללה שלל מחמזה את התואר יורש העצר, והעביר אותו לבן שלו".

מה המשמעות של יורש עצר?
"אתה הבא בתור לרשת את השלטון".

זה תואר שמגיע גם עם סמכויות או כוח?
"יש סמכויות. בהיעדרו של המלך, יורש העצר ממלא את מקומו. הוא נציג של המלך בכינוסים רשמיים. זה מעמד ציבורי רם".

ומן הסתם חמזה נפגע כשעבדאללה שלל ממנו את התואר.
"כן. ועכשיו הוא כנראה רוצה להשיב לעצמו את התואר. הוא רוצה לחזור לכותרות. הוא מתרועע עם ראשי שבטים. רוצה לצבור מעמד. ויכול להיות שהמלך עבדאללה לא אוהב את הדבר הזה. אבל שוב – לא נראה לי שמדובר בניסיון הפיכה, אלא יותר בניסיון לבסס את המעמד שלו כקול אופוזיציוני וביקורתי כלפי המלך".

"חמזה כנראה רוצה להשיב לעצמו את התואר. הוא רוצה לחזור לכותרות. הוא מתרועע עם ראשי שבטים. רוצה לצבור מעמד. ויכול להיות שהמלך עבדאללה לא אוהב את הדבר הזה"

איזה עוד כוחות משמעותיים פועלים בבית המלוכה?
"הנסיך חסן, שסולק ערב מותו של חוסיין בפברואר 99', נמצא בירדן. הוא אפילו די מקורב לשלטון. כשהמלך עבדאללה קיבל את חיסון הקורונה הוא הגיע יחד עם הבן שלו, חוסיין, ועם הדוד שלו חסן. וכמחווה הוא אפילו נתן לו להתחסן ראשון. כלומר – אין עויינות ביניהם".

היו סיבובים קודמים של עימותים עם חמזה?
"לא שידוע לי. אני יודע שהיו מצידו בעבר ניסיונות לצבור תמיכה".

הנסיך חמזה ואמו המלכה נור ב-2004 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
הנסיך חמזה ואמו המלכה נור ב-2004 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

אתה בקשר עם אנשים בירדן? דיברת איתם ביומיים האחרונים?
"דיברתי אתמול במוצאי שבת עם משכילים ירדנים. אנשי אקדמיה".

ואיך המשבר נראה מנקודת מבטם?
"הם חוזרים על הטענה שיש גורמי חוץ שמנסים לפגוע בשלטון הירדני. סעודים, ישראלים. הם קראו לזה 'מועמרה' – מועמרה זה 'קשירת קשר'. הם דיברו על קשירת קשר של חמזה עם סעודיה ונתניהו וכל מיני כאלה גורמים פרו-מערביים שרוצים לפגוע בשלטון הירדני ולחסל אותו".

הירדני הממוצע חשוף לכל מה שאנחנו נחשפים אליו?
"כן. ירדן מאוד ליברלית באופן יחסי. אין הגבלות על האינטרנט. הכול גלוי. ואם זה לא מתפרסם בתקשורת הממסדית, יש לירדנים גם תקשורת לא ממסדית. רשתות חברתיות פעילות. יש שם חופש ביטוי, אחד הגבוהים בעולם הערבי. ביקורת על המדיניות של עבדאללה מתפרסמת בירדן מדי פעם. זה לא משהו חריג.

"ירדן מאוד ליברלית באופן יחסי. אין הגבלות על האינטרנט. הכול גלוי. יש שם חופש ביטוי, אחד הגבוהים בעולם הערבי. ביקורת על המדיניות של עבדאללה מתפרסמת בירדן מדי פעם. זה לא משהו חריג"

"העיתונות הירדנית מאוד פתוחה והיא גם מאוד ביקורתית כלפי עבדאללה וכלפי השלטון. הייחוד עכשיו שזה מישהו מתוך בית המלוכה שמבקר את השלטון. אבל הוא עושה את זה כנראה מטעמים אינטרסנטיים".

המלך חוסיין מציג את בנו חמזה בגרמניה, יולי 1980 (צילום: AP Photo/Klaus Schlagmann)
המלך חוסיין מציג את בנו חמזה בגרמניה, יולי 1980 (צילום: AP Photo/Klaus Schlagmann)

איך נראים חיי היומיום של חמזה? יש לו משכורת מטעם הממלכה? הוא חי בארמון משלו?
"כן. יש לו ארמון. יש לו לשכה מלכותית. הוא היה קודם גם איש צבא".

והוא גם אחראי על משהו, או שרק נהנה מכבוד ומחיים נוחים?
"אין לו תפקיד. בדרך כלל לאנשי בית המלוכה יש כל מיני קרנות שהם מנהלים. דברים כאלה. בדרך כלל הם לא ממלאים תפקיד ביצועי כמו של שר או מנכ"ל משרד".

מה נסיך כזה עושה כל היום?
"נפגש עם אנשים. זה מעמד ייצוגי בלי סמכויות מהותיות".

כמה "ארמונות מלוכה" כאלה של המשפחה המלכותית יש בירדן?
"יש הרבה. אל תשכח שרק למלך עבדאללה יש ארבעה ארמונות, אם אני לא טועה. ויש ארמון לכל נסיך. גם לנסיך חסן (אחיו של המלך חוסיין המנוח ודודו של עבדאללה) יש ארמון ולשכה מלכותית".

הארמון של המלך עבדאללה בעמאן, ירדן (צילום: Carlo Allegri/Pool Photo via AP)
הארמון של המלך עבדאללה בעמאן, ירדן (צילום: Carlo Allegri/Pool Photo via AP)

כלומר, כל הצאצאים של המלך חוסיין מארבע נשותיו, חיים חיי פאר מלכותיים במדינה שנמצאת במשבר כלכלי חמור? זה לא מעצבן את האנשים? לא מתקוממים שם על הפער העצום בין אורח החיים של בית המלוכה לחיים הקשים של הירדני הממוצע?
"כמו שירדני בכיר אמר לי פעם, הם סומכים על שיקול דעתו של המלך, כי הם יודעים שכל עוד הם חיים ומתפרנסים, בניגוד למה שקורה בארצות הערביות האחרות, מצבם טוב. אז נכון – המלך הוא עשיר, אבל כל עוד הוא לא מחסל אנשים כמו שקרה בסוריה, למשל, אז זה בסדר.

"הירדנים סומכים על שיקול דעתו של המלך, כי הם יודעים שכל עוד הם חיים ומתפרנסים, מצבם טוב. אז נכון – המלך הוא עשיר, אבל כל עוד הוא לא מחסל אנשים כמו שקרה בסוריה, למשל, אז זה בסדר"

"כל זמן שהם מתפרנסים, עובדים והמדינה יציבה, מבחינתם אין שום בעיה. נכון שיש גם כאלה שמתרעמים. צריך לזכור שמצבה של ירדן סביר, גם מבחינת השחיתות וגם מבחינת הדמוקרטיזציה. והאזרחים יודעים את זה".

כלומר, הירדני הממוצע אומר לעצמו 'זה הרע במיעוטו', זה אולי לא מצב אידיאלי, אבל יכול להיות הרבה יותר גרוע אז נסתפק בזה?
"כן. זה לא אידיאלי אבל ירדן יציבה, ירדן פתוחה, אין כמעט טרור בירדן. בעיות שחיתות נחשפות ומטופלות".

זה לא מה שהנסיך חמזה תיאר בהקלטה שהפרקליט שלו העביר לבי-בי-סי. הוא מחה נגד השחיתות הגואה.
"כן, אבל אל תשכח שפרשיות שחיתות מתפרסמות כמעט מדי יום בעיתונות הירדנית, כולל של בכירים בממשל. ואנשים נשפטים והולכים לכלא. כולל חברי פרלמנט. שרים לשעבר. כולל ראש המודיעין הירדני לשעבר שנכנס לכלא להרבה שנים על מעילה וביקש חנינה מהמלך והמלך סירב לחון אותו.

הנסיך חמזה ואחיו למחצה, עבדאללה מלך ירדן (צילום: Majed Jaber/REUTERS/Alamy)
הנסיך חמזה ואחיו למחצה, עבדאללה מלך ירדן (צילום: Majed Jaber/REUTERS/Alamy)

"יש עונשים, יש דו"ח של הרשות לניקיון כפיים הירדנית, שחוקרת את הנושאים האלה ומפרסמת דו"ח שנתי עם השמות של המושחתים ודרכי הטיפול בהם. מחלטים את הכספים שלהם. הכול גלוי. הכול חשוף. מה שמוכיח שהם נמצאים במקום טוב יחסית – הם אפילו צוינו לשבח על ידי האו"ם על הפעילות נגד השחיתות".

איך היחס של הפלסטינים שמתגוררים בירדן לכל מה שתיארת עכשיו?
"הפלסטינים הם לא בהכרח אנטי ירדנים. הם לא בהכרח אנטי המשפחה האשמית. הם לא בהכרח אנטי מלוכנים. והם לא בהכרח חתרנים כלפי השלטון.

"יש נטייה כזו מבחוץ להכליל אותם ולהניח שכל פלסטיני בהכרח חותר תחת השלטון בירדן. זה לא מדויק. יש הרבה פלסטינים שתומכים בשלטון ותומכים בעבדאללה. אבל יש מדי פעם ביקורת. הביקורת הזו רק מבטאת את העוצמה ואת החוזק של המדינה להכיל את הדבר הזה".

"יש נטייה כזו מבחוץ להכליל ולהניח שכל פלסטיני בהכרח חותר תחת השלטון בירדן. זה לא מדויק. יש הרבה פלסטינים שתומכים בשלטון ותומכים בעבדאללה"

נפגוש את חמזה בפרקים הבאים, או שהוא ייעלם ולא יחזור?
"ירדן זו לא סוריה שמעלימים בה אנשים. זו מדינה מאוד ליברלית. לא מוציאים שם להורג בסיטונות. גם קונספירטורים שהיו בעבר לא הוצאו להורג. יכול להיות שיש פה ניסיון להשתיק את הביקורת של חמזה, לצמצם אותה ואולי לפגוע במעמד שלו. לא יותר מזה".

עוד 2,131 מילים
סגירה