חלקם של הבדואים בהתארגנות נגד הכתר הירדני

הנסיך הירדני חמזה בין חוסיין, צילום מסך מSky News-
הנסיך הירדני חמזה בין חוסיין, צילום מסך מSky News-

לדרמה בירדן יש כמה פנים. המתח בתוך משפחת המלוכה הוא עניין פנימי ירדני, ואנו מקווים שתימצא הנוסחה לשלום בית, כי היציבות של ירדן הוא אינטרס ישראלי עליון.

אבל יש לשים לב לעניין מדאיג, שיש לקוות שלא יקבל תפנית לרעה, והוא חלקם של הבדואים בהתארגנות נגד הכתר.

המתח במשפחת המלוכה הירדנית הוא עניין פנימי ירדני, ויש לקוות שתימצא הנוסחה לשלום בית, כי היציבות של ירדן הוא אינטרס ישראלי עליון. אבל יש לשים לב לעניין מדאיג: חלקם של הבדואים בהתארגנות נגד הכתר

יש כמה עדויות של מפגשים בין הנסיך חמזה לבין בני השבטים במדבר הירדני, (מן הדקה 5:20) ובעיקר השבט הגדול חוויטאת, שהיה בין מייסדי ירדן כאשר עלה מן החיג'אז יחד עם לורנס איש ערב. הוא בפירוש מדבר איתם על כשלון הממלכה ועל השחיתות.

יש כעס גדול בקרב השבטים הבדואים על השלטון המרכזי בגלל שתי סיבות עיקריות – הדרדרות המצב הכלכלי, וההישענות הגוברת של הכתר על היסוד הפלסטיני.

הביקורת מכוונת כלפי המלכה ראניה, הפלסטינית, והסיכוי שמלך ירדן בעתיד, יורש העצר חוסיין, הוא חצי פלסטיני, לא מקובלת על השבטים הבדואים. אבל אלה עניינים פנימיים של ירדן, שישראל לא צריכה להיות מעורבת בהם.

במה היא כן יכולה להיות מעורבת? בשיפור המצב הכלכלי בפריפריה הבדואית. מעולם לא הבנתי מדוע ישראל מקימה אזורי תעשייה לפלסטינים וחוטפת על זה BDS, בעוד שהיא יכולה לקדם את הפריפריה הבדואית, ואיש לא נותן את דעתו על כך. בסופו של יום, 70 אחוז מן החיילים הירדנים השומרים על הגבול הארוך ביותר שלנו הם בני השבטים.

חלק ממסע השכנוע בירדן לקבל את השלום עם ישראל היה שזה יביא לשגשוג כלכלי. ישראל הקימה אזורי תעשייה לפלסטינים בצפון ירדן, והזניחה את הדרום הבדואי.

חלק ממסע השכנוע בירדן לקבל את השלום עם ישראל היה שזה יביא לשגשוג כלכלי. אבל במקום לקדם את הפריפריה הבדואית, ישראל הקימה אזורי תעשייה לפלסטינים בצפון ירדן, והזניחה את הדרום הבדואי

ישראל לא צריכה לעשות זאת ישירות, אלא להפעיל גורמים בינלאומיים שייקחו אחריות לפיתוח הפרפריה הבדואית בירדן, ואגב – זה רעיון טוב לגבי הבדואים בישראל.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 305 מילים
סגירה