הכנסת ה-24 סופרת את קיצה לאחור

העימותים לא נפסקו לרגע בכל פינה ושנייה בכנסת אתמול ● נשיא המדינה החרים את טקס הצילום המסורתי עם ראש הממשלה וראשי הסיעות ● יו"ר הכנסת תרם את ההתנפלות שלו על מערכת המשפט ● חברי הכנסת משני צדי המתרס התקוטטו על נוסח שבועת האמונים ● ובמסדרונות כולם הסכימו על דבר אחד: הפאזל בלתי אפשרי והסיכוי שתוקם ממשלה, כל ממשלה, הופך ליותר ויותר קלוש ● פרשנות

מליאת הכנסת בישיבת הפתיחה של הכנסת ה-24, 6 באפריל 2021 (צילום: דוברות הכנסת, תדמית הפקות)
דוברות הכנסת, תדמית הפקות
מליאת הכנסת בישיבת הפתיחה של הכנסת ה-24, 6 באפריל 2021

ביום ההשבעה החגיגי שלה, נראתה הכנסת כמו שדה קרב פוליטי. היום החגיגי התחיל ונגמר ברגע שבו הגיע נשיא המדינה ראובן ריבלין לשער פולומבו והתקבל בתזמורת כלי נשיפה.

מכאן ואילך החרידו את רחבת הטקסים הענקית של הכנסת קולות המפגינים מחוץ למשכן שתבעו את הדחתו של בנימין נתניהו מראשות הממשלה, והפכו את האירוע למבוכה לא קטנה.

העימותים לא נפסקו לרגע בכל פינה ושנייה בכנסת. נאום הנשיא היה מתקפה ישירה על סגנון המנהיגות של נתניהו. אחר כך החרים ריבלין גם את טקס הצילום המסורתי עם ראש הממשלה וראשי הסיעות בטרקלין שאגאל.

יו"ר הכנסת יריב לוין תרם את ההתנפלות שלו על השופטים ופרקליטות המדינה, לשמחתו של נתניהו. ואז גם החלה המריבה בין אנשי הציונות הדתית וחברי כנסת הערביים שסירבו להישבע על פי הנוסח המקובל.

יו"ר הכנסת יריב לוין ונשיא המדינה ראובן ריבלין בעת החתימה בספר הנשיאים במושב הפתיחה של הכנסת ה-24, 6 באפריל 2021 (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
יו"ר הכנסת יריב לוין ונשיא המדינה ראובן ריבלין בעת החתימה בספר הנשיאים במושב הפתיחה של הכנסת ה-24, 6 באפריל 2021 (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

"אנחנו לא מוכנים לשנות את אקסיומת הבסיס של מדינת ישראל. הם יורקים על האתוס הציוני ואנחנו אומרים שזה גשם", אמרה לזמן ישראל ח"כ אורית סטרוק. צריך רק להזכיר כי סטרוק, מהציונות הדתית, אמורה להיות שותפה של רע"ם בקואליציה שבונה נתניהו, עניין שהיא פוסלת כמובן על הסף.

ולא רק סטרוק. בכנסת אין כמעט מי שמאמין, מימין או משמאל, שיכולה לקום ממשלה.

דיברתי אתמול עם שרים וחברי כנסת רבים בליכוד, אחרי שנתניהו קיבל את המנדט מהנשיא. אף אחד לא רואה קואליציה עם ימינה, הציונות הדתית ורע"ם. הדיבורים של נתניהו על ממשלת ימין מלאה ויציבה נתפסים במפלגתו כמו בדיחה עצובה ולא ריאלית.

"שום דבר לא יקום בלי גדעון סער", מנתח שר בכיר בליכוד, "נתניהו יכול להחזיר את המנדט לריבלין. חבל לו על הזמן. אני לא מבין את סער. מה הוא רוצה? להפיל את נתניהו? אוקיי, אבל אז הוא יקבל את ישראל כ"ץ או ניר ברקת, שאת שניהם הוא שונא לא פחות".

ראשי הסיעות של הכנסת ה-24 מתכנסים באולם שאגאל לתמונה המסורתית, 6 באפריל 2021 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
ראשי הסיעות של הכנסת ה-24 מתכנסים באולם שאגאל לתמונה המסורתית, 6 באפריל 2021 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

שאלתי את השר הבכיר האם תהיה התקוממות בליכוד אם נתניהו לא יצליח להרכיב ממשלה. "אין דבר כזה אצלנו. נתניהו נבחר, והוא יישאר יו"ר הליכוד בחמש השנים הבאות", ענה השר.

אבל הבעיות הן לא רק בגוש הימין של תומכי נתניהו. בגוש המתנגדים, השמאל מתעורר לתחייה.

במפלגת העבודה ובמרצ מרגישים שיאיר לפיד, בנט וסער, שמחכים לכישלון של נתניהו, מחלקים את עוגת השלטון הבאה על חשבונם, כאילו שהממשלה יכולה לקום בלי התמיכה של שתי מפלגות השמאל והסיעות הערביות.

יו"ר העבודה מרב מיכאלי אומרת בשיחות סגורות כי "אנחנו לא באנו לכנסת כדי לשרת את האינטרסים של הימין. סער עובד בשביל בנט, כאילו שאנחנו לא קיימים. שישכחו מזה".

מרב מיכאלי בישיבת סיעת העבודה עם כינוס הכנסת ה-24, 6 באפריל 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
מרב מיכאלי בישיבת סיעת העבודה עם כינוס הכנסת ה-24, 6 באפריל 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

ח"כ תמר זנדברג ממרצ אמרה אתמול לזמן ישראל כי "כל הרכב של הממשלה שמשרטטים היום הוא הזוי, עם בנט כראש הממשלה, סער שר הביטחון, אביגדור ליברמן באוצר ואיילת שקד שרת המשפטים. אנחנו לא נצביע בעד ממשלה כזו. מספיק שאנחנו מוכנים לבלוע את בנט כראש הממשלה, אבל לא יותר מזה".

תמר זנדברג: "כל הרכב של הממשלה שמשרטטים היום הוא הזוי, עם בנט כראש הממשלה, סער שר הביטחון, אביגדור ליברמן באוצר ואיילת שקד שרת המשפטים. אנחנו לא נצביע בעד ממשלה כזו"

ח"כ מוסי רז תומך בלפיד, אבל חושב שאם בנט יעמוד בראש גוש המתנגדים ויצליח להקים ממשלה, בליכוד ידיחו מיד את נתניהו, ולכן כדאי לקחת את ההימור. "בכל מקרה, אני לא אתמוך בממשלת ימין", אומר רז.

ממשלה פריטטית ודומיננטית של הימין טובה אולי לתוכניות של בנט וסער, אבל לקואליציה הזו ישנם מרכיבים נוספים, מפלגות השמאל והמפלגות הערביות שהופכות גם את הפאזל הזה כמעט בלתי אפשרי. וכך, בכנסת שחגגה אתמול את יומה הראשון הדיבור החזק היה דווקא על יומה האחרון, ממש מעבר לפינה.

עוד 516 מילים ו-1 תגובות
סגירה