בנט: "אעשה הכל כדי לחלץ את ישראל מהכאוס"

סמוטריץ' פגש את נתניהו וממשיך לפסול את רע"ם ● היועמ"ש לנתניהו וגנץ: "למנות בדחיפות שר משפטים" ● עודה נגד ממשלה בראשות בנט ● הליכוד התלונן במשטרה נגד סדי בן שטרית ● ישראל לבית הדין בהאג: אין לכם סמכות לחקור ● ועדת פרס ישראל הודיעה שפרופ' גולדרייך ראוי לקבל פרס ישראל ביום העצמאות ● בג"ץ מאפשר לשר גלנט להדיר אותו מהפרס למשך חודש

נפתלי בנט ביציאה מפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במעון הרשמי בבלפור, 8 באפריל 2021 (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
יונתן סינדל / פלאש 90
נפתלי בנט ביציאה מפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במעון הרשמי בבלפור, 8 באפריל 2021

הפרופסור גליה רהב, ראש היחידה האפידמיולוגית מבית החולים תל השומר, מקבלת השנה תפקיד מובלט באירועי יום השואה. רהב תשתתף במצעד החיים המקוון ובמשדר השואה של ארגון "משואה" והתראיינה הבוקר במשדר של גלי צה"ל לרגל יום השואה.

הבחירות הללו של ארגונים וכלי תקשורת ברהב אינן מקריות: רהב, תומכת נלהבת של החיסון נגד קורונה שקראה לנסות אותו על ילדים בישראל, ספגה התקפות קשות ברשתות החברתיות מצד מתנגדי החיסונים. בנוסף לאיומים על חייה שכבר אילצו את בית החולים להצמיד לה אבטחה, כונתה רהב "נאצית" השוותה להיטלר, לרופא הנאצי מנגלה שערך ניסויים בבני אדם ולרופאים נאצים נוספים, ועוד ועוד.

בראיון לגלי צה"ל הבוקר אמרה רהב, בהתייחסה להשתתפותה במצעד המקוון: "אני חושבת על ההורים שלי, וכ"כ הייתי רוצה שיראו את זה. חשוב לבני הדור השני להמשיך את הזיכרון – להראות להם שלא סתם הם נשארו בחיים. ההורים שלי, רופאים שניהם, נשארו בחיים בשואה רק בזכות המקצוע, ואני ינקתי את המוטו – 'או שאני רופאה או שאני לא חיה'"

אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה, שנפתחו אמש (יום ד') בטקס המרכזי ביד ושם בירושלים, יימשכו היום. בשעה 10:00 תישמע צפירה בת שתי דקות לזכר הנספים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ניצל את הטקס אתמול כדי להתנגח בממשל האמריקאי על שיחות הגרעין עם איראן: "ההיסטוריה לימדה אותנו שהסכמים כאלה, עם משטרים קיצוניים כאלה, שווים כקליפת השום. גם לידידינו הטובים ביותר אני אומר: הסכם עם איראן שיסלול את דרכה לנשק גרעיני לא יחייב אותנו כהוא זה", אמר נתניהו,  "בזמן השואה לא היו לנו הכוח והזכות הריבונית להגן על עצמו. היינו חסרי זכויות, חסרי מדינה, חסרי מגן. היום יש לנו מדינה, יש לנו כוח מגן ויש לנו הזכות הטבעית והמלאה במדינתו הריבונית של העם היהודי להגן על עצמנו בזכות עצמנו".

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין הזכיר בדבריו את 900 שורדי השואה שנדבקו השנה במגפת הקורונה ונפטרו בעקבות סיבוכי המחלה. ריבלין אמר: "הם שרדו את הגטאות ומחנות המוות, את ספינות המעפילים ומחנות המעצר, אך את קרב חייהם האחרון הם ניהלו, מבוהלים ובודדים, מאחורי מסכות וכפפות, צמאים למגע, הרחק מיקיריהם ומאוהביהם. יהי זכרם ברוך".

לשורדים אמר הנשיא: "אין מילים בפי לתאר את העוצמה ששאבתי מכם. אתם, שורדי ושורדות השואה, גיבורי התקומה, שמצאתם את תעצומות הנפש לקום מהאדמה הספוגה בדמעות ובדם, להביט קדימה, לבחור בחיים, לאהוב, לצחוק, לשמוח. להאמין, לבנות וליצור. להקים בית לאומי ופרטי. לגדל ילדים לאהבה ותקווה. מכם למדתי שלא נגזר עלינו לגדול ולהתפתח מתוך השלילה, הפחד והאימה".

במהלך הטקס ביד ושם הדליקו שישה שורדי שואה את שש המשואות לזכר היהודים שנרצחו בשואה: זהבה גאלאל (86), יוסי חן (85), מניה ביגונוב (94), שמואל נער (97), שרה פישמן (94) והלינה פרידמן (88).

בנימין נתניהו נושא דברים בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה ב"יד ושם", 7 באפריל 2021 (צילום: אוליבייר פיטוסי / פלאש 90)
בנימין נתניהו נושא דברים בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה ב"יד ושם", 7 באפריל 2021 (צילום: אוליבייר פיטוסי / פלאש 90)

כצפוי, הפוליטיקאים מקדישים הבוקר את המאמרים, הפוסטים והציוצים שלהם לשואה, ומבטאים בדבריהם את הגישות המרכזיות, והמנוגדות, לזיכרון ולניתוח של האירוע הנורא בהיסטוריה. יו"ר מרצ לשעבר, זהבה גלאון, פרסמה הבוקר מאמר ב"הארץ" וציוץ שבו רמזה על הקשר בין הנאציזם לזרמים גזעניים אחרים, כולל אלה שקיימים כיום בישראל. ואילו השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, הדגיש את העובדה שקרבנות השואה היו יהודים שנרדפו בשל יהדותם:

עיסאווי פריג', ח"כ ממרצ שחזר לכנסת, הדגיש את הזדהותו עם שואת היהודים:

מגפת הקורונה והצעדים שננקטו נגדה כדי להגן על הקשישים שנמצאים בסיכון גבוה לתחלואה קשה ולמוות הגדילו את מצוקת הבדידות שהקשישים סובלים ממנה בלאו הכי. קשישים רבים, רבים מהם ניצולי שואה, בילו את השנה האחרונה בבדידות קשה. שלי חושן, מייסדת אגודת "יד ביד", התייחסה לכך בראיון שהעניקה הבוקר לגלי צה"ל: "אנשים ששרדו את השואה אין אף אחד, זה כ"כ קשה. אנחנו מנסים לתת להם אוכל אבל זה לא מספיק – הם צריכים גם עידוד נפשי".

אילוסטרציה: קשישים בדיור מוגן בירושלים מדליקים נר של חנוכה, דצמבר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אילוסטרציה: קשישים בדיור מוגן בירושלים מדליקים נר של חנוכה, דצמבר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בישראל נותרו בחיים 174,500 מבין כמיליון יהודים שניצלו מהשואה ועלו לארץ בשנות ה-40 וה-50. בשנת 2020 נפטרו 14,264 מניצולי השואה, מהם כ-900 שנספו במגפת הקורונה.

סגירה