• חריש בעמק יזרעאל (צילום: ענת חרמוני/פלאש90)
    ענת חרמוני/פלאש90
  • שדות חיטה בעמק יזרעאל (צילום: ענת חרמוני/פלאש90)
    ענת חרמוני/פלאש90
  • פרה בשדות עמק יזרעאל (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
    נתי שוחט/פלאש90
  • חקלאות בעמק יזרעאל (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
    יוסי זמיר/פלאש90

למתנגדים להקמת שדה תעופה שני בעמק יזרעאל נוסף שחקן חיזוק: משרד החקלאות

המאבק על מיקום שדה התעופה השני של ישראל מעלה הילוך ● דוח של האגף לתכנון ופיתוח הכפר במשרד החקלאות קובע נחרצות: מיקום שדה התעופה בעמק יזרעאל יחסל את החקלאות דווקא בשטחים החקלאיים החשובים בארץ ● הפיתוח שם יפגע בביטחון המזון של המדינה ● גידולים כמו חיטה, אפונה ותירס ייאסרו כליל ● ומשקי הלולים והרפתות יספגו מכה קשה ● המאבק של הצפון והדרום נמשך

נדמה שיש רק דבר אחד יותר מסובך מהרכבת קואליציה בישראל: ההחלטה היכן למקם את שדה התעופה הבינלאומי השני של ישראל – בעמק יזרעאל (הרחבה של השדה הצבאי ברמת דוד) או בנגב (סמוך לנבטים).

אל רכבת ההרים הזו, שבשנים האחרונות כבר שינתה כיוון כמה וכמה פעמים, הצטרף בימים האחרונים גורם נוסף: משרד החקלאות.

הדוח החדש שהמשרד פרסם לפני מספר ימים, קובע בפשטות שהחקלאות בעמק יזרעאל – אחד העוגנים החקלאיים המשמעותיים בישראל – תספוג מכה קשה אם יוחלט להקים שדה תעופה במקום.

הדוח, עליו חתום רענן אמויאל, מנהל אגף בכיר ולתכנון ופיתוח הכפר, מניף דגל אדום מול הרעיון להפוך חבל ארץ חקלאי למתחם ענק של תשתיות ולוגיסטיקה. הוא מציין שבדירוג השטחים החקלאיים בארץ, עמק יזרעאל מדורג על ידי משרד החקלאות כ"מכלול חקלאי מוגן" ברמות 4-5 – הגבוהות ביותר.

עובדים קוטפים ברוקולי בשדה בעמק יזרעאל. פברואר 2018 (צילום: Anat Hermony/Flash90)
עובדים קוטפים ברוקולי בשדה בעמק יזרעאל. פברואר 2018 (צילום: Anat Hermony/Flash90)

מעל הדוח מרחף המושג שתפס תאוצה בשנת הקורונה – ביטחון מזון. כלומר, היכולת של משק לספק לעצמו כמה שיותר מצריכת המזון ולא להסתמך באופן מוחלט על אספקה מבחוץ, מה שעלול להעמיד אותו בסכנה ממשית בעתות של משבר גלובלי – בטחוני, בריאותי או אקלימי.

בעידן שבו יותר ויותר שטחים חקלאיים בארץ הופכים לשטחים בנויים, קובע משרד החקלאות, עמק יזרעאל הופך בורג חיוני במיוחד במערך אספקת המזון הטרי לאזרחי ישראל.

בעידן שבו יותר ויותר שטחים חקלאיים בארץ הופכים לשטחים בנויים, קובע משרד החקלאות, עמק יזרעאל הופך בורג חיוני במיוחד במערך אספקת המזון הטרי לאזרחים

פירוט הנתונים הופך את התמונה לעוד יותר מעניינת: מתברר שרוב הנזק לא ייגרם משטח שדה התעופה עצמו (13,702 דונם, שימחקו 84 חלקות חקלאיות), אלא מהשטח ההיקפי – ברדיוס של כ-5 קילומטר מסביב לשדה – שבו יהיו מגבלות חמורות על גידולים חקלאיים בגלל החשש ממשיכת ציפורים והמפגש שלהן עם המטוסים.

שדות חיטה בעמק יזרעאל (צילום: ענת חרמוני/פלאש90)
שדות חיטה בעמק יזרעאל (צילום: ענת חרמוני/פלאש90)

המגבלות הללו יחולו, לפי משרד החקלאות, על לא פחות מ-185 אלף דונם שבהן מעובדות כיום 2,612 (!) חלקות. בשטחים העצומים האלה יהיו גידולים שייאסרו כליל – חלקם נפוצים מאוד שם כיום, כמו חיטה, אפונה ותירס שנחשבים מושכי ציפורים. למעשה, לפני כל זריעה החקלאי יצטרך לקבל אישור מיוחד מרשות שדות התעופה.

בשטחים העצומים האלה יהיו גידולים שייאסרו כליל – חלקם נפוצים מאוד שם כיום, כמו חיטה, אפונה ותירס שנחשבים מושכי ציפורים. למעשה, לפני כל זריעה החקלאי יצטרך לקבל אישור מיוחד מרשות שדות התעופה

במשרד החקלאות טוענים שזה ייצור סבך רגולטורי בלתי נסבל שלא מאפשר ניהול גמיש של החקלאות: חקלאים לעיתים מחליפים גידול מדי עונה, בהתאם לשיקולים של רווחיות, ביקושים והיצע המים, ובכל עונה יש כמה מחזורי זריעה. אם לפני כל צעד יצטרכו לקבל אישור, לא תהיה להם שום אפשרות לתכנן מהלכים קדימה ולקיים משקים רווחיים.

פרק אחר מוקדש בדוח לנזק שייגרם לישובים: מתברר שלפחות 5 ישובים – 4 קיבוצים ומושב אחד – יספגו פגיעה קשה מגריעת שטחים חקלאיים משטחם. בראש הנפגעים קיבוץ יפעת, ש-27% מהשטחים החקלאיים שלו יופקעו או יושבתו; אחריו כפר יהושע (18%), גבת (15%), רמת דוד ושריד (14%).

תושבי עמק יזרעאל מפגינים נגד הקמת שדה תעופה ציבורי ברמת דוד, ינואר 2018 (צילום: ענת חרמוני/פלאש90)
תושבי עמק יזרעאל מפגינים נגד הקמת שדה תעופה ציבורי ברמת דוד, ינואר 2018 (צילום: ענת חרמוני/פלאש90)

יש לזה כמובן גם משמעות כלכלית – המדינה תצטרך להכניס את היד עמוק לכיס כדי לפצות את היישובים על הפגיעה בפרנסתם, וזו לא תהיה פגיעה חד פעמית. מדובר בענפים שהישובים באזור נשענים עליהם כבר עשרות שנים וזה גם היה התכנון לעתיד.

התייחסות נפרדת ניתנת בדוח למשקי בעלי החיים – לולים ורפתות – שגם הם נפוצים מאוד בעמק. לטענת המשרד, גם הענפים הללו יספגו מכה קשה – בגלל שברדיוס נרחב סביב השדה לא יינתנו היתרי בנייה וכמעט לא תהיה אפשרות לבצע שדרוגים ושינויים.

"באופן חד משמעי לא יהיה ניתן להוציא היתרי בנייה להקמת רפתות, מפטמות ודירים חדשים", נכתב בדוח, "וגרוע מכך: לא ניתן יהיה לשדרג מבנים אלה להמשך פעילותם".

פרה בשדות עמק יזרעאל (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
פרה בשדות עמק יזרעאל (צילום: נתי שוחט/פלאש90)

הפרק הזה משמעותי במיוחד מפני שלמגדלי הבקר, למחלבות הגדולות וללולנים יש לובי חזק במסדרונות של מקבלי ההחלטות. אם עד עתה נראה שבמגרש הזה יש שחקן אחד ששום גורם לא יכול להתייצב מולו – מערכת הביטחון בכלל וחיל האוויר בפרט – מסתמן שעתיד להתחולל פה מאבק בין גורמים רבי עוצמה משני הצדדים.

אם עד עתה נראה שבמגרש הזה יש שחקן אחד ששום גורם לא יכול להתייצב מולו – מערכת הביטחון בכלל וחיל האוויר בפרט – מסתמן שעתיד להתחולל פה מאבק בין גורמים רבי עוצמה משני הצדדים

"על אף שאני מסכים שבניית שדה בעמק היא טעות קשה, ושחייבים למצוא דרך להקים אותו בנגב למרות הבעיה עם מסלולי הטיסה", אמר השבוע גורם בענף, "התחושה היא שמשרד החקלאות משמש פה כמשרד החקלאים, לוביסט של התעשיות הגדולות של מזון מהחי".

דברי הסיכום של הדוח לא מותירים ספק באשר לעמדת משרד החקלאות: "חטיבת שטח חיונית, בה מתקיימת לאורך שנים חקלאות פורחת, אינטנסיבית ומשגשגת, צפויה להפוך לחטיבת שטח בה הפריון החקלאי יפחת דרמטית… יש לזה משמעות רבה ביחס ליכולת ייצור המזון הכוללת במדינת ישראל".

ואחרי הדברים האלה, יש רק דבר אחד בטוח בסאגה המתמשכת הזו: המשך יבוא.

חקלאות בעמק יזרעאל (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
חקלאות בעמק יזרעאל (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
עוד 715 מילים
סגירה