המשטרה: כסיף תקף שוטר; כסיף: מדובר בעבריינים שקרנים

לוין: התנהגות ברוטלית כזו לא ראויה כלפי אף אזרח לא כל שכן ח״כ ● סער: חרפה ● סמוטריץ׳: בלתי מתקבל על הדעת ● פייזר לישראל: אם לא תשלמו על החיסונים תועברו לסוף התור ● גנץ מזהיר את עבאס ובנט מהמו״מ עם נתניהו: ״תקבלו הבטחות ולא ייצא מזה כלום״ ● נתניהו ספד לנסיך פיליפ: ״משרת ציבור יוצא דופן״ ● רגב על השעיית אבישי בן חיים מחדשות 13: השמאל סותם פיות

ח"כ עופר כסיף מקבל טיפול לאחר שהותקף על ידי שוטרים, 9 באפריל, 2021 (צילום: הטוויטר של עאידה תומא סלימאן)
הטוויטר של עאידה תומא סלימאן
ח״כ עופר כסיף מקבל טיפול לאחר שהותקף על ידי שוטרים, 9 באפריל, 2021

מהומות התרחשו הלילה בשכונה הפלסטינית סילוואן במזרח ירושלים על רקע מכירת 16 בתים לעמותת "עטרת כהנים" המיישבת יהודים במזרח העיר.

בגלי צה"ל מדווחים כי משפחות בשכונה כינסו הערב ישיבת חירום כדי לנסות ולהבין כיצד התרחשה רכישת הבתים. לפי הדיווח, אנשי דת במזרח ירושלים כבר קיבלו החלטה על חידוש החרם ההיסטורי על מכירת בתים ליהודים. לפי ההחלטה, מי שהעביר בית ליהודים מוקע מהאיסלאם, מוחרם מהקהילה ולא יוכל להיקבר בבית קברות מוסלמי.

בין הנפגעים במהומות הייתה דווקא חברת מועצת העיר ירושלים מטעם מרצ, לורה ורטון, שהגיעה לשכונה כדי לדבר עם התושבים. בדרך הביתה צעירים הוציאו עליה זעמם. ורטון, שהתראיינה הבוקר בגלי צה"ל, אמרה "זרקו עלינו אבנים. חטפנו גם שברי זכוכית מהשמשה שהתנפצה".

יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', צייץ הבוקר בטוויטר בתגובה: "אז בשטח הריבוני של ישראל מופעלת גזענות אלימה והרשות הפלשתינית מפעילה את חוקיה הכוללים גזר דין מוות למוכרי קרקעות ובתים ליהודים. המעורבים כולם צריכים לשבת מאחורי סורג ובריח, מדינת ישראל חייבת להעניק הגנה למוכרים ולאכוף את ריבונותה בירושלים. אני קורא למשטרת ישראל להפעיל יד קשה ולגלות אפס סבלנות לטרוריסטים שפועלים בעיר הבירה הריבונית שלנו ולהעניק ביטחון למתיישבים היהודים החלוצים שגואלים את ירושלים".

הרשימה המשותפת החליטה אתמול לא לתמוך בממשלה בראשותו של נפתלי בנט – זאת שיאיר לפיד עומל על הקמתה כדי להדיח את נתניהו. ח"כ אעידה תומא סלימאן מהרשימה הסבירה הבוקר בגלי צה"ל: "בנט מבחינתנו לא שונה בהרבה מנתניהו מבחינה דרכו הימנית. שכחנו מיהו בנט? הוא ייצג מדיניות שפוגעת בבתי המשפט".

עאידה תומא סלימאן (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)
עאידה תומא סלימאן (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)

כהונתו של ראש השב"כ, נדב ארגמן, מסתיימת לפי החוק ב-8 במאי, עם תום חמש שנות כהונה, והשאלה מי יהיה ראש השב"כ הבא הפכה לחלק מהפלונטר הפוליטי. כך מדווח הבוקר העיתון "ידיעות אחרונות". לפי הדיווח, "שר הביטחון בני גנץ מתנגד לכוונת ראש הממשלה להצניח לתפקיד ראש השב"כ את מקורבו ראש המל"ל מאיר בן שבת.  גם בכירי שב"כ יעדיפו בתפקיד את סגני ראש הארגון, הנוכחי או הקודם".

את כהונתו של ארגמן אפשר להאריך בשנה. אולם ארגמן לא קיבל הודעה אם הוא ממשיך או לא. גם שלושת המתמודדים על התפקיד לא קיבלו הודעה מי מהם ייכנס לנעליו, אם בכלל.

לפי הדיווח "המועמדים לרשת את ארגמן הם ר' – סגן ראש השב"כ הנוכחי, ר' – הסגן הקודם, שנמצא בתפקיד אחר במערכת הביטחון, וראש המועצה לביטחון לאומי, מאיר בן שבת. נתניהו מעוניין לראות בתפקיד את בן שבת, הנחשב לאחד האנשים הקרובים אליו, מה שיבטיח לו שליטה מוחלטת בארגון. אולם שר הביטחון בני גנץ מתנגד נחרצות ומבהיר: לא אתן לנתניהו למנות את מקורבו".

"בתפקידו הנוכחי הפך בן שבת לשחקן פוליטי. הוא נתפס כאיש של נתניהו. אם ימונה למחליפו של ארגמן הוא לא יתקבל בזרועות פתוחות בארגון – וסביר שבחירה בו תוביל לפרישה של בכירים רבים בשב"כ. להבדיל ממנו, שני המועמדים האחרים מעולם לא נגעו בעניינים פוליטיים, ומינויים יתקבל בברכה". בנוסף, עד היום לא מונה לראשות הארגון מי שלא כיהן בו כסגן, ובן שבת לא היה סגן – הוא כיהן בתפקידו האחרון כראש מרחב דרום.

גם אם תתקבל החלטה, היא תתעכב, כיוון שהיא כרוכה באישור ממשלה, וכרגע ממשלת ישראל אינה מתכנסת כלל עקב התנגדותו של גנץ, כל עוד נתניהו אינו מקיים את הוראת היועמ"ש ואינו ממנה שר משפטים.

בנימין נתניהו עם ראש השב"כ נדב ארגמן בטקס מצטייני השב"כ, ב-4 בדצמבר 2018 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
בנימין נתניהו עם ראש השב"כ נדב ארגמן בטקס מצטייני השב"כ, ב-4 בדצמבר 2018 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

הממשלה תתכנס ביום שני הקרוב כדי להחליט אם לקבל את דרישת שר החינוך יואב גלנט וראשי הערים וארגוני ההורים לפתוח את מערכת החינוך במלואה ללא קפסולות, או לקבל חלק ממנה ולהרחיב את מתווה הפתיחה של בתי הספר. כך הוחלט אמש בהחלטת הממשלה שהתקבלה אתמול על פתיחה חלקית, ובין השאר לפתוח מחדש במלואם את הלימודים בכיתות ה'-ו'.

לפי חוק הקורונה והחלטות קודמות, אם לא תושג הכרעה עד יום שלישי תוקף התקנות יפקע, וכל ההגבלות על מערכת החינוך יוסרו מיום ראשון שלאחר מכן, ב-18 באפריל.

לפי המתווה שאושר אתמול זמנית במשאל טלפוני בין שרי הממשלה, יבוטלו מהבוקר הקפסולות בכיתות ד'. בכיתות ז'-י' יתאפשר מעבר תלמידים בין ארבע קפסולות, במקום בין שתיים כפי שנהוג היום. הדבר יאפשר לתלמידים לעבור בין יותר מגמות וללמוד שעות נוספות בבית הספר במקום בלמידה מרחוק מהבית.

השרים אישרו גם את הרחבת הצהרונים, כך שניתן יהיה לערבב בהם שלוש קפסולות של עד 28 ילדים. נוספה גם אפשרות לערבוב קפסולות בשיעורי ספורט ולימודים מעשיים בשטח פתוח, וכן לימודי שחייה בבריכות מקורות. תוכנית "מגן חינוך" – שבמסגרתה נערכות בדיקות קורונה שבועיות לתלמידים – לכיתות ז'-י' בכל הארץ, ואלו שישתתפו בתוכנית ילמדו בכיתות מלאות וללא קפסולות.

בכיתות י"א וי"ב יופחת שיעור המחוסנים הדרוש לשם למידה מלאה ללא הגבלות מ-90% ל-65%. בכל מערכת החינוך תבוטל החובה להגיש הצהרת בריאות חתומה על ידי ההורים מדי בוקר.

בוטלו גם מגבלות על ההשכלה הגבוהה, שייכנסו לתוקף ביום ראשון הקרוב: הסרת ההגבלה על קיום בחינות בהשכלה גבוהה. הגבלת התפוסה במוסדות להשכלה גבוהה (בתנאי "תו ירוק") תושווה להגבלת התפוסה של אירועים בישיבה וללא אכילה (עד 1,000 או 3,000 איש באולמות גדולים, כתלות בתפוסה מקסימלית).

תלמידים עולים להסעה לבית הספר. מאי 2020 (צילום: Yossi Aloni/Flash90)
תלמידים עולים להסעה לבית הספר. מאי 2020 (צילום: Yossi Aloni/Flash90)

"פגישת נתניהו אמש במעונו של ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים מצביעה על הרצון בקרב משפחת נתניהו להשלים עם יו"ר ימינה ולעשות צעדים כדי לקרבו למשפחה". כך מדווח הבוקר העיתון והאתר "מעריב". בדיווח נכתב כי "בין היתר, בנט הוזמן לבלפור כדי לערוך סולחה בינו לבין רעיית ראש הממשלה. ההזמנה נעשה על דעתה של הגברת נתניהו, שאמרה למקורביה כי 'אף פעם לא התנגדה לביקור כזה של בנט וכי תקדם את פניו בשמחה'".

בנימין ושרה נתניהו בארוע לכבוד יום העצמאות של ארה"ב בבית השגריר דן שפירו בהרצליה, 4 ביולי 2016 (צילום: Debbie Hill/UPI via AP)
בנימין ושרה נתניהו בארוע לכבוד יום העצמאות של ארה"ב בבית השגריר דן שפירו בהרצליה, 4 ביולי 2016 (צילום: Debbie Hill/UPI via AP)
סגירה