הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

המהפכה של תל אביב

הגלובוס הירוק הולך לעיריית תל אביב שמבצעת מהפך תחבורתי חסר תקדים ● הגלובוס השחור מוענק לממשלה בגין עלייה דרמטית במספר המשלוחים החיים ● וטיפ לסוף השבוע: לפני שנגמר האביב והכל יצהיב, צאו אל הנדנדה שמשקיפה על עמק איילון

שבילי האופניים ברחוב דיזנגוף בתל אביב, ינואר 2021 (צילום: עמוד הפייסבוק של מיטל להבי)
עמוד הפייסבוק של מיטל להבי
שבילי האופניים ברחוב דיזנגוף בתל אביב, ינואר 2021

*הגלובוס הירוק: אביר הסביבה של השבוע

את מה שעוברת תל אביב בימים אלה אי אפשר להגדיר אלא כמהפכה: העיר משנה את פניה מיום ליום ממש. ולא רק את פניה: את סדר העדיפויות שלה.

כשבמקביל לעבודות על תוואי הרכבת הקלה מסמנים נתיבי אופניים בשורה ארוכה של רחובות מרכזיים – רובם על חשבון נתיב למכוניות או מקומות חנייה – המסר ברור: פירמידת התנועה בעיר מתהפכת על ראשה.

אם סדר העדיפויות הישראלי הקלאסי מציב בראש את נהג המכונית הפרטית, תל אביב שולחת אותו לסוף התור. רוכבי האופניים, נוסעי התחבורה הציבורית והולכי הרגל הם השליטים החדשים.

הדמייה של השינוי עליו עובדים בשדרות שאול המלך: נתיבים לאופניים, נתיב לתחבורה ציבורית ונתיב אחד בלבד לרכב פרטי (צילום: עמוד הפייסבוק של מיטל להבי)
הדמייה של השינוי עליו עובדים בשדרות שאול המלך: נתיבים לאופניים, נתיב לתחבורה ציבורית ונתיב אחד בלבד לרכב פרטי (צילום: עמוד הפייסבוק של מיטל להבי)

השבוע התברר שיש עוד הרבה תוכניות דרמטיות בקנה: לפי פרסום ב"כלכליסט", חלק מהשכונות בעיר ייסגרו כמעט כליל לתנועת מכוניות. הראשונה בתור תהיה כנראה כרם התימנים. מתקרב הרגע שבו בעלי מכוניות ירגישו כמו שחשו המעשנים כשהתחילו לאסור עליהם להצית סיגריה במקומות סגורים.

המהלכים האגרסיביים בתל אביב בולטים על רקע האימפוטנטיות ברמה הממשלתית. ישראל מתקדמת בצעדי ענק לעבר קטסטרופה תחבורתית – למעשה אנחנו כבר טועמים ממנה בכבישים מדי יום – ולאיש בממשלה או במשרד התחבורה אין אפילו התחלה של פתרונות חירום.

מיטל להבי עומדת על שבילי אופניים חדשים שנסללו בתל אביב ב-2020 (צילום: עמוד הפייסבוק של מיטל להבי)
מיטל להבי עומדת על שבילי אופניים חדשים שנסללו בתל אביב ב-2020 (צילום: עמוד הפייסבוק של מיטל להבי)

המאפיין הבולט השני של ההתרחשות בתל אביב הוא סגירת הפער בין דיבורים למעשים. בציבוריות הישראלית יש בדרך כלל פער של עשורים בין המלל הנכון למעשה הנכון. בממשלה מדברים בלהט כבר כמה שנים על תחבורה ציבורית – אבל ברבעון הראשון של השנה נרשם מספר שיא של מסירת מכוניות חדשות בישראל (101 אלף).

בעיריית תל אביב – ממנהל הרשות לתחבורה אופיר כהן, דרך סגנית ראש העירייה מיטל להבי ועד ראש העיר רון חולדאי, שעבר מהפך תודעתי של ממש – מבינים שבכל הנוגע לתחבורה אין זמן לדיבורים. כדי שהחיים בעיר יוכלו להיות נסבלים, כדי שתל אביב תוכל להיות המטרופולין התוסס שהיא מתיימרת להיות, צריך מהפך במרחב הציבורי – עכשיו.

השאלה הקריטית היא האם ערים נוספות ילכו בעקבותיה, או שגם בתחום התחבורה והעירוניות, מדינת תל אביב תהיה פלנטה נפרדת בתוך מדינת ישראל.

*הגלובוס השחור: מזהם השבוע

ישראל שברה השבוע שיא, אבל כזה מהסוג שמתנוסס כמו דגל שחור מעל ראשן של הממשלה והכנסת.

על פי נתוני משרד החקלאות, ברבעון הראשון של 2021 הובלו לנמלי ישראל 207,214 עגלים וטלאים. מדובר בעלייה של 51% (!) לעומת הרבעון הראשון של אשתקד. גם אם ב-2020 הייתה האטה בסחר הימי בגלל מגפת הקורונה, עדיין מדובר בנתון גבוה ומדכדך.

על פי נתוני משרד החקלאות, ברבעון הראשון של 2021 הובלו לנמלי ישראל 207,214 עגלים וטלאים. מדובר בעלייה של 51% (!) לעומת הרבעון הראשון של אשתקד

חשוב לזכור שמאחורי הביטוי היבש "הובלו לנמלי ישראל" עומדים מסעות בלהה של שבועות ארוכים בבטן האונייה בתנאים של מחנק וצפיפות בלתי נסבלים, תוך שבני הצאן מתבוססים בצואה ובשתן של עצמם. את הבשר הזה הישראלים אוכלים אחר כך לתיאבון.

עגל מפוחד במשלוחים החיים (צילום: עמותת אנימלס)
עגל מפוחד במשלוחים החיים (צילום: עמותת אנימלס)

הצורך לבטל את הזוועה של המשלוחים החיים הפך מזה כבר לקונצנזוס מקיר לקיר בציבור ובמערכת הפוליטית, והתסכול הגדול מהזינוק בנתונים נובע מכך שבמהלך עניינים תקין 2021 הייתה אמורה להיות השנה האחרונה שבה המשלוחים האלה מתקיימים.

בנובמבר 2018 עברה בתמיכת הממשלה וללא התנגדויות הצעת חוק של ח"כ מיקי זוהר לפיה המשלוחים יופסקו בהדרגה בתוך שלוש שנים, אבל הליך החקיקה נקטע בגלל הקדמת הבחירות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח להפסיק אותם, מבקר המדינה, בדו"ח שיצא לפני שנה, כתש את התנאים באוניות, אבל מאות אלפי בני בקר ממשיכים לשלם את מחיר הטירוף והשיתוק של המערכת הפוליטית בישראל.

נדמה שהשבוע, המשפט שתבע הסופר יצחק בשביס זינגר מקבל תוקף מיוחד: "עבור בעלי החיים, כל יום הוא טרבלינקה".

צילום מסך מתוך תחקיר של 60Minutes על המשלוחים החיים מאוסטרליה למזרח התיכון
צילום מסך מתוך תחקיר של 60Minutes על המשלוחים החיים מאוסטרליה למזרח התיכון

*טיפ ירוק לשבת

לפני שנגמר האביב והכל יצהיב, צאו לגבעות הדרומיות של מודיעין וגשו למצפה נתן (על שם סרן נתן כהן שנפל בצוק איתן). סימן ההיכר של המצפה, שמשקיף על נוף נפלא של עמק איילון, היא הנדנדה, והשאלה הנפוצה בין ההולכים בשבילים היא "זה השביל לנדנדה?"

מדובר בצעידה קלילה של כקילומטר. את הרכב משאירים בכיכר השוטר, ופרטי הגעה אפשר למצוא בקישור הזה.

כשתגיעו לנדנדה, בוודאי תצטרפו למברכים על ההחלטה להכריז על כל האזור כגן לאומי ולגנוז את תוכניות הבנייה שאיימו עליו כל כך הרבה שנים.

עוד 598 מילים ו-1 תגובות
סגירה