כשהילד מדבר אל הבובה, ואתה מדבר אל הכלב

תינוק וכלב מנהלים שיחה, צילום מסך מסרטון יוטיוב של Cute Puppies
תינוק וכלב מנהלים שיחה, צילום מסך מסרטון יוטיוב של Cute Puppies

אנשים שמדברים אל בעלי חיים שגרים אתם, ילדים שמדברים אל הבובות שלהם, ענין שעלול להישמע ולהיראות די מוזר, עד שקוראים את הכתבה "חיות שיותר רגישות ממה שאתה חושב" (Animals Are More Sentient Than You Think.  it is up to me to treat all sentient beings with respect). ואז את קצת מתחילה לחייך לעצמך, ונעשה לך נעים בלב, ואז – לי בכל אופן, נפל האסימון.

התחלתי להבין למה אני ואחרים עושים זאת, לדבר אל בעלי חיים, לפעמים בלי להרגיש ובלי לדעת למה. בדומה לילדים שמדברים לפעמים לבובות שלהם. אולי זה נובע מחמלה ואמפטיה לאחרים, כשזה מזכיר לנו, באופן לא מודע, כל יום וכל דקה, שיצורים חיים. שגם הם, זולתנו, אינם שקופים ומרגישים כוונה כללית של דברים. שגם אם אינם דוברים את שפתנו, הם מבינים בכל הרבה יותר מאשר נדמה לנו.

התחלתי להבין למה אני ואחרים עושים זאת, לדבר אל בעלי חיים, לפעמים בלי להרגיש ובלי לדעת למה. בדומה לילדים שמדברים לפעמים לבובות שלהם

כלבי הראשון זצ"ל, גדל אצלנו מאז היותו גור, אך ידע עוד לפני שלקחתי דלי ומקל ספונג'ה מה אני הולכת לעשות, ושניה לפני היה תמיד הולך לצד כדי לא להפריע. כשישבנו לשולחן לאכול ידע מראש – לפני שאני עצמי ידעתי, אם יקבל ביס "צ'ופר" או לא והתנהג בהתאם. אז כשאתה מדבר אל מישהו זאת אומרת הוא אינו שקוף עבורך, אתה רואה אותו, מתייחס אליו, מתחשב ברגשותיו – אחרת לא היית עושה זאת. או כמו שניסח זאת העיתונאי האמריקאי סקוט סימון:

"Referring to animals in personal terms may help us recognize how much of life we share." – Weekend Edition Saturday on NPR
זה פשוט עניין של גישה, השקפת חיים, ואולי גם חינוך, למרות שבהחלט לא רק. כשמדובר על חינוך, הכוונה היא גם לחוק ולאכיפה. כשאין כאלה, עברייני אלימות נוהגים כפי שבא להם, אין דין ואין דיין והם עלולים לפגוע בחסרי ישע. ומי שפוגעים בחסרי ישע, ככל הנראה גם לא ידברו אל בעלי חיים, כי הם אינם רואים בהם יצורים חשים שווי ערך, אלא יצורים שקופים וחסרי חשיבות. וכשזו השקפת העולם, מותר להם לעולל לבעלי חיים כל מה שברצונם. זו אחת הסיבות שארגוני בעלי חיים דוחקים במדיה להתייחס לבעלי חיים כ-who  ולא כ-what

מי שפוגעים בחסרי ישע, ככל הנראה גם לא ידברו אל בעלי חיים, כי הם אינם רואים בהם יצורים חשים שווי ערך, אלא יצורים שקופים וחסרי חשיבות. וכשזו השקפת העולם, מותר להם לעולל לבעלי חיים כל מה שברצונם

אז אם אתם רואים אנשים שמדברים אל החתולים או הכלבים שלהם, או סתם אל חתולי הרחוב, הם הרבה פחות מוזרים ממה שחשבתם. ואם ילדיכם מדברים אל הבובות והצעצועים שלהם, אל תגערו בהם ותגידו שהבובה ממילא לא שומעת. זו דרכם להעניק לה תשומת לב, התייחסות ומקום בעולם הזה, בעולם שלהם, וזה בהחלט מראה על משהו – משהו חיובי לחתולין.

והנה דוגמה להתייחסות הפוכה, כשבני אדם מתייחסים לבעלי החיים כאל רכוש, כאל חפץ ללא חישה, תוך זילות החיים באשר הם: 

מתוך קמפיין: Dogs Are Not Christmas Presents. Dogs Are A Lifetime Commitmen, איור: פינטרסטמתוך קמפיין: Dogs Are Not Christmas Presents. Dogs Are A Lifetime Commitmen, איור: פינטרסט

האב מעניק לבתו במתנה לחג המולד כלבון, אך מתייחס אליו כאל חפץ שניתן לרכוש בחנות (מה שמעודד מסחר בבעלי חיים במקום לאמץ כלבים הזקוקים נואשות לבית), להעביר מיד אל יד ולעתים אף להשליך כשהצעצוע נמאס, מאבד מחינו או נזקק להשקעה בטיפול בו. כאן נערך קמפיין בנושא. 

ואיך יודעים אילו אנשים מתייחסים באמת אל הכלבים שלהם? שמים לב אם הם תקועים בטלפון הסלולרי בכל משך הטיול איתם, או "רואים" אותם ומדברים איתם או אליהם. קשה לדמיין את האב שהעניק את הכלבלב הקנוי במתנה לבתו טורח לדבר או לתקשר עם בעל החיים. לילדה עדיין יש סיכוי.

פעילת בעלי חיים וסביבה כחלק מהשקפת עולם כוללת, ובעלת שטחי עניין רבים ומגוונים. גרים אתי 2 כלבים מאומצים שלימדו אותי הרבה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 554 מילים
סגירה