הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

גו ביידן!

הגלובוס הירוק של השבוע הולך לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שמפגין נחישות אמיתית בטיפול במשבר הסביבתי ומחזיר בכך את הרכבת האמריקאית והעולמית למסלול של רציונליות ● הגלובוס השחור מוענק לכניעה המוחלטת להתמכרות למכוניות הפרטיות והיעדר התחבורה הציבורית לאתרי טבע וטיול ● והטיפ: תערוכת צילומים בינלאומית על ים המלח

ג'ו ביידן פותח את ועידת האקלים הגלובלית, 22 באפריל 2021 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
AP Photo/Evan Vucci
ג'ו ביידן פותח את ועידת האקלים הגלובלית, 22 באפריל 2021

*הגלובוס הירוק: אביר הסביבה של השבוע

יש מנהיגים שביום בחירתם עומדת באוויר תחושה שמדובר בשחר של יום חדש, ואחרי זמן מה מתברר שמה שהיה הוא שיהיה והשחר ישן לגמרי. אצל ג'ו ביידן המצב הפוך. לא סליפי ג'ו ולא נעליים. ועידת האקלים הגלובלית שהוא מוביל בימים אלה ממחישה את פניית הפרסה המוחלטת של ארצות הברית מרגע שביידן נכנס בשערי הבית הלבן.

ביידן התחייב אתמול (חמישי) שארצות הברית תקצץ ב-50% את פליטות גזי החממה עד 2030. מדובר בשינוי כיוון דרמטי בכלכלה האמריקאית, בתשתיות, בתחבורה ובמשק האנרגיה, שיתרחש כבר בחודשים ובשנים הקרובות. אבל זה לא רק היעד השאפתני.

לא כדאי לשגות באשליות: בכלל לא בטוח שארצות הברית תעמוד ביעד הזה. גם תחנות הפחם בסין לא יתחילו לפלוט מחר בבוקר אוויר שושנים. ספק אם האנושות עדיין יכולה לבלום את משבר האקלים. היא כנראה לכל היותר יכולה לנסות לצמצם את נזקיו.

ג'ו ביידן נואם בפתח ועידת האקלים הגלובלים, 22 באפריל 2021 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
ג'ו ביידן נואם בפתח ועידת האקלים הגלובלים, 22 באפריל 2021 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)

החשיבות של ביידן ברגע ההיסטורי הזה, טמונה בכך שהוא החזיר את הרכבת האמריקאית והעולמית – שירדה לחלוטין מהפסים בתקופת דונלד טראמפ – למסלול של רציונליות, של מדיניות נתמכת מדע, של אסטרטגיה סדורה ומנומקת.

החשיבות של ביידן ברגע ההיסטורי הזה, טמונה בכך שהוא החזיר את הרכבת האמריקאית והעולמית – שירדה לחלוטין מהפסים בתקופת טראמפ – למסלול של רציונליות, של מדיניות נתמכת מדע

ההתנהלות ההרסנית של נשיא ארה"ב אז דונלד טראמפ, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו ומנהיגים נוספים הביאה לשבר בין-דורי אמיתי.

כשגרטה תונברג צעקה במליאת האו"ם על המנהיגים הקשישים שהם מפקירים את העתיד, היא ביטאה סנטימנט של מאות מיליוני צעירים ברחבי העולם. עכשיו לפתע האיש החזק בעולם, תיכף בן 79, מדבר בשפה שהיא מבינה – של דחיפות, מחויבות, דאגה אמיתית לסביבה.

ציור קיר ענק של גרטה תונברג בסן פרנציסקו, מרץ 2021 (צילום: AP Photo/Jeff Chiu)
ציור קיר ענק של גרטה תונברג בסן פרנציסקו, מרץ 2021 (צילום: AP Photo/Jeff Chiu)

כשאדם בגילו של ביידן מפגין כזו נחישות בטיפול במשבר הסביבתי, יש בזה מסר נוסף: המשבר הוא כאן ועכשיו. לא ב-2060. הוא לא שייך לנכדים ולנינים שלנו, אלא לדור שלנו, לבני כל הגילאים.

ביידן הציל כנראה את חייהם של רבבות או מאות אלפי אמריקאים בזכות מבצע החיסונים האינטנסיבי נגד הקורונה. גם מפגעי סביבה הורגים, וגם אם הוא יגשים רק חלק מהתוכניות המוצהרות שלו – הוא יציל את חייהם של עוד רבים.

*הגלובוס השחור: מזהם השבוע

התמונה הזו, שצילם גיא לויאן מרשות הטבע והגנים בשבת האחרונה בחוף גדור שמדרום לחדרה, היא ההמחשה המדויקת ביותר למצבה של ישראל בפרוס יום כדור הארץ 2021.

חוף גדור בשבת, 17 באפריל 2021 (צילום: גיא לויאן, רשות הטבע והגנים)
חוף גדור בשבת, 17 באפריל 2021 (צילום: גיא לויאן, רשות הטבע והגנים)

הצפיפות הבלתי נסבלת; הגריסה של הטבע מתחת לגלגלים; הכניעה המוחלטת להתמכרות למכוניות הפרטיות; היעדר התחבורה הציבורית בשבת, והמחסור החמור בתחבורה ציבורית לאתרי טבע וטיול גם בימי חול; ההפנמה שפקקים זה כבר לא רק באיילון בשעות העומס, אלא גם בדרך לים אי שם; תחושת המחנק, הידיעה שאין לאן לברוח.

אבל שטויות, עד יום כדור הארץ 2022 כל זה ייפתר.

*טיפ ירוק לשבת

כלל ידוע הוא, שככל שמצבו של הטבע מחמיר – ככה הוא מצטלם יותר טוב. ים המלח הוא דוגמה מצוינת (ועצובה).

לרגל יום כדור הארץ נפתחה במרכז התרבות בערד – העיר הסמוכה ביותר לים – תערוכת צילומים ובה 40 תמונות שנבחרו מבין אלפים שהשתתפו בתחרות בינלאומית. זו שכאן צולמה על ידי דורית ברקוביץ'.

ים המלח בצילום המשתתף בתערוכה (צילום: דורית ברקוביץ')
ים המלח בצילום המשתתף בתערוכה (צילום: דורית ברקוביץ')

שעות פתיחה:
א'-ה' – 20:00-08:00
ו' – 13:00-08:00
שבת – 14:00-11:00

הכניסה חופשית.

עוד 464 מילים
סגירה