ראש ממשלה עם כיפה

.נפתלי בנט (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
נפתלי בנט

לפי אירוע הפייסבוק המפורסם – "קופצים למזרקה בכיכר רבין כשביבי הולך", נראה שבעוד כשבועיים יקפצו עשרות אלפי צעירים חילונים לחגוג את מינויו של נפתלי בנט לראש הממשלה.

לראשונה ב-73 שנותיה יעמוד בראש המדינה היהודית אדם חובש כיפה ושומר מצוות.

לפי אירוע הפייסבוק המפורסם – "קופצים למזרקה בכיכר רבין כשביבי הולך", נראה שבעוד כשבועיים יקפצו אלפי צעירים חילונים לחגוג את מינוי בנט לרה"מ. לראשונה ב-73 שנותיה יעמוד בראש המדינה שומר מצוות

נפתלי בנט יכנס למשרד שלפניו ישבו בו, אולי למעט מנחם בגין, אתאיסטים מוחלטים, הוא יהיה הראשון בבית בבלפור שיניח תפילין, יתפלל 3 פעמים ביום וישמור שבת.

"ביבי היה אצלי כמעט כל יום שישי, ובאחת הפעמים הוא הסביר לי קרוב לשעתיים שאין אלוהים, וזאת המצאה מטומטמת, הוא לקח עט והרים אותה ואמר: 'זה אלוהים', אז מה הפלא שחשמלאי היה אצלם בקיסריה ביום כיפור… ביבי סיפר לי קרוב לשעתיים שהעולם נברא על-ידי איזה מפץ. זה היה מזעזע אבל מרתק" (רוני מאנה בציוץ בטוויטר)

נתניהו, בהיותו אופורטוניסט מוחלט ואליטיסט, שאדיש לכל עניין חברתי, קיבל את כל תכתיבי החרדים בענייני דת ומדינה ולכן זוכה מהם לתמיכה מוחלטת. דווקא האפשרות של ראש ממשלה דתי-לאומי עם אג'נדה בנושא מבעיתה את מנהיגי הסיעות החרדיות ומסבירה את ההתנגדות המוחלטת שלהם לבנט, כולל הצעת חוק הבחירה הישירה על ידי אריה דרעי.

שני אנשי ימין הציעו את עצמם כראשי ממשלת השמאל בבחירות האחרונות, בנט וגדעון סער, השני בוודאי היה נבלע הרבה יותר בקלות בגרון, עמדותיהם דומות, בתור שרי חינוך סער הואשם בהדתה לא פחות מבנט, ההבדל הוא בדתיות, בסוף הפחד הקמאי של מחנה ה"שמאל מרכז" אינו מאנשי ימין, אלא מדת.

סער היה נבלע קל יותר בגרון, אבל נפל בקלפי, ובפסילתו את נתניהו לא הציב את עצמו בעמדת הסחיטה שאליה הצליח להגיע בנט, שבשתיקה הציע למחנה אנטי ביבי אתגר – אתם רוצים להוכיח שהעניין הוא נתניהו? תצטרכו לבלוע את הצפרדע הגדולה ביותר.

שני אנשי ימין הציעו עצמם כראשי ממשלת השמאל: בנט וסער. עמדותיהם דומות וסער הואשם בהדתה כשר חינוך לא פחות מבנט. ההבדל הוא בדתיות, הפחד הקמאי של מחנה ה"שמאל מרכז" אינו מאנשי ימין, אלא מדת

השמאל במדינה כמו ישראל, שמציע לנהל מו"מ עם אויבים, תמיד מואשם בבגידה. לכן, באופן מסורתי, הצליח להגיע לשלטון כשהעמיד בראשו רמטכ"לים, מנהג שהגיע לשיא הגרוטסקיות שלו בתשדיר הכניסה לפוליטיקה של בני גנץ שספר את גופות צוק איתן.

אך גנץ לא הצליח להפוך את הקערה. בישראל הימנית של 2021, כדי שממשלת שמאל תיחשב כלגיטימית, צריך לעמוד בראשה דתי שמזוהה עם ההתנחלויות.

זה מסביר עוד נדבך בהחלטתו של בצלאל סמוטריץ' להכשיל את נתניהו, ממשלת שינוי בראשות בנט היא עדיין "ממשלת שמאל" בעיני הימין הקיצוני, אבל בנט כראש ממשלה זו הכשרה של הימין והתנחלויות בציבור הישראלי יותר מסיפוח מדומיין שברור כי לעולם לא יקרה.

מינויו (ולא בחירתו) של בנט לראש ממשלה על ידי המרכז-שמאל מסמל את המשך התהליך שיוצג ב"נאום השבטים" של ריבלין והואץ במחאת בלפור – החילונים הישראלים פסקו מלראות בעצמם "מגזר כללי", שתפקידו לנהל את המדינה ולהיסחט על ידי מגזרים, והחלו לראות בעצמם מגזר ככל המגזרים שנושא ונותן על האינטרסים שלו.

חודש המנדט של נתניהו נדרש – לא רק כדי לספק לבנט אליבי אל מול הימין, אלא גם כדי לבחון את תמיכת השמאל במהלך שהם עצמם לא ייחלו לו. והפלא ופלא, לא קמה שום זעקה כנגד ראש הממשלה הימני והדתי. מאמרים בהארץ יכתבו בוודאי, אבל הסתייגותו של גדעון לוי מבנט, גם אם יש בפחדיו מן האמת, תהיה זניחה ציבורית בדיוק כמו "תמיכתו" בנתניהו. גם מפלגות השמאל מבינות שכל אדם הגיוני ומתפקד עם יושר בסיסי עדיף על נתניהו שאיבד כל קשר למציאות, ושגם ימשיך להוות דבק ולדאוג לשלמות ממשלת השינוי מבחוץ כראש אופוזיציה.

השמאל במדינה כמו ישראל, שמציע לנהל מו"מ עם אויבים, תמיד מואשם בבגידה. לכן, מסורתית, הצליח להגיע לשלטון כשהעמיד בראשו רמטכ"לים. מנהג שהגיע לשיא גרוטסקיות בתשדיר של גנץ, שספר את גופות צוק איתן

מינוי בנט הוא צעד ענק קדימה לסובלנות בישראל, שבירת תקרת הזכוכית בשביל מגזר שלם וביטוי של ביטחון עצמי בזהות החילונית, ויש גם סיכוי לא נמוך, שכמו שראש הממשלה החליפי לעתיד אומר, זו תהיה ממשלה שפויה.

אשל עוזר בן 30, דור שני לעסק חקלאי, כותב בנושאים אישיים-חברתיים מזה כ10 שנים. הוציא ספר אישי בשם "החיים מהצד". פרסם אתר בשם "מתוך בחירה אישית" שעזר לאלפי אנשים לעשות הפסקה מקנאביס ופעיל לגליזציה ושינוי מדיניות המלחמה בסמים למדיניות צמצום נזקים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 618 מילים
סגירה