תהפוכות הגורל: עתידו של נתניהו בידיים של גנץ

את הרעיון להציע לגנץ לקיים את הרוטציה מיידית, כי שפורסם לראשונה בזמן ישראל, העלה אחד ממקורביו של נתניהו - דווקא לא גורם מהתחום הפוליטי ● בסוף השבוע נתניהו פנה אל גנץ עם ההצעה ● "גנץ הוא שותף נוח ואמין, ונתניהו טעה שהוא סובב אותו עד היום", אומר מקורב לראש הממשלה ● "אין לגנץ שום סיבה לדחות את ההצעה. אנחנו מחכים לתשובה חיובית" ● פרשנות

בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת הממשלה ב-21 ביוני 2020 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
Marc Israel Sellem/POOL
בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת הממשלה ב-21 ביוני 2020

את ההצעה לרוטציה מחודשת עם בני גנץ העלה אחד ממקורביו של ראש הממשלה, שאינו שייך לתחום הפוליטי. האיש שוחח עם נתניהו לפני שבוע. ביום שלישי שעבר פרסמנו כאן לראשונה את עיקרי ההצעה המפתיעה: נתניהו יציע לגנץ לשחזר את הסכם הרוטציה שאותו הוא לא קיים מאז חתמו השניים על המסמך לפני שנה.

אחרי שנתיים בראשות הממשלה יעביר גנץ לנתניהו בחזרה את המושכות. בתקופה הראשונה יהיה נתניהו ראש הממשלה החלופי. בתקופה שבה גנץ מכהן, הוא ינסה לצרף לקואליציה המשותפת מפלגות נוספות מהמרכז, כדי להרחיב את המבנה.

בסוף השבוע פנה נתניהו לגנץ עם ההצעה. מקורב לנתניהו סיפר אתמול לזמן ישראל: "נתניהו הבין שהוא חייב להעניק רוטציה למישהו, כי אין לו קואליציה והוא לא יכול להישאר בתפקיד. האיש הכי נוח לו היה יריב לוין, אבל זה לא יעבור בליכוד וגם לוין בעצמו מבין את זה. מצד שני, נתניהו חושש מאד מאיש חזק אחר בליכוד, כמו ישראל כ"ץ, שיהיה ראש ממשלה במקומו ואחרי כן לא יחזיר לו את התפקיד.

"נתניהו הבין שהוא חייב להעניק רוטציה למישהו, כי אין לו קואליציה והוא לא יכול להישאר בתפקיד. האיש הכי נוח לו היה יריב לוין, אבל זה לא יעבור בליכוד וגם לוין בעצמו מבין את זה"

"ההצעה לגנץ היא המהלך הכי לא צפוי והכי חכם", ממשיך המקורב. "גנץ הוא שותף נוח ואמין, ונתניהו טעה שהוא סובב אותו עד היום. עכשיו הוא מציע לו את ראשות הממשלה מלא-מלא, שנה או שנתיים, ונתניהו יהיה החלופי. אם נפתלי בנט ירצה, הוא יהיה שר הביטחון בממשלה הזו. אם לא, יש לנתניהו וגנץ עם הגוש הזה 60 מנדטים.

בני גנץ (מימין) ונפתלי בנט במליאת הכנסת, 29 באוקטובר 2019 (צילום: פלאש 90)
בני גנץ (מימין) ונפתלי בנט במליאת הכנסת, 29 באוקטובר 2019 (צילום: פלאש 90)

"נתניהו אמר לגנץ 'יש לי הפעם בשבילך הצעה היסטורית'. אין לגנץ שום סיבה לדחות את ההצעה. מבחינתו של נתניהו זה הרבה יותר טוב מרוטציה עם בנט או עם מישהו אחר. ככה הוא גם מוחק את גדעון סער ואת אביגדור ליברמן ביחד. עכשיו אנחנו מחכים לתשובה החיובית של גנץ", מסכם המקורב.

"אין לגנץ שום סיבה לדחות את ההצעה. מבחינתו של נתניהו זה הרבה יותר טוב מרוטציה עם בנט או עם מישהו אחר. ככה הוא גם מוחק את סער ואת ליברמן ביחד. עכשיו אנחנו מחכים לתשובה החיובית של גנץ"

גנץ אמר אתמול כי ההצעה לא מציאותית. כך או כך, ההצעה משרתת את נתניהו וגנץ כאחד.

עבור גנץ – שרוצה להישאר בתפקידו כשר הביטחון – ההצעה מחזקת את מעמדו ומשדרת לשותפיו בגוש הנגדי כי יש לו אופציה נוספת, קוסמת הרבה יותר אצל נתניהו.

נתניהו, מצדו, נמצא היום בצבת לא פשוטה. אין לו ממשלה והשותפים הפוטנציאליים שלו מערערים את המעמד שלו מדי יום. בנט נמצא עמוק בתוך המגעים עם יאיר לפיד וגדעון סער על הקמת קואליציה אלטרנטיבית.

בצלאל סמוטריץ', יו"ר הציונות הדתית, צייץ אתמול כי "יכול להיות שבאמת הגיע הזמן להחליף את נתניהו". סמוטריץ' התקומם על הקריאה של נתניהו להרגיע את הרוחות "משני הצדדים" אחרי "אירועי טרור ולינצ'ים של האויב הערבי", כלשונו של סמוטריץ'. גם ח"כ איתמר בן-גביר הצטרף למתקפה של סמוטריץ', אם כי הוא לא דרש להחליף את נתניהו.

יושב ראש הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעתו בכנסת, 19 באפריל 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
יושב ראש הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעתו בכנסת, 19 באפריל 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

אגב, גם גורמים במפלגות חרדיות מתגרים בזמן האחרון בנתניהו. מנהיגי המפלגות טוענים באופן רשמי כי יישארו באופוזיציה אם נתניהו לא יצליח להקים ממשלה, אבל בשיחות פרטיות הם לא שוללים את האפשרות להצטרפות מאוחרת לממשלה אחרת, אם תקום.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
הרוב המוחלט של האקשן נמצא בחדר הסגור שבו יושבים לפיד ובנט. התקשורת מודרת מהדיונים האלה. אין יוצא ואין בא. הרוב המוחלט של הכתבות והתקשורת מתרכז בספינים המטורללים השוליים שיוצאים מבלפור ב... המשך קריאה

הרוב המוחלט של האקשן נמצא בחדר הסגור שבו יושבים לפיד ובנט. התקשורת מודרת מהדיונים האלה. אין יוצא ואין בא. הרוב המוחלט של הכתבות והתקשורת מתרכז בספינים המטורללים השוליים שיוצאים מבלפור בקצב של צנטרפוגה מתקדמת. למי שמתבלבל מהמאמרים האלה

״כשהמוצר״ היה בעל ערך עוד ניתן היה לסחור בו. לאחר ימים רבים של שקרים ומדונים, נשחק המוצר עד שלא נותר בו ערך. כעט גם בחינם איש לא מוכן להסתכל על המוצר המסכן חסר הערך, שעד לפני מספר ימים ... המשך קריאה

"כשהמוצר" היה בעל ערך עוד ניתן היה לסחור בו. לאחר ימים רבים של שקרים ומדונים, נשחק המוצר עד שלא נותר בו ערך. כעט גם בחינם איש לא מוכן להסתכל על המוצר המסכן חסר הערך, שעד לפני מספר ימים עוד נחשב לרב מאג בעל כוחות מיסטיים.

עוד 487 מילים ו-3 תגובות
סגירה