כוכבי ושומרי הסף

אביב כוכבי ובנימין נתניהו (צילום: פלאש 90)
פלאש 90
אביב כוכבי ובנימין נתניהו

במדינת ישראל יש לתפקיד הרמטכ"ל מעמד מיוחד. הוא הדרג הפיקודי העליון בצבא ההגנה לישראל והוא כפוף לשר הביטחון. למעשה, הצבא לא כפוף כלל לסמכותו של ראש הממשלה אלא רק לרמטכ"ל.

מסמך אסטרטגיית צה"ל שפרסם הרמטכ"ל לשעבר רב אלוף גדי אייזנקוט הרחיב את הגדרת תפקיד הרמטכ"ל והגדירו כ"מפקד המערכה" וכמי שקובע את "הרעיון והתפישה להשגת המשימה".

במדינת ישראל יש לתפקיד הרמטכ"ל מעמד מיוחד. הוא הדרג הפיקודי העליון בצבא ההגנה לישראל והוא כפוף לשר הביטחון. למעשה, הצבא לא כפוף כלל לסמכותו של ראש הממשלה אלא רק לרמטכ"ל

הרמטכ"ל מתפקד הן כחוליה המקשרת בין הצבא לדרג המדיני, הממשלה ובתוכה הקבינט; הן כיועץ להפעלת הכוח ובניינו, והן כמפקד הצבא במערכה כולה, וכקבלן הביצוע של החלטות הממשלה ושל בניין הצבא.

בקרב הציבור, מעמד הרמטכ"ל מצוי בלב הקונצנזוס. מדובר בתפקיד רם מעלה שעיניי העם נשואות אליו כאוטוריטה המקצועית הגבוהה ביותר בענייני ביטחון המדינה. הרמטכ"ל הוא על-פוליטי, כלומר תפקידו אינו אמור לשרת או לשקף נטייה פוליטית מסוימת, והחבות שלו היא אך ורק כלפי מדינת ישראל ואזרחיה. הם ורק הם עומדים לנגד עיניו, וביטחונם וטובתם הם אחריותו, כמי שאמון על הביטחון הצבאי של המדינה.

בהיסטוריה הביטחונית של מדינת ישראל היו בעבר מקרים בהם הרמטכ"ל מנע ביצוע של פעולות צבאיות, אשר ראש הממשלה ואפילו הקבינט הביטחוני דרשו ממנו להוציא לפועל. יש בסמכותו המקצועית להתנגד לביצוע פעולות צבאיות, היה ותוצאותיהן הביטחוניות עלולות לגרום נזק או להוות סכנה שהצבא לא ערוך להתמודד איתה, או שאפשר להימנע ממנה.

מעמד מיוחד זה של הרמטכ"ל מטיל עליו אחריות כבדה מאוד ולעתים מכניס אותו לדילמות קשות, בין הלחץ הפוליטי מצד אחד, לבין החבות הישירה שלו לאזרחי המדינה מצד שני.

למעשה הוא זה שנושא בתוצאות כל כישלון ביטחוני שנגרם כתוצאה מכל פעולה צבאית של מדינת ישראל, ולעתים תוצאות נמדדות רק לאחר פעולות תגמול. אלו מגיעות בעיתוי מאוחר יותר ולא בהכרח במצב מוכנות הולם, כפי שקרה למשל במלחמת יום הכיפורים. דדו, שהיה הרמטכ"ל בשעתו, סחב על גבו את מירב האשמה ואף נדרש להתפטר, זאת למרות שההחלטות השגויות התקבלו דווקא בדרג המדיני.

מעמדו המיוחד של הרמטכ"ל מטיל עליו אחריות כבדה מאוד, ולעתים מכניס אותו לדילמות קשות, בין הלחץ הפוליטי מחד, לבין החבות הישירה שלו לאזרחי המדינה מאידך

בדומה למעמד המיוחד של הרמטכ"ל כעל-פוליטי, כזה היה גם מעמדו של ראש המוסד ושל ראש המועצה לביטחון לאומי. אולם בשנים האחרונות, תחת שלטון נתניהו, לתפקידי המפתח הללו לוהקו רק מי שהתחייבו להישבע אמונים לראש הממשלה ולא למדינת ישראל ולאזרחיה.

בשונה מהאחרים, רב-אלוף אביב כוכבי מונה לתפקיד הרמטכ"ל על ידי מי שכיהן בזמנו כשר הביטחון ח"כ אביגדור ליברמן, בניגוד לרצונו של נתניהו ולמורת רוחה של אשתו שחפצה ברמטכ"ל אחר.

תחת המשבר הפוליטי שמדינת ישראל שקועה בו, כאשר שולט בה ראש ממשלה שמצוי בניגוד עניינים ועושה כל שביכולתו לחמוק מגורלו המשפטי, צה"ל והרמטכ"ל שבראשו לכודים במצב מורכב ביותר. בהיעדר תקציב, הרמטכ"ל מתקשה להכין את צה"ל לקראת האתגרים שהעתיד צופן לו. במקום לעסוק בחישול הצבא והכנתו למלחמה, נאלץ הרמטכ"ל להתעסק במלחמה במגפת הקורונה, כפיצוי על שאר מערכות השילטון שאינן מתפקדות. ואם לא די בכך, הרמטכ"ל והצמרת הצבאית נדרשים לבצע פעולות צבאיות שמטרתן לספק כותרות מחמיאות לראש הממשלה המתהדר בתואר "מר ביטחון".

אותן פעולות צבאיות שתחת שלטון נורמטיבי ושפוי היו נותרות עמומות ומוכחשות, נחשפות לצרכי פרופגנדה והאדרת המנהיג, אם במישרין ואם בעקיפין, דרך מי שכנראה נשבעו אמונים למשפחת נתניהו, תוך שהם מפקירים את ביטחון המדינה ואזרחיה.

פעולות צבאיות, שתחת שלטון נורמטיבי ושפוי היו נותרות עמומות ומוכחשות, נחשפות לצרכי פרופגנדה והאדרת המנהיג, במישרין או בעקיפין, דרך מי שאולי נשבעו אמונים לנתניהו תוך הפקרת ביטחון המדינה ואזרחיה

לצד הסיכונים הללו, שיקולים פוליטיים של ראש הממשלה שקשורים בעיקר לעתידו המשפטי, משפיעים במישרין על הנכסים האסטרטגיים והיחסים הרגישים של ישראל עם בעלות בריתה. יחסים אלה נפגעים כתוצאה מהתנהלותו הרברבנית והפופוליסטית של נתניהו.

כך, למשל, היחסים המיוחדים של ישראל עם ארה"ב צוננים בשל נאמנותו המוחלטת של נתניהו לנשיא טראמפ שעוררה הסתייגות ממנו מצד ממשל ביידן. כך למשל הניסיון הנואל של נתניהו לכפות את עצמו על האמירויות במסגרת קמפיין הבחירות, שהסתיימה בהתנערות זועפת שלהם ממנו וטריקת דלת, וכך גם נפגע הקשר הרגיש שלנו עם ירדן שנרמס תוך פגיעה בכבוד הנסיך וכו'.

אך האם במסגרת תפקידיו של הרמטכ"ל הוא אמור לתפקד גם כשומר סף? בשעה שישראל נתונה במצור שלטוני תחת מנהיג נאשם בפלילים, שמצוי בניגוד עניינים כך שכל החלטותיו עלולות להיות נגועות בשיקולים לא ענייניים, התשובה היא כן! תפקידו של הרמטכ"ל הוא לדאוג לביטחון מדינת ישראל ותושביה. אם מי שמסכן אותה הוא ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בפרשיות שחיתות, עליו לעמוד על המשמר ולוודא שהפעולות שנדרשות ממנו עומדות בקנה אחד עם צרכיה הביטחוניים של מדינת ישראל בעת הנוכחית, ואינם סובלים דיחוי לתקופה יציבה יותר מבחינה שלטונית. עליו לשאוף לחזור למצב הטבעי בו הרמטכ"ל ומפקדי הזרועות הם שדוחפים לפתרונות צבאיים ואילו הדרג המדיני הוא שבולם אותם, בהתחשבו בשיקולים מדיניים, כלכליים וגלובליים.

על כתפיו של כוכבי מונח כיום אתגר חסר תקדים: הוא נאלץ להיות "שומר סף" בנוסף לשלל תפקידיו, בסביבה מתלהמת, המובלת בחוסר אחריות ובלי ראייה לטווח רחוק של טובת המדינה ואזרחיה אלא רק משיקולים אישיים, משפטיים ופוליטיים של מנהיג מושחת שמנסה להינצל מגורלו.

תפקיד הרמטכ"ל לדאוג לביטחון המדינה ותושביה. אם מי שמסכן אותם הוא רה"מ השקוע בפלילים, עליו לעמוד על המשמר ולוודא שהפעולות שנדרשות ממנו תואמות את צרכי המדינה הביטחוניים

לא מכבר ציינו את יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, הרכנו ראש והזלנו דמעה על חללינו, על המחיר העצום שאנחנו משלמים עבור עצמאותנו. אסור שאת המחיר הכבד הזה – דם חיילינו – נשלם על מלחמות יש ברירה שמשרתות אדם אחד מבוהל. זה בידיים שלך אביב כוכבי, בבקשה שמור עלינו.

תא״ל מיל׳ אסף אגמון הוא מבכירי חיל האוויר לשעבר, פעיל חברתי בתחום החינוך הטכנולוגי ואהבת הטבע והסביבה, ממובילי תנועת המחאה ״אין מצב״ בבלפור.

לימור מויאל היא סופרת, דוקטורנטית לפרשנות ותרבות ואקטיביסטית שמאל. היא הקימה את תנועת "הדמוקרטים" שעוסקת בעיתונות אלטרנטיבית תוך קידום עקרונות סוציו-ליברליים. מויאל נשואה ואם לארבעה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 846 מילים
סגירה