הטעות הקשה של ישראל בנושא הבחירות הפלסטיניות

החתימה על הסכם הפיוס בין חמאס לפתח ב-2014, צילום מסך מכתבה של "כאן 11"
החתימה על הסכם הפיוס בין חמאס לפתח ב-2014, צילום מסך מכתבה של "כאן 11"

ישראל טעתה כאשר מלכתחילה לא הבהירה ליו"ר הרש"פ באופן חד משמעי את התנגדותה הנחרצת להשתתפות תנועת חמאס בבחירות. ישראל צריכה לקבל החלטה פומבית האוסרת על השתתפות תנועת חמאס בבחירות עד שהיא תקבל את תנאי הקהילה הבינלאומית: הכרה בישראל, גינוי הטרור והכרה בהסכמים בין ישראל לאש"פ.

ישראל טעתה טעות קשה באופן הטיפול שלה בבחירות הפלסטיניות ונקלעה למשבר מיותר. היה אפשר להימנע מהתסבוכת הנוכחית ביחסים עם הרש"פ אילו נקטה ישראל מלכתחילה בצעד המתבקש והודיעה באופן פומבי ומיידי על התנגדותה להשתתפות תנועת חמאס בבחירות לפרלמנט ב-22 במאי.

ישראל טעתה קשות באופן טיפולה בבחירות הפלסטיניות ונקלעה למשבר מיותר. היה אפשר להימנע מהתסבוכת הנוכחית עם הרש"פ אילו הודיעה ישראל באופן פומבי ומיידי על התנגדותה להשתתפות תנועת חמאס בבחירות לפרלמנט

ההודעה הישראלית הייתה צריכה להימסר מייד ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ברגע שהוא הודיע על הגעה להבנות עם חמאס על עריכת בחירות בדירוג לפרלמנט, לנשיאות ולמל"פ, ולפני שהוא פירסם את הצו הנשיאותי בנושא עם מועדי הבחירות.

אילו עשתה זאת, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לא היה מעז לקרוא תיגר על החלטת ישראל ולהפר את הסכמי אוסלו ולא היה מפרסם את הצו הנשיאותי הקובע את מועדי הבחירות.

סירוב ישראל להסכים להשתתפות תנועת חמאס בבחירות מגובה בהסכמי אוסלו האוסרים על השתתפות גופים התומכים בטרור בבחירות לפרלמנט או לנשיאות.

בשנת 2006 נוצר תקדים מסוכן כאשר ראש הממשלה דאז אריאל שרון ז"ל נכנע ללחצים של הנשיא האמריקני ג'ורג' בוש והסכים לכך שתנועת חמאס תשתתף בבחירות לפרלמנט, התוצאה הייתה שהיא ניצחה בבחירות ושנה לאחר מכן היא ניצלה זאת כתירוץ להפיכה צבאית ברצועת עזה וגירוש הרש"פ ממנה.

את הלקחים ממה שקרה בשנת 2006 ישראל הייתה צריכה להפיק מייד ולא לשמור על עמימות בנושא. גם הקהיליה הבינלאומית תומכת בהתנגדות ישראל להכיר בתנועת חמאס ולהידבר עמה, לכן היא הציבה לה כבר ב-2007 תנאים: הכרה בישראל, גינוי הטרור וקבלת כל ההסכמים שישראל חתמה עם אש"פ.

תנועת חמאס הינה תנועת טרור מסוכנת הדוגלת בהשמדת ישראל והקמת מדינה הלכה מוסלמית "מהים עד הנהר". לאחר מותו של השיח' אחמד יאסין שייסד את התנועה היא הפכה בהדרגה לשלוחה קדמית של איראן ברצועת עזה.

ב-2006 נוצר תקדים מסוכן כששרון ז"ל נכנע ללחצי הנשיא ג'ורג' בוש והסכים שחמאס תשתתף בבחירות לפרלמנט. חמאס ניצחה ואחרי שנה ניצלה זאת להפיכה צבאית ברצועה ולגירוש הרש"פ ממנה

אחד היעדים האסטרטגים של תנועת חמאס הוא להשתלט על שטחי הגדה באותה מתכונת שעשתה התנועה כשהשתלטה על רצועת עזה ב-2007, תוך שאיבת לגטימציה מניצחונה בבחירות לפרלמנט.

הכתובת הייתה על הקיר מאז 2007 ועד היום, אלא שראש הממשלה נתניהו נרדם בשמירה. דווקא נתניהו שיזם את מדיניות הבידול בשטחים, דהיינו: הרש"פ שולטת בשטחי הגדה ותנועת חמאס שולטת ברצועת עזה, כך שומרת ישראל על הפיצול במחנה הפלסטיני ללא מתן אפשרות לרש"פ ולחמאס להתאחד.

כאמור, נתניהו נרדם בשמירה, ורק לאחר שהשב"כ נעמד על הרגליים האחוריות והתריע כי תנועת חמאס עומדת לנצח שוב בבחירות לפרלמנט כפי שעשתה ב-2006, הוא שלח את ראש השב"כ נדב ארגמן לביתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ברמאללה כדי להזהיר אותו ולדרוש ממנו את ביטול הבחירות.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס דחה על הסף את בקשתו של ראש השב"כ, דבר שהביא לכך שהשב"כ פתח בגל מעצרים נרחב של פעילי חמאס בגדה ומועמדי חמאס לבחירות לפרלמנט כדי לשבש את ניצחון חמאס בבחירות, למקרה שמחמוד עבאס ילך עד הסוף ולא יבטלן.

אבל ישראל הרשמית שמרה על שתיקה במקום לצאת בקמפיין מדיני בינלאומי נרחב המסביר את התנגדותה להשתתפות תנועת טרור בבחירות בשטחים, דבר שתיאלץ כנראה לעשות בדיעבד לאחר שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס יודיע על דחיית הבחירות ויטיל את האחריות לכך על מדינת ישראל.

ההתנהלות הזו בנושא הבחירות הפלסטיניות משקפת את האופן שבו מנהל ראש הממשלה נתניהו את ענייני המדינה ואת הנושאים הביטחוניים בשנתיים האחרונות. הוא עסוק בענייניו האישיים ובקמפיינים למערכות בחירות בזו אחר זו.

העניינים הביטחוניים השוטפים מתנהלים בכוח האנרציה ללא חשיבה אסטרטגית, המדיניות נקבעת מהיום למחר, והקבינט הביטחוני מתכנס לעיתים רחוקות. כך נקלעת ישראל למשברים מדיניים וביטחוניים מיותרים.

ההתנהלות בנושא הבחירות הפלסטיניות משקפת את האופן שבו מנהל נתניהו את ענייני המדינה ואת הנושאים הביטחוניים בשנתיים האחרונות. הוא עסוק בענייניו האישיים ובקמפיינים למערכות הבחירות

מה שנדרש כעת הוא שישראל תיערך לקמפיין הסברה בינלאומי נרחב המסביר מיהי תנועת חמאס ומהן המטרות שהיא רוצה להשיג באמצעות הבחירות. אפילו ממשל ביידן מתנגד להשתתפות חמאס בבחירות מכיוון שהוא רואה בניצחונה האפשרי סכנה גדולה לרעיון פיתרון שתי המדינות.

ממשלת ישראל חייבת לקבל החלטה ברורה ופומבית שבה יש התנגדות מוחלטת להשתתפות תנועת חמאס בבחירות בשטחים עד שהיא תקבל את התנאים שקבעה הקהיליה הבינלאומית להידברות עמה. עד אז אסור לאפשר לתנועת טרור לקחת חלק בתהליך דמוקרטי שבאמצעותו היא שואפת להתחזק עוד יותר כדי להילחם נגד ישראל.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
1. אין פתרון "שתי מדינות". ישראל רצחה אותו מזמן. שום ממשלת ימין לא תפנה, ושום ממשלה שאיננה ימין תהיה מסוגלת לפנות. נקודת האל-חזור נחצתה מזמן. 2. להישען על הסכמי אוסלו זה במקרה הטוב בדיח... המשך קריאה

1. אין פתרון "שתי מדינות". ישראל רצחה אותו מזמן. שום ממשלת ימין לא תפנה, ושום ממשלה שאיננה ימין תהיה מסוגלת לפנות. נקודת האל-חזור נחצתה מזמן.
2. להישען על הסכמי אוסלו זה במקרה הטוב בדיחה עצובה. הרי הימין, השליט, טוען שהסכמי אוסלו מתו. לא ככה?
3. אבל אפילו ללא האמור לעיל, דרושה מידה לא מבוטלת של חוצפה לקבוע מה הם כללי המשחק שלפיהם הם יהיו "רשאים" הפלסטינים לקיים בחירות ומי רשאי ומי לא רשאי לבחור ולהיבחר. אפרטהייד כבר אמרנו?

עוד 695 מילים ו-2 תגובות
סגירה