בני גנץ, נפתלי בנט, גדעון סער (צילום: פלאש90, מונטז')
פלאש90, מונטז'

נתניהו מפזר הצעות לרוטציה שאין לו כוונות לממש, ובינתיים מכין את קמפיין הבחירות שלו

אתמול בבוקר התחושה בגוש השינוי הייתה של ייאוש, וכי ההצעות שנתניהו מפזר לגנץ, סער ובנט מובילות את המו"מ על הקמת ממשלה אלטרנטיבית למבוי סתום ● אבל אז הגיעה ישיבת הממשלה והמשבר החוקתי שנוצר בעקבותיה - והסיכויים להקמת ממשלת שינוי עלו פלאים ● סער וגנץ, אומרים מקורביהם, סגרו את הדלת סופית ● בנט עדיין החוליה החלשה - אבל גם איתו אין לנתניהו ממשלה ● פרשנות

אתמול (שלישי) בבוקר השתררה אווירת ייאוש בגוש השינוי. התחושה בין ראשי הגוש – בעיקר יאיר לפיד, נפתלי בנט וגדעון סער – הייתה של מבוי סתום. אנחנו לקראת תום תקופת המנדט שהוענק לבנימין נתניהו וכל אחד, כמו תמיד ברגע האחרון, מנסה להעלות שם מחירים בהיסטריה גם סביב חלוקת התיקים וגם על כמות ההשפעה, אולי כדי שיהיה לו על מה לוותר בסוף.

ההערכה האופטימית בבוקר הייתה שהסיכוי להקמת ממשלה אלטרנטיבית עומד על 50-50. בערב, בעקבות המשבר הממשלתי והסקנדל החוקתי השתנה היחס והסיכוי להקמת ממשלה חדשה עלה, לדברי אחד מראשי הגוש, ל-40-60.

דבר אחד אינו שנוי במחלוקת: נתניהו הציע רוטציה לכל אחד – בני גנץ, בנט וסער – ואף כי כולם יודעים שזה תרגיל נכלולי, הפיתוי להיות ראש ממשלת ישראל בעוד שבועיים קיים ומשחק תפקיד.

אולם אחרי מה שקרה אתמול בישיבת הממשלה, ואחרי ניסיון הפוטש של נתניהו נגד החוק, העימות עם היועץ המשפטי לממשלה, הדיון הקשה וההחלטה בבג"ץ סביב מינוי שר המשפטים – גורל הרוטציה ברור לחלוטין.

גדעון סער בחדר סיעת תקווה חדשה בכנסת, 26 באפריל 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גדעון סער בחדר סיעת תקווה חדשה בכנסת, 26 באפריל 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

גנץ לא יסכים להצעה של נתניהו. סער אפילו קיצוני יותר.

במהלך הימים האחרונים נפוצו פרשנויות על דברים שאמר סער, לפיהם הוא לא יישב תחת נתניהו, אבל יסכים לשבת לצדו. סער עצמו סירב להבהיר את הנקודה הזו ועורר גל של ספקולציות. אתמול כנראה נפל הפור. מקורבי סער טוענים עתה שהוא לא ישתף עם נתניהו פעולה בשום קונסטלציה – לא ברוטציה, לא מעל ולא מתחת, לא ראשון ולא אחרון.

נכון לאתמול בבוקר, לפני אירועי ישיבת הממשלה, החוליה החלשה הייתה עדיין בנט וימינה. אם אכן סער סגר את הדלת סופית על האפשרות לשבת בממשלת ימין עם נתניהו בהרכב כזה או אחר, ההחלטה של בנט כבר לא רלוונטית.

נכון לאתמול בבוקר, החוליה החלשה הייתה עדיין בנט וימינה. אם אכן סער סגר את הדלת סופית על האפשרות לשבת בממשלת ימין עם נתניהו בהרכב כזה או אחר, ההחלטה של בנט כבר לא רלוונטית

ועדיין, בנט מפנטז על עצמו כראש ממשלה בימין בשנה הראשונה. הוא כנראה שכח מה נתניהו עשה לו כאשר הוא שימש תחתיו כשר ביטחון. נתניהו כראש הממשלה החלופי יכשיל את בנט, ירד לחייו, ילגלג עליו בארץ ויהרוס את הלגיטימציה שלו בעולם.

יאיר לפיד ונפתלי בנט ביום השבעת הכנסת ה-24, 6 באפריל 2021 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
יאיר לפיד ונפתלי בנט ביום השבעת הכנסת ה-24, 6 באפריל 2021 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

אבל גם הרוטציה עם בנט לא תצא אל הפועל והוא עצמו יודע את זה. באחת השיחות ביניהם אמר לפיד לבנט ואנשיו כי "נתניהו ינהל אתכם משא ומתן במשך שבועיים ובסוף יפיל את הכול על סעיף טכני".

לפיד צודק. נתניהו יודע שאין לו ממשלה ברגע זה, ולכן הוא מנסה לטרפד את הממשלה שתקום מעבר למתרס, ואחת הדרכים היא הצעות הרוטציה למיניהן, שאותן הוא לא מתכוון לממש. אתמול עטף נתניהו את הפיתוי לבנט בהחלטה שקיבל מרכז הליכוד לשלב מפלגות נוספות ברשימה לקראת הבחירות לכנסת הבאה.

נתניהו יודע שאין לו ממשלה ברגע זה, ולכן הוא מנסה לטרפד את הממשלה שתקום מעבר למתרס, ואחת הדרכים היא הצעות הרוטציה למיניהן, שאותן הוא לא מתכוון לממש

אמש (שלישי) הפיצו אנשי נתניהו את האינפורמציה הבאה: שניים לפחות מאנשי ימינה יפרשו ויקבלו שריונים בליכוד לשתי קדנציות. לאיילת שקד מובטח שריון עד המקום השישי ברשימה ותפקיד של שרה בכירה בממשלת הימין. תגובת שקד: "קשקוש מוחלט".

כפי שזה נראה הבוקר, ואחרי האירועים חסרי התקדים בממשלה ובבג"ץ, שיימשכו גם היום, נתניהו מבין שאין לו ממשלה וחותר לבחירות חמישיות אחרי שיכשיל את כל האלטרנטיבות.

לבחירות הללו נקבע אתמול סדר יום מוכר: המלחמה בבג"ץ, ביועץ המשפטי לממשלה ובפרקליטות המדינה – כשכולם, כמובן, חברו להדיח ראש ממשלה חזק מהימין.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
עד אתמול בבוקר עוד אפשר היה לדמיין אפשרות שביבי יצליח לשכנע מישהו מראשי גוש השינוי לחתום איתו איזה שהוא הסכם. אבל, לאחר שרמס בפומבי את ההסכם עם גנץ (ואת החוק), ביבי שרף את שאריות האמינו... המשך קריאה

עד אתמול בבוקר עוד אפשר היה לדמיין אפשרות שביבי יצליח לשכנע מישהו מראשי גוש השינוי לחתום איתו איזה שהוא הסכם. אבל, לאחר שרמס בפומבי את ההסכם עם גנץ (ואת החוק), ביבי שרף את שאריות האמינות שעוד היו לו.

אני מתבייש בטייס יואב קיש, בלוחם סיירת מטכ״ל בנט, מהאלוף גלנט, מאיש השב״כ אבי דיכטר. ומהשאר אני לא מצפה לכלום. איך החוליות בעמוד השדרה שלהם התפוררו, והפכו חסרי חוליות וכבוד עצמי. לאח... המשך קריאה

אני מתבייש
בטייס יואב קיש, בלוחם סיירת מטכ"ל בנט, מהאלוף גלנט, מאיש השב"כ אבי דיכטר. ומהשאר אני לא מצפה לכלום.
איך החוליות בעמוד השדרה שלהם התפוררו, והפכו חסרי חוליות וכבוד עצמי.
לאחר אירועי אתמול, היום בבוקר חברי גוש השינוי היו צריכים להכריז על הצלחתם להקים ממשלה.
הבעיה היא בנט ושקד תכולת העיניים. הם מכירים היטב את נתניהו ומשפחתו ולאורך השנים הפכו ילדים מוכים של המשפה. הכאב עם ילד מוכה שהוא ממשיך ל"עשות בעיות" להמשיך לקבל מכות.
זו הדינמיקה. הם קיבלו מכות, שמענו בעדות של מנכל וואלה איך התייחסו אליהם.
בנט ושקד רואים מה נתניהו מעולל לגנץ, הם רואים איך נתניהו והעדר שלו מתנהגים ליועמש (שהוא עצמו מינה, עורך דין אלוף דוקטור אדם דתי) אבל ילד מוכה לא "רואה" שמכים ילד אחר. מבחינתו זה טבעי.
אחרי שנים של מכות פתאום מציעים לילד להיות ראש ממשלה מימין ומשמאל, איך שלא תסתכל בנט יהיה ראש מממשלה, אבל הוא עוד ילד מוכה והאחריות כבדה עליו. אז הוא מסתובב ומסתובב עד שהוא חודר לאדמה מעלם ונאלם.
אולי בתוך האדמה הוא יעבור טרנספורמציה ויבין מי הוא. עם כל הכישורים של בנט ותכול העיניים של שקד, בחרו בהם מעט יותר מ- 200 אלף אנשים. עכשיו הילד המוכה רוצה להיות מנהיג של 9 מליון אנשים.
בשלב תהליך הגדילה מילד מוכה לאחד שכולם מציעים לו להיות ראש ממשלה, המערכת משתבשת, הערכים נעלמים הזכרון נמחק ומפתחים שגעון גדלות.
עכשיו צריכים נס שמה יופי הזה תוקם ממשלה שפויה
בהצלחה לנו

עוד 512 מילים ו-3 תגובות
סגירה