הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

מחניק, אבל פחות

ל"ג בעומר הסתיים עם טרגדיה מחרידה, אבל מבחינת הסביבה, זיהום האוויר בחג הזה היה נמוך מבעבר - בזכות יוזמה של התושבים וראשי רשויות מקומיות, ועל זה מגיע להם הגלובוס הירוק של השבוע ● מנגד, הגלובוס השחור הולך לזיהום נחלי הצפון גם הקיץ ● ולמרות זאת, הטיפ לשבת: בחברה להגנת הטבע חוגגים בסוף השבוע הזה את "קרנבל בנחל" - עשרות אירועים בנחלים ומעיינות ברחבי הארץ

חגיגות ל"ג בעומר בירושלים, 29 באפריל 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
חגיגות ל"ג בעומר בירושלים, 29 באפריל 2021

*הגלובוס הירוק: אביר הסביבה של השבוע

מליוני ישראלים התעוררו הבוקר לחדשות מחרידות. אחר כך, כשניסו לקחת קצת אוויר, הופתעו לטובה: ברוב חלקי הארץ ניחוח המדורות אמנם נישא באוויר, אבל בעוצמה מתונה לעומת מה שהורגלנו בימי הטרום-קורונה.

נתוני תחנות הניטור של המשרד להגנת הסביבה תומכים בתחושה שהחג הופך עם הזמן ורוח התקופה למאופק יותר: ברוב הישובים ובערים, ריכוז החלקיקים המזהמים באוויר עמד על פי 2-3 מלילה רגיל.

בראש הטבלה, כצפוי, אלעד (פי 6.5) ובני ברק (פי 5.4). זה הרבה ומסוכן, אבל ביחס לנתוני הזיהום שנרשמו בליל המדורות בשנים עברו (פי 5-10 לעומת הממוצע) זה בהחלט שיפור.

אחרי שנתיים שבהן המנהג כמעט נמחק – פעם בגלל שרב כבד ופעם באדיבות הקורונה – היה חשש שהשנה האש תחזור, ובגדול. זה קרה באופן מאוד מוגבל.

חגיגות ל"ג בעומר במאה שערים בירושלים, 29 באפריל 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
חגיגות ל"ג בעומר במאה שערים בירושלים, 29 באפריל 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

האוויר משתנה כי האווירה משתנה. וזה קורה מלמטה, מקבוצות של תושבים והורים מוטרדים מכל הארץ, ומראשי עיריות ורשויות מקומיות שקשובים להם. הם, התושבים ואנשי השלטון המקומי שמתעקשים להנמיך את הלהבות כנגד לא מעט התנגדויות, הם זוכי הגלובוס הירוק של השבוע.

המשרד להגנת הסביבה מפרסם בדרך קבע את שיעורי זיהום האוויר בליל המדורות, אבל מעבר לזה ולאמירות כלליות לא עושה הרבה כדי לצמצם אותן. כרגע, בהיעדר ממשלה וכנסת מתפקדת, ממילא אי אפשר לדבר על יוזמת חקיקה.

לפי חישוב שערך הכלכלן חן הרצוג מ-BDO, בלילה אחד של מדורות נפלט עשן השקול לפליטות של 70 אלף מכוניות שנוסעות שנה שלמה. לנוכח התחממות מזג האוויר, נציב הכבאות התריע מפני סכנת התלקחות, אבל לא מצא לנכון לאסור כליל על הדלקת מדורות.

אל הוואקום הזה נכנסות הרשויות המקומיות, וכמה מהן – למשל כפר סבא וגני תקווה – הכריזו בימים האחרונים רשמית על סוף עידן ל"ג בעומר ואסרו על קיום מדורות בתחומי העיר.

ילדים והוריהם חוגגים את ל"ג בעומר בתל אביב, 29 באפריל 2021 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
ילדים והוריהם חוגגים את ל"ג בעומר בתל אביב, 29 באפריל 2021 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

מי שסבור שההתנגדות למדורות היא טרנד שתחום לגוש דן, מחמיץ את תהליכי העומק שמתרחשים במקומות רבים בארץ. הערים והישובים הולכים ומצטופפים, וכמעט לא נותרו אתרים שבהם אפשר להבעיר מדורה בלי לחנוק את השכנים. זה נכון בתל אביב, אבל גם בבאר שבע.

ראש העיר רוביק דנילוביץ', שמחובר להלכי הרוח של תושביו, אמנם הקצה מספר נקודות ברחבי העיר להדלקת מדורות למי שמתעקשים, אבל עשה הכול כדי להוציא לתושבים את החשק.

ערב החג דנילוביץ' פרסם הודעה משותפת עם הנהגת ההורים בעיר לפיה "עיריית באר שבע קוראת לציבור להימנע השנה מהבערת אש והדלקת מדורות. מדורות ל"ג בעומר מזהמות את האוויר, פוגעות בבריאותנו, בבעלי החיים ובסביבה".

זה לא מובן מאליו. ראשי הערים נאלצים לתמרן בין תושבים שעדיין רואים במדורות ל"ג בעומר מסורת מקודשת, לכאלה שמתקשים לנשום ומתחננים להפסקת המדורות.

רוביק דנילוביץ' (צילום: Miriam Alster/Flash90)
רוביק דנילוביץ' (צילום: Miriam Alster/Flash90)

מי שרוצה לעשות למדורות כיבוי צופי צריך לגלות יצירתיות ולהציע חלופות: בכפר סבא ורמת גן (שם העירייה אפשרה הדלקת מדורות בשתי נקודות בלבד בשולי העיר) פתחו את הבריכות הציבוריות עד שעות הערב המאוחרות, ברמת גן הזמינו את הנוער לפעילות לילית בספארי ובכפר סבא ארגנו הופעה של זהבה בן באצטדיון העירוני. מה לא עושים בשביל להשכיח מהילדים את אובדן המרשמלו החרוך.

*הגלובוס השחור: מזהם השבוע

משהו רע עובר על נחלי הצפון. לפני מספר קיצים, כשהעכברת השתלטה על מי הנחלים והבריחה את המטיילים, היה נדמה שמדובר בתקלה זמנית. שהזיהום יחלוף עם בוא החורף והזרימה בערוצים.

אלא שאחרי החורף הגיע עוד קיץ, ועוד אחד – וכמעט לא עובר שבוע שבו המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות לא מפרסמים אזהרת מסע ואיסור רחצה ברשימה לא קצרה של נחלים בצפון.

השבוע האיסור חל על הג'ילבון ומפל דבורה המפורסם, הזאכי הקסום, בריכת החרוב בנחל צלמון וקטע בירדן שמשתרע מגשר החמישה ועד מצד עתרת. בכל מקורות המים הללו נמדדה כמות חיידקי קולי חריגה (ריכוז מעל 400) שמעידה על מים מזוהמים. המשרד להגנת הסביבה הודה שאין לו מושג מה המקור לזיהום, וכשלא יודעים מה מקור הבעיה גם אי אפשר לטפל בה.

מפל הג'ילבון (צילום: רשות הטבע והגנים)
מפל הג'ילבון (צילום: רשות הטבע והגנים)

מותר לשער שזה שוב השילוב בין קיץ שהתחיל מוקדם מדי (הגשמים האחרונים ירדו מזמן) לצד בני בקר וחיות בר שטובלים במים. בשיא סערת העכברת, הבטיחו להשקיע בפרויקט להרחקת בעלי החיים למקורות שתייה חלופיים, אבל במבחן התוצאה זה לא ממש הצליח.

עם העובדה שנחלי החוף שלנו לא כשירים לטבילה כבר השלמנו מזמן; בשקט בשקט, גם נחלי הצפון עוברים תהליך של ירקוניזציה וקישוניזציה, וזה עצוב.

*טיפ ירוק לשבת

על אף כל האמור לעיל, כמה מהנחלים שלנו – למרות מה שאנחנו מעוללים להם – עדיין יודעים להציע שעות של נחת בחיקו של טבע אמיתי.

בחברה להגנת הטבע חוגגים בסוף השבוע הזה את "קרנבל בנחל" – עשרות אירועים, טיולים וסיורים בנחלים ומעיינות ברחבי הארץ. זה התחיל אתמול (חמישי) ויימשך היום ומחר, ולפעילויות של שבת עדיין לא מאוחר להירשם ולהצטרף. כל המידע והמסלולים נמצאים כאן.

מטיילים בנחל המערה (צילום: החברה להגנת הטבע)
מטיילים בנחל המערה (צילום: החברה להגנת הטבע)
עוד 681 מילים
סגירה