ישראל השלימה עם החזרה להסכם הגרעין

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן והיועץ לבטחון לאומי בממשלו ג'ק סאליבן (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
AP Photo/Andrew Harnik
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן והיועץ לבטחון לאומי בממשלו ג'ק סאליבן

ישראל החלה להשלים ולהפנים כי ממשל ביידן חוזר להסכם הגרעין וכי יסיר את הסנקציות מעל איראן בניגוד לעמדתה. משלחת בכירי מערכת הביטחון חזרה מוושינגטון עם הישגים דלים. השיחות ימשכו והממשל יבחן את הדרישות הביטחוניות שתציג לו ישראל בסבב הבא של השיחות.

ג'ק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, אמר בסוף השבוע שעבר כי המשא ומתן העקיף בוינה בין נציגי המעצמות לאיראן על החזרה להסכם הגרעין משנת  2015 "נמצא במצב בלתי ברור". דבריו באו בתום סיום סביב שיחות שלישי בין הצדדים, "הרגשנו רצון של כל הצדדים ובהם האיראנים לדבר על הקלת הסנקציות וחזרה להסכם הגרעין, אך עדיין לא התברר אם הרצון הזה יוביל בסופו של דבר להסכם", הדגיש.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי ההצהרה של סאליבן הינה חלק מטקטיקת המשא ומתן של ממשל ביידן שמטרתה להנמיך ציפיות, אולם המשלחת של ראשי מערכת הביטחון הישראלית, שקיימה בשבוע שעבר 5 ימים של שיחות בוושינגטון עם עמיתיהם האמריקאים התרשמה כי ממשל ביידן שועט חזרה להסכם הגרעין ולהסרת הסנקציות מעל איראן.

לפי גורמים בירושלים, הצהרת סאליבן היא חלק מהנמכת הציפיות של ממשל ביידן. אולם משלחת ראשי מערכת הביטחון הישראלית בוושינגטון התרשמה כי הממשל שועט להסכם הגרעין ולהסרת הסנקציות מאיראן

האיראנים רוצים לסיים את המשא ומתן בשיחות וינה בהקדם כדי שיוכלו להציג את החזרה להסכם הגרעין והסרת הסנקציות כהישג גדול לקראת הבחירות לנשיאות בחודש יוני.

סגן שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י, האחראי על ניהול השיחות בוינה מטעם איראן, אמר ב-1 במאי כי הושגה הסכמה על הסרה של סנקציות סקטוריאליות שהוטלו בזמנו על מאגרי האנרגיה והבנקאות.הוא הוסיף כי יש רשימה ארוכה של אישים ומוסדות שיוסרו מרשימת הסנקציות האמריקנית וכי ימשכו השיחות על המקרים הבודדים שעליהן יש מחלוקת.

נראה כי בצמרת המדינית והביטחונית של ישראל החלה כבר לחלחל ההפנמה  כי ישראל איננה יכולה לעצור את חזרת ממשל ביידן להסכם הגרעין וכי היא צריכה "לחתוך הפסדים" ולהשלים עם המציאות החדשה כדי שלא להגיע לעימות עם ממשל ביידן, בדומה לעימות שהוביל בזמנו ראש הממשלה נתניהו עם הנשיא אובאמה.

דאגה ישראלית

ישראל מודאגת מהחיזורים של סעודיה אחרי איראן ומהשיחות החשאיות של סעודיה עם איראן בתיווכו של ראש ממשלת עיראק מוצטפא כאט'מי. יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, שישראל סמכה עליו כי יקים עמה, יחד עם שאר מדינות המפרץ, ברית צבאית נגד איראן, מוביל את הקו החדש של חנופה תקשורתית לאיראן. ברית המלווה במגעים סודיים בניסיון לעצור את ההתקפות היומיומיות של המורדים החות'ים בתימן, באמצעות טילים בליסטיים ומל"טים מדוייקים על הערים המרכזיות בסעודיה ועל מתקני הנפט שלה.

ישראל מודאגת מחיזורי סעודיה אחרי איראן ומשיחותיהן החשאיות בתיווך עיראק. יורש העצר הסעודי בן סלמאן, שישראל סמכה עליו כי יקים עמה ועם שאר המפרציות ברית צבאית נגד איראן – מוביל את הקו החדש של חנופה תקשורתית לאיראן

ישראל גם מודאגת מההצהרה של ג'ק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי, אשר מתח ביקורת ב-29 באפריל על פעולת החבלה במתקן הגרעיני בנתנז, המיוחסת לישראל ואמר: "אנו בהחלט מאמינים שפעילויות כאלה לא עוזרות לדיפלומטיה, אנו מאמינים שיש לוודא שבינינו לבין ישראל אין הפתעות".

האם פירוש הדברים שישראל תוריד כעת פרופיל בכל הקשור לפעילות החשאית של המוסד הישראלי נגד תוכנית הגרעין האיראנית כדי שלא להפריע לשיחות שמנהל ממשל ביידן בוינה עם איראן? יתכן שכן.

על פי גורמים מדיניים בכירים, ישראל כבר הסכימה להפסיק את התקיפות של האוניות האיראניות המבריחות נפט ונשק לסוריה בעקבות בקשה של שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין במהלך ביקורו בישראל לפני שבועיים, אוסטין הסביר כי הפעילות הימית הישראלית מציבה מכשולים בשיחות וינה על החזרה להסכם הגרעין.

הישגים ישראלים דלים

כצפוי, המשלחת הישראלית שיצאה לוושינגטון לשיחות עם ראשי מערכת הביטחון האמריקנית, בניסיון להשפיע על ארה"ב שלא לחזור להסכם הגרעין עם איראן ולא להסיר מעליה את הסנקציות, חזרה עם הישגים דלים, נכון לשעה זו.

הרמטכ"ל אביב כוכבי נאלץ להישאר בארץ, בגלל המתיחות בגבול רצועת עזה ובמזרח ירושלים, והמשלחת כללה את ראש המוסד יוסי כהן, ראש אמ"ן תמיר היימן, ראש אגף אסטרטגיה טל קלמן והיועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת.

ההישגים של המשלחת, כפי שמתארים אותם גורמים מדיניים, הם בכך שהיועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת שיכנע את האמריקנים להקים צוותי עבודה משותפים בנושא הטילים המדוייקים והמל"טים של איראן, שמועברים גם לשלוחותיה במזרח התיכון, ולקיים סבב שיחות נוסף שבו תציג ישראל רשימה של ביטחונות וערבויות שהיא דורשת מארה"ב כפיצוי על החזרה להסכם הגרעין.

ישראל מבקשת לשדרג את יכולות חיל האוויר שלה לפעול ביעילות למרחקים ארוכים ועוד שורה של בקשות, גם בתחום המודיעיני, כדי לשמר את יכולותיה ההתקפיות למקרה שהסכם הגרעין יכשל.

ראש המוסד יוסי כהן נועד עם ראש ה-CIA החדש ויליאם ברנס, עם שר החוץ טוני בלינקן וגם עם הנשיא ביידן והעביר לו מסרים מראש הממשלה נתניהו.

ומה עשה בחלק מהפגישות השגריר הכושל גלעד ארדן? הוא בעיקר נכח בהן כדי שיוכל אחר כך לצאת לאמצעי התקשורת וליחצן את עצמו כמי שמוביל את השיחות האלה ומשיג בהן הישגים, הוא לא מחמיץ שום הזדמנות לגנוב מהאחרים את ההצגה.

כצפוי, המשלחת הישראלית שיצאה לוושינגטון לשיחות עם ראשי מערכת הביטחון האמריקנית, בניסיון להשפיע על ארה"ב שלא לחזור להסכם הגרעין עם איראן ולא להסיר מעליה את הסנקציות, חזרה עם הישגים דלים

בשורה התחתונה, רק אם בסופו של דבר יסכים ממשל ביידן להיענות לדרישות הביטחוניות והערבויות שישראל דורשת ממנו כפיצוי על הסכם הגרעין, אפשר יהיה לדבר על הישג ישראלי, עד כה הניסיון עם בכירי ממשל ביידן הוא שהם יודעים היטב להקשיב ולהנהן בראשם ובסופו של דבר דוחים את בקשות והמלצות ישראל.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 814 מילים
סגירה