זילזול ברעיון של קידוש השם

שלטי חוצות של מפלגת נעם בנתיבי איילון (צילום: אמיר בן-דוד)
אמיר בן-דוד
שלטי חוצות של מפלגת נעם בנתיבי איילון

המושגים של קידוש השם וחילול השם התפתחו מימי המקרא עד ימינו אנו. אבל הם תמיד מבטאים סוג של חיבור בין התנהגות של עם ישראל ושמו של הקב"ה בעולם. קידוש השם הוא בדיוק זה, לקדש את השם ולא את עצמנו. לא על מנת לפאר את האדם.

המושגים של קידוש השם וחילול השם התפתחו מימי המקרא ומבטאים חיבור בין התנהגות עם ישראל ושמו של הקב"ה בעולם. קידוש השם הוא בדיוק זה, לקדש את השם ולא את עצמנו. לא על מנת לפאר את האדם

גלות ישראל מייצרת חילול השם – כי זה לכאורה מראה בעיני עמי העולם שהשם לא שומר על עמו ועל הבטחתו על ארץ ישראל. קידוש השם נוצר כאשר ישראל חוזר לארצו.

אבל משם צריך גם להתקדם. האופן שבו ננהל את ענייני המדינה ואת עצמנו יגרמו לקידוש השם או חלילה להיפך, לחילולו. כל הצלחה יכולה להגדיל ולקדש את השם בעולם. להרחיב את מקומו בתודעה האנושית. ובפרט אם ההצלחה מבוססת על מעשה מוסרי. אפשר שיהיה זה מעשה של יחידים אבל בעיקר מעשה ברמה של חברה או מדינה.

דוגמאות – כאשר ישראל שולחת משלחת צבאית להציל חיים באסונות טבע במדינות זרות זהו קידוש השם. אבל מצד שני – אם מדינת ישראל מספקת או מאשרת אספקת נשק למדינות או כנופיות המבצעות הרג אזרחי מכוון – זהו חילול שם שמיים.

אם מדינת ישראל מכבדת את ערביי ישראל, לא מתוך התנשאות אלא מתוך ראיית כל אדם כצלם אלוהים – זהו קידוש השם. מפלגות יהודיות שמציעות פלטפורמה גזענית או מפלה – זהו חילול השם.

אנשים המראים סולידריות טבעית כאשר יש אסון אצל האחר – זהו קידוש השם, ניתוק וניכור לנוכח צרות של אחרים – זהו חילול השם.

אפשר להמשיך, אבל קלטתם את הכיוון.

שימוש במונחים של קידוש השם וחילול השם בקוניוקטורה פוליטית צרה הוא בעיניי לא נכון, ובפועל מזלזל ברעיון של קידוש השם.

האופן שבו ננהל את ענייני המדינה ואת עצמנו יגרמו לקידוש השם או חלילה להיפך. אבל שימוש במונחים של קידוש השם וחילול השם בקוניוקטורה פוליטית צרה הוא בעיניי לא נכון, ובפועל מזלזל ברעיון של קידוש השם

נסיים בציטוט מופלא ממסכת יומא בתלמוד הבבלי:

"אַבָּיֵי אָמַר כִּדְתַנְיָא וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱלֹהֶיךָ שֶׁיְּהֵא שֵׁם שָׁמַיִם מִתְאַהֵב עַל יָדְךָ שֶׁיְּהֵא קוֹרֵא וְשׁוֹנֶה וּמְשַׁמֵּשׁ תַּלְמִידֵי חֲכָמִים וִיהֵא מַשָּׂאוֹ וּמַתָּנוֹ בְּנַחַת עִם הַבְּרִיּוֹת".

הפסוק "ואהבת את ה' אלהיך" בא מהפרק הידוע שמתחיל בקריאת "שמע ישראל" – אחד הטקסטים היסודיים באמונה היהודית. כולל הציווי לאהבת האל. אבאיי מסביר לנו שהאהבה הזאת באה לידי ביטוי על ידי התנהגותך כלפי אנשים אחרים.

המבין יבין.

דניאל גולדמן הוא שותף מייסד של גולדרוק קפיטל, ויו"ר לשעבר של גשר והתנועה העולמית של בני עקיבא. הוא פעיל ויזם חברתי וגר יחד עם משפחתו בבית שמש.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 378 מילים ו-1 תגובות
סגירה