יאיר לפיד במסיבת עיתונאים בתל אביב, 6 במאי 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
אבשלום ששוני/פלאש90

כולם מדברים על שיקלי, אף אחד לא מדבר על הנדל ● האם בנט וסער מתאמים נאומים? ● ראשי המפלגות חייבים לנו תשובה על הצהרות ההון שלהם ● תפקיד יו"ר ועדת הכספים הופך לרגיש במיוחד ● ניצן הורוביץ לא מאמין שזה קורה לו ● והאם תהיה לנו יושבת ראש הכנסת לראשונה מאז דליה איציק? ● 7 הערות על המו"מ הקואליציוני במחנה השינוי

1

ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט אמר ביום רביעי בערב בהצהרתו, "האם באמת עמר בר-לב ממפלגת העבודה ומתן כהנא (מימינה) אינם יכולים לשבת באותה קואליציה? האם אנשים שמסוגלים להילחם יחד בלבנון או בעזה, אינם מסוגלים לשבת יחד באותה ממשלה?"

באותן השעות התחוללה ברשתות סערה קלה, ביחס לעמדותיו של מקום חמש במפלגתו של בנט, עמיחי שיקלי. מי שהיה מ"פ ביחידת אגוז, ספג אש מעמיתים ומפקדים לשעבר שנפגעו מהעמדות המוזרות של הפוליטיקאי חסר הניסיון: כן לשיתוף פעולה עם רע"ם, לא למרצ.

הנאום של בנט התכתב עם שיקלי. איך הוא יכול להתעלם מאנשי מרצ, איתם בנט עומד לשבת בקואליציה, כשהם חלק מהקיבוץ שלו, חלק מהשירות שלו, חלק מהחיים שלו? מה הוא רוצה? בצה"ל, לפני הרבה שנים, הוא היה מפקד, אבל בכנסת ישראל הוא טירון; בקושי סיים את הגיבושון. על הגב שלו הוא שואף לסחוב את המדינה למערכת בחירות חמישית?

עמיחי שיקלי (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
עמיחי שיקלי (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

שיקלי, כך זה נראה, לא חיפש לעצמו יעד חדש בתוך הליכוד. אם כבר, הוא הלך על מתווה מרב מיכאלי,  הידוע בז'רגון כקואופוזיציה.

מיכאלי התנגדה בשנה שעברה לכניסת השרים עמיר פרץ ואיציק שמולי לממשלת נתניהו-גנץ אבל סירבה לפרוש מפלגת העבודה. היא נשארה בסיעה, אבל הצביעה נגד הממשלה ופעלה באופן עצמאי.

אם כך, זהו העתיד של שיקלי, עם הבדל אחד קטן: מיכאלי הגיעה למקום הלא-נוח הזה כשהיא ח"כית מנוסה, משופשפת בתקשורת וממוקדת מטרה. שיקלי עשוי למצוא את עצמו לבד, חסר תועלת  ותוחלת.

2

אגב, בהאזנה לנאום של בנט, אפשר היה להתבלבל ולחשוב שגדעון סער מדבר מגרונו. "מי שייקח את ישראל בציניות לבחירות חמישיות, על בסיס אינטרסים אישיים, בניגוד מוחלט לצרכי העם והמדינה – העם לא יסלח לו", אמר בנט – ולרגע הוא ממש נשמע כמו סער. האם השניים מתואמים אפילו ברמת הנאומים?

גדעון סער (מימין) ונפתלי בנט סביב שולחן הממשלה בכנסת, 24 בפברואר 2014 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
גדעון סער (מימין) ונפתלי בנט סביב שולחן הממשלה בכנסת, 24 בפברואר 2014 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

3

לפני מספר שבועות, באחת ממסיבות העיתונאים של יאיר לפיד, שאלתי אותו האם כראש ממשלה חליפי, כמי שרוצה להיות שני ברוטציה, יחשוף בפני הציבור הישראלי את הנכסים וההון שלו.

אחרי חמש שנים בהן נושא השחיתות של המנהיגים הוא ליבת העיסוק הפוליטי, שווה לדרוש מראשי הממשלה בפוטנציה, כולל ראשי המפלגות שעשויים להיכנס לקואליציה, ליזום סטנדרט חדש של גילוי הון. שיתכבדו ויחשפו את צבר הנכסים העומד לרשותם ביום כניסתם לתפקידי שרים. החוק מחייב אותם להפקיד דוח הון מפורט בידיו של מבקר המדינה, אך לציבור אין כל דרך לעקוב אחרי הפרטים בדוח.

במהלך השנים התגלו נכסים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בעסקאות שביצע בסיוע בן דודו נתן מיליקובסקי ו/או חברו הטייקון ספנסר פרטריץ', שרכש מידי אחיו של נתניהו את מחצית ביתם ברחוב הפורצים בירושלים והפך ל"שותף" של ראש הממשלה בנדל"ן – השקעה תמוהה למדי.

נתן מיליקובסקי (צילום: Drew Altizer Photography)
נתן מיליקובסקי (צילום: Drew Altizer Photography)

כדי ליישר קו, לפני ראשית כהונה, הדמוקרטיה הישראלית זקוקה לשקיפות מוגברת, שתפחית חשדנות של הציבור במנהיגים. לפיד טרם ענה לי, אם ינהיג שינוי בנושא.

4

כולם סקרנים לדעת מה מצב המו"מ הקואליציוני להרכבת הממשלה ה-36. ובכן, הנה עדכון מהידוע עד כה.

ביום רביעי בנאומו, חצה בנט את הקו וקיבל החלטה ללכת לממשלה עם הצד השני. ההחלטה לא הייתה קלה. הלב של איילת שקד כבד, הבטן של נפתלי בנט לוחצת, אבל משיחות עם אחרים במפלגה ברור שכולם (למעט שיקלי) מבינים שזו הדרך, למרות שאינה סוגה בשושנים.

גם בתקווה חדשה בולעים את הרוק. אפשר לחשוב שעבור יועז הנדל, יפעת שאשא ביטון וזאב אלקין כל כך פשוט להשלים עם ישיבה בקואליציה עם מרב מיכאלי וניצן הורביץ.

ניצן הורוביץ בכנס של מרצ בתל אביב, 14 בינואר 2021 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
ניצן הורוביץ בכנס של מרצ בתל אביב, 14 בינואר 2021 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

אגב, עם כל הכבוד לכאבי הבטן, לב והרוק בגרון של הימנים, אצל השמאלנים העיבוד לא פשוט אף הוא. הורביץ צובט את עצמו כל בוקר, מיכאלי פוקחת עיניים כלא מאמינה.

על כל פנים, בעוד הפוליטיקאים יוצאים מההלם ומסתגלים למצב החדש, הציבור הישראלי (זה שחי במרכז הפוליטי, כלומר רוב המדינה) דפדף מזמן הלאה. שנתיים וחצי מחכים הישראלים לרגע זה, ולאזרחים לא יהיה כל קושי להסתגל להרכב הממשלתי החריג.

בעוד הפוליטיקאים יוצאים מההלם ומסתגלים למצב החדש, רוב הציבור הישראלי דפדף מזמן הלאה. שנתיים וחצי מחכים הישראלים לרגע זה, ולאזרחים לא יהיה כל קושי להסתגל להרכב הממשלתי החריג

5

גורמים בגוש השינוי אומרים לנו שהדברים יתקדמו מהר לסגירה. ברגע שבנט הגיע להשלמה פנימית שנתניהו לא רוצה ולא יכול להרכיב ממשלה, הוא מחויב. כאשר שואלים את כל הצדדים על דיוני חלוקת התיקים, הם לא רוצים להיכנס לפרטים.

בהנחה שיאיר לפיד ישמש כשר חוץ, בני גנץ כשר ביטחון, אביגדור ליברמן כשר אוצר, הרי שתיק המשפטים יהיה חייב להיות של גדעון סער. מרצ רוצה את תיק החינוך ולגבי מפלגת העבודה, הם היו רוצים את תיק המשפטים ו/או אוצר, אך מכיוון שהסיכוי לכך לא גבוה, ישמחו שם לשים יד על תיק הפנים.

אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
אביגדור ליברמן (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

כל ההערכות הללו כפופות לשינויים. המערכה בין ריבוי המפלגות מסובכת גם ככה.

בתפקיד יו"ר הכנסת כיהנה רק אישה אחת מאז קום המדינה: דליה איציק, בין השנים 2006-2009, מטעם מפלגת קדימה. מאחר שבכל המפלגות יש נשים כמספר 2, הנה הזדמנות למנות בכירה לתפקיד (איילת שקד, אורנה ברביבאי, יפעת שאשא ביטון, פנינה תמנו שאטה או תמר זנדברג).

תפקיד רגיש וקריטי נוסף, שהוא שווה ערך לדרגת שר בכיר, הוא יו"ר ועדת הכספים. אם שר האוצר אכן יהיה ליברמן, הרי שבראשות ועדת הכספים יצטרך לעמוד מישהו שיו"ר ישראל ביתנו יכול להסתדר איתו. לבנט ואף ללפיד יש אינטרס לשלוט בוועדה החשובה הזו, ולכן, יתכן שמיקי לוי או מתן כהנא ישלחו למשימה הרגישה הזו.

6

נכון לשיחות האחרונות, ברע"ם לא מתכוונים לבקש משרד ממשלתי אך דורשים להיות חתומים על הסכם קואליציוני ולהבהיר לשאר השותפים שהם מצביעים בעד או נגד הממשלה ולא עושים משחקי הימנעות. יועז הנדל, שסירב לשותפות שכזו אחרי מערכות הבחירות הקודמות, ישתוק הפעם ויעמיד פנים שזה לא קרה.

יועז הנדל (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)
יועז הנדל (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)

רע"ם קיבלה מלפיד התחייבות מוקדמת לראשות הועדה למניעת אלימות בחברה הערבית (וֹלמעשה מנסור עבאס כבר עומד בראש הוועדה הזמנית שהוגדרה באופן רחב יותר)

חברי המשותפת – מינוס ח"כ אחד של בל"ד – עשויים להימנע בהשבעת הממשלה. הם לא יכנסו למליאה ויתמכו במינוי בנט לתפקיד ראש הממשלה, אך מתוך הסכם פוטנציאלי עם יש עתיד, יתכן שהם לא יצביעו להפלת הממשלה.

איימן עודה עוד יקבל טלפון מנתניהו עם הצעות מרחיקות לכת בתמורה לכך שיצביע נגד בנט, זה בטוח, אך עודה שומר על יחסים טובים מאד עם לפיד. בצד של אחמד טיבי, מתקיים ציר הדוק עם מאיר כהן. התמורה להימנעותם בהצבעה על אישור הממשלה תהיה ראשות ועדה כגון ועדת הפנים או ועדת העבודה והרווחה.

7

השאלה הרווחת בציבור בימים אלה היא: האם הם מסוגלים. האם יקימו את הממשלה המוזרה? האם בנט יעמוד בראשה עם שישה מנדטים? זה באמת קורה?

ובכן, התשובה נכון לסוף שבוע זה היא: כן.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
סיכום מצוין ומרתק של המצב המורכב שבו אנחנו נמצאים. אין ספק שצפויים לנו ימים מעניינים, הדרך עוד ארוכה והמכשולים הפוטנציאלים רבים, אבל יש תחושה של אור בקצה המנהרה ולשם שינוי גם קצת תקווה
כיף לקרוא את טל. ישראל צריכה קודם כל לחוקק הגבלת קדנציות ומניעת נאשמים בשלטון. כמובן שבדרך כזאת או אחרת המנהיגות החדשה חייבת להתייחס בכובד ראש לנושא צמצום נזקי הקפיטליזם בדרכים שונות. ה... המשך קריאה

כיף לקרוא את טל. ישראל צריכה קודם כל לחוקק הגבלת קדנציות ומניעת נאשמים בשלטון. כמובן שבדרך כזאת או אחרת המנהיגות החדשה חייבת להתייחס בכובד ראש לנושא צמצום נזקי הקפיטליזם בדרכים שונות. הכי חשוב: שאפו ללפיד על חושים טובים ורוח מופלאה

1. בנט פוחד מבוחרי הימין באשר הם. נראה לי שהדרישה ההזויה החצופה והלא דמוקרטית להיות ראש ממשלה עם 6 מנדטים נועדה להצהיר ששוה להכנס לממשלה עם השמאל כי אנננאהעה ראש ממשלה- אבל הבסיס הוא פח... המשך קריאה

1. בנט פוחד מבוחרי הימין באשר הם. נראה לי שהדרישה ההזויה החצופה והלא דמוקרטית להיות ראש ממשלה עם 6 מנדטים נועדה להצהיר ששוה להכנס לממשלה עם השמאל כי אנננאהעה ראש ממשלה- אבל הבסיס הוא פחד, אז מי צריך כזה ראש ממשלה ?
2. מעבר לאמור לעיל, אני מבסוט מהחבורה שמנהיגה את גוש השינוי- את רובה לפחות.
כשאני רואה את לפיד, גנץ, ליברמן, בנט וסער, יש חי ביטחון שהם יעשו את העבודה, ברמה של הניהול האזרחי שלא קיים שנים ארוכות.
3. נראה לי שליברמן המנוסה והבוגר, מהווה גורם דוחף ומאזן את החבורה.
פוטנציאלית כל אחד מהחבורה הזו יכול להיות ראש ממשלה, וכשכולם ישלבו ידיים יחד, כוחנו נרוויח מכך.
4. שבת שלום לכולם

עוד 957 מילים ו-5 תגובות
סגירה