מהומה אלימה בשער שכם, הסהר האדום: "המשטרה מונעת פינוי פצועים"

החלה תפילת לילת אל קאדר ● המשטרה עיכבה מתפללים בדרך וחסמה בפניהם את כביש 1, אבל רבבות הגיעו לאל אקצה ● הפגנה בשייח ג'ראח ● שוטרים במזרח י-ם הותקפו באבנים, שוטר נפצע ● מנדלבליט מנסה לדחות את הדיון על שייח ג'ראח בבג"צ ● הממשלה תשקול להגביל את אירועי יום ירושלים ● חמאס מאיים על ישראל, פיצוצים בגבול הרצועה ● צה"ל פורש סוללות כיפת ברזל ומבטל אימונים ● ברחביה מתקיימת ההפגנה ה"רגילה" נגד נתניהו

כוחות משטרה בעיר העתיקה בירושלים במהלך עימות עם תושבים במקום, 19 באפריל 2021 (צילום: Jamal Awad/FLASH90)
Jamal Awad/FLASH90
כוחות משטרה בעיר העתיקה בירושלים במהלך עימות עם תושבים במקום, 19 באפריל 2021

הרמטכ"ל אביב כוכבי הנחה היום לתגבר את כוחות צה"ל באזורים רגישים ולהיערך להסלמה. זאת, בתום הערכת מצב שקיים ברקע המהומות ההמוניות בהר הבית הפרות הסדר והפיגועים בשטחים והמתיחות מול חמאס ברצועת עזה ולקראת לילת אל-קאדר שחל השבוע. בדיון השתתפו שר הביטחון בני גנץ, ראש אגף המבצעים, מפקדי פיקוד המרכז, הדרום, חיל הים והאוויר, ראש אגף אסטרטגיה, מתאם הפעולות בשטחים, נציגי המשטרה ושב"כ.

היום אחר הצהריים פרצו שלוש שריפות במוקדים שונים בעוטף עזה כתוצאה מבלוני תבערה שהופרחו מהרצועה. צוותים של קק"ל, כבאות והצלה וצה"ל פועלים כדי לכבות אותן. בפיקוד הדרום נערכים לחידוש ההפגנות על גבול הרצועה.

בהודעה מטעם לשכתו של גנץ נכתב כי השר "הנחה על היערכות מבצעית נדרשת, אישר את תוכנית צה"ל להעלאת הכוננות, והורה על העברת מסרים נדרשים בציר המדיני והביטחוני" וגנץ צוטט כאומר: "אסור לתת לקיצוניים באף צד לגרום להסלמת המצב. ישראל תמשיך ותפעל לשמירה על חופש הפולחן בהר הבית ותתנהל באחריות הנדרשת, ולצד זאת לא תאפשר לטרור להרים את ראשו או לפגוע בסדר הציבורי".

מוקדם יותר דווח בעיתון הלבנוני אל-אחבאר כי מצרים קיימה מגעים עם חמאס בימים האחרונים בניסיון למנוע הסלמה נוספת עם ישראל והליכה לעימות צבאי נרחב. המאמצים כללו מסר מישראל לפיו אינה מעוניינת בהסלמה אלא להכיל את המצב. חמאס השיב כי מה שקורה בשטח אינו נראה כך וכי הרגיעה אינה אפשרית במצב הנוכחי.

אתמול פרצו במתחם הר הבית בירושלים. עם סיום תפילות יום השישי, מאות מתפללים ירו זיקוקים ויידו אבנים, בקבוקים וחפצים לעבר שוטרים, שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובהם רימוני הלם. בהודעת המשטרה נמסר כי 17 שוטרים נפצעו, אחד מהם במצב בינוני, והסהר האדום הפלסטיני דיווח על 205 פצועים במזרח ירושלים, בהם אחד במצב קשה.

במקביל, נערכה הפגנה סוערות, אך לא אלימה, בשכונת שייח ג'ראח בבירה נגד פינוי משפחות פלסטיניות מהשכונה לטובת מתיישבים יהודים.

בתוך כך, ממשל ביידן קרא לישראל ולרשות הפלסטינית לפעול לבלימת ההסלמה בירושלים ובגדה המערבית. דובר משרד החוץ האמריקני נד פרייס אמר בהודעה שפרסם במהלך הלילה כי ארצות הברית מודאגת מאוד מהעימותים בשייח ג'ראח ובהר הבית. "אין תירוץ לאלימות אבל שפיכות דמים כזו מדאיגה מאוד עכשיו בימים האחרונים של הרמדאן. זה כולל את ההתקפה על חיילים ישראלים, פעולות תג מחיר, נגד פלסטינים – שאותן אנו מגנים", אמר פרייס.

לדבריו ארצות הברית מודאגת מאות מהכוונה לפנות משפחות פלסטיניות מבתים בהן גרו במשך דורות רבים בשכונת שייח ג'ראח ובשכונת סילוואן. "אנו מבקשים מהרשויות הישראליות לנהוג כלפי תושבי שייח ג'ראח בחמלה וכבוד ולהסתכל על התמונה הכוללת של המקרים ההיסטוריים המורכבים האלה וכיצד הם עלולים להשפיע על חיי אנשים בימים אלה", אמר פרייס.

גם האיחוד האירופי מגנה את גירוש המשפחות הפלסטיניות משייח ג'ראח וכינה זאת צעד "מטריד ולא חוקי שיגביר את המתיחות" בעיר. באיחוד קוראים להנהגה הפוליטית והדתית להפגין איפוק ולקבל אחריות על הרגעת המצב.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הטיל את האחריות למתיחות בירושלים על ישראל. הוא אמר כי הנחה את השגריר הפלסטיני באו"ם לדרוש לכנס את מועצת הביטחון לדיון בנושא המצב בבירה. "אני קורא לקהילה הבינלאומית לעצור את התוקפנות הישראלית בירושלים", אמר אבו מאזן. "טרור המתנחלים רק יחזק את דבקותנו בזכותנו להקמת מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים".

ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, הזהיר את ישראל מפני השלכות התוקפנות על מסגד אל-אקצא. "האויב עושה טעויות בירושלים ובאל-אקצא שהוא אינו יודע את תוצאותיהן", אמר. הואיים על ראש הממשלה בנתניהו "אל תשחק באש, זו מערכה שלא תוכל לנצח בה, לא אתה ולא הצבא שלך או המשטרה שלך". לא נאפשר לייהד את שיח ג'ראח ולא נתיר לפרוץ לאל-אקצא, מה שמתרחש הוא אינתפאדה ומהפכה שחייבים להימשך".

האירועים בירושלים עוררו גם גינויים נרחבים בעולם הערבי והמוסלמי. משרד החוץ של מצרים מסר כי קהיר מגנה את "ההסתערות על מסגד אל-אקצא ותקיפת תושבי ירושלים והמתפללים", וכן את הכוונה לפנות תושבים מבתיהם בשייח ג'ראח.

משרד החוץ של איחוד האמירויות פרסם הודעה בה נאמר: "אנו מודאגים מהמצב במזרח ירושלים הכבושה ומגנים בחריפות את ההתקפה של כוחות הביטחון הישראלים על מסגד אל-אקצא ואת גירוש המשפחות הפלסטיניות בשייח ג'ראח. הרשויות הישראליות חייבות להעניק הגנה לתושבים הפלסטינים ולא לפגוע בפולחן הדתי שלהם. על ישראל לפעול לבלימת ההסלמה ולעצור את כל הפעולות שמגבירות את המתיחות בירושלים".

משרד החוץ של לבנון מסר כי "הפריצה לאל-אקצא ותקיפת המתפללים הם הפרה ברורה של זכויות אדם ועקרונות הדין הבינלאומי". משרד החוץ של ערב הסעודית אמר כי הוא מתנגד לתכנית של ישראל לפנות תושבים משייח ג'ראח ולהחיל ריבונות על השכונה. "הממלכה מתנגדת לכל מהלך חד-צדדי שעלול לפגוע בתהליך השלום", נמסר.

שייח אל-אזהר, הסמכות הדתית הבכירה בעולם הסוני, כינה את פעילות ישראל "טרור ציוני המתרחש מול דממת העולם". משרד החוץ של איראן תיאר את האירועים בתור "פשעי מלחמה" ואמר שיש צורך בפעולה בינלאומית דחופה: "על האו" ם לנקוט צעדים נגד האחראים לפשעי הציונית בירושלים".

שריפה עזה (צילום: משה שי, פלאש 90)
שריפה בעוטף עזה (צילום: משה שי, פלאש 90)

לאחר שהרמטכ"ל אביב כוכבי כינס את ראשי מערכת הביטחון להערכת המצב, כינסו גם ראש הממשלה בנימין נתניהו וגם ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ הערכות מצב משלהם, בהשתתפותם של אותם בעלי תפקידים עצמם.

בהערכת המצב שכינס נתניהו השתתפו גנץ  וכן השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, הרמטכ"ל כוכבי, מפכ"ל המשטרה, ראש השב"כ, ראש המל"ל, מתפ"ש ובכירים נוספים. בהערכת המצב של גנץ השתתפו כוכבי וסגנו וכן ראשי אמ"ן, אגף מבצעים, מתאם הפעולות בשטחים ונציגי משטרת ישראל ושב"כ.

מלשכת נתניהו נמסר כי "ישראל פועלת באחריות כדי להבטיח חוק וסדר בירושלים תוך שמירה על חופש הפולחן במקומות הקדושים".

דגלי חמאס בהר הבית בתפילה שהתקיימה מוקדם יותר היום, 7 במאי 2021 (צילום: Jamal Awad/FLASH 90)
דגלי חמאס ומחאה נגד פינוי תושבים בשיח ג'ראח בהר הבית, 7 במאי 2021 (צילום: Jamal Awad/FLASH 90)

כביש ירושלים-תל אביב נחסם לתנועה כדי לעצור מאות מוסלמים-ישראלים שצועדים על הכביש בדרך לירושלים, בדרכם למסגדים שעל הר הבית. זאת, לאחר שהמשטרה עצרה את האוטובוסים שעליהם נסעו בכיוון ירושלים. במשטרה אומרים כי האוטובוסים נעצרו לאור מידע מודיעיני ולפיו הנוסעים מתכוונים להפר את הסדר על ההר.

חברי כנסת מהשמאל מוחים בחריפות על עצירת המתפללים-מפגינים המוסלמים-ישראלים בדרכם לירושלים:

המהומות בירושלים וההסלמה הביטחונית בשטחים ובגבול הרצועה נוצרו אך ורק על ידי מערכת הביטחון, בהוראת ראש הממשלה נתניהו ולצרכיו הפוליטיים – כך רואה את הדברים ח"כ סמי אבו שחאדה, מסיעת בל"ד של הרשימה המשותפת, שהתראיין הערב בתוכנית פגוש את העיתונות בחדשות ערוץ 12.

לדברי אבו שחאדה: "לאף גוף פלסטיני אין אינטרס להתסיס את השטח כרגע, גם לא לחמאס ולג'יהאד האיסלמי. האינטרס הוא של ראש הממשלה שרוצה לשמור על כסאו. לנתניהו יש בובה שנקראת אמיר אוחנה והוא משתמש במשטרה כדי להוביל להסלמה. בהפגנה שעמדתי בה בעצמי בשייח' ג'ראח יחד עם עוד חברי כנסת מהרשימה המשותפת ויהודים מהשמאל, שלא עשינו כלום, הותקפנו בלי סיבה".

בהתייחסו לחסימת כביש 1 אמר אבו-שחאדה: "זאת התעללות באנשים, צריך להעמיד לדין את השוטרים שחסמו את האנשים בדרך לירושלים. על הדרך התעללו גם בכל הנוסעים".

בהתייחסו לסכסוך בשייח ג'ראח אמר אבו שחאדה: "מדובר בטיהור אתני. ליהודים שם אין ניירות שמראים שהבתים שלהם. אבל אם מדינת ישראל אומרת שמי שיש לו ניירת שמראה שבתים היו בבעלותו לפני 48 יכול לחזור אליהם זה מקובל עלינו – אבל שיהיה משני הצדדים".

בתשובה לשאלה, האם מפלגתו בכלל והסיעה שלו בפרט, יתמכו בממשלה של גוש השינוי, אם זאת תקום, אמר שחאדה: "אם הממשלה תרצה ללכת בכיוון של צדק, דמוקרטיה, ושלום ומדינה שדואגת לכל אזרחיה, נתמוך בה. אם היא תרצה להמשיך בדרך ההתנחלות והכיבוש נתנגד לה".

ח"כ סמי אבו שחאדה (צילום: אתר הכנסת)
ח"כ סמי אבו שחאדה (צילום: אתר הכנסת)
סגירה