סעודיה מוותרת על נורמליזציה עם ישראל

שיחות סעודיה ואיראן, צילום מסך מחדשות WION
שיחות סעודיה ואיראן, צילום מסך מחדשות WION

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן הודיע לאיראן כי הוא מוכן לוותר על הנרמליזציה עם ישראל ולפתוח דף חדש עם טהרן.

בחירתו של ג'ו ביידן לנשיא ארה"ב, המשא ומתן המואץ בוינה על החזרה להסכם הגרעין והמלחמה הנמשכת בתימן משנים את סדרי העדיפויות של סעודיה. היא מאותתת בשבועות האחרונים על נכונותה להתקרב לאיראן ולסוריה ולוותר על תהליך הנורמליזציה עם ישראל, שתפס תאוצה בימי ממשלו של הנשיא טראמפ.

בחירת ביידן לנשיא, המו"מ המואץ על החזרה להסכם הגרעין והמלחמה הנמשכת בתימן, משנים את סדרי העדיפויות של סעודיה. היא מאותתת על נכונותה להתקרב לאיראן ולסוריה ולוותר על הנורמליזציה עם ישראל

את הקו החדש של סעודיה מוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן שהינו "האיש החזק" בסעודיה. בן סלמאן איננו מקובל על הנשיא ביידן, שהאשים אותו באחריות לרצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י ובהפרת זכויות האדם בסעודיה. הבית הלבן אף הודיע כי הנשיא ביידן יעבוד ישירות עם המלך הסעודי סלמאן בן עבד אלעזיז ולא עם בנו יורש העצר.

מוחמד בן סלמאן חושש שהנשיא ביידן מתכנן שורה של צעדים כדי למנוע ממנו מלהפוך למלך סעודיה אחרי מות אביו, והוא מחפש אסטרטגיה חדשה שתחזק את מעמדו בסעודיה ותאפשר לו להפוך למלך הבא. בראש סדר העדיפיות שלו כרגע היא הפסקת המלחמה בתימן נגד המורדים החות'ים, הנתמכים על ידי איראן.

המורדים החות'ים הצליחו, בעזרת הטילים הבליסטיים  והמל"טים הממולכדים שהם מקבלים מאיראן, להפוך את חיי התושבים בסעודיה לסיוט מתמשך. מאז כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן הם הגבירו את ההתקפות באמצעות הטילים והמל"טים על הערים המרכזיות בסעודיה ועל מתקני הנפט שלה וההתקפות הפכו להיות יום יומיות.

בשבועות האחרונים פתח יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן במגעים חשאיים עם איראן וסוריה. בעוד שהמשא ומתן עם סוריה היה ישיר, הרי שהמשא ומתן עם איראן היה בתיווכו של ראש ממשלת עיראק מוצטפא כאט'מי.

המורדים החות'ים הצליחו, עם הטילים הבליסטיים והמל"טים הממולכדים שקיבלו מאיראן, להפוך את חיי תושבי סעודיה לסיוט. מאז כניסת ביידן לבית הלבן הגבירו את ההתקפות על הערים המרכזיות ומתקני הנפט

א. ויתור על הנורמליזציה עם ישראל

ב-9 באפריל נועדה בבגדאד משלחת סעודית בראשותו של ראש המודיעין הסעודי ח'אלד חמידאן, עם משלחת איראנית בראשותו של סעיד אירפאני, סגן ראש מועצה העליונה לביטחון לאומי.

המשלחת הסעודית הודיעה כי סעודיה מוותרת על נורמליזציה עם ישראל ומבקשת לפתוח דף חדש עם איראן.

המשלחת האיראנית דרשה שסעודיה תפסיק את הקמפיין לגרש את המליציות הפרו איראניות מעיראק ומסוריה ותסיר את הלחץ שלא להסיר את הסנקציות מעל איראן.

המשלחת הסעודית דרשה עוד שאיראן תורה למורדים החות'ים בתימן להפסיק את ירי הטילים הבליסטיים והמל"טים הממולכדים לעבר שטח סעודיה והביעה הסכמה שבתמורה יקבל ארגון "אנצאר אללה" של החות'ים תפקיד פוליטי גדול יותר בשלטון בתימן. האיראנים השיבו כי זוהי החלטה של החות'ים ולא התחייבו לשום דבר.

המשלחת הסעודית הדגישה כי יורש העצר מוחמד בן סלמאן איננו בן האסכולה הוואהבית באיסלאם ואיננו שונא את השיעים כפי שמתארים אותו.

גורמים עיראקים מסרו כי המגעים בין סעודיה לאיראן ימשכו עוד החודש בדרג של שגרירים.

נשיא עיראק בורהם צאלח אמר ב-5 במאי כי עיראק אירחה יותר ממפגש שיחות אחד בין סעודיה לאיראן.

ב. פתיחת שגרירות סעודית בדמשק

משלחת סעודית בראשות ראש המודיעין  ח'אלד חמידאן ביקרה בתחילת השבוע שעבר בדמשק ונועדה עם הנשיא בשאר אסד ויועצו הגנרל עלי ממלוק.

המשלחת תחזור לפגישה נוספת בדמשק אחרי עיד אלפיטר.

המשלחת הסעודית אמרה לנשיא הסורי כי היא מברכת על חזרת סוריה לליגה הערבית והשתתפותה בועידת הפסגה באלג'יר לכשזו תתקיים.

סוכם על פתיחה מחדש של השגרירות הסעודית בדמשק אחרי נתק של 8 שנים. הנתק נבע מהתרחקותה של סעודיה מסוריה בגלל הקשר ההדוק שלה עם איראן.

משרד החוץ הסעודי פירסם הודעה כי המידע שפורסם על ביקור המשלחת בדמשק "איננו מדויק".

המשלחת הסעודית אמרה לנשיא הסורי כי היא מברכת על חזרת סוריה לליגה הערבית. סוכם על פתיחה מחדש של השגרירות הסעודית בדמשק אחרי נתק של 8 שנים, שנבע מהתרחקות סעודיה מסוריה בגלל הקשר ההדוק שלה עם איראן

שר החוץ האמריקני טוני בלינקן בירך ב-4 במאי על המגעים בין סעודיה לאיראן ואמר כי "מדובר בדבר טוב עבור שתי המדינות". "מדובר בדברים מעודדים שהן מנהלות דיאלוג ישיר לניהול המחלוקות ביניהן", אמר בלינקן לעיתון "פייננשל טיימס".

השיקולים והאינטרסים של סעודיה השתנו מאז התחלף הממשל בארה"ב. סעודיה, שרצתה להקים ברית צבאית עם ישראל ומדינות המפרץ נגד איראן עושה כעת סיבוב פרסה גדול, מתרחקת מישראל ומנסה להתקרב לאיראן.

סעודיה שדחפה את איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו וסודאן להסכמי נורמליזציה עם ישראל, מתרחקת כעת כמו מאש מרעיון הנורמליזציה כדי לרצות את איראן. להיכן נעלמו הבטחותיהם של ראש הממשלה נתניהו וראש המוסד יוסי כהן על הסכם נורמליזציה קרוב בין סעודיה לישראל?

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 684 מילים
סגירה