מדרום ומבלפור תיפתח הרעה

.עימותים בין נוער פלסטיני לבין כוחות הביטחון על רקע המתיחות בירושלים, אפריל 2021 (צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90)
Wisam Hashlamoun/Flash90
עימותים בין נוער פלסטיני לבין כוחות הביטחון על רקע המתיחות בירושלים, אפריל 2021

אוכלוסיית הבדואים בדרום נחשבת בסיס כוחו הפוליטי של מנהיג הפלג הדרומי המתון לכאורה של התנועה האיסלמית, מנסור עבאס. האם זה מקרי שיום לפני המיני אינתיפדה הבדואית שפרצה בימים אלה בדרום ובשפלה, עבאס קיים פגישה סודית עם נתניהו, ובמקביל ביטל פגישה עם לפיד-בנט "בגלל המצב"?

הבדואים בדרום נחשבים בסיס כוחו הפוליטי של מנהיג הפלג הדרומי בתנועה האיסלמית, מנסור עבאס. האם זה מקרי שנפגש בחשאי עם נתניהו יום לפני המיני-אינתיפדה הבדואית, ובמקביל ביטל עם לפיד-בנט "בגלל המצב"?

עד עתה אוכלוסיית ערביי ישראל ידעה ברובה המכריע לא לחצות את הקו המפריד בין מחאה לגיטימית על רקע דרישות לאומיות כאלו ואחרות, לבין פתיחת חזית פנימית בעיצומה של מערכה צבאית. זה אפיין את כל רובדי האוכלוסייה, בגליל, במשולש והפזורה הבדואית. מעטים שנתפסו משתפים פעולה עם האויב היו ברובם המכריע מבל"ד, המפלגה הערבית הכי קטנה וקיצונית, בעלת אוריינטציה לאומית-חילונית.

דפוס זה נשבר אתמול, כאשר חבורות של בדואים תקפו עוברי אורח יהודים על כבישי הדרום והשפלה. מכוניות של יהודים נרגמו באבנים, הנהגים והנוסעים הותקפו באלימות קשה, והמכוניות הוצתו.

אילו זה היה קורה באזורים שאינם נחשבים כמעוזו של עבאס, זה לא היה מדאיג כל כך. ההסבר ההגיוני וכלכ הנראה הנכון במקרה הזה היה שיריביו של עבאס מנסים להביך אותו לסכל את מגעיו עם גוש השינוי באמצעות אותה אלימות החוצה קו אדום שעד עתה לא נחצה.

לוד ורמלה הינם, באופן חלקי לפחות, חלק ממעוזו של עבאס, כי אחוז לא קטן של האוכלוסייה הערבית באותם ערים הינם בדואים מהדרום שהתנחלו בשנות החמישים והשישים במקום חלק מהאוכלוסיה העירונית הוותיקה שברחה במהלך מלחמת העצמאות.

העובדה שזה קרה דווקא באזורים שנחשבים כמעוזו של עבאס מעוררת את השאלה האם ידע ואישר, או שגם הוא נתפס עם המכנסיים למטה.

דפוס אי חציית הגבול בין מחאה לאומית לבין פתיחת חזית נשבר, כשחבורות בדואים תקפו עוברי אורח יהודים על כבישי הדרום והשפלה. מכוניות יהודים נרגמו והוצתו, והנהגים והנוסעים הותקפו באלימות קשה

ד"ר מוטקה קידר, אחד המזרחנים הבולטים והמוערכים בישראל, חוקר בכיר במרכז בגין-סדאת, סבור שאין מצב שמנסור עבאס נתפס עם המכנסיים למטה. "זה המעוז שלו, אלו בדיוק המקומות בהם קיבל את המסה הקריטית של מנדטים שבסופו של דבר העבירו אותו מעבר לאחוז החסימה", מציין קידר.

קידר מסביר שהמונחים פלג צפוני ודרומי של התנועה האיסלמית מטעים:

"בעבר היה אולי הצדקה לאבחנה הזאת, כי השייח ראד סלאח, מנהיג הפלג הצפוני הקיצוני יותר מתגורר במשולש הצפוני (אום אל פחאם), ואילו השייח נימר דרוויש, מנהיג הפלג המתון יותר של התנועה, היה מכפר קאסם, במשולש הדרומי".

שתיקתו הרועמת של עבאס בראשית האירועים מעלה ספק לגבי אי ידיעתו מה מתכננים. נכון שבקרב תושבי הפזורה הבדואית בדרום והשפלה ישנם גם לא מעט פעילי הפלג הצפוני, אך בחברה כמו הבדואית אין סודות, בטח לא כאלו. לפי קידר:

"גם אם עבאס לא יזם את הפוגרומים שראינו אתמול בכבישי הנגב וערי השפלה, הוא בוודאי ידע מבעוד מועד מה מתוכנן".

עד עתה אין ולו בדל של ראיה שנקט פעולה כלשהי למנוע את אותן התקפות על עוברי אורח יהודים שכלל לא היו קשורים לאירועים.

צריך גם להבין שלא היו כאן הפתעות כלשהן. המשבר הזה לא הפתיע אף אחד, כי כבר יותר משבוע היה ברור שנתניהו והסנצ'ו-פנשה שלו אוחנה נוקטים פעולות שכל תכליתן להדליק את המדינה וליצור מצב חרום שיסכל הקמת ממשלת שינוי.

שתיקתו הרועמת של עבאס במהלך האירועים מעלה ספק לגבי אי ידיעתו מה מתכננים. נכון שבקרב תושבי הפזורה הבדואית בדרום והשפלה ישנם גם פעילי הפלג הצפוני, אך בחברה כמו הבדואית אין סודות, בטח לא כאלו

הצעד הראשון היה פריסת מחסומים בשער שכם, ללא כל סיבה. לא היו הפרות סדר, ולא הייתה כל עילה לפרוס מחסומים, שכל תכליתם למרר את חייהם של מוסלמים שבאים להתפלל ולחגוג את סיום הצום היומי. זה להכניס אצבע בעין.

במקביל אפשרה הממשלה למתנחלים לממש צווי פינוי נגד תושבים ערבים בשכונת שייח ג'ראח. כל אחת מהפעולות הללו די היה בה כדי להתסיס את השטח. כל מי שעיניו בראשו ידע מה תהיה התוצאה הבלתי נמנעת של נקיטת שתיהם בו זמנית, דווקא לקראת ליל אל קדר (השבוע הכי קדוש של הרמדאן).

ליתר ביטחון דאגה המשטרה, תחת פיקודו של מפכ"ל חדש, חסר ניסיון וחסר הרקע המקצועי המצופה ממפכ"ל (מעולם לא פיקד על מחוז) לאפשר למצעד הדגלים להתקיים דווקא בשער שכם והרובע המוסלמי. זה היה מיותר, הרי לא היתה כל פגיעה בגאוותנו הלאומית אילו המצעד היה נכנס לעיר העתיקה דרך שער יפו, ומשם דרך הרובע היהודי מגיע לרחבת הכותל.

מי שביקש רישיון להיכנס לעיר העתיקה דרך שער שכם, ומי שאישר לו, ידעו היטב מה הם מבשלים. וכשאכן פרצו מהומות, מה עשתה המשטרה? פרצה לתוך הר הבית ונכנסה למסגד אל אקצה. על זה כתוב במקורותינו "הזורע רוח יקצר סופה".

הדבר היחידי שלא ברור זה האם עבאס תיאם את הפוגרום עם נתניהו. ב-10 במאי ביטל עבאס פגישה עם לפיד ובנט, בטענה שלאור האירועים זה לא מתאים. אחרי זה התפרסם בישראל היום, לא בדיוק עיתון הנחשב עוין לראש הממשלה, שיום קודם, ב-9 למאי, התקיימה פגישה חשאית בין ביבי לעבאס.

הדבר היחיד שלא ברור זה האם עבאס תיאם את הפוגרום עם נתניהו. ב-10 במאי ביטל עבאס פגישה עם לפיד ובנט. בהמשך התפרסם ב"ישראל היום", שאינו עוין לרה"מ, על קיום פגישה חשאית בין ביבי לעבאס יום קודם

שני גורמים מרוויחים מהמשבר המיותר ולא מחויב המציאות שניצת פה. אחד הוא נתניהו, שמקווה שכמה ימי לחימה ישרפו את ימי המנדט של לפיד, דבר שיסלול את הדרך לעוד בחירות, וידחה בעוד 90-120 יום את מועד הפינוי של בני שושלת נתניהו מארמונם בבלפור. כשחרב המשפט מונחת על הצוואר, 120 יום זה נצח.

השני זה החמאס, שמקבל פרס מנתניהו בצורת העצמתו מול הרש"פ, לאחר שאבו מאזן הודיע על דחיית הבחירות לפרלמנט הפלסטיני. רבות נכתב על הזיקה בין התנועה האיסלמית לחמאס, כולל מאמר של עבדכם הנאמן לפני כחודש בזמן ישראל "השש-בש של ביבי ועבאס".

בשורה התחתונה, המסקנה הבלתי נמנעת היא שהסבירות שעבאס וביבי מתואמים גבוה משמעותית מהסבירות שהכל היה יד המקרה.

*  *  *

יש לציין שהפלג הדרומי של התנועה האיסלמית לא תמיד היה מתון. בשנת 1979 הקים דרוויש, אז מנהיג התנועה לפני שהתפצלה, את "אוסרת אל ג'יהאד".  מטרתה הייתה להילחם למען כינון מדינה איסלמית במקום ישראל. התנועה אגרה כלי נשק ואמל"ח, אך התרכזה בפעולות חבלה לא קטלניות, כגון שריפת שדות ופגיעה בתשתיות, אך לא ביצעו פעולות העלולות לסכן חיי אדם. הוא נתפס ונכלא, עד ששוחרר בעסקת ג'יבריל.

אחרי צאתו מהכלא, הודיע שזנח את רעיון המאבק המזוין, גם באמצעות פעולות חבלה שאינן מסכנות חיי אדם, וקרא לערביי ישראל לפעול לקידום מטרותיהם באמצעות השתלבות במערכת הפוליטית. הוא גינה בחריפות את רצח החיילים בליל הקלשונים, ואמר "רצח זה רצח, גם אם הרוצח רצח מתוך אמונה". על רקע זה התפצלה התנועה האיסלמית לפלג "הצפוני" של ראאד סלאח, ולפלג "הדרומי" של דרוויש. אחרי פטירתו בשנת 2017, תפס מנסור עבאס את מנהיגות הפלג הדרומי. עבאס דווקא "צפוני", תושב מע'אר בגליל התחתון.

עיתונאי במשך כשני עשורים (עורך כלכלי ג'רוזלם פוסט, עורך ראשי מעריב בינלאומי, עורך חדשות מקור ראשון, עורך ראשי אתר אינטרנט אנגלית של חדשות ערוץ 2). קצין מודיעין לשעבר ב-ANC המחתרת שפעלה נגד משטר האפרטהייד בדרא"פ, אחרי זה עבד עם מנדלה. מנכ"ל CISec - http://www.cisec.info חברה העוסקת בעיצוב תודעה ולוחמת שיח.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,028 מילים
סגירה