יושב ראש הרשימה הערבית המאוחדת (רע"ם), מנסור עבאס, בכנסת, 11 בנובמבר 2020 (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
הדס פרוש, פלאש 90

הסיכויים להקמת ממשלה הולכים וקטנים, בחירות חמישיות שוב על הפרק

יכול מאד להיות כי ההשתהות של לפיד ובנט תעלה להם בסיכוי ההיסטורי להרכיב ממשלה - אילו היו עושים בליץ וחותמים הסכמים מהירים לפני המלחמה, אולי הכל היה נראה אחרת ● בינתיים, עבאס ורע"ם ירדו למחתרת והשעו את המגעים ● ככל שהלחימה בעזה תימשך, כך קטן הסיכוי שרע"ם תתמוך בכל ממשלה שהיא ● פרשנות

האיש הכי חשוב במשא ומתן הקואליציוני לא נכח אתמול (שלישי) בדיונים שהתקיימו בין צוותי המפלגות בכפר המכבייה ולא תשמעו ממנו מילה פוליטית בימים הקרובים, כמו שלא שמעתם בימים האחרונים.

ח"כ מנסור עבאס, שמחזיק ארבעה חברי כנסת שיכולים להכריע את גורל ממשלת השינוי, ירד למחתרת ורק אמש פרסם סוף סוף הודעה חיוורת שמצדיקה את ה"זכות הלגיטימית להפגין", אבל קורא ש"לא לפגוע בחיי אדם אשר יהיו, ולא ברכוש הציבורי והפרטי".

זו הייתה לוליינות מילולית שנועדה להחזיק את עבאס בקשר טוב עם שני הצדדים, היהודים והערבים, אבל כפי שזה נראה היום, על רקע המלחמה שמתנהלת מול חמאס והג'יהאד האסלאמי, גם ראשי הממשלה המיועדים יאיר לפיד ובעיקר נפתלי בנט מבקשים לשמור מרחק מעבאס, עד יעבור זעם.

אבל הזעם לא עובר, המלחמה בעיצומה ולא ברור מתי ואיך היא תסתיים – והרחוב היהודי-ערבי מתלקח בערים המעורבות.

המשטרה מתעמתת עם מפגינים ערבים-ישראלים ברמלה, 10.5.2021 (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
המשטרה מתעמתת עם מפגינים ערבים-ישראלים ברמלה, 10.5.2021 (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

כל הצדדים במו"מ על הקמת ממשלת השינוי קיוו למערכה קצרה. גם ברע"ם האמינו שהכול יסתיים ביום חמישי, אחרי תפילת הבוקר של עיד אל פיטר. מכאן ואילך יהיו עד 20 יום שבהם אפשר היה לחזור לסדר היום הפוליטי ולממש את הסיכומים שאליו הגיע עבאס עם לפיד ובנט.

לכן עבאס שתק. ההצהרה המשמעותית היחידה שהתקבלה עד היום באה מגורמים ברע"ם. "לא נוכל להצטרף לשום ממשלה שתכריז או תגבה מלחמה נגד העם שלנו בעזה", צוטטו הגורמים האנונימיים, וזה היה עוד לפני ההתלקחות הגדולה אתמול.

ההסלמה בין ישראל ועזה מקשה עכשיו על עבאס לקיים משא ומתן מכל סוג שהוא. גם כך היה מדהים לראות איך ראש הזרוע הפוליטית של התנועה האסלאמית מחזיק בידו את העתיד הפוליטי של ישראל, בעיצומן של מלחמות קודש סביב הר הבית ומסגד אל אקצא.

עבאס ורע"ם השעו בינתיים את המגעים. יכול מאד להיות כי ההשתהות של לפיד ובנט תעלה להם בסיכוי ההיסטורי להרכיב ממשלה. אילו היו עושים בליץ וחותמים הסכמים מהירים לפני המלחמה – אולי הכל היה נראה אחרת.

יאיר לפיד ונפתלי בנט ביום השבעת הכנסת ה-24, 6 באפריל 2021 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
יאיר לפיד ונפתלי בנט ביום השבעת הכנסת ה-24, 6 באפריל 2021 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

המו"מ הקואליציוני חוזר הרחק לאחור. מלחמה נגד ערבים לא הולכת עם ממשלה שרוצה לקום על תמיכת ערבים. מצב הרוח הלאומי לא יכול לקלוט מציאות כזו. הרעיונות הדמוקרטים היפים והנכונים לשילוב מפלגות ערביות בקואליציה ואולי בממשלה חוטף לפי שעה מכה ניצחת. עבאס או אחמד טיבי, גם אם הם רוצים, לא יכולים להיות בממשלה שמורידה מגדלים בעזה.

אתמול שמעתי גם מאנשים הקשורים ברע"ם אכזבה מעבאס. האנשים ציטטו פתגם בערבית. "או ח'אב – או צאב", או שפגעת בול או שפספסת בגדול. עבאס הוגדר האיש המפספס.

לתוך הוואקום הזה נכנסים בינתיים ראשי מפלגות הימין, בעיקר בצלאל סמוטריץ', איתמר בן-גביר וחבריהם בציונות הדתית, שמפעילים לחצים בוטים על אנשי בנט וגדעון סער. עכשיו יש מאחוריהם הרבה דם ואש ותמרות עשן, הרוגים ופצועים.

במלים אחרות: אם המלחמה תימשך אפשר כבר לדבר בזהירות על קץ התקווה לשינוי, על המנדט שיחזור לכנסת ואפילו על בחירות חמישיות.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
למי שפספס: עברה שעה יושב ראש רע"ם, מנסור עבאס, בראיון לרדיו מכאן: "אין מנוס מלשוב למגעים הפוליטיים להרכבת הממשלה אחרי שהאש תדעך. יש לנו הזדמנות אמיתית למלא תפקיד חשוב בפוליטיקה הישראלית... המשך קריאה

למי שפספס: עברה שעה
יושב ראש רע"ם, מנסור עבאס, בראיון לרדיו מכאן:
"אין מנוס מלשוב למגעים הפוליטיים להרכבת הממשלה אחרי שהאש תדעך. יש לנו הזדמנות אמיתית למלא תפקיד חשוב בפוליטיקה הישראלית למען החברה שלנו."

עוד 415 מילים ו-1 תגובות
סגירה