לישראל הזדמנות נדירה להשיב את הנעדרים. חסר לה ראש ממשלה שיעשה את זה

גופותיהם של סרן הדר גולדין וסמ"ר אורון שאול מוחזקות בידי חמאס מאז צוק איתן ● אברה מנגיסטו נמצא בשבי הארגון מאז ספטמבר 2014 ● הישאם א-סייד מוחזק בעזה מאז אפריל 2015 ● אם הדרישה להחזרתם לא תועלה ביממה הקרובה, כחלק מהסכמות על עצירת הלחימה, אי אפשר לדעת מתי זה יהיה שוב על הפרק אי-פעם ● הבעיה היא שהנושא פשוט לא מעניין את נתניהו ● פרשנות

מוחזקים בידי חמאס: אברה מנגיסטו, הישאם א-סייד, הדר גולדין ז"ל ואורון שאול ז"ל
מוחזקים בידי חמאס: אברה מנגיסטו, הישאם א-סייד, הדר גולדין ז"ל ואורון שאול ז"ל

"זה לא מעניין אף אחד ואין עליי לחץ ציבורי בנושא" – כך נשמע ראש הממשלה בנימין נתניהו אומר בעבר בשיחות סגורות בנושא החזרת גופות חיילי צה"ל ושני אזרחי ישראל הנמצאים ברצועת עזה: סגן הדר גולדין וסמ"ר אורון שאול מאז מלחמת צוק איתן, אברה מנגיסטו מאז ספטמבר 2014, והישאם א-סייד מאז אפריל 2015.

אתמול (חמישי) בלילה ביצע צה"ל תקיפה מאסיבית בתוך עזה, אך בצד השני בינתיים לא ניכרים סימני שבירה. אם כבר, ההיפך הוא הנכון: חמאס השיג תמונות ניצחון עם עצירת דיוני המליאה ושליחת חברי הכנסת למרחב המוגן ביומו הראשון של העימות, ביום שני. ומאז, מבחינת הארגון, היו לו עוד כמה "הצלחות", כשכל אזרחי ישראל עד לרעננה רצים למרחבים המוגנים יום ולילה.

אולם שבוע הלחימה מעלה אפשרות נדירה יחסית בפני ישראל, לדרוש את החזרת גופות החיילים ושני אזרחי ישראל במסגרת הגעה להסכמות עם חמאס על עצירת הלחימה. אם ארגון הטרור יגיע לנקודה בה יבקש את עצירת הלחימה, הנושא הזה חייב להיכנס לתוך המשא ומתן.

שבוע הלחימה מעלה אפשרות נדירה יחסית בפני ישראל, לדרוש את החזרת גופות החיילים ושני אזרחי ישראל במסגרת הגעה להסכמות עם חמאס על עצירת הלחימה

בשנים האחרונות, ישראל בהובלת נתניהו לא דורשת ולא מבקשת את החזרת הגופות ואזרחי ישראל, במסגרת המגעים השונים שהיא מנהלת עם חמאס. כל מי שעוסק בנושא הקרוי שבויים ונעדרים (שו"ן) מספר שנתניהו, ושליחו ירון בלום, לא מעלים כלל את הדרישה.

בני משפחתו של הדר גולדין בהפגנת מחאה ביום השנה השישי לנפילתו והעדרו של בנם סרן הדר גולדין, 2 ביולי 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
בני משפחתו של הדר גולדין בהפגנת מחאה ביום השנה השישי לנפילתו והעדרו של בנם סרן הדר גולדין, 2 ביולי 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

מדוע שנתניהו ידרוש, אם גישתו הבסיסית היא ש"זה לא מעניין אף אחד" ואין עליו, לשיטתו, לחץ ציבורי בנושא? מחיר האדישות של ראש הממשלה הוא מחיר האדישות של החברה הישראלית כלפי החיילים שיצאו להגן על המדינה.

אם הנושא לא יועלה ביממה הקרובה, אי אפשר לדעת מתי זה יהיה שוב על הפרק, אם בכלל. שני מקורות עמם שוחחנו, אמרו לזמן ישראל שמשרד הביטחון הכניס את נושא השו"ן כדרישה שהועברה לנתניהו, אך בלום הכריע שזה לא יקרה. לא הפעם ואולי לא בכלל.

לאה ושמחה גולדין, הוריו של הדר, נותרו היחידים שמנהלים מאבק להשבת גופות החיילים ושני אזרחי המדינה. הם מבקשים פעם אחר פעם שהדרג המדיני והפוליטי ישוחח עמם, אך כמעט כל הפוליטיקאים משיבים פניהם ריקם. הם לבד במערכה, מתחננים על נפשם. כך יעשה למשפחה שנתנה את היקר מכל לשם הגנה על המדינה.

הוריו של הדר גולדין נותרו היחידים שמנהלים מאבק להשבת גופות החיילים ושני האזרחים. הם מבקשים פעם אחר פעם שהדרג המדיני ישוחח עמם, אך כמעט כל הפוליטיקאים משיבים פניהם ריקם

כל מי שעוסק בנושא המגעים בין ישראל לחמאס מכיר את הדמויות לעייפה: המתווך המצרי אחמד עבד אל חאלק, מחזיק התיק הפלסטיני במודיעין המצרי, נמצא בשיח יומיומי עם היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת ועם איש לשכת ראש הממשלה המכונה "מעוז". הם בקשר אינטנסיבי של שיחות תכופות. אבל דבר לא יכול להתרחש אם ישראל – לכל הפחות – לא תעלה את הנושא כדרישה מטעמה.

אמו של אברה מנגיסטו בביתה באשקלון, 21 במרץ 2021 (צילום: פלאש90)
אמו של אברה מנגיסטו בביתה באשקלון, 21 במרץ 2021 (צילום: פלאש90)

ועד לרגע זה, בניגוד לכל ההצהרות, נתניהו או שליחיו לא דרשו זאת בכלל, כחלק מן המאמצים להשגת רגיעה.

אנשים העוסקים בתחום השו"ן אומרים לזמן ישראל שיש מספיק אסירים "בעלי רקע הומניטירי" – מבוגרים, חולים, נשים, נערים – שניתן לשחררם כחלק מעסקת חבילה. לא מדבר בשחרור אסירים עם דם על הידיים. עסקת החבילה צריכה לכלול את הסכמת ישראל להפסיק לתקוף.

אבל כדי לתת לזה בכלל סיכוי לקרות, ראשית נחוץ ראש הממשלה שעומד בהתחייבות המדינה כלפי ארבעת המשפחות. ועליו להתחיל כל מו"מ עם הבקשה הזו, גם אם היא לא תתקיים.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "שקר מוחלט ומרושע. ראש הממשלה נתניהו פועל ללא לאות ועושה מאמצים רבים, גלויים וסמויים, כדי להשיב את הבנים הביתה".

עוד 525 מילים
סגירה