המאבק עם חמאס ברצועת עזה - במבט לעבר ולעתיד

עשן עולה מרפיח בדרום רצועת עזה, לאחר תקיפת צה"ל, 13 במאי 2021 (צילום: Atia Mohammed/Flash90)
Atia Mohammed/Flash90
עשן עולה מרפיח בדרום רצועת עזה, לאחר תקיפת צה"ל, 13 במאי 2021

רצועת עזה נוצרה בעקבות מלחמת העצמאות, כלומר כמעט עם הקמת מדינת ישראל. רצועת עזה היתה שייכת למצרים עד 1967 ולאחר מכן היתה בידי ישראל עד לנסיגה שלה מחלק מהרצועה, ב-1994, ומהיתר ב-2005. החל מ-2007 רצועת עזה נשלטת על ידי חמאס.

זה אזור קטן למדי אבל צפוף מאד. כיום יש בו כ-2 מיליון פלסטינים. רבים מהם חיים בתנאים קשים, באזור שהתשתיות בו קרסו או עומדות לקרוס. תחזיות שונות, כמו של האו"ם, חזו בשנים האחרונות את ההתמוטטות של רצועת עזה. זה עדיין לא קרה אבל זה עלול להתרחש ואז אלפים ואולי עשרות אלפי פלסטינים נואשים עשויים לנוע לעבר הגבול, כדי שישראל תעזור להם. יתכן שהגדר הגבוהה שמקיפה את רצועת עזה לא תבלום אותם.

רצועת עזה היא אזור קטן אך צפוף מאד, עם כ-2 מיליון פלסטינים. רבים מהם חיים בתנאים קשים עם תשתיות קורסות. תחזיות שונות, כמו של האו"ם, חזו את התמוטטות רצועת עזה, וזה עדיין עלול להתרחש

רצועת עזה היתה קן צרעות בשנות ה-50, קרש קפיצה לתקיפות נגד ישראלים, כמו אלו שבוצעו על ידי חוליות הפדאיון. היו גם תקופות שקטות יחסית ברצועת עזה אם כי היתה זו תמיד סוג של חבית חומר נפץ.  בעקבות עליית חמאס ב-2007 ישנו חיכוך מתמיד בינו לבין ישראל. השיא היה במבצע "עופרת יצוקה" ב-דצמבר 2008–ינואר 2009 ובמבצע "צוק איתן" ביולי–אוגוסט 2014. היו גם מבצעים מוגבלים יותר בהיקף וזמן כמו "עמוד ענן" מנובמבר 2012.

עד כה חוסלו כמה בכירים של חמאס אבל גם אם צה"ל יפגע בבכירים ביותר זה לא בהכרח ישנה את התמונה. חמאס זה לא ארגון של איש אחד וגם לא של אליטה מצומצמת שחיסולה ימוטט את הארגון. ב-2004 חוסל מייסד חמאס, אחמד יאסין, שהיה מנהיג כריזמטי. זמן קצר לאחר מכן גם מחליפו חוסל, רנטיסי,  מנהיג בעל השפעה. למרות מהלומות כבדות אלו חמאס התאושש ולראיה, שלוש שנים לאחר מכן הוא השתלט בכוח על רצועת עזה. חיסולים של בכירי חמאס עשויים להרתיע אבל לא בהכרח. מעבר לכך ,לכל אחד בחמאס יש מי שירצו להחליפו והבכיר החדש עשוי להיות רדיקלי, מוכשר ומסוכן יותר ממי שחוסל.

יש לזכור תמיד כי ביחסי הכוחות יש לישראל עדיפות מוחלטת על חמאס. עם כל הרקטות והטילים השונים שלו, והשדרוג שלהם כפי שזה בא לידי ביטוי בסבב הזה, לחמאס אין שום יכולת לאיים על הישרדותה של ישראל. העוצמה הצבאית של חמאס משתכללת בהדרגה אבל הוא תמיד יהיה נחות מאד ביחס לצה"ל. חמאס יוכל להסב אבידות ולגרום נזקים אבל המחיר שהוא ישלם יהיה גבוה בהרבה. זה לא נחמה לישראלים רבים, בוודאי למי שנפגעו, אבל בראיה כוללת זה עשוי לעזור.

חשוב לזכור כי בעבר היריב המרכזי של ישראל היה צבאות ערב, שהיו גדולים בהרבה מצה"ל. למעשה צה"ל עבר ממצב של נחיתות מספרית מול צבאות ערב לעדיפות מספרית מול חמאס. כמו כן לצבאות ערב היו טנקים ומטוסים וארטילריה כבדה, מה שאין לחמאס. חמאס לא מסוגל לנצח את צה"ל או לכבוש מטר אחד בתוך ישראל, בעוד שצבאות ערב היו עלולים להביס את צה"ל ולכבוש חלק ואף את כל המדינה, ובכך לחסל אותה. צבאות ערב גם יכלו להסב הרבה יותר אבידות ונזק בהשוואה לחמאס.

חשוב לזכור כי בעבר היריב המרכזי של ישראל היה צבאות ערב, שהיו גדולים בהרבה מצה"ל. למעשה צה"ל עבר ממצב של נחיתות מספרית מול צבאות ערב לעדיפות מספרית מול חמאס

כצפוי, בעולם היו תגובות לכאן ולכאן. ארצות הברית ואירופה, שחוששות מהסלמה וגם יש להן סוגיות חשובות יותר לטפל בהן, רוצות שהסבב יסתיים בהקדם. טורקיה בראשות ארדואן, לאחר שנקטה לאחרונה בצעדי התקרבות לישראל, שוב הפגינה את גישתה העוינת כלפי ישראל. מדינות וכלי תקשורת ערביים כמובן מתחו ביקורת על ישראל, אם כי יחסית לעבר חלק מהביקורת מתונה יחסית.

חשוב להדגיש כי למרות המהלומות על רצועת עזה, ופגיעה באוכלוסיה, מדינות ערב לא נקטו בצעדים כלפי ישראל, כולל מדינות שרשמית השלימו עם קיומה. לא ננקטו אף צעדי מחאה ידועים כמו החזרת שגרירים. האינטרס של מדינות הוא שהסבב יסתיים כדי שהן לא יצטרכו להמשיך להפגין סולידריות עם הפלסטינים, וגם זה נעשה מתוך שיקולים שלא נוגעים בהכרח לאהדה כלפי הפלסטינים אלא כדי למנוע זעזועים פנימיים בתוך מדינות ערב.

הרשות הפלסטינית לא ניסתה להצית עימות נרחב עם ישראל ביהודה ושומרון, כדי שלא לסייע לאויב השנוא על הרשות, חמאס. הרשות, עם כל חילוקי הדעות והצעדים שהיא נקטה נגד ישראל, לא רצתה להסתכן בתגובה ישראלית חריפה, שעשויה לערער את הרשות, שגם כך נמצאת במצב של חולשה מתמשכת. הרשות הפלסטינית אפילו לא הקפיאה את שיתוף הפעולה הבטחוני שלה עם ישראל.

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הודיעה לאחרונה כי איראן העשירה במתקן הגרעין שלה בנתנז אורניום בשיעור של 63 אחוז, לאחר שכבר העלתה את העשרת האורניום באפריל ל–60 אחוז. זה מטריד לאין שיעור יותר, בהשוואה לכל איום שנשקף מחמאס ולצורך זה גם מחזבאללה. אסור לישראל להזניח את סוגית הגרעין האיראנית, שהיא חשובה הרבה יותר מכל נושא בטחוני אחר.

באופן כללי ישראל מעדיפה פשוט להתעלם מקן הצרעות העזתי, ומכאן נובעת מדיניות ההכלה. ישראל, כבר יותר מעשור, מטילה מצור על רצועת עזה כדי  להעניש ולצמצם את ההתעצמות הצבאית של חמאס ככל הניתן. בלעדי המצור חמאס היה מטמיע נשק רב ומתוחכם בהרבה, מה שהיה מדרבן את חמאס להשתמש בו נגד ישראל. אם ישראל היתה סופגת אבידות רבות, כעשרות הרוגים, יתכן והיא היתה נגררת לכיבוש רצועת עזה ולמוטט את שלטון חמאס. ישראל לא רוצה לעשות זאת, בגלל המחיר הכרוך בכך, בכל המישורים. גם חמאס לא רוצה לאבד את שלטונו. באופן אירוני המצור על רצועת עזה, שמונע מחמאס להתעצם, שומר אפוא על חמאס, מעצמו.

לאחרונה איראן העשירה במתקן הגרעין שלה בנתנז אורניום בשיעור של 63 אחוז. זה מטריד לאין שיעור יותר מכל איום שנשקף מחמאס ומחזבאללה. אסור לישראל להזניח את סוגית הגרעין האיראנית

בסך הכל לטוב ולרע, ספק אם יהיה בהמשך שינוי לגבי מדיניות ישראל ברצועת עזה. הנושא טעון ומורכב מדי ויש סדרי עדיפויות אחרים. כאשר יש סבב זה בראש הכותרות, אבל לאחריו סוגיה זו נידחקת הצידה, כפי שהיה עד כה. לכן על הישראלים להשלים עם המשך המצב הקיים, שהוא עגום למדי, אבל הוא עשוי להיות גרוע בהרבה אם חמאס היה חזק יותר, אם ישראל היתה כובשת את רצועת עזה ועוד. יתר על כן, כל מה שנוגע לרצועת עזה מתגמד בהשוואה לאפשרות שאיראן תהיה על סף ייצור נשק גרעיני. ישראל צריכה להתמקד בסוגיה זו, לא בחמאס.

אהוד עילם, חוקר של בטחון לאומי של ישראל, בעל דוקטרט בתחום. בעבר עבד בתחום עבור צה"ל, כאזרח, במשך מספר שנים. פרסם שבעה ספרים, רובם באנגלית. האחרון, מ-2019, היה על: צה"ל מול גרילה וטרור (הוצאת משרד הבטחון ומודן) https://www.booknet.co.il/prodtxt.asp?id=139278#.XUv3bPJKipo

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
חברת חשמל הישראלית תתקן את נזקי מערכת החשמל העזתית. לא כי היא רוצה, אלא כי היא מחויבת, לפי החוק הישראלי ולפי החוק הבינלאומי. כל יילוד בעזה מחויב ברישום במרשם האוכלוסין הישראלי, כך גם כל... המשך קריאה

חברת חשמל הישראלית תתקן את נזקי מערכת החשמל העזתית. לא כי היא רוצה, אלא כי היא מחויבת, לפי החוק הישראלי ולפי החוק הבינלאומי. כל יילוד בעזה מחויב ברישום במרשם האוכלוסין הישראלי, כך גם כל פטירה, לא כי בא להם להירשם, אלא כי ישראל מחייבת אותם. ולמה? כי ישראל, לפי החוק הבינלאומי, היא הריבון בעזה גם אם היא בחרה להציב את גייסותיה על הגדרות ולא בתוך, וישראל הרשמית יודעת את זה. הכותב, כמו הרוב המוחלט של היהודים בישראל, בוחר להתעלם. וככה זה גם נראה.

עוד 949 מילים ו-1 תגובות
סגירה