המפסידות הגדולות הן ישראל והרשות הפלסטינית

אסמאעיל הנייה ויחיא סנוואר בעזה, בתהלוכת 30 שנה לחמאס. 14 בדצמבר 2017 (צילום: AP Photo/Khalil Hamra)
AP Photo/Khalil Hamra
אסמאעיל הנייה ויחיא סנוואר בעזה, בתהלוכת 30 שנה לחמאס. 14 בדצמבר 2017

ישראל והרש"פ הן המפסידות העיקריות מהאירועים בירושלים ומהמלחמה נגד חמאס ברצועת עזה. לישראל היתה שורה של כישלונות בתחום המבצעי, המודיעיני וההסברתי ואילו הרש"פ איבדה הרבה ממעמדה כנציגת העם הפלסטיני.

ישראל והרש"פ הן המפסידות הראשיות משורת האירועים שהחלה במזרח ירושלים ובהר הבית במהלך חודש רמדאן, ואשר הגיעה לשיאה בעימות צבאי בין ישראל לחמאס שנמשך 11 ימים. הן המפסידות בטווח הזמן הקצר, אבל מוקדם עדיין להעריך מה יהיו ההשפעות של האירועים האלה בטווח הרחוק ובמיוחד על מעמדה של הרש"פ בשטחי הגדה.

בטווח הקצר, ישראל והרש"פ הן המפסידות הראשיות משורת האירועים שהחלה במזרח ירושלים ובהר הבית במהלך הרמדאן, ששיאה בעימות הצבאי בין ישראל לחמאס. לטווח הארוך קשה עדיין להעריך את השפעתם

כבר עכשיו אפשר לקבוע את הכישלונות העיקריים של ישראל במלחמה עם חמאס במסגרת מבצע "שומר החומות".

א

אין שום ודאות שישראל הצליחה להשיג הרתעה מול חמאס. ראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ"ל וראש השב"כ הבטיחו שכללי המשחק מול חמאס השתנו, אך צריך להמתין ולראות האם חמאס אכן יפסיק את שיגור בלוני הנפץ והתבערה לעבר ישראל, את "טיפטוף" הרקטות ואת הפעילות על גדר הגבול עם ישראל, וצריך לראות מה תהיה מדיניות התגובה החדשה של ישראל על פעולות כאלה.

ב

צה"ל נכשל בעצירת ירי הרקטות של חמאס לעבר ישראל. הפגיעה במערך הרקטות לא הייתה מספיקה כדי לעצור את הירי. חיל האוויר לא הצליח לפגוע בכל מטולי הרקטות והירי המסיבי נמשך.

חמאס ירה על ישראל רקטות במטחים כבדים ולאורך זמן. המודיעין כשל באיתור מיקומם של משגרי הרקטות מבעוד מועד כדי שניתן יהיה להשמידם כבר בתחילת המלחמה.

הירי של חמאס פגע בין היתר בתל אביב ובגוש דן, המרכז הכלכלי של מדינת ישראל, דבר שיש לו השלכות כלכליות. משפחות רבות נמלטו מתל אביב צפונה ולמקומות אחרים שאליהם לא הגיע ירי הרקטות.

ג

המודיעין הישראלי כשל גם בהערכת כוונות חמאס מאז החלה המתיחות במזרח ירושלים ובהר הבית. הכוונות האמיתיות לתקוף את ישראל התגלו באיחור רב, וכשהביא הרמטכ"ל אביב כוכבי תוכנית לראש הממשלה נתניהו להנחית מכת פתע מקדימה על חמאס הוא נדחה על הסף.

המודיעין הישראלי כשל גם בהערכת כוונות חמאס. הכוונות האמיתיות לתקוף את ישראל התגלו באיחור רב, וכשהביא הרמטכ"ל כוכבי תוכנית לנתניהו להנחית מכת פתע מקדימה על חמאס הוא נדחה על הסף

ד

ישראל מתקשה להתמודד עם ירי רקטות מסיבית לשטחה מרצועת עזה והיא חייבת למצוא פתרון צבאי לכך. מערכת "כיפת ברזל" איננה יכולה לתת מענה מלא לכך. כרגע הדרך היחידה לעצור באופן מלא את ירי הרקטות היא כיבוש קרקעי של רצועת עזה שיביא לאבידות רבות בקרב חיילי צה"ל.

ה

חמאס השתלט על הרחוב הפלסטיני בגדה, במזרח ירושלים ובקרב ערביי ישראל. ההשפעה שלו גוברת גם במדינות ערב הגובלות עם ישראל והיו תקריות שונות בגבולות עם לבנון, סוריה וירדן:

ירי רקטות לעבר ישראל, ניסיונות חדירה לישראל והפגנות עממיות בסמוך לגבול עמה.

חמאס הצליח ליצור אחדות לאומית בין ערביי ישראל לתושבים הערבים במזרח ירושלים, בשטחי הגדה וברצועת עזה.

חמאס הצליח לפתוח חזית פנימית בתוך ישראל באמצעות התססת המגזר הערבי בתוך המדינה, מעשי האלימות היו חמורים יותר מאשר באוקטובר 2000.

חמאס הצליח להביא לחידוש תופעת "טרור הבודדים" בשטחי הגדה, של גברים ונשים שעושים פיגועים נגד חיילים ואזרחים. המצב רווי באי דלק ויש סכנה לפרוץ אינתיפאדה חדשה בשטחי הגדה.

חמאס הצליח להביא לחידוש תופעת "טרור הבודדים" בשטחי הגדה, של גברים ונשים שעושים פיגועים נגד חיילים ואזרחים. המצב רווי באי דלק ויש סכנה לפרוץ אינתיפאדה חדשה בשטחי הגדה

1

לישראל אין מערך הסברה להתמודד באופן יעיל עם מערכת התעמולה הפלסטינית המשומנת והאנטישמית. ראש הממשלה נתניהו לא הקים מערך הסברה יעיל, הוא בטוח שהוא המסביר הלאומי הטוב ביותר. למשרד החוץ לא ניתנו מספיק משאבים כספיים להקים מערך כזה. ההסברה במהלך מבצע "שומר החומות" התבססה על דובר צה"ל חסר ניסיון ועל השגריר הכושל והמגלומן גלעד ארדן, שרק מחפש לפאר את עצמו ולא להסביר את עמדות ישראל.

התוצאה הייתה כישלון מוחלט בהסברת עמדותיה של ישראל.

ז

בעיית הסכסוך בשכונת שיח' ג'ראח תלויה ועומדת והיא מאיימת לשוב ולפוצץ שוב את המצב הביטחוני. הממשלה נאלצה להתערב והדיון בבית המשפט נדחה בחודש ימים. יש צורך דחוף למצוא פתרון יצירתי למחלוקת שימנע שפיכות דמים.

החלשות הרש"פ

הרש"פ, שגם כך אין לה תמיכה גדולה בשטחים בגלל מנגנוניה המושחתים, נחלשה מאוד מאז החל גל האלימות במזרח ירושלים וברצועת עזה. הדבר בא גם לידי ביטוי בכך שמנהיגי ערב התעלמו ממנה לחלוטין וגם הקהיליה הבינלאומית.

חמאס הפך, באמצעות המהלך האלים שלו, להיות הכתובת של פלסטינים שבאמצעותו ניתן לפתור בעיות ולהגיע לרגיעה.

הרש"פ, שגם כך אין לה תמיכה גדולה בשטחים בגלל מנגנוניה המושחתים, נחלשה מאוד מאז החל גל האלימות במזרח ירושלים וברצועת עזה. גם מנהיגי ערב וגם הקהיליה הבינלאומית התעלמו ממנה לחלוטין

מזכ"ל פת"ח ג'בריל רגו'ב הופיע בראיון בטלוויזיה הפלסטינית וגילה כי שום מנהיג ערבי לא הרים טלפון כדי להתעניין בשלומו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס במהלך העימות בין ישראל לחמאס.

הוא האשים את מדינות ערב בהטלת מצור מדיני וכלכלי על הרש"פ.

גם אש"ף, שאמור לייצג את כל הפלגים הפלסטינים, נעלם כלא היה. תנועת פת"ח והועדה המרכזית שלה, שמקבלת את ההחלטות החשובות ברש"פ השתתקה לחלוטין.

אמצעי התקשורת הרשמיים של הרש"פ: רדיו, טלוויזיה,עיתונים וכדומה שיחקו תפקיד נייטרלי, כמתבונן מן הצד על האירועים בירושלים וברצועת עזה, בעוד שערוצי הטלוויזיה הערביים ובראשם ערוץ אל-ג'זירה מובילים את סיקור האירועים עבור העולם הערבי.

גורמים ברש"פ מסבירים כי הרש"פ ירדה ל"מדרון אחורי" מכמה סיבות.

  1. המתנה עד יעבור זעם, חוסר רצון לחזק את חמאס מבחינה פוליטית וחשש של יו"ר הרש"פ שהדבר יהפוך לבומרנג נגדו.
  2. חשש מהסלמה שתביא להפלת שלטון הרש"פ.
  3. חשש מלהרגיז את ישראל וארה"ב. המשך שלטונו של מחמוד עבאס תלוי עכשיו בהגנה שיספק צה"ל בשטחי הגדה למנגנוני הרש"פ.

הרש"פ מצפה כעת כי אחרי שהושגה הפסקת אש בין ישראל לחמאס, הקהילה הבינלאומית ומדינות ערב יחדשו עמה את הקשר כמנהיגת העם הפלסטיני לאחר שתנועת חמאס כפתה את נוכחותה בכוח על הזירה הבינלאומית ומדינות שונות החלו לחזר על פתחה.

אחרי שחמאס כפתה את נוכחותה על הזירה הבינלאומית, הרש"פ מצפה כעת כי לאחר הפסקת האש בין ישראל לחמאס, הקהילה הבינלאומית ומדינות ערב יחדשו עמה את הקשר כמנהיגת העם הפלסטיני

אבל ברשתות החברתיות ניתן היה למצוא פוסטים רבים לגבי היחלשותה של הרש"פ. בין היתר נכתב: "לאן נעלמה תנועת פת"ח? האם היא ירתה יריה אחת לעבר ישראל? האם היא התעוררה משנתה?".

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 926 מילים
סגירה