אסון הר מירון קורע לגזרים את החברה החרדית

בעוד שהציבור החרדי דורש ועדת חקירה ממלכתית עם סמכויות ענישה, הפוליטיקאים החרדים נלחמים בכל הכוח נגד הקמת ועדה כזו ● השרים חוששים מהמסקנות שייקבעו נגדם ● העסקנים חוששים לאבד שליטה על הר שמניב מאות מיליוני שקלים ● וכך, בפעם הראשונה, הפוליטיקאים החרדים יוצאים באופן בוטה נגד ציבור הבוחרים שלהם ● פרשנות

הלווייתו של אברהם אמבון, שנהרג באסון בהר מירון, 3 במאי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
הלווייתו של אברהם אמבון, שנהרג באסון בהר מירון, 3 במאי 2021

המאבק הקשה בעד ונגד הקמת ועדת חקירה ממלכתית בעקבות האסון שבו נהרגו 45 חוגגים בהילולת שמעון בר יוחאי על הר מירון, מסכסך באופן חסר תקדים בין הציבור ובין הפוליטיקאים החרדים.

המאבק מציף את המחלוקת שבין השרים שפוחדים על נפשם ומבקשים לברוח מאחריות ובין הרחוב שרוצה לשנות את המציאות הקשה על ההר אחת ולתמיד, וגם בין העסקנים שעושים מאות מיליונים על חשבון ההר מדי שנה, ובין האנשים שמבקשים לעצמם מקום תפילה מודרני ומכובד, כמו הכותל או קבר רחל שנתונים לניהול ממלכתי.

במלים אחרות: בפעם הראשונה המפלגות החרדיות יוצאות באופן כל כך בוטה נגד האינטרס של הבוחרים שלהם.

רוב הציבור החרדי – ובכך אין כמעט ספק – תובע ועדת חקירה ממלכתית בעלת שיניים חותכות וסמכויות ענישה אחרי האסון המחריד במירון ב-30 באפריל. גם התקשורת החרדית הלא-מפלגתית תומכת בהקמת ועדת חקירה ממלכתית. כך גם רוב מובהק של המשפחות שאיבדו את יקיריהן.

זירת האסון בהר מירון, 25 במאי 2021 (צילום: דוד כהן/פלאש90)
זירת האסון בהר מירון, 25 במאי 2021 (צילום: דוד כהן/פלאש90)

יש גם פוליטיקאים חרדים שהיו מוכנים לתמוך בגלוי, עד הרגע שבו הם חוטפים קורנס על הראש. חברי הכנסת יצחק פינדרוס ויעקב טסלר מיהדות התורה הודיעו בתחילת השבוע שהם בעד, אבל מיד נסוגו בהם.

זה היה כל כך מהיר עד שהפרשן החרדי המוביל יעקב ריבלין צייץ באכזריות: "שאפו למאפיה של מירון. אפילו קרטל הסמים הקולומביאני לא היה מניע שני חברי פרלמנט לחזור בהם בתוך שעה".

זה היה כל כך מהיר עד שהפרשן החרדי המוביל יעקב ריבלין צייץ באכזריות: "שאפו למאפיה של מירון. אפילו קרטל הסמים הקולומביאני לא היה מניע שני חברי פרלמנט לחזור בהם בתוך שעה"

החלוקה היא בעצם כזו:

בעלי הכוח בממשלה מתנגדים לוועדת חקירה ממלכתית כדי שלא תפגע בהם. שר הפנים אריה דרעי מוביל בשקט את הקו המתנגד הזה. ועדה כזו עלולה להוציא כרטיס אדום לשרים בעלי אחריות מיניסטריאלית למחדל: השר לביטחון פנים, שר הפנים, השר לענייני דתות ואפילו השר לענייני הנגב והגליל.

אלפי חרדים מתפללים יחד לזכר ההרוגים באסון הר מירון בשכונת מאה שערים בירושלים, 6 במאי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אלפי חרדים מתפללים יחד לזכר ההרוגים באסון הר מירון בשכונת מאה שערים בירושלים, 6 במאי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הפוליטיקאים החרדים, בעיקר החסידים, מתנגדים לוועדת חקירה ממלכתית כי היא עלולה לשנות מן היסוד את כל סדרי השלטון וההתנהלות הקלוקלת על ההר. בראש המתנגדים עומד סגן השר מאיר פרוש, ויש לו סיבה טובה. החסידויות שקשורות בפרוש ומאורגנות תחת השם 'שלומי אמונים' תפסו להן חזקות קבועות על ההר ומתחמים שבהן מתבצעות ההדלקות בל"ג בעומר.

העיתון "המבשר" של פרוש יצא שלשום בכותרת ענק שקרית: "היהדות החרדית מתנגדת לוועדת חקירה ממלכתית". כותרת המדויקת הייתה צריכה להיות: "העסקנות החרדית והחסידויות בעלות האינטרס מתנגדות לוועדת חקירה ממלכתית".

"המבשר" יצא בכותרת ענק שקרית: "היהדות החרדית מתנגדת לוועדת חקירה ממלכתית". כותרת המדויקת הייתה צריכה להיות: "העסקנות החרדית והחסידויות בעלות האינטרס מתנגדות לוועדת חקירה ממלכתית"

מדובר בחסידויות שקשורות בעמותות והקדשים שמניבים רווחים עצומים מדי שנה. סביב ההר ובמתחמים מתנהלת תעשייה ענקית של תרומות, אירוח רבבות מתפללים וחוגגים, וכמובן מכירת מזכרות וחפצי קודש. ההון שמסתובב בהר מוערך ב-500 מיליון שקל מדי שנה. כל חסידות גורפת כמובן את הרווחים שלה.

הפוליטיקאים החרדים הליטאים, אנשי דגל התורה, מעורבים פחות בסיפור. הליטאים לא עולים בכלל להר מירון. הרב שלום אלישיב, המנהיג הליטאי הקודם, נהג ללגלג על החוגגים במירון ומדליקי המדורות ביום ההילולא של רבי שמעון בר יוחאי. "מה הם הולכים לשם?" הוא כעס, "הרשב"י נמצא בספר הזוהר שלו ולא בהר. שישבו וילמדו".

המהומה בוועדה המסדרת בכנסת במהלך ההצבעה על הצעת החוק להקמת ועדת חקירה ממלכתית בעקבות האסון בהר מירון, 24 במאי 2021

ח"כ משה גפני הליטאי תומך ומסתייג באותה נשימה מוועדת חקירה ממלכתית. פעם בעד ופעם נגד. בראיון לרדיו קול חי אמש ביקש גפני "ועדת חקירה ממלכתית שאנחנו נחליט מי יעמוד בראשה ומי יהיו חבריה".

ח"כ משה גפני הליטאי תומך ומסתייג באותה נשימה מוועדת חקירה ממלכתית. פעם בעד ופעם נגד. בראיון לרדיו קול חי אמש ביקש גפני "ועדת חקירה ממלכתית שאנחנו נחליט מי יעמוד בראשה ומי יהיו חבריה"

גם סגן השר יעקב ליצמן לא מביע עמדה. חסידות גור הענקית שאותה ליצמן מייצג בכנסת לא נוהגת להגיע להר מירון בל"ג בעומר.

ובכל זאת, באופן קצת תמוה, את ההתנגדות לוועדת החקירה הממלכתית מוביל בכנסת ח"כ יעקב אשר, איש הזרם הליטאי. החוק שמציע אשר הוא למעשה משחק מכור: ועדה ציבורית בראשה יעמוד ראש עיר לשעבר שימונה על ידי שר הפנים. חברי הוועדה יהיו נציגי משרד הפנים, בטחון הפנים, הדתות והרבנות הראשית. בקיצור, רשימת נחקרים שממנה לעצמה ועדת חקירה.

הטענות החרדיות נגד הקמת ועדת חקירה ממלכתית מגיעות לפעמים עד גבול ההזיה. הטענה הרווחת היא כי שופט שיעמוד בראש הוועדה הוא בהגדרה איש שונא דת, ולכן יש למנות לתפקיד "רבנים ודיינים בעלי רקורד מפואר", כפי שכתב אחד הפובליציסטים.

ח"כ יעקב אשר נסער בדיון בוועדה המסדרת על הצעת החוק להקמת ועדת חקירה ממלכתית לחקר אסון הר מירון, 24 במאי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ח"כ יעקב אשר נסער בדיון בוועדה המסדרת על הצעת החוק להקמת ועדת חקירה ממלכתית לחקר אסון הר מירון, 24 במאי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ח"כ ישראל אייכלר, בעל הברית של פרוש, טען כי  אם הר מירון יהפוך מסודר ומודרני, השדרוג ימשוך לשם חוגגים רפורמים, רחמנא ליצלן, כפי שהם מגיעים לכותל.

גם התמיכה של יאיר לפיד בהקמת הוועדה מסייעת למתנגדיה בתוך הציבור החרדי, שהופכים את הסיפור הטראגי למלחמת דת. הטענה היא שלפיד בא לחלל את הקודש ורוצה להזיק לדרעי, ועל הדרך גם לנתניהו.

איש מבין המתנגדים לוועדת חקירה ממלכתית לא יודה, כמובן, כי בסוף הדרך יקום אולי הר מירון חדש ומשודרג, מקום אמין ובטח שממנו ייהנו מאות אלפי החוגגים מדי שנה וכך גם יימנעו אסונות קולוסליים כמו בל"ג בעומר האחרון.  פיקוח נפש? לא בבית המדרש שלנו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
עוד 762 מילים ו-3 תגובות
סגירה