יחיא סנוואר מאתגר את ישראל

יחיא סנוואר מתגרה בישראל, מאי 2021 (צילום: צילום מסך מערוץ 12)
צילום מסך מערוץ 12
יחיא סנוואר מתגרה בישראל, מאי 2021

מנהיג חמאס ברצועה יחיא סנוואר יצא ממקום מחבואו והחל להתגרות בישראל, כשהוא קורא לה לנסות ולחסל אותו. מה דוחף את מנהיג הטרור להמר על חייו? ניסיון העבר מעיד שלישראל אין שום בעיה לחסל את מנהיגי ארגון חמאס.

ישראל ניסתה לחסל פעמיים במהלך מבצע "שומר החומות" את מוחמד דף ויחיא סנוואר, ראשי הזרוע הצבאית של חמאס, ונכשלה מסיבות שלא ניתן לפרטן. אולם הכוונה לא השתנתה למרות הסכם הפסקת האש, כך מבהירים בכירים צמרת המדינית. הכל תלוי בכך שיהיה מידע מודיעיני מדוייק והזדמנות מבצעית.

ישראל ניסתה לחסל פעמיים במהלך מבצע "שומר החומות" את מוחמד דף ויחיא סנוואר, ראשי הזרוע הצבאית של חמאס, ונכשלה מסיבות שלא ניתן לפרטן. אולם הכוונה, עפ"י בכירים בצמרת המדינית, לא השתנתה

אולם, למרות האזהרות המפורשות של שר הביטחון בני גנץ ושר האוצר ישראל כ"ץ, החליט יחיא סנוואר, מנהיג חמאס ברצועה וראש הזרוע הצבאית, לצאת ממקום מחבואו זמן קצר אחרי הפסקת האש שהושגה בין ישראל לחמאס. לעומתו, מוחמד דף נשאר במקום מסתורו.

ליחיא סנוואר, שמופיע בראש רשימת החיסול של ישראל, היו עד כה שלוש הופעות פומביות. בראשונה הוא צולם מסתובב ברחובות עזה כשהוא לוחץ את ידיהם של התושבים ואח"כ צולם בביקור ניחום אבלים בביתו של באסם עיסא, המח"ט של צפון רצועת עזה, שחוסל על ידי צה"ל במהלך המלחמה. בהופעה השנייה הוא השתתף בטקס אזכרה להרוגי המלחמה ביחד עם אבו עוביידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס. בשתי הופעותיו הפומביות שמר יחיא סנוואר על שתיקה. הוא הקפיד להסתובב כשהוא מוקף בשומרי ראש ובתושבים מהרצועה שמשמשים לו כ"מגן אנושי", מתוך הנחה שצה"ל לא יחסל אותו כשהוא מוקף באזרחים.

אולם השיא הגיע בהופעה השלישית שלו, ב-26 במאי. הוא כינס מסיבת עיתונאים בשידור חי והתגרה בישראל כי איננו חושש מכך שהיא תחסל אותו:

"המתנה הגדולה ביותר שהאויב יכול לתת לי זה להרוג אותי. אז אגיע לאלוהים כשהיד אצלו. אני היום בן 59. עדיף לי למות בטיל או באף-16, מאשר למות מקורונה, או משבץ, או בתאונה כמו שאנשים מתים. עדיף מות קדושים מאשר למות כמו פגר. אתם יודעים היכן אני גר ואני מחכה לכם"

הוא הוסיף כי יילך אחרי מסיבת העיתונאים ברגל לביתו וכי יש לישראל הזדמנות פז לחסל אותו. ואכן, בתום מסיבת העיתונאים, צעד יחיא סנוואר לביתו כשהוא מלווה בכמה צלמים שמסקרים את צעידתו ברחובת עזה.

סנוואר: "המתנה הגדולה ביותר שהאויב יכול לתת לי זה להרוג אותי. עדיף לי למות בטיל או באף-16, מאשר למות מקורונה, או משבץ, או בתאונה. עדיף מות קדושים מאשר למות כמו פגר. אתם יודעים היכן אני גר ואני מחכה לכם"

מסיבת העיתונאים שכינס יחיא סנוואר הייתה מלאה בדברי רהב ואיומים על ישראל, תוך הדגשת טענת חמאס כי הוא שניצח במלחמה האחרונה ולא ישראל.

מדוע החליט יחיא סנוואר לאתגר את ישראל תוך סיכון חיים ולצאת ממחבואו? גורמים בחמאס משמיעים כמה הסברים:

1

יחיא סנוואר משגר מסר לתושבי הרצועה, כי למרות שישראל חיסלה כמה בכירים בזרוע הצבאית של חמאס והג'יהאד האסלאמי, ההנהגה הצבאית ממשיכה לתפקד ואיננה חוששת מישראל, סנוואר מנסה להגביר את הביטחון העצמי של תושבי הרצועה לאור ההרס הרב ברחבי הרצועה מהפצצות ישראל.

2

סנוואר מנסה לשקם את מעמדו ולשווק את עצמו מחדש כמנהיג הרצועה, לאחר שבבחירות הפנימיות האחרונות להנהגת התנועה הוא ניצח בדוחק. אחרי שלושה סיבובים של הצבעה, בהם יריבו ניזאר עוודאללה נשף בעורפו, ניצח סנוואר בסיבוב הרביעי רק לאחר שעשה דיל פוליטי עם מתמודד אחר שהעביר לו קולות.

3

יחיא סנוואר מנסה להדוף את הביקורת הפנימית בחמאס, לאחר שהואשם כי הוא חסיד הבנות הסדרה עם ישראל ומי שזנח את ההתנגדות המזויינת לישראל. הוא יצא מהבונקר כדי לעשות "סיבוב ניצחון" מתוקשר היטב. סנוואר מנסה כעת לשווק את עצמו כמנהיג צבאי שמנסה לשחרר את ירושלים ומסגד אל-אקצא, ברצועה החלו לכנות אותו בשם "צלאח א-דין אלאיובי".

4

יחיא סנוואר קיבל בחשאי חסינות מישראל באמצעות המודיעין המצרי, מכיוון שישראל צריכה אותו כדי לייצב את הפסקת האש ולהגיע להסכם רגיעה ארוך טווח עם חמאס. רגיעה שבמסגרתה תשוקם רצועת עזה ותתבצע עסקת חילופי שבויים שתחזיר הבייתה את ארבעת השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים בידי חמאס.

סנוואר קיבל בחשאי חסינות מישראל באמצעות המודיעין המצרי. ישראל צריכה אותו לייצוב הפסקת האש ולהגעה להסכם רגיעה ארוך טווח עם חמאס, במסגרתו תשוקם הרצועה ותתבצע עסקת השבויים

להערכת גורמים ברצועה, ישראל לא תסתכן כעת בחיסולו של יחיא סנוואר, בזמן שמשלחות של המודיעין של מצרים ושר החוץ שלה סאמח שוכרי מקדישים מאמצים אינטנסיביים לייצב את הפסקת האש ולקראת המפגש בקהיר עם נציגי ישראל וחמאס כדי להגיע להבנות על רגיעה ארוכת טווח.

להערכת הנהגת חמאס, המצב הפוליטי בישראל איננו יציב והדרג המדיני חושש שחיסולו של סנוואר בזמן הפסקת האש השברירית, שעדיין לא התייצבה, עלול להביא לסבב לחימה נוסף בין ישראל לחמאס, דבר שהדרג המדיני איננו מעוניין בו.

הביטחון שמפגין יחיא סנוואר מופרז. הוא הופיע כבר פעמיים בשידור חי בטלוויזיה, במסיבת עיתונאים ארוכה ובטקס האזכרה לחללי חמאס ברצועה ששודר בשידור חי בערוץ אלג'זירה, כשהמצלמות עוקבות אחריו ומתמקדות בו מדי פעם.

המלחמה שיזם יחיא סנוואר נגד ישראל, ביחד עם מוחמד דף, הביאה לו ללא ספק תמיכה עממית נרחבה ברצועה למרות האבידות בנפש, הפצועים וההרס הרב שנגרם עקב הפצצות חיל האוויר הישראלי.

אולם בקצב הזה הוא עלול לשלם במהרה בחייו עוד לפני שיושג הסכם רגיעה בין ישראל לחמאס בתיווך מצרי. גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי אין שום חסינות ליחיא סנוואר והוא גם לא יקבל חסינות כזו מישראל. מבחינתה הוא "בן מוות" בגלל היותו מנהיג ארגון טרור.

המלחמה שיזם סנוואר נגד ישראל, ביחד עם דף, הביאה לו ללא ספק תמיכה עממית נרחבת ברצועה למרות האבידות בנפש, הפצועים וההרס הרב שנגרם עקב הפצצות חיל האוויר הישראלי. אך בקצב הזה הוא עלול לשלם בחייו

בכיר חמאס צלאח ברדוויל הסביר ב-25 במאי בראיון לאתר "ערבי 21" כי גם הסכם רגיעה הוא כלי אחד מהכלים של חמאס במלחמה נגד ישראל. "רגיעה יכולה להיות אינטרס של חמאס להתנתק זמנית מהמלחמה עם ישראל ולשוב אליה מאוחר יותר מחוזק יותר", הוא הסביר. במערכת הביטחון מבינים זאת ויחיא סינואר עדיין על הכוונת של ישראל.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 895 מילים
סגירה