בנט יכנס בבוקר את חברי ימינה; צפוי להודיע בהמשך על הקמת ממשלה עם לפיד

דיווח: בתמורה לתמיכת רע"ם בממשלה החדשה הסכים לפיד שהסיעה תקבל את ראשות ועדת הפנים ושחוק קמיניץ יבוטל ● המשטרה פתחה בחקירה בחשד להסתה בעקבות הפצת כרזות נגד בנט ● דיווח: ברשימה המשותפת הביעו נכונות לסייע להקמת ממשלת בנט-לפיד, אם הקואליציה החדשה תתקשה להשיג 61 קולות בכנסת ● הרצוג או פרץ: הכנסת תבחר ביום רביעי הקרוב את הנשיא הבא

נפתלי בנט נושא דברים בישיבת הסיעה של ימינה בכנסת, 12 באפריל 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יונתן זינדל, פלאש 90
נפתלי בנט נושא דברים בישיבת הסיעה של ימינה בכנסת, 12 באפריל 2021

ביום רביעי הקרוב ייערכו הבחירות לנשיאות. על התפקיד מתמודדים שניים – יצחק (בוז'י) הרצוג ומרים פרץ. 120 חברי הכנסת הם הבוחרים. הבחירה היא חשאית ונערכת מאחורי פרגוד.

אם אחד משני המועמדים ישיג 61 קולות או יותר, הוא יוכתר לנשיא המדינה. אם איש משניהם לא יקבל לפחות 61 קולות – ייערך סיבוב הצבעה שני. בסיבוב זה די לקבל יותר קולות מהמועמד המתחרה כדי לזכות.

הרצוג, שכיהן בעבר כחבר כנסת וכשר בממשלות ישראל, נחשב – לפי ההערכות – למועמד המוביל. אך סיכוייה של פרץ, כלת פרס ישראל, אינם מבוטלים. אם תיבחר, תהיה פרץ לאישה הראשונה שתכהן כנשיאת המדינה.

זוהי הפעם ה-17 שבה נערכות הבחירות לנשיאות. הנשיא המכהן, ראובן (רובי) ריבלין, יסיים את כהונתו ב-5 ביולי. מחליפו יהיה הנשיא ה-11 של מדינת ישראל.

ביום רביעי יסתיימו 28 הימים שבהם יכול יושב ראש יש עתיד, יאיר לפיד, להודיע שהצליח להרכיב ממשלה. אם לא יכריז כך, יחלו 21 ימים שבהם כל אחד מחברי הכנסת יכול לנסות להקים ממשלה.

לפי דיווחים שפורסמו אמש, יושב ראש ימינה, נפתלי בנט, הודיע ללפיד שיקים עימו ממשלה. לפי ההערכות, בנט צפוי להכריז על כך פומבית בימים הקרובים. בממשלה האמורה צפויות להיות חברות, לצד יש עתיד וימינה – ישראל ביתנו, כחול לבן, העבודה ומרצ. רע"ם עתידה לתמוך מבלי שתקבל מושב סביב שולחן הממשלה.

אלא שלא כל ימינה מאחורי בנט. מי שצפוי להתנגד לממשלה זו הוא חבר המפלגה עמיחי שיקלי. עוד לא לחלוטין ברור האם איילת שקד תתמוך בבנט במהלך שאותו הוא מבקש להוביל.

אם מאמצי הקמת הממשלה יעלו יפה, בנט עתיד להתמנות לראש הממשלה למשך שנתיים – אז יוחלף בתפקיד על ידי לפיד. עד מינויו לראש הממשלה צפוי יושב ראש יש עתיד לכהן כראש הממשלה החליפי וכשר החוץ. אביגדור ליברמן עתיד להתמנות לשר האוצר, גדעון סער – לשר המשפטים, איילת שקד – לשרת הפנים, מרב מיכאלי – לשרת התחבורה, ניצן הורוביץ – לשר הבריאות, יפעת שאשא ביטון – לשרת החינוך, תמר זנדברג – לשרה להגנת הסביבה, עמר בר-לב – לשר לביטחון הפנים, קארין אלהרר – כשרת התקשורת, מתן כהנא – כשר לשירותי דת, עיסאווי פריג' – כשר לשיתוף פעולה אזורי.

בני גנץ עתיד להמשיך לכהן כשר הביטחון וחילי טרופר – כשר התרבות והספורט. לתפקיד יושב ראש הכנסת עתיד להתמנות מאיר.

משרד התפוצות יוחזק בידי מפלגת העבודה, והמשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל – בידי ישראל ביתנו. האחרונה גם עתידה להחזיק בראשות ועדת הכספים. העבודה צפויה לקבל את ראשות ועדת הרווחה.

במערכת הפוליטית סופדים לדני קרוון, שמת בגיל 90.

חבר הכנסת מיקי לוי מיש עתיד הסביר מדוע מפלגתו אינה חותמת על הסכמים קואליציוניים, אלא רק מכריזה על כך שהגיעה להסכמות. בתוכנית "פגוש את העיתונות" אמר לוי, שאם ההסכמים ייחתמו, הם יידרשו להניח אותם על שולחן הכנסת וכדי להימנע מכך בשלב זה הם לא נחתמים באופן פורמלי.

חבר הכנסת עיסאווי פריג' ממרצ הסביר הערב מדוע הניח הצעת חוק לפיזור הכנסת: בנימין נתניהו קיבל 28 ימים ואחר כך קיבל זאת גם יאיר לפיד; אם שניהם ייכשלו, אין טעם למשוך את הזמן. למעשה מבקש פריג' לדלג על 21 הימים שבהם מועבר המנדט לכנסת. "צד א' קיבל הזדמנות, צד ב' קיבל הזדמנות. שניהם לא הצליחו? שהבוחר יחליט בבחירות כלליות".

בראיון לאסף ליברמן בתאגיד השידור כאן אמר: "בוא נחכה יום-יומיים. אני מאמין שזה ייגמר אוטוטו. אנחנו בכיוון הנכון. תאר לעצמך ממשלה שבנט, אלקין, עיסאווי יושבים בה. זה ממשלה ישראלית, ממשלת התיקון. זה ממשלה מעניינת. ימינה, מרכזה, שמאלה. ערבים, יהודים – ישראלים. יושבים מסביב לאותו שולחן".

כשנשאל לגבי מינויו האפשרי לשר לשיתוף פעולה אזורי השיב שמוטב לא לחלק את עור הדוב לפני שהוא ניצוד, אך הוסיף: "החלום שלי – לרפא את מה שקרה בין ערבים ליהודים במדינה. והחלום הגדול – שנקבל את השלום. אני אעשה את כל מה שאני יכול בתחומי".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
ממשלת השינוי המסתמנת מורכבת מהרשימות הימניות למהדרין: ימינה,תקווה חדשה,ישראל ביתנו. מרשימת מרכז/ימינה:יש עתיד. מרשימת מרכז שמאלה:העבודה. מרשימת שמאל:מרצ. אז איך זו ממשלת שמאל? זו ממשלת... המשך קריאה

ממשלת השינוי המסתמנת מורכבת מהרשימות הימניות למהדרין:
ימינה,תקווה חדשה,ישראל ביתנו.
מרשימת מרכז/ימינה:יש עתיד.
מרשימת מרכז שמאלה:העבודה.
מרשימת שמאל:מרצ.
אז איך זו ממשלת שמאל?
זו ממשלת איחוד לאומי.

סגירה