אנחנו זקוקים להכרעה פוליטית ולא לכניעה לסחיטה של מיעוט

נפתלי בנט בנאום הצטרפותו לממשלת השינוי, צילום מסך מהטוויטר שלו
נפתלי בנט בנאום הצטרפותו לממשלת השינוי, צילום מסך מהטוויטר שלו

צפיתי בתמונות הפגנת התמיכה בנפתלי בנט ליד ביתו שברעננה. כזו התבטלות והתרפסות מזמן לא ראיתי. קבוצה של ישראלים בעלי זכות בחירה מתחננים לפוליטיקאי בינוני ומטה, שהדבר היחידי שהוא מוכיח בינתים זה שהוא לא מספיק חזק כדי לקבל החלטות חשובות, לעשות טובה ולהיות ראש ממשלה. איזה בזיון. איזה בושה.

צפיתי בהפגנת התמיכה בבנט ליד ביתו ברעננה. כזו התבטלות והתרפסות מזמן לא ראיתי. קבוצת ישראלים מתחננת לפוליטיקאי בינוני ומטה לעשות טובה ולהיות רה"מ

עם כל הכבוד לרצון העז לא להגרר לבחירות חמישיות, האם זה באמת דמוקרטי להגיע למצב שבו, למרות שיש שני פוליטיקאים שרק ביניהם יש תחרות אמיתית על התאמה לתפקיד ראש הממשלה, מי שישב בכסא בקריה בירושלים יהיה פוליטיקאי שהצליח לזכות מציבור המצביעים ב-6 מנדטים בלבד?

בחירות חמישיות הן אסון. כלכלי, חברתי, מדיני, אפילו בטחוני. אבל האם הן אסון גדול יותר מלראות בראשות הממשלה פוליטיקאים שכל מה שהם הצליחו לעשות בחודשים האחרונים זה להוכיח שהם לא יודעים לקבל החלטות? פוליטיקאים שרוממות הדמוקרטיה וטובת העם בגרונם, אך הם דואגים בעיקר לאגו המנופח שלהם?

בחירות חמישיות הן לא הדבר הגרוע ביותר. העם שלנו, המדינה שלנו זקוקה להכרעה בולטת וחד משמעית. העובדה שאין הכרעה בארבע מערכות הבחירות האחרונות נובעת אך ורק מחוסר האמון של רבים מהמצביעים. בערך 30% מהזכאים שפשוט לא טרחו לצאת מהבית ולהצביע.

אם היתה כאן חובת הצבעה היתה לנו הכרעה ברורה לאן הולכים. היתה כאן אמירה חד משמעית מי יהיה ראש הממשלה. אני מאמין שבמקרה הזה המילים יושרה, אמינות, עמידה על עקרונות ושמירה על הבטחות יהוו את אותו סימן, את ההבנה שיש כאן מהלך אפשרי שיביא בסופו של דבר לשינוי.

בחירות חמישיות הן אסון. כלכלי, חברתי, מדיני, אפילו בטחוני. אבל האם הן אסון גדול יותר מלראות בראשות הממשלה פוליטיקאים, שכל מה שהצליחו לעשות זה להוכיח שאינם יודעים לקבל החלטות?

מבחינתי אסור שממשלת השינוי המיוחלת תהיה כזו שנפתלי בנט יעמוד בראשה, גם לא בני גנץ וגם לא גדעון סער. השלושה האלה לא זכו באמון העם ואין שום סיבה שהם ינסו להוביל את המדינה מחוץ להר הגעש המתפרץ בו אנחנו נמצאים רק בגלל שהם מצליחים לייצר מערכת של סחטנות פוליטית שאינה מבוססת כלל על רצונם של המצביעים.

אומרים שגודל הגוש הוא זה שקובע. יתכן. אומרים שמנהיג הוא בין השאר זה שמקבל אחוזי תמיכה והתאמה גבוהים לתפקיד ראש הממשלה. בהחלט נכון. אז למה לעזאזל אנחנו לא מסוגלים להכריע כמו שצריך? למה המצביעים הערבים לא יוצאים בהמוניהם לקלפיות ומכריעים את תמונת המפה הפוליטית? למה הציבור הימני לא מצביע באחוזים יותר גבוהים ומוכיח שיש לו 61 מנדטים, שתומכים במועמד הימני הזוכה לאחוזי ההתאמה הגבוהים ביותר לתפקיד הראש?

אני מעדיף בחירות חמישיות על פני מתן המנדט לתפקיד ראש הממשלה לפוליטיקאי שיכולת ההובלה שלו מספיקה מקסימום להביא 6-8 כסאות בכנסת, וגם אלו לא בטוח שעומדים מאחוריו.

חברי הכנסת והפוליטיקאים חייבים לזכור – זה שנבחרתם לא אומר שאתם יכולים לעשות מה שמתחשק לכם. אתם חייבים להמשיך ולעמוד בהבטחות שלכם לציבור. ואם אתם לא מסוגלים לעשות זאת אל תחפשו תירוצים. תלכו הביתה. תנו למי שמוביל בהצלחה, ביושרה ובאמינות את המפלגה שלו כבר כמה שנים טובות, להוכיח שהוא ראוי לאמון שהרבה יותר מצביעים נתנו לו, מאשר לשלושת המועמדים מטעם עצמם.

ממשלת אחדות זה יופי. שינוי – זה לא ממש. בעיקר כאשר השינוי היחידי שמדברים בו הוא להחליף את ראש הממשלה. רוצים להחליף? תצאו לקלפי ותצביעו. אם הצלחתם הוא יוחלף ואם לא, אז מסתבר שבאמת יש מספר גדול יותר של ישראלים שרוצה אותו בתפקיד. ואם כך, מה שמגיע לנו זה מה שאנחנו מקבלים.

מבחינתי אסור שבראש ממשלת השינוי המיוחלת יעמדו בנט, גנץ או סער. הם לא זכו באמון העם ואין סיבה שינסו להוביל, רק בגלל שהצליחו לייצר מערכת סחטנות פוליטית שאינה מבוססת על רצון המצביעים

המאבק הפוליטי צריך, חייב להיות, בין ראש הממשלה המכהן לבין המועמד היחידי שמעמיד לו תחרות אמיתית. יאיר לפיד. זה לא הזמן לעסקאות פוליטיות מסובבות של שנה וחצי פה, רבע שנה שם, של תן לי סגן שר ויו"ר ועדה ואתן לך אפשרות להיות ראש ממשלה חליפי.

הגיע הזמן לשים את הדברים על השולחן נכוחה. הימין הישראלי גדול הרבה יותר בהיקפו מהמרכז שמאל, אבל בגלל שהוא פחדן ולא מסוגל להעמיד אחרי 13 שנים מישהו אחר בראשו, הוא גורר אותנו לתהומות שהראשונים שנגררים לתוכם ונפגעים הם דווקא הציבורים המשתייכים אליו.

תגלו אחריות, תראו בגרות. אתם שם בליכוד טוענים שאתם מפלגה דמוקרטית? אז תעשו עכשיו ומיד פריימריס ותראו לחברה הישראלית כולה מי אתם חושבים שצריך, גם היום, אחרי ארבע מערכות בחירות, לעמוד בראשות הממשלה כמנהיג המתאים והטוב מכולם. אם עדיין תבחרו בזה המכהן, זו דמוקרטיה, אבל אולי תהיו אמיצים מספיק להודות לו על שירותו ולהעמיד במקומו מישהו אחר. ואז נלך להכרעה. משם נוכל להתחיל את המסע להצלתנו.

פעיל חברתי, מומחה לקידום ושינוי מדיניות. לשעבר סמנכ"ל עמותת "ידיד", כיום מייסד נקודת מפנה-המרכז לקידום מדיניות של רווחה כלכלית

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 711 מילים ו-1 תגובות
סגירה