יאיר לפיד מגיע לבית הנשיא לקבל את המנדט להרכבת הממשלה, 5 במאי 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90

לפיד יכול להקים ממשלה כשהוא שני ברוטציה. הליכוד קבע את זה כששינה את החוק

עו"ד ראבילו טען בשם הליכוד, במכתב ששלח הבוקר לבית הנשיא, כי לפיד אינו רשאי להודיע שעלה בידו להקים ממשלה אם הוא עצמו לא יכהן ראשון בראשה ● הטענה של ראבילו מתמודדת על התואר העולמי בשיא הציניות, בהתחשב בעובדה שחוק יסוד הממשלה שונה על פי צרכי נתניהו, שביקש לוודא כי יתקיים שוויון מוחלט בין שני הראשים - ואף שינה את שיטת המשטר כדי לאפשר זאת ● פרשנות

במכתב הבהול ששלח היום (שלישי) בא כוחה של מפלגת הליכוד עו"ד מיכאל ראבילו ליועצת המשפטית לנשיא המדינה, עו"ד אודית קורינלדי-סירקיס, נטען כי יאיר לפיד, המחזיק עד מחר בלילה במנדט להרכבת הממשלה, אינו רשאי להודיע לנשיא כי "עלה בידו" להרכיב ממשלת חילופים, שבה הוא עצמו לא יכהן ראשון כראש הממשלה.

קורינלדי-סירקיס מיהרה להשיב לו כי הוא טועה, וכי פרשנות ראויה של הוראות חוק יסוד הממשלה מאפשרת למחזיק המנדט להקים ממשלת חילופים שבה הוא עצמו יהיה השני ברוטציה בראשות הממשלה.

מי צודק?

ראבילו טוען כי ההודעה "עלה בידי" לא יכולה להיות לקונית, אלא שמחזיק המנדט צריך לפרט בהודעתו לנשיא האם מדובר בממשלה רגילה או בממשלת חילופים ובמקרה כזה – מי יכהן ראשון כראש ממשלה ומי יהיה החלופי, וכן מה הרכב הסיעות שישתתפו בקואליציה.

בנוסף, ראבילו טען בשם הליכוד כי מחזיק המנדט אינו יכול להיות החלופי הראשון, אלא שחוק היסוד מחייב אותו להיות ראש הממשלה המכהן הראשון ברוטציה.

עו"ד מיכאל ראבילו מגיע למשרד ראש הממשלה לפגישה עם בנימין נתניהו, 13 באפריל 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
עו"ד מיכאל ראבילו מגיע למשרד ראש הממשלה לפגישה עם בנימין נתניהו, 13 באפריל 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הטיעון שראבילו משמיע – בשם הליכוד, כן? – מתמודד על התואר העולמי של שיא הציניות: "הקמת ממשלה בחוק יסוד הממשלה מתייחסת לרגע הקמת הממשלה. באותו רגע אין כל ודאות כי ראש הממשלה החלופי אכן יעמוד בראשות הממשלה, או שהממשלה תסיים את כהונתה לפני מועד החילופים".

את הטענה הזו שואב ראבילו מסעיף 13(ג) לחוק יסוד הממשלה, הקובע כי "חבר הכנסת שהרכיב ממשלה יעמוד בראשה". הסעיף הזה לא נוסף לחוק היסוד בחקיקת ממשלת החילופים ב-2020, אלא שוכן שם זה שנים רבות.

תכליתו היא שחבר כנסת המקבל את המנדט, לא יוכל להרכיב ממשלה עבור מישהו אחר. ראבילו מנסה לצקת לתוכו פרשנות שלפיה בממשלת חילופים, מקבל המנדט המרכיב ממשלת חילופים ומציב עצמו שני ברוטציה, יש לראות אותו כמי שמקים ממשלה עבור ח"כ אחר.

זו כמובן פרשנות מופרכת. חקיקת ממשלת החילופים שנוספה לחוק היסוד אשתקד, תכליתה העיקרית היא להשוות בין מעמדו של ראש הממשלה לזה של ראש הממשלה החלופי. היה זה בנימין נתניהו שעמד על כך: ראש הממשלה החלופי יזכה למעון רשמי, אבטחת אישים ברמה של ראש הממשלה ועצמאות מפני פיטורים על-ידי ראש הממשלה.

חקיקת ממשלת החילופים שנוספה לחוק היסוד אשתקד, תכליתה העיקרית היא להשוות בין מעמדו של ראש הממשלה לזה של ראש הממשלה החלופי. היה זה נתניהו שעמד על כך

למעשה, היה זה עו"ד ראבילו עצמו שטען בבג"ץ לפני שנה כי ראש הממשלה החלופי חסין מפני הלכת דרעי-פנחסי, בדיוק כמו ראש הממשלה. דהיינו, כי נתניהו יוכל להמשיך ולכהן כראש הממשלה החלופי בממשלת חילופים, תוך כדי שמשפטו מתנהל.

בנימין נתניהו ובני גנץ אחרי השבעת הממשלה ה-35, ב-17 במאי 2020 (צילום: Alex Kolomoisky/POOL)
בנימין נתניהו ובני גנץ אחרי השבעת הממשלה ה-35, ב-17 במאי 2020 (צילום: Alex Kolomoisky/POOL)

הסעיף הקובע שמחזיק המנדט אינו רשאי להרכיב ממשלה עבור ח"כ אחר עומד כמובן בתוקפו. הוא תקף כלשונו ביחס לממשלה רגילה. אולם ביחס לממשלת חילופים, משמעותו היא שמחזיק המנדט חייב להיות אחד משני ראשי הממשלה, ראשון או שני ברוטציה. דינם של שני ראשי הממשלה זהה – שניהם נשבעים במליאת הכנסת הן כראש הממשלה והן כראש הממשלה החלופי במועד השבעת הממשלה.

לכן, העובדה שלפיד ישמש ראש הממשלה החלופי בתקופה הראשונה של כהונת ממשלת בנט-לפיד, לא הופכת אותו למי שמקים ממשלה עבור ח"כ אחר. צודקת היועצת המשפטית לבית הנשיא, שהשיבה לעו"ד ראבילו בלקוניות כי "עמדתי המשפטית היא שכאשר מוקמת ממשלת חילופים, חבר הכנסת שהוטל עליו להרכיב ממשלה יכול לכהן כרה"מ החלופי בתקופה הראשונה, עד מועד החילופים".

צודקת היועצת המשפטית לבית הנשיא, שהשיבה כי "עמדתי המשפטית היא שכאשר מוקמת ממשלת חילופים, חבר הכנסת שהוטל עליו להרכיב ממשלה יכול לכהן כרה"מ החלופי בתקופה הראשונה, עד מועד החילופים"

בד בבד, קורינלדי-סירקיס הסכימה שהדרישה שההודעה "עלה בידי" תכלול גם פירוט של סוג הממשלה שתוקם, שמות ראשי הממשלה המיועדים בממשלת החילופים והרכב הסיעות – היא דרישה מוצדקת, ואף הזכירה לראבילו שהוא כבר יודע את כל זה, משיחה שניהלו השניים ב-4 במאי.

אם הליכוד עדיין לא משתכנע, פתוחה בפניו כמובן הדרך להגיש עתירה דחופה לבג"ץ. וכמובן, לקוות שהשופטים יגלו גישה אקטיביסטית, ולא שמרנית, ויחליטו לדון בה לגופה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 571 מילים ו-1 תגובות
סגירה