המגפה הסתיימה, אבל עדיין לא יצאנו מכלל סכנה

ישראל ניצחה את נגיף הקורונה וכל הנראה השיגה חסינות עדר, אומר פרופ' דרור מבורך מהמרכז הרפואי הדסה בירושלים ● בראיון לזמן ישראל הוא ממליץ לא למהר לטוס לחו"ל, מספר על המחקר שלו שמוכיח קשר בין החיסון לדלקת שריר הלב ומעריך: "50% מההורים לא יחסנו את ילדיהם"

מגפת הקורונה. אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
מגפת הקורונה. אילוסטרציה

בהכרזה מרומזת על ניצחון על מגפת הקורונה, ישראל הסירה את המגבלות האחרונות על התקהלות, והחל מאתמול (שלישי) ביטלה את התו הירוק.

התו, שניתן רק למי שהתחסן או החלים מקורונה, נדרש כדי להיכנס למקומות מסוימים כגון מסעדות וחדרי כושר. כעת הכניסה חופשית לכולם.

ההחלטה לבטל את ההגבלות הגיעה לאחר שמספר המקרים המאומתים ירד ל-350 בלבד, כשבכל יום מתגלים רק קומץ מקרים חדשים. זאת לאחר תקופה של משבר בריאותי קשה, עם 839,475 מקרים מאומתים במדינה של קצת יותר מ-9 מיליון בני אדם ו-6,412 מקרי מוות.

הגבלות רבות כבר הוסרו קודם לכן. ביום חמישי האחרון בתי הקולנוע נפתחו מחדש, לאחר שעמדו סגורים במשך 14 חודשים.

ממש לפני השינויים של אתמול, פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקה פנימית במרכז הרפואי הדסה בירושלים, שוחח עם זמן ישראל על המצב הנוכחי.

פרופ' דרור מבורך (צילום: המרכז הרפואי הדסה)
פרופ' דרור מבורך (צילום: המרכז הרפואי הדסה)

האם זהו עיתוי נכון עבור ישראל לבטל את הגבלות הקורונה?
"כן, זה עיתוי טוב. המקרים התמעטו, הנגיף לא מתפשט, ואין לנו מחלה קלינית במדינה. יש מעט מאוד חולים. בבית החולים שלי יש רק אחד. אפילו בקרב האוכלוסייה הלא מחוסנת המחלה לא מתפשטת. בקיצור, חזרנו לשגרה".

איך היית מתאר את המצב בבית החולים שלך היום?
"הוא הרבה, הרבה יותר שקט. למעשה, יש רק חולה קורונה אחד. בינואר היו 200 חולים בבת אחת. זה היה מאוד תובעני בזמנו, ולא ידענו בוודאות שהחיסון יהיה כל כך יעיל, כלומר ניהלנו את המצב מבלי לדעת שהוא ישתפר".

האם להערכתך ישראל השיגה חסינות עדר?
"ההסבר היחיד למה שאנחנו רואים הוא שישראל השיגה סוג מסוים של חסינות עדר בעקבות החיסון. יש כאלה שחשבו שיידרשו לשם כך יותר אנשים מחוסנים, בפרט שילדים עדיין לא מחוסנים, אבל נראה שזה לא כך".

"ההסבר היחיד למה שאנחנו רואים הוא שישראל השיגה סוג מסוים של חסינות עדר בעקבות החיסון. יש כאלה שחשבו שיידרשו לשם כך יותר אנשים מחוסנים, בפרט שילדים עדיין לא מחוסנים, אבל נראה שזה לא כך"

האם ייתכן שישראל השיגה חסינות עדר אפילו שהפלסטינים ברובם עדיין לא מחוסנים?
"נכון שזו בעיה, ושהפלסטינים שנכנסים לישראל ובאים במגע עם ישראלים יכולים להיות מקור להתפשטות המחלה בישראל. אבל נכון לעכשיו, היות שניתנו חיסונים לפועלים הפלסטינים שעובדים בארץ, יש פחות סיכון. בכל אופן, אני חושב שישראל צריכה לסייע בחיסון הפלסטינים, על ידי אספקת חיסונים – יש מספיק מנות עודפות – ועל ידי הסברה על החיסון".

מה החשש לגבי הדבקה, בין אם מהפלסטינים או ממקורות אחרים?
"אנחנו צריכים לזכור שלמרות שבישראל אין ממש מקרים, העולם עדיין נמצא תחת מתקפה של נגיף הקורונה. חזרתי לפני שבועיים מדרום אמריקה, שיש בה הרבה מקרים. יחד עם כמה עמיתים מהדסה, הגשתי סיוע לממשלת ארגנטינה, כדי לנסות להתגבר על התפשטות הנגיף שם. אפילו באירופה המגפה עוד לא הסתיימה.

משבר הקורונה בארגנטינה: אשה מפונה מבית אבות שהוכרז כמוקד התפרצות (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)
משבר הקורונה בארגנטינה: אשה מפונה מבית אבות שהוכרז כמוקד התפרצות (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)

"החשש הוא שעם המשך התפשטות הנגיף תמיד יש סכנה למוטציות – ועלולה להיות מוטציה שתגבר על החיסון. כל עוד העולם נאבק במחלה, עדיין קיימת סכנה להתעוררות מחודשת בישראל".

האם אני שומע פסימיות?
"לא. מחלת הסארס נעלמה [שנתיים לאחר שהתפרצה לראשונה ב-2002], ואף אחד לא באמת יודע למה. עם הקורונה ישנה האפשרות הזאת, שהיא תיעלם, וישנה האפשרות של חסינות עדר עולמית. אני אופטימי, ואני גם חושב שהחיסון יגן עלינו למשך זמן רב יותר מכפי שצפו. למעשה, אני לא בטוח שנזדקק לחיסון דחף, מנה חיסונית נוספת, בעתיד הקרוב".

"אני אופטימי, ואני גם חושב שהחיסון יגן עלינו למשך זמן רב יותר מכפי שצפו. למעשה, אני לא בטוח שנזדקק לחיסון דחף, מנה חיסונית נוספת, בעתיד הקרוב"

בימים הקרובים אמורים להתחיל לחסן ילדים בני 15-12. איזו מידה של היענות אתה צופה?
"אני חושב שחצי מההורים ירצו לחסן את הילדים שלהם, כי הם רוצים להגן עליהם וגם כי הרבה מהם רוצים לטוס לחו"ל. אבל אני לא חושב שהחיסון יהיה נפוץ כמו אצל מבוגרים. באופן חלקי, מפני שיש אצלם פחות מקרים של קורונה, וגם בגלל החשש לדלקת שריר הלב".

קבוצת העבודה לבדיקת בטיחות החיסון של המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית בוחנת קשר בין דלקת שריר הלב לבין החיסון. בישראל אתה אחד המחברים המובילים של דוח על התופעה. מה קורה עם המחקר שלך?
"אין לי ספק שהחיסון יכול לגרום לדלקת שריר הלב. היו יותר מ-100 מקרים כאלה בישראל, ודווח על מקרה מוות אחד. שלחתי למשרד הבריאות את הדוח שלי על מה שנצפה בישראל, ואני מצפה מהמשרד לקבל השבוע החלטות בנוגע לחיסון מתבגרים".

תלמיד תיכון מקבל חיסון נגד קורונה במרכז החיסונים בתל אביב, 23 בינואר 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
תלמיד תיכון מקבל חיסון נגד קורונה במרכז החיסונים בתל אביב, 23 בינואר 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

איזו החלטה אתה צופה?
"אני חושב שהם יחליטו לחסן מתבגרים, אבל לא כמו מבוגרים, שלגביהם הייתה המלצה מאוד ברורה בעד התחסנות. הם יגידו שמומלץ לחסן את הילדים, אבל צריך לדעת שיש סיכוי לתופעת הלוואי הזאת, וישאירו את ההחלטה להורים. אני צופה ש-50% מההורים לא יחסנו את ילדיהם".

"משרד הבריאות ימליץ לחסן את הילדים, אבל צריך לדעת שיש סיכוי לתופעת הלוואי הזאת, וישאירו את ההחלטה להורים. אני צופה ש-50% מההורים לא יחסנו את ילדיהם"

הרבה ישראלים כבר מצפים בקוצר רוח לחופשה בחו"ל, בייחוד בקיץ. האם זה חכם או שעדיין קיימת סכנה?
"לא הייתי ממהר לטוס, בייחוד עם ילדים שאינם מחוסנים. העובדה שבישראל אנחנו בטוחים לא אומרת שזה יישאר כך לנצח. ילדים יכולים להידבק שם בנגיף, וגם מבוגרים שמשתייכים למיעוט הקטן שהחיסון לא מגן עליו. אנחנו צריכים לחכות ששאר העולם ייפטר מהמחלה, ואנחנו צריכים להיות סבלניים".

עוד 763 מילים
סגירה