הרש"פ מפעילה יחידת סייבר למעקב אחר מתנגדיה

ילד בעזה צופה בנאום של מחמוד עבאס על דחיית הבחירות לרשות הפלסטינית, 29 באפריל 2021 (צילום: bed Rahim Khatib/Flash90)
bed Rahim Khatib/Flash90
ילד בעזה צופה בנאום של מחמוד עבאס על דחיית הבחירות לרשות הפלסטינית, 29 באפריל 2021

מנגנוני הביטחון של הרש"פ פתחו במסע מעצרים נרחב של עיתונאים ופעילי אופזיציה בשטחי הגדה, שמתנגדים למדיניותו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בעקבות המלחמה בין ישראל לחמאס. מננגוני הביטחון הפלסטינים מפעילים יחידת סייבר מיוחדת למעקב אחרי עיתונאים, פעילים פוליטיים ופעילי זכויות אדם בשטחים.

מאז הפסקת האש שהוכרזה בין ישראל לחמאס, פתחו מנגנוני הביטחון של הרש"פ במסע מעצרים נרחב ברחבי הגדה נגד פעילים פוליטיים, עיתונאים ופעילי זכויות אדם. אלה שמתנגדים למדיניותה ומתחו עליה ביקורת ברשתות החברתיות או כאלה שהשתתפו בפעולות מחאה. מסע המעצרים הוא בהוראתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

מאז הפסקת האש בין ישראל לחמאס, פתחו מנגנוני הביטחון של הרש"פ במסע מעצרים נרחב ברחבי הגדה נגד פעילים פוליטיים, עיתונאים ופעילי זכויות אדם, כאלה שמתחו עליה ביקורת ברשתות או השתתפו במחאה

עד כה נעצרו 20 פעילים פלסטינים, אך גל המעצרים נמשך. גורמים בכירים ברש"פ אומרים, כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס חושש שארגון חמאס יפעל כדי לנצל את הישגיו במלחמה ואת התחזקות מעמדו ברחוב הפלסטיני כדי לנסות ולערער את יציבות שלטון הרש"פ בגדה.

על פי גורמים בפת"ח, העצורים מועברים למתקן החקירות המיוחד של הרש"פ בעיר יריחו, שם הם נחקרים באלימות וחלק מהם יועמד לדין. הפעילות הזו היא פעולת "הרתעה" של הרש"פ, שנועדה לאותת לרחוב הפלסטיני כי הרש"פ לא תאפשר שום פעילות חתרנית של חמאס ושל ארגוני האופוזיציה האחרים בשטחי הגדה.

על פי גורם בכיר במנגנוני הביטחון הפלסטינים, המעצרים נעשים בהתבסס על מידע מודיעיני וגם ניטור של הרשתות החברתיות באמצעות יחידת סייבר מיוחדת שאנשיה עברו הכשרה יסודית במתקני ה-CIA בארה"ב.

חברת פייסבוק הודיעה ב-21 באפריל כי נקטה צעדים נגד האקרים (פצחנים) בפלסטין שביצעו "פעילות ריגול סייברית".

היא האשימה את מנגנון הביטחון המסכל הפלסטיני בראשות זיאד הב אל-ריח כי אגף הסייבר שלו חדר לחשבונות אישיים של פלסטינים בשטחי הגדה המערבית ורצועת עזה.

על פי גורמים בפת"ח, העצורים מועברים למתקן החקירות המיוחד של הרש"פ בעיר יריחו, שם הם נחקרים באלימות וחלק מהם יועמד לדין. הפעילות הזו היא פעולת "הרתעה" של הרש"פ

החדירה של מנגנון הביטחון המסכל נעשתה לחשבונותיהם של עיתונאים פלסטינים, פעילי זכויות אדם ומתנגדים פוליטיים של הרש"פ.

עכרמה ת'אבת, דובר מנגנון הביטחון המסכל הפלסטיני, הכחיש את טענות חברת פייסבוק ואמר: "אנו מכבדים את התקשורת ופועלים במסגרת החוק. אנו מכבדים את חופש הביטוי".

חברת פייסבוק טענה כי מנגנון הביטחון המסכל הפלסטיני הפעיל פרופילים מזוייפים ושתל תוכנות ריגול בחשבונות של פעילים פלסטינים. לטענתה, הוא השתמש ב-300 חשבונות פיקטיביים כדי לפרוץ לחשבונות אמיתיים של כ-800 אנשים ש"היו על הכוונת" של  מנגנוני הביטחון הפלסטינים.

למרות ההכחשה של הרש"פ, גורמים ביטחוניים בישראל מאשרים את טענות חברת פייסבוק. גורם ביטחוני ישראלי אומר כי ברור שהרש"פ תכחיש את הפעילות הזו, אך היא מתבצעת כחלק מפעילות הסיכול של הרש"פ. הרש"פ שחוששת מהתקוממות עממית בעקבות התחזקות מעמדה של תנועת חמאס והיא רוצה לנטרל את פעילות האופוזיציה הפלסטינית בעודה באיבה.

לדבריו, הפעילות של הרש"פ אינה שונה מפעילות של מדינות ערביות אחרות נגד האופוזיציה בארצן. גם ארגון חמאס מפעיל ממשרדו באיסטנבול שבטורקיה יחידת סיייבר שעוקבת אחר הנעשה בשטחים. באחרונה נודע גם כי מנגנוני הביטחון הירדנים חשפו, בעקבות מעקב סייבר, ניסיון לקשירת קשר נגד עבדאללה מלך ירדן, שבראשה עמד אחיו למחצה הנסיך חמזה.

גם השב"כ הישראלי עוסק בהרחבה בפעילות סייבר בשטחים באמצעות תוכנות מעקב משוכללות מאוד, שחלקן הינו פיתוח ישראלי. חלק מהמידע הזה מועבר למנגנוני הביטחון של הרש"פ במסגרת שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לרש"פ.

פייסבוק טענה שמנגנון הביטחון המסכל הפלסטיני הפעיל פרופילים מזוייפים ושתל תוכנות ריגול בחשבונות פעילים פלסטינים. לטענתה, הוא השתמש ב-300 חשבונות פיקטיביים כדי לפרוץ לחשבונות של כ-800 אנשים ש"היו על הכוונת" שלו

בעקבות המלחמה נגד חמאס, לישראל יש היום אינטרס לחזק את שלטונו של מחמוד עבאס ולא לאפשר לחמאס לנסות ולהשתלט על שטחי הגדה כפי שעשתה ברצועת עזה ב-2007.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 559 מילים
סגירה