ישראל ופרויקט הגרעין האיראני

נשיא איראן חסן רוחאני מבקר בכור הגרעיני בבושאר, ב-13 בינואר 2015 (צילום: AP Photo/Iranian Presidency Office, Mohammad Berno)
AP Photo/Iranian Presidency Office, Mohammad Berno
נשיא איראן חסן רוחאני מבקר בכור הגרעיני בבושאר, ב-13 בינואר 2015

ישראל סיימה כעת סבב נוסף נגד חמאס והג'יהאד האסלאמי, שני בעלי ברית של איראן, אבל הם ניהלו את המערכה באופן עצמאי, לא תחת שליטה איראנית. איראן מסייעת להם במתן נשק ומידע כיצד לייצרו בעצמם. איראן גם מעניקה להם תמיכה כספית ופוליטית. בלעדי איראן, לארגונים אלו יהיה קשה יותר לתפקד כי אין להם אלטרנטיבה. עם כל התמיכה של קטאר וטורקיה בחמאס הן לא יעניקו לו את אותה תמיכה שאיראן מעניקה לחמאס. הג'יהאד האיסלמי תלוי אף יותר באיראן מאשר חמאס. אם המשטר באיראן יקרוס – חמאס והג'יהאד האיסלמי יקלעו למצוקה קשה.

ישראל סיימה סבב נוסף נגד חמאס והג'יהאד האסלאמי, שני בעלי ברית של איראן, שניהלו את המערכה עצמאית, לא תחת שליטתה. איראן מסייעת להם בנשק ובידע על ייצורו ובתמיכה כספית ופוליטית

ישראל תיערך לסבב נוסף ברצועת עזה, שעלול לקרות בקרוב, אבל אולי הוא יתרחש רק בעוד כמה שנים. ישראל תנסה לדחות את הסבב הבא, גם במחיר של המשך תקריות והתכתשויות לסירוגין עם חמאס. לישראל אין בינתיים אסטרטגיה אחרת וזו הקיימת היא בעייתית, אבל יש לה גם יתרונות, בעיקר לאור המגרעות של אלטרנטיבות ככיבוש רצועת עזה. בכל מקרה, עם כל האתגרים שנשקפים לישראל מחמאס וקשריו עם איראן, האתגר העיקרי של הבטחון הלאומי של ישראל הוא למנוע מאיראן מלייצר נשק גרעיני.

מדוע איראן זקוקה לנשק גרעיני? איראן שילמה מחיר עצום במלחמה שלה עם עיראק, שהתחוללה בשנים 1980-1988. איראן חששה אפוא מעיראק אבל ב-1991 עיראק ספגה מהלומה כבדה בעקבות המלחמה שלה עם ארצות הברית ובעלות בריתה. עיראק נותרה עם כוח צבאי מסוים אבל ב-2003 עיראק נכבשה וקרסה. מאז עיראק בקושי שורדת כמדינה ובמידה לא מבוטלת היא אף תחת השפעה איראנית, כלומר היא לא מאיימת על איראן.

אם יריבה ערבית של איראן כסעודיה היתה מחזיקה בנשק גרעיני, אז אפשר היה להבין את איראן. אבל איראן רוצה נשק גרעיני לא בגלל איום עליה ממדינה ערבית כלשהי. מעבר לכך אין לאיראן שכנות שמאיימות עליה. אמנם לפקיסטן הצמודה לה יש נשק גרעיני וזו מדינה סונית ענקית, מול איראן השיעית ברובה, אבל פקיסטן ממוקדת בהודו ואין לה ולאיראן ולפקיסטן סכסוך רציני. זו לא סיבה מרכזית לפרויקט הגרעין האיראני. עם זאת נשק גרעיני יעניק לאיראן ערובה שארצות הברית לא תתקוף אותה, בוודאי לא באופן מסיבי, למשל כדי להפיל את המשטר האיראני. איראן גם רוצה בנשק גרעיני כדי לחזק את המעמד שלה באזור על חשבון היתר וכדי שתהיה לה אופציה להשמיד את ישראל.

בקרוב מאד יהיו בחירות לנשיאות באיראן, והרדיקלים שם, שגם כך אוחזים ברוב עמדות הכוח, יחזיקו כנראה גם בנשיאות, לאחר פסילת מועמדים מתונים יותר. זה עשוי ליצור התמרמרות באיראן ולהגביר את התסיסה שם נגד המשטר, בין היתר בעקבות המצוקה הכלכלית הניכרת שם. אם יהיה הסכם על תוכנית הגרעין ויוסרו הסנקציות על איראן צפויה הקלה במישור הכלכלי, שעשויה לסייע למשטר לשרוד וגם להמשיך בתמיכתו בארגונים כחיזבאללה, חמאס והג'יהאד האיסלאמי במאבקם נגד ישראל.

אם יהיה הסכם על תוכנית הגרעין ויוסרו הסנקציות על איראן, צפויה הקלה במישור הכלכלי, שעשויה לסייע למשטר לשרוד ולהמשיך בתמיכתו בארגונים כחיזבאללה, חמאס והג'יהאד האסלאמי במאבק נגד ישראל

כל עוד המשטר באיראן לא ישנה את מדיניותו האנטי-ישראלית, וזה אינו סביר, או יקרוס ויוחלף, מה שעשוי לקרות זה שהוא ימשיך להיות היריב העיקרי של ישראל. אין להגזים, אבל גם לא להיפך, להפחית מערך המוטיבציה של המשטר באיראן, ובעיקר של הגורמים הרדיקלים בו למגר את ישראל. אם הם יחזיקו בנשק גרעיני הם עשויים להיות רציונליים דיים להבין כי זה יעלה להם בחורבן אדיר כי ישראל, לפי מקורות לא ישראלים, מצוידת בנשק גרעיני. אם לאיראן יהיה נשק גרעיני תהיה הרתעה גרעינית הדדית בינה לבין ישראל. אבל מלחמה גרעינית ביניהן עלולה לקרות בגלל טעות של אחד מהצדדים, הסלמה שתצא מכלל שליטה ועוד גורמים, כלומר בלי שאיראן אף תרצה במלחמה כזו. לכן אסור שיהיה לאיראן נשק גרעיני.

איראן מקיימת משא ומתן על חזרה להסכם הגרעין מ-2015, אבל אין לדעת אם המגעים יסתיימו בהסכם כזה. בינתיים איראן מעשירה אורניום ורוכשת ידע ומטמיעה ציוד שיסייעו לה בעתיד לייצר נשק גרעיני. גם אם יהיה הסכם, איראן תוכל בעתיד לנצל הזדמנות כלשהי כדי לייצר פצצה במהירות ו/או בחשאי.

ישראל הצהירה כי לא תאפשר לאיראן להחזיק בנשק גרעיני. פעולות סמויות יכולות לעכב אבל לא למנוע זאת. יש להיזהר שמהלכים אלו לא יציתו עימות גלוי עם איראן. אם כבר ישראל תחליט להסתכן בעימות גלוי עם איראן זה יהיה בעקבות הפצצת אתרי הגרעין האיראניים, בהנחה שניתן לנטרלם ולו בהפצצות נוספות בהמשך. זה יהיה כרוך בסיכון רב, עם הרבה אי ודאות, אבל זו עשויה להיות האופציה הרלוונטית ביותר לעצור את איראן מייצור נשק גרעיני. לאור החשיבות העליונה של מטרה זו, על ישראל להיות מוכנה לשלם את המחיר של כך.

בינתיים ישראל משדרגת בהדרגה את טילי החץ שלה, כדי שיוכלו ליירט טילים עם ראש קרבי גרעיני שישוגרו מאיראן אבל עדיף לא להיקלע למצב בו ישראל תאלץ לסמוך על כך. אם איראן תהיה בעלת נשק גרעיני על טילי החץ יהיה להיות בכוננות עליונה לאורך כל שעות היממה, כדי לסכל מתקפת פתע אפשרית. זהו נטל כבד מבחינה מבצעית וכספית. נטל כבד עוד יותר יהיה לדאוג למקלטים לכל האוכלוסיה של ישראל, שיהיו מסוגלים לספוג מהלומה גרעינית. כעת אין אפילו מיגון לחלק גדול מהאוכלוסיה נגד נשק קונוונציונלי.

ממשל ביידן מנהל מגעים עם איראן מתוך מגמה לחזור להסכם הגרעין הישן, פחות או יותר, על מנת לאפשר לממשל ביידן להתמקד בסוגיות חשובות יותר מבחינתו כהתמודדות עם סין ורוסיה. כל עוד איראן לא תייצר נשק גרעיני, ממשל ביידן ישלים עם מצב זה, גם אם איראן תמשיך בפעילותה החתרנית במזרח התיכון. ארצות הברית תנסה לבלום את איראן אבל בלי להקדיש לכך תשומת לב רבה מדי.

אם ישראל תסתכן בעימות גלוי עם איראן, זה יהיה בעקבות הפצצת אתרי הגרעין האיראניים, בהנחה שניתן לנטרלם ולו בהמשך. זה יהיה כרוך בסיכון רב, עם הרבה אי ודאות, אבל זו עשויה להיות האופציה הרלוונטית לעצירת איראן

במידה שיהיה הסכם עם איראן, על ישראל לעקוב אחר איראן ולראות אם איראן מנסה להפר אותו ולייצר נשק גרעיני. איראן עשויה להיות זהירה דיה ולא לתת לישראל עילה לטעון שאיראן מפרה את ההסכם ועורכת צעדים בדרך לייצור נשק גרעיני. במקביל על ישראל לגבש הבנות עם ממשל ביידן, במידה שיהיו סימנים לכך שאיראן מתקרבת לייצור נשק גרעיני. יש חשיבות רבה מאד לתמיכה אמריקאית בישראל, במישור הדיפלומטי והצבאי. בלית ברירה ישראל יכולה לפעול גם בלי הסכמה אמריקאית אבל זו באמת תהיה האופציה האחרונה.

בסך הכל לאור הסיכון העצום של איראן בעלת נשק גרעיני על ישראל להשקיע מאמץ מירבי כדי למנוע זאת, שיתבטא בגיבוש אסטרטגיה בכל המישורים.

אהוד עילם, חוקר של בטחון לאומי של ישראל, בעל דוקטרט בתחום. בעבר עבד בתחום עבור צה"ל, כאזרח, במשך מספר שנים. פרסם שבעה ספרים, רובם באנגלית. האחרון, מ-2019, היה על: צה"ל מול גרילה וטרור (הוצאת משרד הבטחון ומודן) https://www.booknet.co.il/prodtxt.asp?id=139278#.XUv3bPJKipo

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 990 מילים
סגירה