הממשלה עצרה את העבודות למניעת ההצפות בנהריה

פרסום ראשון משרד ראש הממשלה הודיע לאחרונה כי "אין מקור תקציבי עבור תקציבי התכנון והביצוע" של התוכנית, אשר כללה הקמת מאגרי ניקוז מים בעת שיטפונות ● התוכנית התקבלה בהחלטת ממשלה בעקבות אסון ההצפה בחורף הקודם, שמקורו במחדל תכנוני ואשר הביא למותו של מוטי בן שבת ● המשמעות: גם בחורפים הבאים ייתכן אסון רב-נפגעים

נהריה מוצפת. 8 בינואר 2020 (צילום: Meir Vaknin/Flash90)
Meir Vaknin/Flash90
נהריה מוצפת. 8 בינואר 2020

בסופה הגדולה של ינואר 2020 עלה נחל הגעתון שבפאתי העיר נהריה על גדותיו והציף את חניון קניון "ארנה" והשכונה הסמוכה לו. ההצפה גרמה למותו של תושב העיר מוטי בן-שבת, ללכידתם של כמה אנשים בקומת החניון, וכן לנזק כבד לרכוש.

כפי שנחשף בזמן ישראל, לא מדובר באסון משמיים: נחל געתון, שחוצה את העיר ממזרח עד לחוף הים, סבל במשך יותר מעשרים שנה מהזנחה שיטתית של העירייה בראשותו של ראש העיר הקודם ז'קי סבג ושל רשויות התכנון. בתוואי הנחל בוצעה שורה של שינויים, חלקם במטרה לאפשר את בניית קניון ארנה בעיר, שבעניינו נוהלו מאבקים אזרחיים והוגשו עתירות.

בין השאר, הושם הנחל בתוך "מובל" (צינור בטון) בצידה המזרחי של העיר, וזאת כדי לאפשר את מעבר מסלולו של הנחל אל מתחת לקניון. בזמן הגשמים החזקים המובל לא הצליח להכיל את המים אשר עודפיהם התפרצו והציפו את הקניון והשכונות, בדיוק כפי שצפו המהנדסים שהתריעו מפני תרחיש זהה לפני יותר מעשור.

המובל בנהריה, סמוך לקניון ארנה מכיוון מערב, בעת הבנייה (צילום: אורית קרן-רייך)
המובל בנהריה, סמוך לקניון ארנה מכיוון מערב, בעת הבנייה (צילום: אורית קרן-רייך)

האירוע הטראגי (שלטענת מומחים היה יכול להסתיים הרבה יותר גרוע) היווה תזכורת למחיר שמשלם הציבור על שחיתות שלטונית ותכנון לקוי של תשתיות, המאתגר את איתני הטבע. ואכן, בעקבות האסון ולדרישת העירייה פעלה הממשלה במהירות, והעבירה את החלטה 4822 שמהותה הקמת ועדת היגוי אשר אישרה הקמתם של שלושה מאגרים.

במהלך החודשים האחרונים אושרו הליכי תכנון במחצבת יחיעם ובמאגר ויסות אושרת, וכן נבחנו תוכניות למאגר מפעל הניקוז בעברון. עבודות אלה היו אמורות לספק פשט הצפה למעלה אגן הגעתון, ולפתור לפחות חלק מהבעיה.

אולם במכתב שהועבר לאחרונה לגורמים הרלוונטיים, הודיע מזכיר ועדת ההיגוי יונתן חוברה כי "אין מקור תקציבי עבור תקציב התכנון והביצוע של התוכנית", ולפיכך "עבודת הוועדה תושהה עד להודעה חדשה".

משמעות ההחלטה היא כי ביצוע תוכנית הניקוז לכל הפחות תתעכב, וגם בחורפים הבאים עלול הנחל לעלות על גדותיו ולהציף את הקניון והשכונות הסמוכות. והפעם, בניגוד לפעם הקודמת, גם איש לא יופתע.

משאית צבאית מפנה אזרחים ברחובות המוצפים של נהריה, ינואר 2020 (צילום: מאיר וקנין/פלאש90)
משאית צבאית מפנה אזרחים ברחובות המוצפים של נהריה, ינואר 2020 (צילום: מאיר וקנין/פלאש90)

ראש עיריית נהריה רונן מרלי, הגיב להחלטה במכתב זועם לראש הממשלה.

"אירועי ההצפה בעיר חוזרים אחת למספר שנים ומביאים איתם גם נזקי רכוש עצומים והתביעות, רובן ככולן, מגיעות לעיריית נהריה", כתב מרלי. "לתדהמתנו, אתמול נתקבלה הודעת הועדה על עצירת עבודתה.

"בקצרה, אדגיש כי אנו רואים במדינת ישראל ובממשלה אחראיות לסכנת ההצפות המאיימת על העיר נהריה בכל המשתמע.

"אבקשך להנחות את משרדך לפעול לאלתר לקידום החלטת ממשלה חדשה שתחייב טיפול בכל אגן הגעתון בשלמותו (מהמעלה ועד לשפך בים)".

במשרד ראש הממשלה אישרו את עצירת עבודת הוועדה, וסמנכ"ל כלכלה של המשרד אמיר ברקן אמר לזמן ישראל כי קיימת מחלוקת עם משרד האוצר.

מוטי בן-שבת, שטבע למוות בהצפות בנהריה ב-8 בינואר 2020
מוטי בן-שבת, שטבע למוות בהצפות בנהריה ב-8 בינואר 2020

"זה בבירור מול המשרד, ואני מקווה שהעניינים יסתדרו ונוכל להמשיך להתקדם עם התכנון. הוועדה שלנו למעשה סיימה את תכנון שני המאגרים הראשונים, אך חסר תקציב תכנון למאגר השלישי בעברון.

"באוצר אומרים שחסר להם כסף, ואנחנו בשיג ושיח איתם. אני מקווה שנצליח לסדר את זה, כי גם הם מבינים שזה חשוב. בכל מה שקשור לתכנון, לא מדובר בסכומים גבוהים, רק כמה מיליונים".

אולם במשרד האוצר הבהירו בתגובתם כי לא רק תקציבי תכנון חסרים, אלא גם תקציבי ביצוע בהיקף של יותר ממאתיים מיליון שקל, וגם אלה מוקפאים לעת עתה, וממתינים להחלטות הממשלה הבאה.

"בהתאם להחלטת הממשלה 4822 שעניינה סיוע לשיקום פגעי ההצפות בנהריה, הוקם צוות היגוי לבחינת הפתרונות הנדרשים לטיפול בבעיית ההצפות בנהריה", נאמר בתגובת המשרד.

"בעבודת הצוות עלו צרכי תשתית בהיקף של כ-250 מיליוני ש"ח להסדרה של כלל צרכי הניקוז באזור. עד כה הוקצו כ-37 מיליון שקל לטובת תכנון וביצוע של שלבי הפרויקט הראשונים. בהינתן מגבלות התקציב ההמשכי, אפשרויות התקצוב לפרויקטים בהיקפים אלו מוגבלת. תקצוב המשך הפרויקט יקודם בהתאם לקידום חוק התקציב".

עוד 530 מילים
סגירה