נתיב פלוס בכביש החוף (צילום: פלאש90)
פלאש90

נתיב פלוס מינוס

נתיב פלוס, המשתרע בין מחלף נתניה לגלילות, נחנך לפני כשנה וחצי על מנת לתת עדיפות לתחבורה ציבורית ולרכבים עם כמה נוסעים ● לטובת האכיפה העביר משרד האוצר למשטרה תקציב ייעודי לצורך רכישת אופנועים ומשכורות לשוטרים ● אלא שבפועל, בתקופה האחרונה האכיפה לא מורגשת והנתיב עמוס לעייפה ברכבים עם נהג בודד

שעת אחר הצהריים של יום חול. התנועה מתל אביב לכיוון נתניה מתקדמת בזחילה. בנקודה שבה מתלכדים נתיבי איילון וכביש החוף היא כבר עוברת למצב עמידה. הקריינית של וייז מכריזה על "זמן משוער בפקק" ששקול לנצח-נצחים.

אבל יש אור בקצה חומת המכוניות: בצד ימין משתרע הנתיב המסומן בצהוב, "נתיב פלוס", זה ששמור לתחבורה ציבורית ולרכבים שבהם יותר מנוסע אחד. מכיוון ששתי נוסעות חולקות איתי את הדרך, מותר לנו להשתמש בו. אני חותר לימין, מגיע אל הנתיב המיוחל ו… ממשיך לעמוד.

יש בנתיב לא מעט אוטובוסים, אבל מלפניי ומאחוריי גם שפע מכוניות פרטיות. קצב ההתקדמות האיטי מאפשר לי לסרוק את החלל הפנימי שלהן: ברבות מהן אין נוסעים מלבד הנהג. לא "נתיב פלוס" ולא נעליים. בשלב הזה אני חש כמו אזרח חסר אונים שמשווע לנוכחות של נציגי השלטון על מנת שיאכפו את החוק, אבל הם לא כאן.

יש בנתיב לא מעט אוטובוסים, אבל מלפניי ומאחוריי גם שפע מכוניות פרטיות. קצב ההתקדמות האיטי מאפשר לי לסרוק את החלל הפנימי שלהן: ברבות מהן אין נוסעים מלבד הנהג. לא "נתיב פלוס" ולא נעליים

כשנתיב פלוס – המשתרע בין מחלף נתניה לגלילות – נחנך לפני כשנה וחצי, דובר על כך שארבעה שוטרים על אופנועים יסרקו בלי הרף את המכוניות שנוסעות בו, ויטילו קנס בסך 500 שקל על נהגים בודדים שתופסים עליו טרמפ ומעכבים את התחבורה הציבורית. אלא שהשוטרים לא נראים באופק.

פקק תנועה בכביש החוף, ליד נתניה, ב-22 באוקטובר 2019 (צילום: פלאש90)
פקק תנועה בכביש החוף, ליד נתניה, ב-22 באוקטובר 2019 (צילום: פלאש90)

בשבועות האחרונים, בשל נסיבות משפחתיות, נסעתי עשרות פעמים בנתיב הזה, לשני הכיוונים, ומעולם לא ראיתי שוטר על אופנוע, או שוטר בכלל, מבצע אכיפה. התוצאה בהתאם: נהגים רבים נוסעים איפה שמתחשק להם, והתנועה בנתיב שאמור להיות מהיר מיישרת קו עם קצב הזחילה של שאר הנתיבים.

נתיב פלוס נחנך לקראת סוף 2019 מתוך מטרה ראויה להעניק עדיפות משמעותית לאוטובוסים ולמספר נוסעים שחוברים למכונית אחת. המטרה: כשהציבור ייווכח שהדרך לצלוח את הפקקים האימתניים היא באמצעות מעבר לתחבורה ציבורית או שיתוף נסיעות, ירדו רבבות מכוניות מהכביש וכולם ירוויחו.

משרד התחבורה ספג מתקפה רבתי מצד נהגים עצבניים, אבל הדרג המקצועי במשרד קיבל רוח גבית מהשר דאז בצלאל סמוטריץ'. הפרויקט יצא לדרך, ואחרי השקה סוערת אפילו התחיל להניב תוצאות.

משרד התחבורה ספג מתקפה רבתי מצד נהגים עצבניים, אבל הדרג המקצועי במשרד קיבל רוח גבית מהשר דאז בצלאל סמוטריץ'. הפרויקט יצא לדרך, ואחרי השקה סוערת אפילו התחיל להניב תוצאות

עוד בטרם הנתיב החל לפעול, היה ברור שהאכיפה עלולה להיות נקודת תורפה: עדיין אין טכנולוגיה של מצלמות שמסוגלות לסרוק את חלל המכונית ולקבוע בוודאות מספיק גבוהה את מספר הנוסעים בה. בימים אלה נערך פיילוט בו נבדקות מצלמות כאלה בנתיבי איילון באזור חולון-ראשון לציון, אבל גם אם הניסוי יצליח, יחלוף עוד זמן לפני שהן יהפכו למבצעיות.

נתיב פלוס בכביש החוף, נובמבר 2019 (צילום: פלאש90)
נתיב פלוס בכביש החוף, נובמבר 2019 (צילום: פלאש90)

אחרי לבטים ומחלוקות הוחלט שהאכיפה בנתיב פלוס תבוצע לעת עתה באמצעות שוטרים על אופנועים שייסעו בשולי הנתיב ויבדקו את המכוניות. לשם כך העביר משרד האוצר למשטרה תקציב ייעודי של 2.7 מליון שקל לצורך רכישת אופנועים, משכורות לשוטרים וציוד.

בתקופה הראשונה, נוכחותם של השוטרים הרכובים אכן הורגשה וקנסות חולקו למסתננים. ואז פרצה מגפת הקורונה ושינתה את כללי המשחק.

במהלך שנת הקורונה כמעט לא היה צורך באכיפה. ממילא בין סגר לסגר התנועה בכבישים הייתה דלילה רוב הזמן. כוח האדם של המשטרה היה נחוץ למשימות אחרות, ומעל כל זה הייתה במשרד התחבורה תחושה שהשרה החדשה, מירי רגב, פחות נלהבת מהמיזם מאשר קודמה בתפקיד.

במהלך 2020 כולה ניתנו בכביש החוף 1,538 דוחות לנהגים שהסתננו לנתיב המסומן, קצת יותר מארבעה דוחות בממוצע ליום. סביר שחלקם ניתן עוד בתחילת השנה, טרם פרוץ הקורונה, כך שבהמשך השנה הקצב היה נמוך אף יותר.

כביש החוף באזור נתניה שומם מרכבים במהלך הסגר השני, ספטמבר 2020 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
כביש החוף באזור נתניה שומם מרכבים במהלך הסגר השני, ספטמבר 2020 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)

אלא שעכשיו הקורונה חלפה. התנועה חזרה לסדרה – כלומר, למצב קטסטרופלי שבו מאות אלפי מכוניות עומדות מדי יום בפקק. למעשה, המצב אפילו גרוע יותר, כי שנת הקורונה הרחיקה את הציבור מהתחבורה הציבורית.

השימוש בנתיב ייעודי וההעדפה לאוטובוסים ולנסיעות שיתופיות חיוניים מתמיד, אבל בשטח אי אפשר להבחין באכיפה ונראה שכל הרעיון שיצא לדרך בתנופה גדולה נזנח ונשכח בצדי הדרך, תרתי משמע.

השימוש בנתיב ייעודי וההעדפה לאוטובוסים ולנסיעות שיתופיות חיוניים מתמיד, אבל בשטח אי אפשר להבחין באכיפה ונראה שכל הרעיון שיצא לדרך בתנופה גדולה נזנח ונשכח בצדי הדרך, תרתי משמע

"האכיפה קטסטרופלית", אומר גורם מתוסכל בתחום התחבורה. "אין אכיפה וזה ממש חבל", מוסיף גורם אחר. "בסוף רוב הנוסעים בכביש הם מה שמכונה 'יוממים' – אנשים שעושים מדי יום את אותו מסלול מהבית למשרד בבוקר וחזרה אחר הצהריים.

"מספיק שהמשטרה תראה קצת נוכחות, מספיק שבן אדם יראה שוטר אחד על אופנוע כשהוא בדרך לעבודה, כדי שהוא לא יעז לעלות על הנתיב. אני עצמי נוסע שם כל יום, וכבר תקופה ארוכה לא ראיתי שוטר. לא פלא שאנשים מרשים לעצמם לעלות חופשי על הנתיב".

כביש החוף לפני שנוסף לו נתיב התחבורה הציבורית (צילום: Meir Vaknin/Flash90)
כביש החוף לפני שנוסף לו נתיב התחבורה הציבורית (צילום: Meir Vaknin/Flash90)

"זה פשוט לא מעניין את המשטרה", מוסיף גורם אחר, "והמצב חמור במיוחד, כי גם הצדיקים שלפני הקורונה נסעו בתחבורה הציבורית, אחרי שלושה חודשים שבהם היא הושבתה לגמרי נפלו במכונית הפרטית, על משקל 'נפלו בסם'. ועכשיו קשה להם להיגמל".

האירוניה היא, שהשבוע משרד התחבורה הוציא הודעה חגיגית על התחלת סלילת נתיב תחבורה ציבורית מופרד בכביש 471 (המכונה כביש מכבית ומהווה עורק תנועה ראשי עבור תושבי פתח תקווה, גבעת שמואל וגני תקווה). עדיין לא ברור אם ואיך תתבצע שם אכיפה. "זה חשוב מאוד שמסמנים נת"צים חדשים", אומר גורם בתחום, "אבל אולי כדאי שיממשו קודם את הקיימים?"

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען בפנייתך, פעילות האכיפה בנתיב לא הופסקה והיא תמשך ככל שיידרש".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "האכיפה בכביש 2 בנר"ת (נתיב רב תפוסה) בקטע שבין פולג לכניסה לתל אביב מתבצעת באופן שוטף על ידי משטרת ישראל ולא הופסקה כלל.

"במטרה לייעל את האכיפה בנר"ת ולוודא כי האכיפה תתבצע לאורך כל שעות פעילות הנר"ת, משרד התחבורה תקצב מספר תקנים של שוטרי תנועה המבצעים אכיפה שוטפת בנתיבים אלה.

"מנתוני משטרת ישראל שהתקבלו במשרד התחבורה עולה כי מדי חודש נקנסים מאות נהגים בגין נסיעה בניגוד לחוק בנר"ת".

עוד 872 מילים ו-1 תגובות
סגירה