• המסלול ההרוס בנחל השופט אחרי הסערה של 2020 (צילום: באדיבות עמותת לטם)
    באדיבות עמותת לטם
  • נגישות בנחל השופט לפני הסערה של 2020 (צילום: יעקב שקולניק, קק"ל)
    יעקב שקולניק, קק"ל
  • מסלול הטיולים המונגש בנחל השופט מוצף בסערה ב-2020 (צילום: באדיבות עמותת לטם)
    באדיבות עמותת לטם
  • הכניסה המונגשת למערה בנחל השופט לפני ההצפה ב-2020 (צילום: יעקב שקולניק, קק"ל)
    יעקב שקולניק, קק"ל
  • המסלול ההרוס בנחל השופט אחרי הסערה של 2020 (צילום: באדיבות עמותת לטם)
    באדיבות עמותת לטם

גשר אחד פחות מדי

המסלול בנחל השופט הוא המסלול המונגש המשמעותי ביותר בטבע בישראל המאפשר לאנשים עם מוגבלויות לחוות מגע מקרוב עם נחל זורם ● אך ביום חורף אחד בשנה שעברה, הנחל עלה על גדותיו והמסלול המונגש נהרס ● הייתה ציפייה שקק"ל תסתער על משימת תיקון התשתיות, אבל זה לא קרה ● שנה וחצי אחרי, אפילו לא פורסם מכרז קבלנים לתיקון המסלול ● קק"ל בתגובה: "זהו תהליך שלוקח זמן"

"קרן קימת לישראל פועלת למען אוכלוסיית העיוורים בישראל", בישרה מודעה גדולה שפורסמה ביום ראשון השבוע, שהיה יום ההזדהות עם עיוורים ולקויי ראייה. היה גם פירוט: מענקים בסך עד חצי מליון שקל יחולקו לפרויקטים ולמלגות לטובת אומנים עיוורים, סטודנטים עיוורים, ועיוורים מהאוכלוסייה הכללית.

ההירתמות של קק"ל למען העיוורים מבורכת, אבל חבל שממש באותו זמן היא מתעכבת באופן תמוה בביצוע פרויקט שחיוני לרווחתם של רבבות אנשים עם מוגבלויות, עם דגש על כאלה שמתניידים בכיסאות גלגלים.

תחילתו של הסיפור המתסכל לפני כשנה וחצי, בחורף 2020, שהיה עתיר גשמים. ביום סוער במיוחד עלה נחל השופט שברמות מנשה על גדותיו, והזרם רב העוצמה הרס את הגשר ועקר חלקים מדק העץ שמאפשרים לטייל על שפת הנחל.

נגישות בנחל השופט לפני הסערה של 2020 (צילום: יעקב שקולניק, קק"ל)
נגישות בנחל השופט לפני הסערה של 2020 (צילום: יעקב שקולניק, קק"ל)

לא מדובר בעוד שביל מטיילים שיגרתי: המסלול בנחל השופט הוא המסלול המונגש המשמעותי ביותר בטבע בישראל המאפשר לאנשים עם מוגבלויות לחוות מגע מקרוב עם נחל זורם, עם הצמחייה שעל הגדה ואפילו להיכנס למערה מונגשת – וכל זה ללא תשלום.

המסלול בנחל השופט הוא המסלול המונגש המשמעותי ביותר בטבע בישראל המאפשר לאנשים עם מוגבלויות לחוות מגע מקרוב עם נחל זורם, עם הצמחייה שעל הגדה ואפילו להיכנס למערה מונגשת – וללא תשלום

טיולים של אנשים עם מוגבלויות מסתכמים בדרך כלל בכניסה מונגשת לחורשה והגעה לשולחן פיקניקים או לנקודת תצפית.

מבחינת אורך המסלול (1.5 קילומטר של מסלול מעגלי) ואופיו, לטיול בנחל השופט אין תחרות. לפי סקרים שערכה קק"ל, פוקדים את הנחל כמיליון מטיילים בשנה, מתוכם 20% אנשים עם מוגבלויות מסוגים שונים.

והנה, ביום חורף אחד, נחל השופט נמחק ממפת המסלולים המונגשים.

מסלול הטיולים המונגש בנחל השופט מוצף בסערה ב-2020 (צילום: באדיבות עמותת לטם)
מסלול הטיולים המונגש בנחל השופט מוצף בסערה ב-2020 (צילום: באדיבות עמותת לטם)

כמי שמלכתחילה חתומה על פרויקט ההנגשה המוצלח, ונהנית מתקציבי עתק שמאפשרים לה לבצע פרויקטים מורכבים לאורכה ולרוחבה של הארץ, הציפייה הייתה שקק"ל תסתער על משימת תיקון התשתיות בנחל ותשיב אותו לחיק הציבור. אבל זה לא קרה.

בעמותת "לטם", שפועלת בחווה בעמק השלום הסמוך לנחל ומתמחה בהנגשת הטבע לאנשים עם מוגבלויות, עדיין ממתינים בתסכול לרגע שבו הקבוצות הרבות שמגיעות לפעילות בחווה יוכלו ליהנות שוב מהנחל הסמוך.

מנכ"ל איל"ן, בועז הרמן, אמר השבוע ב"יהיה בסדר" בגלי צה"ל כי מעבר לייחוד ולאיכויות של המסלול המונגש בנחל השופט, יש לו יתרון נוסף: הוא קרוב למרכז.

במרחק שעת נסיעה מתל אביב, אפשר להביא באוטובוס עשרות חניכים או מטיילים עם מוגבלויות שממעטים לצאת אל הטבע ובדרך כלל לא יכולים ליהנות מההנאות הבסיסיות ששמורות למי שאינם מתניידים בכיסא גלגלים.

הכניסה המונגשת למערה בנחל השופט לפני ההצפה ב-2020 (צילום: יעקב שקולניק, קק"ל)
הכניסה המונגשת למערה בנחל השופט לפני ההצפה ב-2020 (צילום: יעקב שקולניק, קק"ל)

הרמן הביע את אכזבתו מהדשדוש המתמשך של קק"ל וקרא לה להרים את הכפפה ולקחת אחריות על תיקון המסלול – משימה שאמורה להיות קטנה עליה. "לא יכול להיות שעדיין אפילו לא פורסם מכרז קבלנים", הוא ציין.

גורם המעורה בתחום אומר שכבר נערכו הרבה ישיבות ודיונים, אבל משום מה הדברים לא זזים. "היה אמור לצאת מכרז קבלנים כבר במרץ, אבל זה לא קרה.

"בקצב הזה, אם לקחת בחשבון את הזמן שעוד יעבור עד שייצא המכרז ואת העבודות עצמן, זה עלול להסתכם בשלוש שנים שבהן מוקד הטיולים המוביל לאנשים עם מוגבלויות בישראל יהיה מושבת.

"בקצב הזה, אם לקחת בחשבון את הזמן שעוד יעבור עד שייצא המכרז ואת העבודות עצמן, זה עלול להסתכם בשלוש שנים שבהן מוקד הטיולים המוביל לאנשים עם מוגבלויות בישראל יהיה מושבת"

"זה דבר בלתי נתפס כשמדובר בגוף עתיר משאבים כמו קק"ל, וזה מהווה פגיעה חמורה בזכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות".

המסלול ההרוס בנחל השופט אחרי הסערה של 2020 (צילום: באדיבות עמותת לטם)
המסלול ההרוס בנחל השופט אחרי הסערה של 2020 (צילום: באדיבות עמותת לטם)

מקק"ל נמסר בתגובה: "החלק בשביל שנהרס מהשיטפון ב-2020 נמצא כבר בתכנון מחדש. חשוב לציין שזהו תהליך שלוקח זמן, שבו כבר נעשו סקרים אקולוגיים והידרולוגיים עדכניים על מנת לשמר את ערכי המקום, ותוכנית חדשה אשר שמה דגש לעמידות השביל מול השיטפונות העולים משנה לשנה בעוצמתם".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אולי קקל, מדינת ישראל , יתחילו גם להתייחס ולהיערך למשבר האקלים והסביבה בארץ ובעולם שהשיטפונות בנחל השופט וההצהרה של קק"ל שהם עולים בעוצמתם משנה לשנה, הם עדות לחוסר המוכנות של הגופים האמ... המשך קריאה

אולי קקל, מדינת ישראל , יתחילו גם להתייחס ולהיערך למשבר האקלים והסביבה בארץ ובעולם
שהשיטפונות בנחל השופט וההצהרה של קק"ל שהם עולים בעוצמתם משנה לשנה, הם עדות לחוסר המוכנות של הגופים האמונים על שמירת הטבע ושמירת זכויות ואף חיי האזרחים.

עוד 527 מילים ו-1 תגובות
סגירה