מרצ ויש עתיד חתמו על הסכם קואליציוני

עימותים בשער שכם לאחר הגעתו של ח"כ איתמר בן גביר ● צה"ל מסכים לפרסם את שמו של קצין המודעין שמת בכלא, המשפחה מתנגדת ● נתניהו ביקש לבדוק היתכנות לבחירתו כנשיא המדינה ● גנץ לנתניהו: "לא זקוק לאישורך לפנות את המאחז אביתר בשומרון" ● דרעי: "טעות של נתניהו ושלי לפרק את הממשלה הנוכחית" ● רגב וביטן: החלפת השלטון תהיה מסודרת ומכובדת

מפגש ראשי הסיעות של קואליציית השינוי במלון דיפלומט בתל אביב, 6 ביוני 2021 (צילום: רענן כהן)
רענן כהן
מפגש ראשי הסיעות של קואליציית השינוי במלון דיפלומט בתל אביב, 6 ביוני 2021

הממשלה הבאה מבטיחה למנוע התייקרות מחודשת של הדיור, ובכלל מבטיחה הרים וגבעות בתחום הכלכלי, אבל מומחי כלכלה ובכירי המשק מטילים ספק בסיכויי ההצלחה שלה. אביגדור יצחקי, מי שכיהן כראש מטה הדיור בממשלה עד לפני שלוש שנים וכיום משמש כיו"ר מפעל הפיס, אמר לעיתון ולאתר גלובס כי "היצע הדירות הירוד ואי תפקוד המערכת מאז מערכות הבחירות, ימנעו מהממשלה הבאה לממש את קווי היסוד שלה".

לדברי יצחקי: "אנשים מפרקים את כל החסכונות שלהם כדי לקנות דירה, כי ברור לחלוטין שמחירי הדירות יעלו ב-3 השנים הקרובות בסכומים אסטרונומיים. לממשלה הבאה אין סיכוי למתן את עליות המחירים". יצחקי אמר את הדברים בתגובה על יעדי הדיור במסגרת קווי היסוד הקואליציוניים שפורסמו ביום שני.

יצחקי הזהיר כי :אנו בעיצומו של גל עליות מחירים שלא ניתן לבלימה, והמערכת יכולה רק להיערך לעתיד הרחוק של עוד מספר שנים, כשהגל ידעך. אני מדבר על סדרי גודל של 10% בשנה ולכן צריך לא רק לשווק קרקעות, אלא להאיץ גידול בהתחלות בנייה, בתשתיות ובעובדים, ובהתחדשות עירונית".

אביגדור יצחקי (צילום: Miriam Alster/FLASh90)
אביגדור יצחקי (צילום: Miriam Alster/FLASh90)

משחק הרכבת הממשלה מתקרב לשריקת הסיום שלו: אם הכול יעבוד לפי התוכנית, מחר יחתמו שבע המפלגות המרכיבות את גוש השינוי על ההסכמים הקואליציוניים ביניהן, המוגדרים רשמית כהסכמים בין יש עתיד לשש האחרות, וביום ראשון אמורה הממשלה החדשה בראשות נפתלי בנט, עם יאיר לפיד כראש ממשלה חליפי, לעמוד להצבעת אמון ולהיות מושבעת.

זאת, למרות שעדיין שוררות מחלוקות בין המפלגות, בנוגע לשאלה עד כמה יסכימו לשינויים בסטטוס קוו בנושא דת ומדינה, בנושאי זכויות להט"ב, ביחס להתנחלויות ובחקיקה להגבלת כהונת רה"מ והצינון שלו, ולמרות התחזיות הקודרות על המצב הכלכלי ויכולותיה של הממשלה לממש את ההסכמים הקואליציוניים האופטימיים שלה בתחום הכלכלי-חברתי.

הבוקר הביעו ח"כים מהגוש אופטימיות: מירב בן ארי מיש עתיד אמרה לגלי צה"ל כי "צוותים עובדים מהבוקר עד הלילה כדי להגיע להסכמות עם כולם, וזה לוקח זמן. האווירה מאוד חיובית, ואני מאמינה שיתכנסו לפתרון".

על האיומים בפרובוקציות מצד ח"כים ופעילים שיבעירו למחדש את המהומות אמרה בן ארי: "ייאמר לזכותו של רה"מ נתניהו שהוא עמד תחת לחצים מאוד גדולים של הימין הקיצוני, והקשיב לגורמי הביטחון. נדע לפתור את זה כשזה יגיע אלינו, אם יגידו שצריך לדחות או לשנות מסלול – זה מה שיעשו בנט ולפיד"

עדית סילמן ומירב בן-ארי בסטורי
עדית סילמן ומירב בן-ארי בסטורי

מתן כהנא מימינה מסכם באופן בלתי מחמיא את שנת עבודתה של הממשלה הקודמת ומבטיח:

וגלעד קריב ממפלגת העבודה מתחייב:

בעקבות התבטאותו הגזענית של שר הסייבר דודי אמסלם, לפיה "זאת ממשלה של צפונבונים אשכנזים, המזרחי היחיד שם זה מנצור עבאס", החלה מלחמת ציוצים מוזרה בינו לבין ח"כ רם שפע מיש עתיד. שפע הגיב להתבטאות הלילה וצייץ:

ואילו דודי אמסלם השיב לו בשאלה שלא ברור אם היא איום או עקיצה פארודית על הצגתו כמסית וכמאיים:

בכיר בלשכת ראש הממשלה ניסה לקדם הצעת פשרה בנוגע לכוונתם של ח"כ איתמר בן גביר מהציונות הדתית ומאי גולן מהליכוד לצאת למצעד הדגלים בירושלים ולצעוד בשער שכם למרות האיסור המשטרתית. כך מדווחים הבוקר בכאן חדשות.

לפי כאן, "ההצעה היא שבן גביר וגולן יצעדו לבדם, ללא פעילים נוספים, משער שכם לכותל – בשעה 13:00, ארבע שעות לפני ההפגנה הערבית המתוכננת. המטרה היא  למנוע התנגשות בין צעדת חברי הכנסת לבין ההפגנה".

עם זאת, בכאן מדגישים כי מפכ"ל המשטרה סירב הלילה להצעת הפשרה הזו.

מאי גולן (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
מאי גולן (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

ח"כ אורית סטרוק מהציונות הדתית הגיבה לחילופי הירי שהתרחשו הלילה ליד ג'נין, שבהם נהרגו שלושה אנשי ביטחון של הרשות הפלסטינית בידי צה"ל, במתקפה חריפה ביותר על הממשלה המתוכננת. לדברי סטרוק:

"צריך להסתכל דרך האירוע בג'נין כדי להבין מה יהיה בממשלה הזו – ישבו בתוכה אנשים שתמכו באבו מאזן שאנשיו ירו בחיילינו. זו האחדות המשונה והמגונה של הממשלה".

סטרוק הזכירה ל"עריקים" פוטנציאליים שעשויים להצביע נגד הקמת הממשלה החדשה ולטרפד אותה והזכירה להם ששערי שמים עדיין לא ננעלו ושמלך המלכים עדיין יכול לקבל אותם: "אני מאמינה גדולה בתשובה, ואני קוראת לכל הח"כים של ימינה ותקווה חדשה להסתכל במראה ולהבין שאינם יכולים להסתתר מאחורי בנט וסער. מספיק אחד שיתעשת".

אורית סטרוק (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
אורית סטרוק (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
סגירה