שישה עובדי ויקטורי שפוטרו במהלך המהומות תובעים את הרשת

פרסום ראשון העובדים לא התייצבו למשמרות בסניף בטבריה בגלל חסימות בכבישים ומחשש להתנכלויות ● הם זומנו לשימוע ופוטרו מייד בנימוק של "נקיטת עמדה פוליטית" ● מנהלת האזור כתבה להם: "דיני דינארי, אלוהים שלי זה כסף" ● התביעה תוגש באמצעות מרכז מוסאוא בתחילת שבוע הבא ● ויקטורי בתגובה: "הטענות לא תואמות את המציאות, לגזענות ואפליה אין מקום בחברה"

רשת ויקטורי, סניף קריית מוצקין (צילום: ניר ודל, ויקיפדיה)
ניר ודל, ויקיפדיה
רשת ויקטורי, סניף קריית מוצקין

שישה עובדים שפוטרו מויקטורי בחודש מאי יתבעו את הרשת בדרישה לחזור למשרותיהם או לקבל פיצויים מוגדלים. השישה עבדו בסניף ויקטורי בטבריה וזומנו לשימוע מיד לאחר שלא הגיעו לעבודתם.

במהלך השימוע הם ניסו להסביר כי לא יכלו להתייצב למשמרות בגלל חסימות בכבישים ומחשש להתנכלויות בדרך, אלא שעוד לפני כן הם כבר לא שובצו לסידור העבודה. הם פוטרו שעות ספורות לאחר מכן בנימוק של "נקיטת עמדה פוליטית שפגעה בתפקוד החנות".

ב-18 לחודש הוכרזה שביתה כללית של ערביי ישראל, ועובדים ערבים רבים במשק פוטרו לאחר שנעדרו באותו יום. אלא שהעובדים שפוטרו מויקטורי טוענים שבשימוע הם כלל לא נשאלו על השביתה. את התביעה הם יגישו בתחילת שבוע הבא לבית הדין האזורי בחיפה באמצעות עו"ד ויסאם יאסין ממרכז מוסאוא לזכויות הערבים.

מסרון ששלחה מנהלת אזור ברשת ויקטורי לעובדים שביקשו לא להגיע לעבודה במהלך מהומות חודש מאי. "דיני דינרי, אלוהים שלי זה כסף"
מסרון ששלחה מנהלת אזור ברשת ויקטורי לעובדים שביקשו לא להגיע לעבודה במהלך מהומות חודש מא

בין המפוטרים, סטודנטית בשם רשא אגבאריה, שעבדה בסניף בטבריה 11 חודשים, והיתה אמורה לעבוד ב-16 וב-18 במאי. משלא הגיעה, היא קיבלה זימון לשימוע ל-21 לחודש. בשימוע היא אמרה כך:

"ביום ראשון היה ערב שבועות, ולא יכולתי להגיע. המצב ביום שני היה מסוכן, מחסומי משטרה בכניסות, הפגנות בצמתים, אנשים קיבלו מכות. באום אל-פאחם נורה בחור ונהרג והיו פצועים. בטבריה קיבלנו איומים על חיינו. מלון ליאונרדו בטבריה הותקף בידי המון גזעני. אני עם הלבוש הדתי שלי פחדתי להסתובב ברחובות טבריה".

מפוטר נוסף, תאמר דרויש, עבד חצי שנה בסניף הזה וגם הוא ניסה להסביר בשימוע שצומת פורדיס נסגרה וכן שראה תיעודים של תקיפות ואיומים על ערבים באזור מגוריו ובטבריה. לטענתו הוא לא קיבל פרוטוקול שימוע והמשכורת האחרונה לא שולמה לו.

בהתכתבויות במהלך הימים שלפני הפיטורים ובתגובה להסברים שלהם לאי יכולת להגיע למקום העבודה, מנהלת האזור של הרשת כתבה לעובדים "דיני דינארי. אלוהים שלי זה כסף". בשבוע שעבר פנה לרשת ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסאוא, בדרישה להחזיר את השישה לעבודתם.

בתגובה לכך, יועמ"ש החברה יהודה איפרגן, דחה את הטענות על אפליה וגזענות וציין שסניפי ויקטורי ממוקמים גם בערים מעורבות, פתוחים ללקוחות ללא הבחנה ויש בהם מאות עובדים ערבים רבים. הוא הוסיף שהפיטורים לא נבעו מזהות העובדים או נטייתם הפוליטית, אלא בגלל עבירת משמעת ואי התייצבות למשמרות.

סניף של ויקטורי בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
סניף של ויקטורי בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

רשת ויקטורי נסחרת בשווי של קצת מעל מיליארד שקל בבורסה בתל אביב ובעלי השליטה בה הם משפחת רביד. הרשת מזוהה כדיסקאונט ומציעה סל קניות מוזל ב-58 סניפים בפריסה ארצית הארץ. השבוע היא קיבלה אישור ממשרד האוצר להגרלה שבה יוכלו הלקוחות לזכות במיליון שקל.

רשת ויקטורי מסרה את התגובה הבאה: "הטענות אינן עולות בקנה אחד עם המציאות. חברת ויקטורי מעסיקה אלפי עובדים, מאות מהם מהמגזר הערבי. החברה מובילה קו של דו קיום וסובלנות הן כלפי הלקוחות והן כלפי עובדי החברה. רבים מסניפי הרשת נמצאים בערים מעורבות – לוד, רמלה, חיפה ועוד.

"מטעמי צנעת הפרט וכבודם של עובדינו לא נעסוק בתקשורת בסיום העסקתם, אך נוכל לציין כי נערך לעובדים שימוע כדת וכדין וטענות על גזענות או אפלייה אין להן מקום בחברת ויקטורי. נמשיך לשרת את עשרות אלפי לקוחותינו, ולקלוט עובדים אשר טובת החברה לנגד עיניהם והפרנסה בראש מעיינהם, ללא הבדל דת גזע ומין".

עוד 449 מילים
סגירה