• בוריס ג'ונסון (צילום: AP Photo/Andrew Parsons/Pool, File)
    AP Photo/Andrew Parsons/Pool, File
  • ג'רמי קורבין (צילום: John Stillwell/PA via AP)
    John Stillwell/PA via AP
  • תרזה מיי (צילום: Steve Parsons/PA via AP)
    Steve Parsons/PA via AP

פרשנות גם הקרב בבריטניה יוכרע ע"י המפלגות הקטנות

בוריס ג'ונסון רק נבחר לעמוד בראש הממשלה, ובבריטניה כבר מדברים על הקדמת הבחירות ● נשמע מוכר? זו רק ההתחלה ● בחירות בזק עשויות להפוך את ג'ונסון וקורבין לבני ערובה בידי המפלגות הקטנות, שיחליטו מי יסדר את הבלגן שתשאיר היציאה הצפויה מהאיחוד האירופי

בוריס ג'ונסון נבחר אתמול (שלישי) לראש ממשלת בריטניה החדש. המפלגה השמרנית בחרה בו מתוך אמונה שהוא יוכל לזכות גם בבחירות, ולמנוע ממנהיג מפלגת השמאל, הלייבור, ג'רמי קורבין, את הכניסה לבית ברחוב דאונינג 10.

אך למרות המוניטין שלו בתור אדם שיכול לגעת בבוחרים, הכניסה של ג'ונסון למעון ראש הממשלה לא מבטיחה ניצחון עתידי: העמדה הקשוחה שלו באשר לברקזיט, עשויה להתברר כסיכוי הטוב ביותר של קורבין להביס אותו בקלפי.

בינתיים, גם לקורבין וללייבור יש בעיות משמעותיות: המפלגה שקועה בהאשמות על אנטישמיות בשורותיה, ונהנית רק מ-18% תמיכה בסקרים (השיעור הנמוך ביותר מאז שנות ה-40), ואילו קורבין עצמו זוכה רק ל-17% תמיכה.

במקביל, עיתונים התומכים בשמרנים כבר פרסמו סקרים המצביעים על האפשרות שג'ונסון ינצח בפער עצום. לפי אחד הסקרים, 51% מהבריטים הגדירו את ג'ונסון כמועמד המתאים ביותר לראשות הממשלה, לעומת 33% בלבד שבחרו בקורבין.

"ההצבעה על הברקזיט פגעה ביכולת של ג'ונסון למשוך ליברלים עירוניים", כתב לאחרונה ה-Economist. "היום הוא לא יכול היה לזכות בלונדון בבחירות אפילו על תפקיד לוכד כלבים נטושים – שלא לדבר על ראשות העיר"

נתונים אלה מחזקים את התדמית הווינרית של ג'ונסון, שכבש פעמיים את ראשות העיר לונדון, שנחשבת למעוז שמאלני. עם זאת, מאז שהתייצב ג'ונסון בראש הקמפיין למען הברקזיט, עוד לפני משאל העם של 2016, הוא נהפך לשנוי במחלוקת.

גם הרקורד הלא יציב שלו במשרד החוץ, הלעג שלו לנשים מוסלמיות בלבוש מסורתי (הוא אמר שהן נראות כמו "תיבות דואר, ו"שודדי בנק") והזיקה שלו לכאורה לסטיב באנון (שהיה האסטרטג הראשי של טראמפ), שחקו את מעמדו.

"ההצבעה על הברקזיט פגעה ביכולת שלו למשוך ליברלים עירוניים", כתב לאחרונה ה-Economist. "היום ג'ונסון לא היה יכול לזכות בלונדון בבחירות אפילו על תפקיד לוכד כלבים נטושים – שלא לדבר על ראשות העיר".

תרזה מיי (צילום: AP Photo/Frank Augstein)
תרזה מיי (צילום: AP Photo/Frank Augstein)

ג'ונסון והיהודים

השינוי במעמדו של ג'ונסון מאז שעזב את תפקיד ראש העיר לונדון,  זמן קצר לפני משאל העם ההיסטורי, משתקף גם באופן שבו המצביעים היהודים רואים אותו.

היהודים של לונדון תמכו בו בפעמיים שבהן כבש את ראשות העיר, וג'ונסון מצדו תחזק את היחסים החמים האלה, והשתתף באירועים קהילתיים, ובהפגנת עמדות קשוחות בנוגע לאנטישמיות והתנגדות לתנועת ה-BDS.

אך נראה כי המוניטין שלו בקרב יהודים נפגע, לנוכח תמיכתו בברקזיט. כשהשתעשע עם הרעיון של התמודדות לראשות הממשלה ב-2016, הראו הסקרים שמרבית המצביעים היהודים מעדיפים את תרזה מיי על פניו.

ג'ונסון ינסה לשפר את מעמדו בקרב היהודים: במהלך הקמפיין להנהגת המפלגה הוא תקף שוב ושוב את קורבין על האנטישמיות בלייבור, התחייב להמשיך לממן אבטחת אירועים יהודיים והבטיח לבקר בישראל כראש ממשלה

אין ספק שג'ונסון ינסה לשפר את מעמדו בקרב הקהילה היהודית. כבר במהלך הקמפיין להנהגת המפלגה הוא תקף שוב ושוב את קורבין על האנטישמיות בלייבור, התחייב להמשיך ולממן את עלויות האבטחה של אירועים יהודיים, ואף הבטיח לבקר בישראל כראש ממשלה.

ג'ונסון גם מקפיד לחזור על המסר לפיו רק הוא יכול למנוע את כניסתו של "תומך חמאס וחיזבאללה" (כך הוא מכנה את קורבין) ללשכת ראש הממשלה. "יש לי הרבה ניסיון בניצחון מול השמאלנים בלונדון", הזכיר החודש בריאיון ל-Jewish News.

בוריס ג'ונסון (צילום: Neil Hall/Pool photo via AP)
בוריס ג'ונסון (צילום: Neil Hall/Pool photo via AP)

לפרוש מהאיחוד "ויהי מה"

אך הביטחון של ג'ונסון בנוגע ליכולתו לנצח את קורבין עשוי להיות מופרז.

הוא קנה את כרטיס הכניסה ללשכת ראש הממשלה בעזרת ההבטחה שבריטניה תעזוב את האיחוד האירופי ב-31 באוקטובר – ויהי מה. הוא הבהיר היטב שאם לא יצליח להבטיח לבריטניה הסכם יציאה טוב יותר מזה שמיי הצליחה להגיע אליו, המהלך הזה יקרה באופן חד-צדדי.

ההתחייבות של ג'ונסון לצאת מהאיחוד האירופי ללא הסכם, הובילה להתאוששות זמנית בסקרים, וההערכה היא כי מקורביו נערכים לבחירות בזק, כדי לנצל את המומנטום הזה.

ההערכה היא כי סיכויו של ג'ונסון להגיע להסכם טוב יותר בשלושת החודשים הקרובים קלושים. בין היתר, לאחר שהאיחוד התעקש שלא לפתוח את ההסכם שנחתם עם מיי – למרות שבית הנבחרים הבריטי דחה אותו שלוש פעמים.

נראה כי ברקזיט ללא עסקה הוא אפשרות שהופכת להיות סבירה יותר ויותר, אך גם מסוכנת פוליטית: השמרנים נהנים מרוב שברירי בפרלמנט, וכמה שרים לשעבר של מיי מאיימים עתה לשתף פעולה עם האופוזיציה, כדי למנוע התנתקות חד-צדדית מאירופה. ברקע, מזהירים כלכלנים ופרשנים כי מהלך כזה יגרום לכאוס כלכלי.

הקושי של ג'ונסון לקדם מהלכים בפרלמנט, והעובדה שחלק מהשרים לשעבר של מיי כבר פועלים נגדו, מעודדים את הספקולציות בנוגע לבחירות מוקדמות.

גם הציבור מתקשה לאכול את הרעיון של ג'ונסון לברקזיט ללא הסכם. לפי הסקרים, רק 28% מהבוחרים מעדיפים יציאה ללא הסכם, נתון שצונח ל-8% בקרב בני 18-24. וכך, המספרים האלה מחזקים את האפשרות לבחירות בסתיו.

בדרך ליציאה החד-צדדית עלולים לקרות לג'ונסון שני דברים:

  1. הבחירות המוקדמות עשויות לנבוע ישירות מההתחייבות של ג'ונסון. אם הממשלה תנסה להוציא לפועל ברקזיט "ללא הסכם" באוקטובר, היא עשויה להפסיד בהצבעת אי-אמון בפרלמנט – ובכך להוביל לבחירות.
  2. גם אם ג'ונסון יצליח במשימה, והפרלמנט לא ימנע יציאה בלי הסכם, השינויים שינבעו מהצעד והמיתון הצפוי כתוצאה מכך, עשויים להוביל למפלתו ולבחירות נוספות.

"שני התרחישים סבירים למדי", אומר גלן אוהרה, פרופסור להיסטוריה מודרנית ועכשווית באוניברסיטת אוקספורד ברוקס.

ג'רמי קורבין (צילום: Joe Giddens/PA via AP)
ג'רמי קורבין (צילום: Joe Giddens/PA via AP)

מה הסיכוי של הלייבור לנצח?

בדומה לתמונת המצב בישראל בשנים האחרונות, הבחירות הבאות בבריטניה – יתרחשו מתי שיתרחשו – צפויות לעמוד בסימן היחלשות המפלגות הגדולות.

המפלגות הקטנות והבינוניות יקבלו יותר כוח, מה שישאיר את הכל פתוח עד לשלב מאוחר מאוד במשחק. לדברי טים בייל, פרופסור בריטי למדעי המדינה, "רק אדם אמיץ יהיה מוכן לחזות מי מבין שתי המפלגות הגדולות ינצח".

פיטר קלנר, לשעבר נשיא חברת הסקרים YouGov, טוען כי למרות שהלייבור "חלשה מאוד" בסקרים כרגע, במקרה של בחירות מוקדמות, "יש אפשרות לכך שג'רמי קורבין יגיע לראשות ממשלה".

פרשנים פוליטיים אחרים בממלכה נוטים להסכים להערכה הזו. "המערכת האלקטורלית מאוד לא יציבה ולא ניתנת לחיזוי", אומר המומחה לסקרים לואיס בסטון. "לכן, ולמרות שהלייבור חלשה בסקרים, שינוי קטן יספיק כדי להוביל אותה לעמדת הניצחון".

הליברל-דמוקטים, שכבר הודיעו שלא ייכנסו לממשלה בראשות קורבין, עשויים גם שלא לתמוך בג'ונסון. במצב כזה, ללייבור תהיה דילמה מעניינת: הזדמנות להקים ממשלה – אבל רק אם היא תיפרד מקורבין לפני כן

בסטון סבור עוד כי הסיכוי הטוב ביותר של הלייבור לנצח עובר בברקזיט ללא הסכם. "אם ג'ונסון ייפול על רקע כאוס 'ללא הסכם', יקבלו השמרנים תמיכה מועטה בבחירות שייערכו בעקבות כך", הוא מסביר. "בחירות סביב ברקזיט ללא הסכם יהיו מצב מאוד לא צפוי, אך ללייבור יש סיכוי לנצח בבחירות כאלה".

אנתוני וולס, מנהל חברת המחקר הפוליטי YouGov, מסכים עם הערכה זו. "מצב העניינים יהיה לטובת הלייבור אם יהיו בחירות אחרי אוקטובר, והשמרנים יעמדו בפני הציבור לאחר שנכשלו בביצוע הברקזיט, או עם השלכות לטווח קצר להן יגרום הברקזיט ללא הסכם. קל לדמיין שהבחירות יהיו קטסטרופליות עבור השמרנים, וכמו תמיד, מישהו צריך לזכות. ממשלת לייבור היא תסריט ריאלי מאוד".

אחרים מציינים את הכישרון המיוחד של ג'ונסון להבריח ממנו מצביעים. "לדעתי, ג'ונסון ירחיק בריטים עם תפיסה ליברלית ומתקדמת, שרואים את עצמם בתור מודרניים, משכילים ומתחשבים, כמו תושבי לונדון", אומר פרופ' אוהרה.

אגב, מזכירים המומחים, ג'ונסון גם מאוד לא אהוד בקרב המצביעים בסקוטלנד.

ויש גם טוויסט פוטנציאלי אחד אחרון שעלול להכריע את הבחירות, וגם הוא מזכיר את הנעשה בישראל: בפרלמנט שבו אין למפלגה אחת רוב מוחלט, ההשפעה של מפלגה שלישית – הליברל-דמוקרטית – עשויה להיות דרמטית.

הליברל-דמוקטים, שכבר הודיעו של ייכנסו לממשלה בראשות קורבין, עשויים גם שלא לתמוך בג'ונסון. במצב כזה, ללייבור תהיה דילמה מעניינת: ההזדמנות ליצירת ממשלה – אבל רק אם היא תיפרד מקורבין לפני כן.

עוד 1,079 מילים
סגירה