מות האידיאולוגיה - איך להחזיר את הערכים למפה הפוליטית?

בנימין נתניהו ויאסר ערפאת בבית הלבן, 23 באוקטובר 1998 (צילום: AP Photo/Doug Mills)
AP Photo/Doug Mills
בנימין נתניהו ויאסר ערפאת בבית הלבן, 23 באוקטובר 1998

אמש הושבעה ממשלת ישראל ה-36, והסתיימה, לאחר 12 שנים רצופות, כהונת בנימין נתניהו כראש הממשלה. סיום כהונת נתניהו הוא דבר הכרחי בשביל לכייל את המפה הפוליטית ועל מנת להשיב לה את האידיאולוגיה.

אמש הושבעה ממשלת ישראל ה-36, והסתיימה, לאחר 12 שנים רצופות, כהונת בנימין נתניהו כרה"מ. סיום כהונתו הוא דבר הכרחי לכיול המפה הפוליטית ועל מנת להשיב לה את האידיאולוגיה

כהונת נתניהו הייתה מלאה בפופוליזם, מה שהוביל למחיקת האידיאולוגיה וההתייחסות לערכים מהמפה הפוליטית. הערך היחידי שמלווה את המפה הפוליטית כיום הוא כן ביבי/ לא ביבי. 12 שנות פופוליזם ודה-לגיטימציה לכל מי שאינו תומך בו, סללו את הדרך לאיפוס הערכים הזה.

נתניהו הבטיח תמיד להיות ימין, ולהקים ממשלת ימין על מלא, ובפועל הצביע בעד ההתנתקות, ופנה למפלגת שמאל ואף למפלגה האסלאמיסטית על מנת להקים את הממשלה. נתניהו הבטיח למוטט את שלטון החמאס, ובפועל חיזק אותו, כדי שלא יצטרך לנהל מו"מ עם אבו מאזן. נתניהו הבטיח להקים שוק חופשי ולהוריד מיסים, ובפועל מינה שרי אוצר פופוליסטים ונכנע לוועדים. ויש עוד דוגמאות רבות. הבטחות לחוד ומעשים לחוד.

כתוצאה מקמפיין הדה לגיטימציה הבוטה שעושה נתניהו לכל מה שאינו חלק מסט האינטרסים הנקודתי שלו, וכתוצאה מכך מתוייג כ"שמאלני" – גם השמאל, לפחות בחלקו, החליט להחביא את ערכיו. השמאל הפך ל"מרכז", מעין שמאל פרווה, כי להיות שמאלני זו הרי קללה לכל דבר כיום. זו אחת הסיבות שגם השמאל חטא בפופוליזם ובניסיון להחביא את האידיאולוגיה שלו. אבל אם מפלגות השמאל רוצות לחזור לשלטון (ולא, קואליציה עם בנט, ליברמן וסער היא לא שמאל), הן צריכות להביא שוב את האידיאולוגיה שלהן לקדמת הבמה.

שינוי השלטון בישראל הכרחי לא רק בגלל כן ביבי או לא ביבי, אלא בגלל שהוא הדרך היחידה להפטר מהפופוליזם ולחזור לעידן האידיאולוגיה. כיול המפה הפוליטית יחזיר את הימין לערכים הוותיקים של הימין, עם ההדר הביתר"י והזיקה לארץ ישראל השלמה, ואת השמאל הוא יחזיר לערכי השמאל, לשמא שמאמין כי שתי מדינות וסוציאל דמוקרטיה הם דברים הכרחיים.

כי אם המגמה הפופוליסטית הזו תמשך – ואם חוסר היכולת של הממשלה לפעול בצורה אידיאולוגית ועם מדיניות מסודרת תמשך, היא תגרום לכישלונות. נתניהו פעל תמיד בכפוף לסקרי דעת קהל. את הערכים הוא נטש מזמן, ובעקבותיו עשתה זאת הקשת הפוליטית כולה. אם אני רוצים לחזור למערכת פוליטית אידאולוגית, עם קשת דעות וערכים מגוונת, סיום כהונתו הוא רק ההתחלה.

נתניהו הבטיח תמיד להיות ימין, ולהקים ממשלת ימין על מלא, ובפועל הצביע בעד ההתנתקות, ופנה למפלגת שמאל ואף למפלגה האסלאמיסטית כדי להקים ממשלה. הבטיח למוטט את שלטון החמאס, ובפועל חיזק אותו

כרגע נתניהו מבטיח לחזור, ומבטיח שחזרתו תהיה מהירה. אבל גם אם יישאר באופוזיציה שנים רבות, או יוחלף על ידי מפלגתו, או אפילו יפרוש בשלב מסוים, הפוליטיקה הישראלית תחווה זעזוע. כל מה שהיא סבבה סביבו בשנים האחרונות ייעלם, אבל הזעזוע יוביל לחזרת הערכים למפה הפוליטית.

האזרחים ידרשו אידיאולוגיה רצינית. ניצנים לכך אפשר לראות במפלגת העבודה, אשר עשתה קמפיין אידיאולוגי באופן יחסי והתרוממה ל-7 מנדטים. הציבור זקוק למנהיגים שיציעו לו ערכים, ורק כך אפשר לייצר פוליטיקה ראויה. סוף כהונת נתניהו תוביל, כך לפחות אני מקווה, להפעלה מחדש של המפה הפוליטית. הגושים יחזרו להיות שמאל וימין. הערכים ישובו, והפופוליזם, ולא במקצת, יעלם.

אורי מלרון הוא תלמיד כיתה י', מדריך בצופים, מנהל את אתר ביקורות הספרים ״בין השורות״ וסגן יו״ר נוער מפלגת העבודה לשעבר

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אני נשוי שבע שנים בלי ילד, אז בעלי מתחיל להתנהג בצורה מוזרה, חוזר הביתה לאחרונה וכבר לא מבלה איתי, והוא התגרש ממני. אז נעשיתי עצוב מאוד ואיבדתי את החיים כי הרופא אמר לי שאין שום דרך להי... המשך קריאה

אני נשוי שבע שנים בלי ילד, אז בעלי מתחיל להתנהג בצורה מוזרה, חוזר הביתה לאחרונה וכבר לא מבלה איתי, והוא התגרש ממני. אז נעשיתי עצוב מאוד ואיבדתי את החיים כי הרופא אמר לי שאין שום דרך להיכנס להריון, זה באמת יגרום לי לאמלל את החיים. עד שנתקלתי בחבר שסיפר לי על DR ALABA מהאינטרנט, איך הוא עזר לנשים רבות עם בעיות דומות שאני עוברת, אז יצרתי איתו קשר בכתובת: dralaba3000@gmail.com והסברתי לו. הוא סיפר לי כל מה שאני צריך לתת לפני שהוא יכול לוותר על הכישוף כדי להחזיר את בעלי, מה שעשיתי, והוא שלח תפילה עוצמתית שהייתי צריך להגיד באמצע הלילה בזמן שהוא הטיל את כישוף האהבה. זה היה נס 48 שעות לאחר מכן בעלי היחיד חזר אלי והתנצל על כל מה שעשה ואמר לי שהוא מוכן לתמוך בי בכל דבר שאני רוצה. התקשרתי במהירות ל- ALABA וסיפרתי לו מה קורה באותו הרגע, והוא גם הכין ושלח לי תרופה שאמרה שהיא תרפא מחלות או זיהומים לא רצויים שמונעים ממני להיכנס להריון, ואז הדריך אותי על כך. כיצד להשתמש בו לפני שפוגשים את בעלי. זה לאחר שהשתמשתי בעשב ובשורש זה, כמה שבועות לאחר מכן התחלתי להרגיש סימני הריון בכל מקום, אני ממש בהריון, הרגע ילדתי ​​ילד ב -1 לחודש זה. אני מבטיח ליידע את כל העולם על DR ALABA כדי לשמר את מערכת היחסים שלי וגם לתת לי ילדים, אני יכול לקרוא בגאווה לשלי היום. לכל אישה שמוצאת שזה בלתי אפשרי, הנה ההזדמנות שלך לחייך ולהביא אושר למשפחתך, אנא צור קשר עם דוא"ל DR ALABA: dralaba3000@gmail.com או צור קשר עם הווטסאפ שלו / וייבר אותו במספר זה: +2349039885856, הוא אלוהים נשלח להחזיר את האוהבים האבודים ולהביא לך אושר.

עוד 477 מילים ו-1 תגובות
סגירה