ראש המוסד היוצא יוסי כהן הוא יו"ר הליכוד הבא

בהופעה טלוויזיונית כמעט מושלמת, יוסי כהן אישר שהוא בדרכו לראשות הממשלה, ובליכוד מבינים כי הוא יהיה היו"ר הבא אחרי נתניהו ● כהן נכנס לתקופת צינון של שלוש שנים; אם נתניהו לא פורש בקרוב, כהן יהיה זה שיבוא מייד אחריו וידלג בקלילות על דור הביניים ● בלו"ז של ראש המוסד היוצא רשומות כבר כמה פגישות עם בכירים בליכוד, ביניהם אנשי שטח שמכירים את התנועה היטב ● פרשנות

ראש המוסד לשעבר יוסי כהן (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90
ראש המוסד לשעבר יוסי כהן

אמש בתוכנית "עובדה" בערוץ 12 נחשפה דמותו של יו"ר הליכוד הבא. יוסי כהן, ראש המוסד היוצא,  מתאים להנהגת הליכוד כמו כפפה ליד. הוא יודע את זה וכבר עובד על התפקיד.

אין כמעט אדם בליכוד, גם כאלה שרואים את עצמם היום כמועמדים לראשות התנועה, שמאמין שיוכל להתמודד מול כהן בפריימריז על ראשות הליכוד, אם וכאשר הוא יגיע לתנועה.

כהן מחזיק בכל האלמנטים שאוהבים לראות בליכוד: איש שהגיע מבית דתי, למד בישיבה וצמח מלמטה; ראש המוסד שאחראי לכמה מהמבצעים ההרואיים ביותר שנעשו כאן; וגם ובעיקר – איש אמונו של בנימין נתניהו, שהיה ונשאר האיש הכי חזק בליכוד, גם אחרי שאיבד את השלטון. כהן כמובן לא הסתיר את הקלף הזה במהלך הראיון לאילנה דיין אתמול.

התחושה בליכוד, עוד לפני שידור התוכנית, היא שכל השחקנים שמכינים את עצמם לתפקיד רק מבזבזים את הזמן. אם נתניהו לא פורש בקרוב, כהן הוא זה שיבוא מייד אחריו, וידלג בקלילות על דור הביניים: ניר ברקת, ישראל כ"ץ, יולי אדלשטיין וכל האחרים.

התחושה בליכוד היא שכל השחקנים שמכינים את עצמם לתפקיד רק מבזבזים את הזמן. אם נתניהו לא פורש בקרוב, כהן הוא זה שיבוא מיד אחריו, וידלג בקלילות על דור הביניים: ברקת, כ"ץ, אדלשטיין וכל האחרים

כהן עצמו אישר אתמול לראשונה שהוא רוצה להיות ראש ממשלה. הופעת הבכורה הטלוויזיונית שלו הייתה כמעט מושלמת. הוא הצליח ליצור כלפיו אמפתיה, לא מעט בעזרתה של אילנה דיין שנשבתה בקסמו מהרגע הראשון.

כהן נראה ונשמע אמין, כן עם עצמו ועם הסובבים. על שאלות קשות ומורכבות הוא התגבר באמצעות תשובות פשוטות וענייניות שרק חידדו את הסקרנות סביב הדמות המרתקת שעל המסך. לאורך כל התוכנית הוא פיזר רומנטיקה של ביון בניחוח האלגנטי של רוג'ר מור הזכור לטוב.

כהן יוצא עכשיו לתקופת צינון שתימשך שלוש שנים, עד מאי 2024. אם הבחירות הבאות יהיו בתוך התקופה הזו, הוא לא יוכל להתמודד.

בנימין נתניהו ויוסי כהן, מאי 2020 (צילום: חיים צח / לע"מ)
בנימין נתניהו ויוסי כהן, מאי 2020 (צילום: חיים צח / לע"מ)

אחד מחברי הכנסת של הליכוד אמר לי אתמול בעקבות שידור הראיון כי "כולם מבינים היום שיש מנהיג אחרי נתניהו, לכן הם ינסו להיבחר עכשיו. אבל בינתיים נתניהו הוא מנהיג לא מעורער ואין להם שום סיכוי מולו".

ח"כ בליכוד: "כולם מבינים היום שיש מנהיג אחרי נתניהו, לכן הם ינסו להיבחר עכשיו. אבל בינתיים נתניהו הוא מנהיג לא מעורער ואין להם שום סיכוי מולו"

אחד המועמדים הללו הוא ניר ברקת, שקיים אתמול כנס גדל בגני התערוכה. האירוע היה מרשים והזכיר את הכנסים של דונלד טראמפ בימיו הטובים.

לאירוע המושקע הגיעו קרוב ל-4,000 איש, אבל למרבה ההפתעה נעדרו משם רוב חברי הכנסת וגם ראשי ערים ופעילים מרכזיים רבים של הליכוד.

ברקת עצמו פרש שם את החזון הכלכלי שלו, והודיע כי הפריימריז בליכוד מיותרים ברגע זה, בניגוד לעמדת נתניהו שמבקש לקיים פריימריז מהירים לראשות התנועה. ברקת הודיע שהוא לא יתמודד מול נתניהו.

ניר ברקת בכנס שארגן בגני התערוכה בתלאביב, 10 ביוני 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
ניר ברקת בכנס שארגן בגני התערוכה בתלאביב, 10 ביוני 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

בחזרה לכהן. בלוח הזמנים של ראש המוסד היוצא רשומות כבר כמה פגישות עם בכירים בליכוד, ביניהם אנשי שטח שמכירים את התנועה היטב. אחד מהם השווה אתמול בין כהן לאהוד ברק, שלקח את המנהיגות במפלגת העבודה בלי מאמץ, אחרי ההפסד של שמעון פרס בבחירות 1996.

בלוח הזמנים של כהן רשומות כבר כמה פגישות עם בכירים בליכוד, ביניהם אנשי שטח שמכירים את התנועה היטב. אחד מהם השווה אתמול בין כהן לאהוד ברק, שלקח את המנהיגות במפלגת העבודה בלי מאמץ

בבחירות שלאחר מכן ברק הפך לראש הממשלה. כאן מדובר על תום תקופת נתניהו. "לכולם ברור שכהן יגיע לליכוד ולא לשום מפלגה אחרת, כי רק מכאן יהיה לו הכי קל להיות ראש הממשלה, בלי מתחרים", כפי שמסכם אריק זיו, פעיל ותיק בתנועה ועורך האתר 'ליכודניק'.

או במילותיו של כהן: "הגעתי לאוורסט, עכשיו צריך לטפס אל הפסגה הבאה". והליכוד תהיה גבעה עבורו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
גיא רולניק פרסם בזמנו מאמר חשוב 'יוסי כהן מדגמן את הרס השירות הציבורי' מספר על חוות דעת של המטה לביטחון לאומי בעניין מתווה הגז. https://www.themarker.com/markerweek/thisweek/.premium.... המשך קריאה

גיא רולניק פרסם בזמנו מאמר חשוב 'יוסי כהן מדגמן את הרס השירות הציבורי' מספר על חוות דעת של המטה לביטחון לאומי בעניין מתווה הגז.
https://www.themarker.com/markerweek/thisweek/.premium.HIGHLIGHT-1.9654754
רולניק מפספס נקודה מעניינת, היו שתי חוות דעת של המל"ל בעניין זה, בשתיהן התוצאה הנדרשת הכתיבה את הטיעונים.
כדי לאשר את מתווה הגז נתניהו היה צריך לעקוף את הממונה על ההגבלים העסקיים דרך "סעיף 52" בחוק ההגבלים העסקיים. נתניהו היה בטוח ביכולתו לספק את חוות הדעת המתאימות. ואכן המל"ל ומשרד החוץ, כיוונו לרוח המפקד ועמדו במשימה.

יוסי כהן, ראש המטה לביטחון לאומי , ודורי גולד, המנכ"ל החדש של משרד החוץ, הגישו חוות דעת מתאימות ב-1 ליולי 2015, לפיהן אישור המתווה נדרש בדחיפות כדי לענות על האינטרסים הגיאופוליטיים של ישראל באזור. בין היתר, לצורך סיוע למצרים שסובלת ממחסור בגז.

לפי המל"ל: "לחופי מצרים נמצאים שני מתקני הנזלת הגז בבעלות חברות זרות ( UFG ו(BG-……
אין באפשרותה של מצרים לספק את גז למתקנים אלו".

https://www.gov.il/BlobFolder/rfp/shimua_01072015/he/ngmalal.pdf

אלא שקביעה זו הינה 'חצי אמת', שכן בעת כתיבת המסמך של מל"ל היה ברור שמצב זה הינו זמני, ובתוך מספר שנים מועט, עד 2020, מצרים תוכל לספק גז למתקנים אלו.

יתרה מזאת, ניתוח אסטרטגי על "היבטים בביטחון הלאומי" המתמקד בנקודת זמן עכשוית, ומתעלם ואינו מתייחס כלל להתפתחויות צפויות, כמעט ודאיות בעתיד הרלבנטי, מעיד על מחברו, ואינו שווה את הנייר עליו הוא כתוב. יתרה מזאת, מסמך מל"ל, מתעלם מכך שישראל לא יכולה כיום לספק גז למצרים ושיקח לפחות 4-5 שנים לפתח את לויתן, ואז התמונה תשתנה בצורה מהותית.

שני המסמכים האלו, הן של משרד החוץ והן של המל"ל, הם מסמכים מבישים שנכתבו כדי לרצות את זה שהזמין אותם. חוות הדעת האלו התעלמו ממאמצי פיתוח שדות הגז של מצרים, מקידוחי ENI בשטחה, מעתודות הגז הידועות של מצרים, ומהסיכון שבביסוס מתווה הגז על עסקות יצוא למצרים.

בסוף אוגוסט, חודשיים לאחר כתיבת הדו"ח של המל"ל התברר שמאמצי פיתוח שדות הגז של מצרים נחלו הצלחה מסחררת עם גילוי שדה הגז הענק ZOHR במצריים ע"י תאגיד ENI . עתה היה ברור כי למצריים אין מחסור בגז, היא כנראה כבר לא תזדקק לגז הישראלי והדוחות שפורסמו רק חודשים קודם לכן כדי להצדיק את עקיפת הממונה לא שווים את הנייר עליהם נכתבו. היה צריך להמציא סיבות חדשות להצדקת השימוש בסעיף 52 לאישור המתווה, ואכן, נתניהו ביקש "לשפץ" את הדוחות ולהגיש לו דוחות חדשים. גם הפעם המל"ל ומשרד החוץ, כיוונו לרוח המפקד ועמדו במשימה.

חוות הדעת החדשות הוגשו מטעם המועצה הלאומית לכלכלה, משרד החוץ ומל"ל. המסקנה בכולן נשארה בעינה, אותה המלצה – יש לאשר בהליך מהיר את המתווה, אלא שהפעם התרוץ של מחסור בגז אצל המצרים הוחלף בעצם קיומו של גז רב אצלם.
בחוות הדעת המתוקנת דאג כהן להבהיר כי לא טעה: "מציאת שדה Zohr באה בהמשך למאמץ מוכר ומתמשך של מצרים לממש את עתודות הגז שברשותה….שדה הגז יוכל לספק חלק ניכר מצורכי הגז של מצרים, שתוכל להשיב במידה רבה את העצמאות האנרגטית שלה".

התרוצים בחוות הדעת המשופצת נעו מההנחה שכעת גדלו הסיכויים לשיתוף פעולה אזורי ולהקמת מפעל יצוא גז נוזלי משותף שעשוי לסייע לייצוא הגז הישראלי, ועד הטענה שלגילוי שדה הגז לא תהיה השפעה על הרצון המצרי לייבא גז מישראל.

https://www.themarker.com/dynamo/1.2771236

אחלה כתבה. מנהיג שמיליונריזם היא בסיסו - לא מבין את תורת ישראל האורגינלית. מי שכבר מיליונר, זה בסדר, ובתנאי שיבין את מגבלות הכסף על כל ספיחיו. פשטות כמו של בגין היא תרופת הפלא להצלת כדה... המשך קריאה

אחלה כתבה. מנהיג שמיליונריזם היא בסיסו – לא מבין את תורת ישראל האורגינלית. מי שכבר מיליונר, זה בסדר, ובתנאי שיבין את מגבלות הכסף על כל ספיחיו. פשטות כמו של בגין היא תרופת הפלא להצלת כדה"א מכלייה

עוד 543 מילים ו-4 תגובות
סגירה