סולימן ואמא שלו ממתינים במעבר הגבול בירדן לאישור כניסה לישראל (צילום: באדיבות "שבת אחים")
באדיבות "שבת אחים"

בקדנציה של דרעי, 9 תינוקות ערבים מתו בזמן שהמתינו להיכנס לניתוח בישראל

53 ימים חיכה סולימן, תינוק עיראקי הסובל ממום בליבו, על מנת שתאושר כניסתו לארץ לניתוח מציל חיים ● כעת הוא במצב קריטי, בתל השומר ● מאז שהועבר הטיפול בבקשות הכניסה של תינוקות ממדינות ערב לטיפולי חירום ממשרד החוץ לרשות האוכלוסין, תחת הנהגת שר הפנים אריה דרעי, הנהלים הוקשחו ותשעה תינוקות מתו בזמן ההמתנה ● הקורונה והלחימה בעזה רק החריפו את המצב

סולימן, תינוק עיראקי בן שלושה חודשים וחצי, הגיע לישראל בתחילת החודש עם אמו, על מנת לעבור ניתוח לב מציל חיים במרכז הרפואי שיבא תל השומר. הוא חיכה 53 יום לאישור הכניסה לארץ, כשאת 11 הימים האחרונים עשו התינוק והאם במעבר הגבול בירדן.

סולימן נולד למשפחה של רועי צאן שנמלטה מאזור הכיבוש של דאע"ש בעיראק, לאזור שנכבש בהמשך על ידי האיראנים, ומתגוררת כיום באזור השליטה של הכורדים בצפון עיראק. משפחת פליטים שלא יכולה לשוב לביתה.

לסולימן 11 אחים ואחיות והוא נולד כשהעורקים הראשיים בליבו הפוכים – מצב נדיר בעולם המערבי, אבל שכיח יחסית במדינות עולם שלישי, בהן לא מתבצעות בדיקות היריון. מדובר במצב חירום מסכן חיים, הדורש ניתוח החלפת עורקים בחודשיים הראשונים לחיי התינוק.

הרופאים בעיראק הפנו את סולימן לעמותת "שבת אחים" אשר מביאה לישראל תינוקות עם מומי לב מולדים ממדינות ערב – ביניהן סוריה, עיראק וירדן, וגם תינוקות מרצועת עזה. בכל המקרים מדובר בניתוחים מצילי חיים.

סולימן בבדיקות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר (צילום: באדיבות "שבת אחים")
סולימן בבדיקות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר (צילום: באדיבות "שבת אחים")

העמותה פועלת כבר יותר מ-25 שנה מול בתי החולים בארץ שמבצעים את הניתוחים במחירים מופחתים, מול הרשויות שמאפשרות לתינוקות להיכנס לישראל ולחזור לביתם, ואוספת תרומות לביצוע הניתוחים מתורמים נוצריים ברחבי העולם.

חייהם של מאות תינוקות ניצלו בזכות הפעילות הזו, אבל משבר הקורונה, הלחימה בעזה והמצב הפוליטי בישראל הקשו מאוד על הבאת התינוקות בזמן האחרון.

סולימן לא הספיק לעבור את הניתוח המיועד בחודשיים הראשונים לחייו, ומצבו קשה. נכון לעכשיו, הוא עובר בדיקות רפואיות בשיבא על מנת שהרופאים יוכלו להמליץ על טיפול חלופי שיוכל להצילו.

סולימן לא הספיק לעבור את הניתוח המיועד בחודשיים הראשונים לחייו, ומצבו קשה. נכון לעכשיו, הוא עובר בדיקות רפואיות בשיבא על מנת שהרופאים יוכלו להמליץ על טיפול חלופי שיוכל להצילו

"את הבקשה לרשות האוכלוסין לגבי סולימן ולשמונה תינוקות נוספים מעיראק הגשתי ב-11 באפריל", מספר יונתן מיילס, המתאם הבינלאומי של "שבת אחים". "מניסיון, זה לא אמור להיות תהליך ארוך, בטח לא כשהילדים במצב קריטי, כמו סולימן. כמה ימים בלבד שנדרשים לבדיקות ביטחוניות והנפקת אישור כניסה.

סולימן במרכז הרפואי שיבא בתל השומר (צילום: באדיבות "שבת אחים")
סולימן במרכז הרפואי שיבא בתל השומר (צילום: באדיבות "שבת אחים")

"אבל בתקופה האחרונה לשכת הרשות בירושלים עמוסה, וההליך לקח זמן. גם אחרי שנודע לנו שנערכו הבדיקות ושאר הילדים כבר הצליחו להיכנס לארץ, סולימן נאלץ לחכות 11 יום נוספים בגבול, בזמן שמצבו הבריאותי הולך ומתדרדר וחייו בסכנה".

במסר שהקליטה אימו של סולימן, הרביה, במעבר הגבול, היא אמרה: "אני זקוקה לעזרתכם. אתם אנשים טובים, יש ביניכם אנשים טובים. אני מקווה שתוכלו לעזור. אני לא האויב שלכם. אני זקוקה לרחמנות מכם לטפל בילד שלי. אני לא מבקשת יותר מזה. אני רק רוצה לחזור הביתה עם הבן בריא והכל בסדר איתו. אלוהים יברך אתכם".

פתאום התברר לי שהיא מתה

גם אם באיחור, סולימן זכה להיכנס לישראל, אבל במהלך חמש השנים האחרונות – מאז כניסתו של שר הפנים אריה דרעי לתפקיד ב-2016 – תשעה תינוקות מתו בעודם מחכים לאישור הכניסה של רשות האוכלוסין.

"לפני חודשיים ביקרתי את המשפחה של נאדה, תינוקת שמתה שנה לפני כן", מספר מיילס. "המשפחה נמלטה מסוריה, והם מתגוררים בצפון ירדן. התינוקת נולדה עם מום בלב ואת הבקשה הגשנו כבר ב-28 בינואר, חודש וחצי לפני שהחל משבר הקורונה בישראל.

התינוקת נאדה שמתה ב-2020 בזמן שהמתינה לאישור כניסה לישראל ממשרד הפנים (צילום: באדיבות "שבת אחים")
התינוקת נאדה שמתה ב-2020 בזמן שהמתינה לאישור כניסה לישראל ממשרד הפנים (צילום: באדיבות "שבת אחים")

"הבקשה עוכבה, וכשהתקשרתי לשאול לשלומה באפריל, התברר לי שהיא מתה. הייתי צריך ללחוץ יותר, אולי היינו מצליחים, אבל לא ידעתי שמצבה כל כך גרוע.

"צריך שיהיה מסלול ייחודי לתינוקות שנמצאים בסכנת חיים, ויש עבורם מקום בבתי חולים שמוכנים לטפל בהם בישראל.

"עד שנת 2013, כשהעניין היה בטיפול של משרד החוץ, לא נדרש יותר משבוע, וגם היום יש מקרים שאנחנו מקבלים מענה בתוך כמה ימים ספורים. המתנה ארוכה מאוד מסוכנת לתינוקות האלה והם משלמים על כך בחייהם".

בשבוע שעבר הגיש מיילס שלוש בקשות דחופות נוספות ללשכת רשות האוכלוסין במודיעין עבור תינוקות מעיראק המצויים בסכנת בחיים. "אני מאוד מקווה שהמסלול הזה של לשכה אחרת יהיה מהיר יותר, ובקרוב נדע אם יש שיפור בטיפול במקרים של הצלת חיים", אומר מיילס.

אל תשכחו אותנו

גם מיילס עצמו, אזרחי אמריקאי שמתגורר בארץ ב-25 השנים האחרונות לטובת הפעילות של "שבת אחים", הוא למעשה מסורב כניסה לישראל. הוא יצא מהארץ בדצמבר האחרון על מנת לבקר את אשתו וילדיו בארצות הברית, ולא הורשה לשוב ארצה. כמוהו, גם 15 מתנדבים נוספים, נוצרים שאינם אזרחי ישראל שיצאו מהארץ בחודשים האחרונים, לא מורשים לחזור ולהמשיך להפעיל את העמותה.

את המאמצים להצלת תינוקות עושה כעת מיילס מהעיר סולימאניה בצפון-מזרח עיראק. "אף פעם לא היו לי בעיות, אבל הפעם נאמר לי שאין כרגע צורך הומניטרי בכניסה שלי לארץ. אני מבין את אילוצי הקורונה שהיו לפני כמה חודשים, אבל עכשיו יש כבר תנועה לישראל ומחוצה לה, אז אני מבקש לא לשכוח אותנו".

"אף פעם לא היו לי בעיות, אבל הפעם נאמר לי שאין כרגע צורך הומניטרי בכניסה שלי לארץ. אני מבין את אילוצי הקורונה שהיו לפני כמה חודשים, אבל עכשיו יש כבר תנועה לישראל ומחוצה לה, אז אני מבקש לא לשכוח אותנו"

למה אתה לא חוזר לארה"ב, מולדתך?
"כי העבודה שלי פה, ואני צריך להיות קרוב לתינוקות ולישראל שמצילה אותם".

יונתן מיילס עם תינוק שעבר טיפול בישראל (צילום: באדיבות "שבת אחים")
יונתן מיילס עם תינוק שעבר טיפול בישראל (צילום: באדיבות "שבת אחים")

מי שמפעיל כעת את העמותה בישראל הם חמישה מתנדבים בלבד, שצריכים לדאוג ל-20 משפחות בשלבים שונים של טיפול.

לעמותה שני בתים שמארחים את המשפחות – ביפו ובירושלים, ועל המתנדבים לדאוג לכל צרכיהם. לפגוש אותם בגבול וללוות אותם בחזרה, להסיע אותם למקום מגוריהם החדש ולבדיקות בבתי החולים. להיות איתם ולתמוך בהם ביום הניתוח.

"אנחנו לוקחים אחריות מלאה על המשפחות, מתחייבים לליווי מלא שלהם מול משרדי הממשלה", מסביר מיילס. "במהלך 25 שנות הפעילות שלנו, אף אחד לא הלך לאיבוד ולא ברח, כולם יצאו מהארץ בצורה מסודרת אחרי שסיימו את ההליך הרפואי.

"המתנדבים שלנו קורסים עכשיו, וממש זקוקים לידיים נוספות וסיוע. אני מבקש לאפשר לנו להיכנס לארץ ולהמשיך את הפעילות התקינה שלנו בישראל".

טיפול נמרץ לב ילדים במרכז הרפואי שיבא בתל השומר (צילום: אירה טולצ'ין אימרגליק)
טיפול נמרץ לב ילדים במרכז הרפואי שיבא בתל השומר (צילום: אירה טולצ'ין אימרגליק)

ביום שלישי שעבר, לראשונה מאז מבצע שומר החומות, במהלכו לא אושר לחולים הפלסטינים להגיע לטיפולים בישראל, הגיעה למרכז הרפואי הדסה בירושלים תינוקת עזתית בשם אלמה. היא רק בת שבוע, נולדה זמן קצר לאחר סיום הלחימה. גם היא, בדומה לסולימן, נולדה עם מצב היפוך של עורקי הלב והיא הובאה לבית החולים במצב קריטי. אם הניתוח יצליח, היא תוכל לחיות חיים רגילים.

בנוסף, צפויים להגיע לישראל עשרות תינוקות וילדים מעזה עם מחלות לב, מתוכם שניים הממתינים לטיפול מציל חיים.

"לפני מבצע שומר החומות היו כ-80 ילדים עם מחלות לב ברמות חומרה שונות שהיו צפויים לטיפולים ובדיקות מעקב בישראל", מסכם את המצב עמאר שאמי, מתאם הפעילות של שבת אחים מול רצועת עזה. "עכשיו, כשמעבר ארז פתוח, אנחנו מקדמים קודם כל את המקרים הדחופים ביותר".

תגובת רשות האוכלוסין לא נמסרה עד לפרסום הכתבה.

עוד 963 מילים
סגירה