שילוב יוגה בבתי הספר

יוגה לילדים בבית ספר, אילוסטרציה (צילום: iStock)
iStock
יוגה לילדים בבית ספר, אילוסטרציה

השעה מוקדמת בבוקר, קומה שלישית של בית ספר תיכון בו אני מלמדת היסטוריה ואזרחות שנים רבות, בוקר של בחינת בגרות בספרות. יואב (שם בדוי), תלמיד כיתה י"ב, יושב ליד דלת הכיתה בה תיערך הבחינה ובוחן כמה עיגולים ששירטט על דף לבן. לשאלתי מה שלומו ומה הוא עושה, יואב מזכיר לי, שתרגלנו באחד השיעורים תרגילים לשיפור הריכוז והמיקוד כדי ללמוד טוב יותר. יואב מוסיף שכדי להימנע מבלאק אאוט ולענות כמו שצריך במבחן שכולל המון יצירות הוא מתרגל את הריכוז.

השעה מוקדמת בבוקר, קומה שלישית בתיכון בו אני מלמדת היסטוריה ואזרחות שנים רבות, בוקר של בחינת בגרות בספרות. יואב, תלמיד כיתה י"ב, יושב ליד דלת הכיתה בה תיערך הבחינה ובוחן עיגולים ששירטט על דף לבן

נשמתי רגע, זה היה רגע מכונן מבחינתי. תלמיד שאימץ לעצמו תרגילים מאוד פשוטים כדי לשפר את יכולות הלמידה שלו ויישם את השיטה בחיי היומיום, מעבר לשיעור.

היום חל יום היוגה הבינלאומי. כמורה, כבר לפני כעשרים שנה ראיתי את הפוטנציאל הרב בשילוב של עקרונות, תרגילים וכלים מעולם היוגה בין קירות בית הספר, בכיתות חטיבות הביניים והתיכון בו לימדתי. כך התוודעתי לשיטת RYE, המשלבת בין עקרונות היוגה לבין שלבי ורמות למידה שונות בהתאם לצרכי הכתה. השיטה מועילה גם לשילוב ילדי חינוך מיוחד במהלך הלמידה ומתאימה ליישום בכל מקצועות ההוראה כולל "כישורי חיים". השיטה, שהתעצבה והתגבשה בצרפת בסוף שנות השבעים, ניתנת כיום כהשתלמות למורי ביה"ס ופרוסה על פני יותר מעשר מדינות בעולם. בחלק מהמדינות הללו משרד החינוך מאפשר למורים, שהוכשרו בשיטה, ללמד בעזרתה מקצועות שונים מהקוריקולום המוכר.

מקובל להניח שיוגה היא תרגול פיזי, אימון של הגוף לשיפור הגמישות, שיווי משקל, חיזוק שרירים ויכולות אתלטיות כמו עמידת כתפיים או תנוחת העץ. על הרצף של הדימוי הנפוץ בציבור, מהצד השני יש הרואים ביוגה משחק ילדים, המתאים לקטנטנים בגן או בבית ספר יסודי. אבל מורים ומתרגלי יוגה מכירים את ההתייחסות המורכבת של יוגה לסביבה, לאדם, למעגלי החיים. היוגה כוללת שלושה היבטים עיקריים: ההיבט הפיזי, המנטלי והנפשי – של כל אדם בכל גיל ומצב בריאותי, כאשר המודעות נמצאת במרכז.

כמורה בתיכון וכמורה ליוגה יותר משני עשורים, שמכשירה מורים בהשתלמויות, אני רואה שהיום ישנה קצת יותר פתיחות לשילוב יוגה והיכרות עם עקרונותיה בכל גיל. אני ממליצה לשלב עקרונות מהיוגה בשיעורים רגילים, כמו גם בשיעורי יוגה ייעודיים לתלמידים המעוניינים בכך. כך תלמידות ותלמידים יכירו, יתרגלו ויוכלו ליישם את השיטות והתרגילים שהועילו להם בחיי היומיום שלהם.

אורח החיים של ילדים ונוער כיום הינו "אורח חיים ישבני", הכולל צריכה תמידית של צפייה במסכים. דבר הפוגע ביצירת קשרים חברתיים, מונע מגע ישיר קרוב ומציאותי עם החברה והעולם הסובבים  אותם, ובעיקר מרחיק אותם ממגע והקשבה לעצמם. מערכת הדרישות וההתמודדויות שהחיים ובית הספר מציבים בפניהם מחייבת גיוס משאבים מנטליים ונפשיים. לשילוב היוגה בבתי הספר ובגנים יתרונות רבים בהיבט המנטלי, הנפשי והחברתי.

אורח החיים של ילדים ונוער כיום הוא "אורח חיים ישבני" עם צריכה תמידית של מסכים. זה פוגע ביצירת קשרים חברתיים, מונע מגע ישיר ומציאותי עם העולם הסובב אותם, ובעיקר מרחיק אותם ממגע והקשבה לעצמם

מחקרים על יוגה ומיינדפולנס מצביעים על שיפור מובהק בתחומים הבאים:

ויסות רגשות – פיתוח יכולת ויסות עצמי באמצעות זיהוי הרגשות, למידה על טבעם, בניית כלים פיזיים ומנטליים לפירוקם ובניית גמישות לעבודה עם רגשות שונים.

אמפתיה – מודעות גבוהה יותר לעולמנו הפנימי (מחשבות, רגשות, תחושות גוף) ומכאן התפתחות יכולת ראיית והבנת האחר.

יכולת קשב – חיזוק יכולות של ריכוז ותשומת לב לכדי ניהול הקשב בתוך שגרת חיים עמוסה בגירויים.

חוסן – ייעול יכולת פיסית, מנטלית ונפשית להתאוששות ממשברים פיזיים ונפשיים בחיי היום יום.

כיום משולבת היוגה בתוך  גנים ובבתי ספר במקומות רבים בארץ.  מנהלים הורים ומורים מכירים ביוגה כאפשרות ופוטנציאל נהדר לשיפור האוירה בבתי הספר. בתי ספר בהם יש תכניות פעילות מדווחים על שינוי חיובי באקלים הבית ספרי, ירידה משמעותית ברמת האלימות ואף שיפור בציונים.

עם סיום ההפסקה הארוכה, אחרי משחקי כדור או ריצה, נכנסים תלמידים רבים לכיתה קטנה, מלאי אנרגיה חלקם מזיעים. רובם מתקשים לשבת בבת אחת על הכיסא ולחכות לתחילת השיעור. הם רועשים ולעיתים מרימים את קולם. כדי להתחיל את השיעור רצוי לבקש תחילה להירגע, להניח רגליים על הרצפה, לנשום.

כיום משולבת היוגה בגנים ובתיה"ס במקומות רבים בארץ. בבתיה"ס שיש בהם תכניות פעילות מדווחים על שינוי חיובי באקלים הבית-ספרי, ירידה משמעותית ברמת האלימות ואף שיפור בציונים

לחילופין, אפשר לבקש מכולם להרים ידיים, לנער אותן, לקפוץ במקום ולשיר שיר קצר. בדרכים שונות ובהתאמה לכיתה ולמצבה, המורה יכול להתקרב לתלמידים למשך חמש הדקות הראשונות של השיעור, ולאחר מכן להרגיע את כולם ולהתחיל את השיעור ברוגע.

ד"ר יעל אוהד-קרני היא חברה וחברת הנהלה בארגון מורי היוגה בישראל, אשר מקדם את תחום היוגה בחינוך וקובע קריטריונים להכרה בקורסי מורים המכשירים מורים ליוגה לילדים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 682 מילים ו-2 תגובות
סגירה