48 שנים לתעלומת ההתנקשות בג'ו אלון

הנספח הצבאי אלי זעירא, השגריר יצחק רבין והנספח האוירי ג'ו אלון על מדרגות השגרירות בוושינגטון. (הצילום באדיבות משפחת אלון)
הנספח הצבאי אלי זעירא, השגריר יצחק רבין והנספח האוירי ג'ו אלון על מדרגות השגרירות בוושינגטון. (הצילום באדיבות משפחת אלון)

ב-1 ביולי 1973, היום לפני 48 שנים, נרצח הנספח האוירי בוושינגטון אל"מ ג'ו אלון בפתח ביתו על ידי מתנקש אלמוני. תעלומת הרצח לא פוענחה. באופן מפתיע הרצח לא נחקר על ידי מדינת ישראל למרות שאלון נרצח במהלך שליחותו מטעם המדינה.

ב-1 ביולי 1973, היום לפני 48 שנים, נרצח הנספח האוירי בוושינגטון אל"מ ג'ו אלון בפתח ביתו על ידי מתנקש אלמוני. תעלומת הרצח לא פוענחה ולא נחקרה ע"י המדינה למרות שאלון נרצח במהלך שליחותו מטעם המדינה

ב-9 מרץ 1973 השגריר יצחק רבין נפגש עם קיסינג'ר בבית הלבן לשיחת סיכום קצרה של כ-20 דקות בסיום תפקידו כשגריר ישראל בוושינגטון. קיסינג'ר אמר לרבין שיגיד למחליפו דיניץ דבר אחד שהוא לא צריך לעשות: שלא ינסה לעקוב אחריו בעיר או ינסה להיות חכם. רבין השיב שראש הממשלה גולדה מאיר יודעת מה התפקיד של קיסינג'ר ושהיא לא תהרוס את הערוץ היחיד שעליו היא יכולה לסמוך. קיסינג'ר, שהיה כנראה מרוצה מהתשובה של רבין הוסיף שדיין, לדוגמה, חושב שהוא יכול לעשות מניפולציות על כולם.

9 במרץ 1973 (צילום: פגישת פרידה קיסינג'ר ורבין)
פגישת סיכום ופרידה מתפקידו כשגריר ישראל בוושינגטון, קיסינג'ר ורבין בבית הלבן, 9 במרץ 1973.

דליפות מהערוץ החשאי של קיסינג'ר ואיסמעאיל ובקשה למידור הידיעות מהערוץ

ב-12 באפריל 1973 מדווח השגריר דיניץ למנכ"ל משרד ראש הממשלה מרדכי גזית על פגישתו עם קיסינג'ר יום קודם ב-11 באפריל. דיניץ כותב שהתנצל בפני קיסינג'ר על התקלה שארעה כאשר תכנים מן המפגשים עם חאפז איסמעאיל עלו בשיחה עם הנספח האמריקאי בשגרירות בתל-אביב אוון זורהלן. זורהלן דיווח על כך לשר החוץ האמריקאי וויליאם רוג'רס, שהיה יריב פוליטי מר של קיסינג'ר. קיסינג'ר קיבל את ההתנצלות והודה לדיניץ על שפעל במהירות.

מכתב דיניץ לגזית (צילום: ארכיון המדינה)
תיק 7052-1, ארכיון המדינה, מכתב דיניץ לגזית, 12 באפריל 73

חודש לאחר מכן הועברה ידיעה במברק פנימי בשם אמ"ן לגבי מועד הפגישה החשאית השנייה של קיסינג'ר ואיסמעאיל ב-20 במאי בפריז. בשגרירות בוושינטון דיניץ ראה את המברק וביקש מגזית להקפיד יותר על מידור הידיעות שנובעות מדיווחים שלו מהערוץ החשאי וכתב שברור לגזית הקושי שנגרם בהעברת ידיעה זו כפי שהועברה.

מכתב דיניץ לגזית (צילום: ארכיון המדינה)
תיק 7052-1,  ארכיון המדינה, מכתב דיניץ לגזית, 11 במאי 73

האסון וההזמנה הטלפונית של קיסינג'ר לדיניץ לפגישה לא מתוכננת בחוף המערבי ב-1 ביולי 1973

ב-1 ביולי לאחר חצות נרצח ג'ו אלון בכניסה לביתו כשיצא ממכוניתו בשובו מארוע בשגרירות בוושינגטון. המתנקש חיכה לאלון בחצר הבית וירה בו מספר כדורים מטווח קצר. המתנקש לא פגע בדבורה אשתו שהיתה איתו או בבנותיו שהיו בבית וגם לא ניסה לשדוד כסף או מסמכים.

ג'ו אלון נרצח לאחר חצות בשובו מארוע בשגרירות בוושינגטון. המתנקש חיכה לו בחצר הבית וירה בו כמה כדורים מטווח קצר. הוא לא פגע בדבורה אשתו שהיתה איתו, או בבנותיו שהיו בבית ולא ניסה לשדוד כסף או מסמכים

בבוקר למחרת התקשר קיסינג'ר לדיניץ והזמין אותו למפגש לא מתוכנן בחוף המערבי בסן-קלמנטה בקליפורניה. קיסינג'ר והנשיא ניקסון שהו שם לאחר מפגש הפיסגה בין מנהיגי המעצמות ניקסון וברז'נייב. הפגישה התקיימה יומיים לאחר מכן ב-3 ביולי.

ארכיון המדינה (צילום: מכתב דיניץ לגזית)
מכתב דיניץ לגזית מה-3 ביולי 73 , לו\762 , ארכיון המדינה

דיניץ מדווח לגזית ב-3 ביולי 73 שהפגישה עם קיסינג'ר בסן-קלמנטה התנהלה ברובה בארבע עיניים כלומר ללא פרוטוקול רישמי כתוב. דיניץ כותב שקיסינג'ר אמר שהוא מצטער על האסון, דיניץ לא מציין במפורש את שמו של אלון, אבל ההקשר ברור וגם מציין שסגנו של קיסינג'ר, הגנרל סקוקרופט, עידכן שהוא נמצא בקשר עם האפ. בי. איי. וברור שגזית מבין שמדובר בהתנקשות שארעה יומיים קודם לכן בוושינגטון.

Alon_6 (צילום: מכתב דיניץ לגזית)
מכתב דיניץ לגזית מה3 ביולי 73 , ארכיון המדינה

באופן תמוה, יומיים אחרי האסון שקרה בוושינגטון, קיסינג'ר מזהיר את דיניץ כי אם ידלוף משהו מהערוץ החשאי – יגרם אסון. בשיחתם, קיסינג'ר משתמש באותה מילה, "אסון" לתיאור ההתנקשות באלון. האם היה זה צירוף מקרים מצער ואין קשר בין הדליפות מהערוץ החשאי, האזהרות החמורות של קיסינג'ר שיגרם אסון אם ידלוף חומר שיסכן את מעמדו בעיר, לבין הההתנקשות שארעה יומיים קודם? האם אלון ניסה להיות חכם ולבדוק על קיסינג'ר בעיר או בפנטגון, שם היו לאלון דלתות פתוחות וקשרים אישיים טובים?

ארכיון המדינה, 4 ביולי 1973 (צילום: מכתב דיניץ לגזית)
מכתב דיניץ לגזית, ארכיון המדינה, 4 ביולי 1973

האם יש קשר בין ההתנקשות הלא מפוענחת ומלחמת יום הכיפורים?

בסרט התחקיר של הערוץ הראשון מי רצח את אבא (2012) מספר יעקוב אגסי שפגש את מפקדו עזר ויצמן חצי שנה לפני מותו ואמר לו שהוא חייב לספר לעם ישראל מה שהוא יודע על ההתנקשות באלון. ויצמן ענה לו:

"אם אני אפתח את הפה שלי עם ישראל יהיה בשוק".

דבורה אלון היתה משוכנעת שההתנקשות היתה קשורה למלחמת יום הכיפורים, שפרצה כשלושה חודשים לאחר מכן באוקטובר 73'. דבורה לא קיבלה עזרה לבירור מה שקרה מאישים בכירים שהיו חבריו של אלון, כמו עזר ויצמן ויצחק רבין שבחרו לשתוק.

האם אלון סיכן את התוכנית של קיסינג'ר למנוע סיוע צבאי מישראל במלחמה בשל קשריו הטובים בפנטגון ולכן נרצח? כמו רמטכ"ל צבא צ'ילה רנה שניידר ב-1970 שהתנגד להפיכה הצבאית נגד הנשיא איינדה שבה תמך קיסינג'ר?

האם אלון סיכן את תוכנית קיסינג'ר למנוע סיוע צבאי מישראל במלחמה בשל קשריו הטובים בפנטגון, ולכן נרצח? כמו רמטכ"ל צבא צ'ילה רנה שניידר ב-1970 שהתנגד להפיכה הצבאית נגד הנשיא איינדה, בתמיכת קיסינג'ר?

בין הההחלטות הראשונות שהעביר קיסינג'ר כיושב הראש של הפורום לניהול משברים של וושינגטון, ה-WSAG, ב-6 באוקטובר בבוקר, היה לעכב את הסיוע הצבאי לישראל. לקיסינג'ר היתה תוכנית והוא לא אילתר כשפרצה המלחמה, כפי שאמר בראיון ב-2019:

המדינה מסרבת לחשוף חומרי ארכיון

בנותיו של אלון חיות באי ידיעה למה נרצח אביהן ב-1 ביולי 1973 בוושינגטון. בשנת 2017 נפתח תיק החקירה מחדש על ידי ה-FBI בארה"ב בעקבות מידע שהגיע אליהם מהטרוריסט הכלוא קרלוס, אך שוב ללא תוצאות.

בנותיו של אלון עתרו לבית המשפט הגבוה לצדק בעזרת עורך הדין שרגא אליעד. בג"ץ קיבל את עתירתן והורה לנציגי המדינה לחשוף את החומרים שבידי המדינה בנושא. המדינה סירבה בטענה שאינה יכולה לחשוף חלק מהחומרים.

את המכתבים המצוטטים למעלה, למשל מארכיון המדינה, נציגי המדינה לא מסרו למשפחה. אין ספק שהיו דיווחים נוספים של השגריר שמחה דיניץ למנכ"ל משרד ראש הממשלה מרדכי גזית, של הנספח הצבאי בשגרירות האלוף מוטה גור, של מנכ"ל משרד החוץ אברהם קדרון, של נציג המוסד בוושינגטון אפרים הלוי ואחרים בשבוע הראשון של יולי 1973 שחסויים עדיין בארכיון המדינה ואולי יכולים לסייע בפיענוח ההתנקשות.

ועדת חקירה ממלכתית לרצח אלון

כאשר מדברים על הקמת ועדות חקירה ממלכתיות בנושא האסון במירון ואולי גם בפרשת הצוללות, ראוי שתוקם ועדת חקירה ממלכתית שתבדוק את האסון שקרה ב-1 ביולי 1973 בוושינגטון. עוול גדול וקורע לב עשתה המדינה למשפחת אלון כשלא חקרה את הפרשה.

כשמדברים על ועדות חקירה ממלכתיות לאסון במירון ולפרשת הצוללות, ראוי שתוקם גם ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת אסון ה-1 ביולי 1973 בוושינגטון. עוול גדול וקורע לב עשתה המדינה למשפחת אלון כשלא חקרה

נקודת ההתחלה של ועדת החקירה הממלכתית צריכה להיות חשיפת הדיווחים מוושינגטון, ממשרד ראש הממשלה וממשרד החוץ של שמחה דיניץ, מוטה גור, אברהם קדרון, אפרים הלוי ומרדכי גזית החסויים בארכיון המדינה.

פענוח תעלומת הרצח עשוי גם לשפוך אור נוסף על השאלה: מי עצר את הסיוע הצבאי האמריקאי לישראל ודחף אותה אל סף התהום בשבוע הראשון של מלחמת יום הכיפורים.

מדריכי טיסה של חיל האויר ג'ו אלון, יעל פינקלשטיין-רום ואברהם כהן בשנות החמישים במחנה סירקין (צילום: באדיבות משפחת אלון)
מדריכי טיסה של חיל האויר ג'ו אלון ויעל רום בשנות החמישים במחנה סירקין.(צילום: באדיבות משפחת אלון)

ד"ר רמי רום הוא דוקטור לכימיה פיזיקלית, עורך פטנטים וחוקר עצמאי של מלחמת יום כיפור.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 988 מילים
סגירה