מה הבעיה שלכם עם החוק הנורווגי

הפרלמנט הנורווגי (צילום: Røed, Wikimedia commons)
Røed, Wikimedia commons
הפרלמנט הנורווגי

התקפות מרושעות באולפנים על החוק הנורווגי. בזבוז כספים, טוען קושמרו, רק כי הם יכולים. הנה הכניסו עוד 13 חברי כנסת והעלות…אלוהים איזו עלות? למה צריך את זה?

מדהים. חוסר המודעות הדמוקרטי וחוסר ההבנה מי היא נורווגיה "המושחתת" שהכניסה חוק נורווגי לספר החוקים שלה. מה זה פה? אנחנו ישראל הדמוקרטית שבה ראש ממשלה יכול לכהן עם שלושה כתבי אישום פליליים. אנחנו ישראל הדמוקרטית שמחוקקת חוקי חירום בדקות כדי לעקוב אחרי אזרחיה ולשלול את זכויות הפרט שלהם בלי מצמוץ דמוקרטי מיותר. אנחנו ישראל הדמוקרטית שבה יו"ר הפרלמנט מסרב למלא אחרי פסיקת ביהמ"ש העליון. אז מי הם הנורווגים עם החוק המטופש, היקר והמיותר שלהם?

מדהים. חוסר המודעות הדמוקרטי וחוסר ההבנה מי היא נורווגיה "המושחתת" שהכניסה חוק נורווגי לספר החוקים שלה. מה זה פה? אנחנו ישראל הדמוקרטית שבה ראש ממשלה יכול לכהן עם שלושה כתבי אישום פליליים

בואו. בואו רגע חברים. נורווגיה לפי מדדי הדמוקרטיה שפרסם המכון לדמוקרטיה,  נמצאת במקום 1 בעולם במדד הדמוקרטיות. מקום 1 בעולם במדד חופש העיתונות. מקום 7 בעולם במדד תפיסת השחיתות. הרבה הרבה מעל ישראל "הדמוקרטית".

והנה הנורווגים הקרירים הבינו שחבר פרלמנט זו משרה מלאה, מכובדת ואחראית והוא לא יכול לכהן גם ברשות המבצעת, בעת שהוא חבר הרשות המחוקקת והמפקחת על הרשות המבצעת – הממשלה.

הנה הנורווגים הבינו לפנינו, שזה לא בזבוז כספים לתת לשר לכהן במשרדו במשרה מלאה, יומיום, בלי לרוץ כל רגע להצבעות בכנסת, שאת נושאיהם לא הספיק כלל ללמוד, בלי לבזבז את זמנו בישיבות סיעה ועל מנת שיוכל להקדיש את מלוא זמנו לאחריות המיניסטריאלית שהוטלה עליו.

רק בישראל חושבים שראש הממשלה יכול להיות במקביל גם שר ביטחון, גם שר חוץ, גם שר הבריאות וגם שר העלייה והקליטה, בנוסף לתפקידיו כראש ממשלה וכחבר כנסת. וואלה ממש חיסכון כספי אדיר. אדם אחד בחמש-שש משרות.

כלומר הקטסטרופה של ניהול ענייני המדינה בידי רה"מ נאשם, שגם ממלא אין ספור תפקידים אחרים, מרוחה לכולנו על הפרצוף, ברחוב, בארנק, בכישלונות ומחדלי ניהול אין סופיים שעלותם מאות מיליארדים, אבל הקושמרואים חושבים שדווקא החוק הנורווגי הוא בזבוז.

חבר כנסת בישראל משתכר מעל 45 אלף שח בחודש. מדוע לשלם לו את הכסף הזה אם הוא בכלל לא עובד בכנסת, אלא מונה לשר האנרגיה, התחבורה, הביטחון, הכלכלה, ביטחון הפנים או האוצר, ועל ראשו מונחות החלטות תקציב אסטרונומיות וניהול משרדי ממשלה קריטיים יומיום בשעות עבודה ארוכות. מה לא הגיוני בהפרדה הזו?

מבקרי המהלך מסתכלים על תשלום לחברי כנסת נוספים, אבל מתעלמים לחלוטין מהעובדה, שחברי כנסת שנבחרו והפכו לשרים כלל אינם ממלאים את תפקידם כחברי כנסת.

זו פשוט ראייה מוזרה, שלא לומר אווילית, של תפקידו של נבחר ציבור.

רק בישראל חושבים שרה"מ יכול להיות במקביל גם שר ביטחון, גם שר חוץ, גם שר הבריאות וגם שר העלייה והקליטה, בנוסף לתפקידיו כרה"מ וכח"כ. וואלה ממש חיסכון כספי אדיר. אדם אחד בחמש-שש משרות

הנה באו הנורווגים החביבים, ועשו סוף לטירוף ולכפילות ואמרו נפריד. נבחרת לשר? לך לעבוד במשרד שאליו מונית פול טיים ג'וב. נכניס במקומך לפרלמנט את הבא אחריך מרשימת מפלגתך והוא יעבוד במשרה מלאה למען הציבור.

חבר הכנסת יפגש עם בוחרים, יטפל בתלונות, יעביר חוקים הכרחיים, יפקח על פעולות הממשלה בוועדות השונות ויתן תמורה לשכר שאנחנו משלמים לו.
מה לכל השדים והרוחות לא הגיוני בהיגיון הנורווגי?

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 483 מילים
סגירה