הדרך לשיקום הרצועה ארוכה מאוד

מה שנותר מבניין אל-ג'לאא, שאיכלס בין היתר גם את אל ג'זירה ואיי-פי, בעיר עזה, 21 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Hatem Moussa)
AP Photo/Hatem Moussa
מה שנותר מבניין אל-ג'לאא, שאיכלס בין היתר גם את אל ג'זירה ואיי-פי, בעיר עזה, 21 במאי 2021

חמאס מזהיר את ישראל, מצרים והקהילה הבינלאומית, כי עיכוב בשיקום רצועת עזה מנזקי המלחמה האחרונה יביא לחידוש מעשי האלימות. המדינות התורמות לרצועת עזה מהססות ואינן מתלהבות להעביר כספים לשיקום הרצועה. פצצת הזמן מתקתקת במהירות לקראת פיצוץ.

בגבול רצועת עזה שורר שקט יחסי, ונכון לעכשיו נפסק שיגור בלוני התבערה משטח הרצועה לעבר שדות ישובי עוטף עזה.

הרמטכ"ל אביב כוכבי יצא לביקור חשוב בארה"ב כדי לדון בחזרה להסכם הגרעין ובהתעצמות הצבאית של ארגון חזבאללה. יתכן שיציאתו מן הארץ לשבוע ימים מעידה על הרגיעה המסתמנת במצב ברצועה, אולם מדובר בשקט יחסי וזמני. מתחת לפני השטח מוסיפות לבעבע הבעיות של רצועת עזה ובראשן שיקום הרצועה.

הרמטכ"ל כוכבי יצא לשבוע לארה"ב לדיונים בהסכם הגרעין ובהתעצמות חזבאללה. אולי זו עדות לרגיעה המסתמנת ברצועה, אולם מתחת לפני השטח מוסיפות לבעבע בעיות רצועת עזה, ובראשן שיקומה

גורמים בחמאס אומרים כי הארגון הודיע לכל המתווכים כי איננו מחוייב להפסקת האש עם ישראל וכי הוא דורש להתחיל בשיקום הרצועה לאלתר. חמאס מאיים כי עיכוב שיקומה של רצועת עזה יביא לחידוש מעשי האלימות.

אולם, איומים לחוד ומעשים לחוד, גם חמאס יודע היטב שהמצב כיום שונה מאוד מהמצב ששרר בקיץ 2014 בתום מבצע "צוק איתן".

הנסיבות השתנו לחלוטין ושיקומה של רצועת עזה נראה רחוק מתמיד. הסימנים הם מבשרי רעות, ומאותתים כי ישראל וחמאס בדרך לסבב לחימה שני ברצועה. הסיבות לכך הן רבות.

1

ארגון חמאס הכריז על ישום משוואה חדשה, "עזה-ירושלים". כל עוד המצב במזרח ירושלים לא נרגע בגלל הבעיות בשכונת שיח' ג'ראח, בכפר סילוואן ובהר הבית, חמאס ימשיך בשיגור בלוני תבערה ורקטות לעבר ישראל, במצב כזה הרצועה תהייה נתונה תחת הפצצות כבדות של ישראל ואי אפשר יהיה לשקם בה שום דבר.

2

ישראל מתנה את שיקום הרצועה בהחזרת 4 השבויים והנעדרים שבידי חמאס. ישראל איננה יכולה לקבל את דרישות חמאס שאיננו מוכן להתגמש ודורש  בתמורה את שחרור ראשי הטרור ומאות מחבלים רוצחים.

הדרג המדיני בישראל איננו מוכן לחזור על השגיאות שנעשו בעסקת שליט ב-2011 וחמאס מסרב להפנים את השינוי שחל בדרג המדיני בישראל. נכון לשעה זו, אין שום פריצת דרך במגעים לעסקת חילופי שבויים בין חמאס לישראל.

חמאס מאיים כי עיכוב שיקום הרצועה יחדש את האלימות, אך איומים לחוד ומעשים לחוד. שיקומה של רצועת עזה נראה רחוק מתמיד. הסימנים מבשרי רעות, ומאותתים כי ישראל וחמאס בדרך לסבב לחימה שני ברצועה

3

הקהיליה הבינלאומית מהססת וחוששת מלהעביר כספים לשיקום הרצועה. רוב הכסף שהועבר לשיקום הרצועה אחרי מבצע "צוק איתן" ב-2014 ירד לטימיון. מדינות העולם שואלות מה הטעם לשקם את הרצועה אם חמאס יוזם מלחמה נגד ישראל כל כמה שנים.

הכסף הקטארי שהועבר לרצועה במזומן, בהיקף של 30 מיליון דולר לחודש, באישור ישראל, לא הגיע ברובו ליעדיו, אלא הלך לחמאס לבניית מערך המנהרות וייצור רקטות חדשות.

מצרים הודיעה על תרומת סכום של 500 מיליון דולר לשיקום הרצועה. ההערכה בעולם הערבי היא כי מדובר בכסף של איחוד האמירויות המחפש לקנות השפעה ברצועת עזה מול הציר הקטארי-חמאסי. מלבד הסכום שתרמה מצרים שאר הגורמים הערבים והבינלאומיים מהססים לתרום עבור שיקום הרצועה.

4

ישראל סגרה את המעברים לרצועה ומסרבת להכניס חומרי בניה לרצועה (מלט, ברזל, עץ וכבלי חשמל) לצורך שיקומה, מבלי שיוקם מנגנון פיקוח יעיל שיוודא שהחומרים האלה לא יגיעו לחמאס לצורך שיקום מערך המנהרות (המטרו) והביצורים של הארגון.

ישראל והרש"פ גם דרשו ממצרים לעצור הכנסת חומרי בנייה ממצרים לרצועה דרך מעבר רפיח, מצרים נענתה לבקשה באופן זמני.

5

ארגון חמאס דוחה הצעה של הרש"פ להקמת "מטה לשיקום הרצועה" בהשתתפות נציגי הרש"פ, ישראל והאו"ם. גורמים בחמאס אומרים כי הארגון יכשיל הקמת כל מערך פיקוח ובקרה על חומרי הבנייה. לדבריהם, יש לו זמן ובסופו של דבר ישראל והרש"פ יתקפלו מדרישותיהן. בחמאס טוענים כי גם אם חומרי הבנייה יועברו ישירות למשפחות שבתיהם נהרסו, הם יגיעו בסופו של דבר לארגון מכיוון שרוב התושבים ברצועה הם תומכי חמאס שדוגלים ברעיון "ההתנגדות" והמאבק המזויין נגד ישראל.

הקהיליה הבינלאומי חוששת להעביר כספים לשיקום הרצועה. רוב הכסף שהועבר לשיקומה אחרי "צוק איתן" ירד לטימיון. מדינות העולם שואלות מה הטעם לשקם את הרצועה אם חמאס יוזם מלחמה נגד ישראל כל כמה שנים

המצב מורכב ומסובך והמתווכים השונים מנסים למצוא פתרונות יצירתיים.

העיתון "אלערבי אלג'דיד" דיווח ב-18 ביוני מפי גורמים מצרים כי הרש"פ מתנגדת להצעה, שמקובלת על חמאס, כי המענק הכספי הקטארי שמיועד לרכישת סולר עבור תחנת הכוח המייצרת חשמל בעזה יועבר למצרים והיא תרכוש את הסולר ותעביר אותו לאונר"א ברצועת עזה כדי לעקוף את חמאס.

גורמים בחמאס אומרים כי שיקום הרצועה הפך לסיסמה ריקה מתוכן מכיוון שאין הירתמות של כל הגופים המעורבים ברצועה לשקם אותה באמת. אחרי מבצע "צוק איתן" יזמה מצרים מפגש בינלאומי בשארם א-שיח' שבו גוייסו תרומות לשיקום הרצועה, היום כבר אף אחד לא מדבר על כינוס ועידה כזו. המאמצים מתמקדים בייצוב הפסקת האש השברירית שעלולה לקרוס בכל רגע ולהפוך לסבב לחימה חדש.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 715 מילים ו-1 תגובות
סגירה