מזרח ירושלים היא בירת המדינה הפלסטינית העתידית

סגן נשיא ארצות הברית דאז ג'ו ביידן נפגש עם יושב ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס ברמאללה, 9 במרץ 2016 (צילום: פלאש90)
פלאש90
סגן נשיא ארצות הברית דאז ג'ו ביידן נפגש עם יושב ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס ברמאללה, 9 במרץ 2016

ממשל ביידן מתכוון לפתוח מחדש במזרח ירושלים את הקונסוליה האמריקאית שנסגרה בתקופת הנשיא טראמפ. הפלסטינים מברכים ורואים בכך הכרה של הממשל במזרח ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית העתידית. פתיחת הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים היא אתגר גדול לממשלה החדשה בישראל, שחלוקה בעמדותיה בנושא מזרח ירושלים והוא עלול לערער את יציבות הקואליציה.

נד פרייס, דובר משרד החוץ האמריקאי, הודיע ב-22 ביוני כי ארה"ב ממשיכה בהכנות לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים, שנסגרה ב-2019 על ידי ממשל טראמפ, לאחר ההכרזה על ירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות האמריקאית מתל אביב לירושלים.

דובר משרד החוץ האמריקאי הודיע כי ארה"ב ממשיכה בהכנות לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים, שנסגרה ב-2019 על ידי ממשל טראמפ, לאחר ההכרזה על ירושלים כבירת ישראל

פרייס נתן תוקף מחודש להודעה של שר החוץ האמריקאי טוני בלינקן בחודש שעבר. בלינקן, שהגיע לסיור באזור בתום מבצע "שומר החומות", שוחח על כוונת הממשל בנושא עם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ועם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס. נתניהו הביע התנגדות לכוונת הממשל והציע לו לפתוח את הקונסוליה באבו דיס. מחמוד עבאס, לעומתו, בירך בחום על כוונת הממשל.

בלינקן גם הצהיר כי "פתרון שתי המדינות הוא הפתרון היחיד לבעיה הפלסטינית".

על פי גורמים אמריקאים, שר החוץ בלינקן שוקל למנות לתפקיד הקונסול הכללי בירושלים את האדי עמרו, דיפלומט ותיק המשמש כאחראי התיק הישראלי-פלסטיני במשרד החוץ האמריקאי, שביקר באחרונה באזור.

גורמים אמריקאים אומרים, כי ההודעה האמריקאית על פתיחה מחדש של הקונסוליה במזרח ירושלים היא חלק מהמאמץ האמריקאי לחזק את הרש"פ לאחר מבצע "שומר החומות", שהביא להתחזקות חסרת תקדים של תנועת חמאס בשטחים והיחלשות מעמד הרש"פ והעומד בראשה. הממשל האמריקאי רוצה ליצור תקווה ולהראות לפלסטינים שדרך המשא ומתן היא הדרך הנכונה להשיג את מטרותיהם הלאומיות ולא דרך הטרור והמאבק המזויין נגד מדינת ישראל.

ההחלטה האמריקאית לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים קיבלה תאוצה בעקבות המלחמה האחרונה בין ישראל לחמאס. הנשיא ביידן לא רצה להתעסק כלל בנושא הסכסוך הישראל פלסטיני. הוא רצה להתמקד בבעיות הפנימיות בארה"ב ובההתמודדות מול רוסיה וסין. המגמה שלו הייתה להמשיך בינתיים בניהול הסכסוך הישראלי–פלסטיני מבלי לטבול את ידיו בבוץ, אולם המלחמה ברצועת עזה שעמדה להתפתח גם למלחמה בחזית הצפון אילצה אותו להתערב. הוא שיגר לאזור את שר החוץ בלינקן כדי לנסות להרגיע את המתיחות וליצור אופק מדיני לפלסטינים.

עפ"י גורמים אמריקאים, החזרת הקונסוליה במזרח ירושלים היא חלק מהמאמץ האמריקאי לחיזוק הרש"פ לאחר מבצע "שומר החומות", שחיזק משמעותית את חמאס בשטחים והחליש את מעמד הרש"פ והעומד בראשה

הפתיחה מחדש של הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים היא גם צעד בונה אמון בין ממשל ביידן לבין הרש"פ לאחר שורה של סנקציות שהטיל עליה ממשל טראמפ: סגירת משרדי אש"ף בוושינגטון, הפסקת הסיוע הכספי האזרחי לרש"פ ולאונר"א ועוד.

בכיר הרש"פ חוסיין א-שיח' אומר כי ההחלטה של ממשל ביידן לפתוח מחדש את הקונסוליה במזרח ירושלים היא ההחלטה החשובה ביותר של הממשל עד כה וכי היא מהווה מסר ברור כי מזרח ירושלים היא חלק מהשטחים הפלסטינים שנכבשו ב-1967. לדבריו, מדובר בקריסה מוחלטת של תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

פאדי אלהדמי, השר לענייני ירושלים ברש"פ, בירך על החלטת הממשל ואמר כי יש לה משמעויות מדיניות רבות:

"אנו מקווים שזה יקרה בקרוב כצעד לקראת ההכרה במדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים בקווי 67".

על פי גורמים אמריקאים, הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים לא תעסוק רק בנושאים מדיניים אלא במכלול הנושאים הכלכליים והחברתיים בתחומי הרש"פ ותהדק את קשרי המסחר של הרש"פ עם ארה"ב.

הפלסטינים רואים במהלך הזה צעד חשוב לקראת הקמת המדינה הפלסטינית וקבלת ריבונות מלאה במזרח ירושלים. פתיחת הקונסוליה האמריקאית תאפשר לרש"פ לחזק את פעילותה במזרח ירושלים למורת רוחה של ישראל.

לא ברור עדיין כיצד תתייחס הממשלה החדשה בישראל להחלטת הממשל האמריקאי החדש, הסותרת את הכרזת הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל. בקואליציה הנוכחית יושבות מפלגות התומכות בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית ומפלגות המתנגדות להקמת מדינה פלסטינית. שר הביטחון בני גנץ הביע לפני כמה חודשים תמיכה בחלוקת ירושלים.

הפלסטינים רואים במהלך הזה צעד חשוב לקראת הקמת המדינה הפלסטינית וקבלת ריבונות מלאה במזרח ירושלים. פתיחת הקונסוליה תאפשר לרש"פ לחזק את פעילותה במזרח ירושלים למורת רוחה של ישראל

הממשל האמריקאי הבטיח שלא להפתיע את הממשלה החדשה בישראל והוא מתכוון לתת לה 140 ימים של חסד כדי שתתתייצב ותעביר את התקציב, אחר כך יתחילו הדיונים על הנושאים המדיניים הסבוכים. נושא ירושלים הוא אחד הנושאים הקשים והמורכבים שעלולים לערער את יציבות הקואליציה.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 654 מילים
סגירה