המשטר הדיקטטורי של הרשות הפלסטינית

הפגנות ברמאללה במחאה על הירצחו של ניזאר בנאת, 24 ביוני 2021 (צילום: AP Photo/Nasser Nasser)
AP Photo/Nasser Nasser
הפגנות ברמאללה במחאה על הירצחו של ניזאר בנאת, 24 ביוני 2021

הרג הפעיל הפוליטי ניזאר בנאת בידי אנשי הביטחון של הרש"פ ממחיש את משטר הדיקטטורה והדיכוי האכזרי של מחמוד עבאס. הזעם העממי נגד הרש"פ גובר, אך בצמרת הרש"פ  מעריכים כי ניתן  להכיל אותו בסיוע ארה"ב וישראל. אין דין ואין דיין.

בסוף השבוע היו הפגנות סוערות ברמאללה ובחברון בהשתתפות אלפי בני אדם במחאה על מותו של ניזאר בנאת בידי אנשי הביטחון של הרש"פ, ברמאללה פיזרו אנשי הביטחון של הרש"פ בגז מדמיע ובאלות את המפגינים, אנשי ביטחון פלסטינים בלבוש אזרחי תקפו 4 עיתונאיות פלסטיניות שסיקרו את האירועים.

ההפגנות צפויות להימשך גם בימים הקרובים.

הפגנות אלפים סוערות ברמאללה ובחברון בסופ"ש, במחאה על מות ניזאר בנאת בידי אנשי הביטחון של הרש"פ, פוזרו בגז מדמיע ובאלות. אנשי ביטחון פלסטינים בלבוש אזרחי תקפו 4 עיתונאיות פלסטיניות

עשרות אלפי בני אדם השתתפו בסוף השבוע בהלוויתו בחברון של פעיל זכויות האדם הפלסטיני ניזאר בנאת שמצא את מותו בעת שכוח של הביטחון המסכל הפלסטיני בא לעוצרו בביתו.

הכאב והעצב גדולים. מוות טרגי של אחד מהאנשים הישרים וההגונים שהכרתי ברחוב הפלסטיני. ניזאר בנאת היה דמות עממית שנלחמה עבור מה שהאמינה בו: צדק ויושר עבור בני עמו. הדמוקרטיה, חופש הביטוי והמלחמה בשחיתות היו לחם חוקו למרות שהוא ידע היטב שהוא חי תחת משטר דיקטטורי פלסטיני.

הנשק שלו היה פשוט: הוא היה מקליט את עצמו בסרטוני וידיאו, שאותם הפיץ אחר כך ברשתות החברתיות. בשפה עממית ובלהט רב הוא מתח ביקורת על ההתרחשויות האחרונות, בעיקר על הרש"פ, העומד בראשה והחבורה המקיפה אותו, מבלי לעשות חשבון לאף אחד, מה שנקרא "בגובה העיניים". הסרטונים שלו זכו לאלפי צפיות. אחרי מותו הם כבר מגיעים לצפיות של מיליונים בכל רחבי העולם הערבי.

ניזאר בנאת נעצר על ידי גורמי הביטחון הפלסטינים מספר פעמים. הוא נחקר באלימות ושוחרר בכל פעם תחת אזהרה כי הוא עובר על החוק הפלסטיני בכך שהוא מכפיש את בכירי הרש"פ ומתאר אותם כמושחתים. המעצר האחרון שלו לא היה אמור להיות שונה, אבל, ניזאר בנאת ידע שסופו מתקרב, הוא נתן לכך ביטוי באחד הפוסטים שכתב בדף הפייסבוק שלו.

מוות טרגי של אחד מהאנשים הישרים וההגונים שהכרתי ברחוב הפלסטיני. ניזאר בנאת היה דמות עממית שנלחמה עבור צדק, ויושר לבני עמו, ולמען דמוקרטיה, חופש ביטוי ומלחמה בשחיתות במשטר דיקטטורי פלסטיני

כמה מאנשי הביטחון המסכל הפלסטיני פשטו ביום חמישי שעבר על ביתו של ניזאר בנאת בחברון, לעיני בני משפחתו הם היכו אותו באלות ובמוטות ברזל, כולל מכות על ראשו, הפשיטו אותו כדי להשפילו וגררו אותו עירום אל תחנת המשטרה, אחרי שעתיים נמסרה הודעה למשפחתו כי הוא מת במהלך החקירה.

האכזריות והחייתיות של אנשי הביטחון הפלסטינים שתקפו את ניזאר בנאת מזכירים את המשטרים האפלים ביותר. ניזאר בנאת היה דמות לבבית שלא מסוגל לפגוע בזבוב. טוב ליבו נשקף מעיניו. יכולת לשמוע את הכאב הגדול בקולו כשהוא מתאר מה קורה לפלסטינים תחת שלטונה של הרש"פ המושחתת.

ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה, אחד מאלה שהיו נתונים לביקורת מצדו של ניזאר בנאת, הודיע על הקמת ועדת חקירה שתחקור "ביסודיות וברצינות" את נסיבות מותו של בנאת. אבל הזעם העממי הוא רב, ומתפשט כאש קוצים ברחבי השטחים. כל ילד יודע ששום דבר רציני לא ייצא מהחקירה. הרש"פ תנקוט בסחבת, תמסמס את החקירה עד שהנושא יירד מסדר היום הציבורי, ולא תעניש אף אחד מאנשיה, כפי שעשתה בכל החקירות הקודמות.

עשרות פלסטינים מצאו בשנים האחרונות את מותם במתקני החקירות של הרש"פ בגדה וגם במתקני החקירות של חמאס ברצועת עזה, היו הרבה הודעות על פתיחה בחקירה, אבל הכל טויח וטואטא מתחת לשטיח.

רבים מהמשתתפים בהפגנות ההמוניות נגד הרש"פ בעקבות מותו של ניזאר בנאת אינם מסתפקים בחקירה והענשת האחראים למותו. הם קראו בהפגנות להסתלקותם מן השלטון של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס והחבורה המקיפה אותו.

אנשי הביטחון המסכל הפלסטיני פשטו ביום חמישי שעבר על בית ניזאר בנאת בחברון. לעיני משפחתו הוא הוכה באלות ובמוטות ברזל, גם בראשו, הופשט ונגרר עירום למשטרה. אחרי שעתיים נמסרה הודעה למשפחתו כי מת במהלך החקירה

אחיו של נזאר בנאת אמר כי:

"התיק של הפשע בניזאר בנאת לא יסגר עד להסתלקותם של מחמוד עבאס וחבר מרעיו".

הממשל האמריקני הודיע כי הוא מודאג ממה שקרה וכי יעקוב אחרי החקירה. אבל יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הינו ידיד קרוב של הנשיא ביידן, שנלחם למען זכויות האדם וחופש הביטוי. האם הנשיא ביידן יעניק למחמוד עבאס את אותו יחס שנתן ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, החשוד כמי שהורה לחסל את העיתונאי עדנאן חאשוקג'י? בודאי שלא.

הרצח של ניזאר בנאת חמור יותר מהרצח של העיתונאי עדנאן חאשוקג'י, שנרצח מחוץ לגבולות סעודיה, בתוך חדר סגור בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. האחראים לרצח ניסו להסתיר אותו וליצור את הרושם שחאשוקג'י נעלם.

במקרה של ניזאר בנאת הדבר שונה בתכלית. פה מדובר בתקיעת אצבע של הרש"פ בעינו של העם הפלסטיני, "למען יראו וייראו", ללא כל חשש מתגובת הקהיליה הבינלאומית וארגוני זכויות האדם.

ניזאר בנאת הוצא להורג בביתו לעיני בני משפחתו. הרש"פ לא ניסתה להסתיר את הרצח, בכירים בפת"ח מאשרים כי הוא נועד להרתיע כל פלסטיני בתחומי הרש"פ שיעז למתוח ביקורת על הרש"פ והעומד בראשה.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס חש ביטחון עצמי רב. הוא נהנה מתמיכה של ארה"ב וישראל וגם של מצרים וירדן, במיוחד לאחר המלחמה האחרונה ברצועת עזה והתחזקות מעמדה של חמאס ברחוב הפלסטיני.

רצח בנאת חמור מרצח חאשוקג'י. בנאת הוצא להורג בביתו לעיני משפחתו והרש"פ לא ניסתה להסתיר את הרצח. בכירים בפת"ח מאשרים כי נועד להרתיע פלסטינים שיעזו למתוח ביקורת על הרש"פ והעומד בראשה

מחמוד עבאס הפך ל"אתרוג" פלסטיני שיש לשמור על שלטונו, לכן הוא חש מוגן ומרשה לעצמו להתעמר בבני עמו ולהתאכזר אליהם. כל פלסטיני בתחומי הרש"פ שמותח ביקורת על הרש"פ ברשתות החברתיות נעצר ונחקר וגם עומד לדין על פי "חוק הפשעים האלקטרונים" שחוקק מחמוד עבאס.

זאת ועוד, בעקבות הזעם העממי הגדול על הרש"פ בעקבות מותו של ניזאר בנאת פירסם בכיר הרש"פ חוסיין א-שיח' איום פומבי בזו הלשון:

"אל תבחנו את הסבלנות של תנועת פת"ח ואת עוצמת הכעס שלה, מי שיפגע בה ובמוסדות המדינה, עיניו יראו משהו שהוא לא ציפה לראותו".

גורמים בכירים ברש"פ טוענים כי מוחמד דחלאן, יריבו הפוליטי של מחמוד עבאס, ותנועת חמאס מסיתים את הרחוב הפלסטיני כדי שיערער את יציבות שלטונו של מחמוד עבאס. גורם בכיר ברש"פ אומר:

"אנו שולטים במצב לא נאפשר לשכירי חרב לפגוע בשלטון הרש"פ. מחמוד עבאס ישאר עוד זמן רב על כיסאו".

ספק אם הזעם העממי ברחוב הפלסטיני בגדה יתורגם לאינתיפאדה עממית שתפיל את שלטונו של מחמוד עבאס. הוא לא יהסס להפעיל כוח רב כפי שעשה בדיכוי ההפגנות בסוף השבוע שעבר. מחמוד עבאס הזעיק את פעילי תנועת פת"ח לסייע לרש"פ. בכירים בפת"ח קראו לפעילים לצאת לרחובות כדי להתעמת עם המפגינים.

אבל חיסולו של ניזאר בנאת חזר כבומרנג לרש"פ. היא לא העריכה את עוצמת הזעם ברחוב הפלסטיני. יש גם חשש בצמרת הרש"פ שהאיחוד האירופי עלול לעכב את הסיוע הכספי למנגנוני הביטחון של הרש"פ אם לא תתקיים חקירה רצינית בנסיבות מותו של ניזאר בנאת. אולם, למרות השנאה העממית הגוברת לרש"פ, ההערכה בצמרת הרש"פ היא כי מנגנוני הביטחון יצליחו להכיל את הזעם.

גם גורמי הביטחון בישראל מעריכים כי נכון לעכשיו הרש"פ שולטת במצב. הם אומרים כי ישראל איננה מתערבת במתרחש וכי מותו של ניזאר בנאת הוא עניין פנימי פלסטיני. אולם אם תישקף סכנה למשטרו של מחמוד עבאס, כוחות צה"ל יתערבו. "לא נאפשר לחמאס להשתלט על שטחי הגדה", אומר גורם ביטחוני בכיר.

חיסול בנאת חזר כבומרנג לרש"פ, שלא העריכה את עוצמת הזעם ברחוב הפלסטיני. יש חשש בצמרת הרש"פ שהאיחוד האירופי יעכב את הסיוע הכספי למנגנוני הביטחון שלהם אם לא תתקיים חקירה רצינית בנסיבות המוות

מעמדה של הרש"פ, שגם כך הוא בשפל גדול, יתדרדר עוד יותר ברחוב הפלסטיני בעקבות מותו של ניזאר בנאת. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אמר ב-2011:

"ארד מהשלטון לפני שתהייה הפגנה אחת נגדי. לא אסכים שארבעה או עשרה או עשרים אנשים יקראו לי ללכת הבייתה, אעזוב לפני שזה יקרה".

השקר שלו נחשף עכשיו בגדול.

מחמוד עבאס נאחז בקרנות המזבח כמו כל פוליטיקאי ערבי או ישראלי במזה"ת. אין לו שום כוונה ללכת לשום מקום.

רק מבחן הזמן יוכיח אם מחמוד עבאס והרש"פ ישלמו את המחיר האמיתי שהם צריכים לשלם על מותו של ניזאר בנאת. קשה להעריך כעת מה יהיו ההשלכות על יציבות שלטון הרש"פ. עד כה הם הצליחו בכל המקרים הקודמים להתחמק מהאחריות ומעונש. נמתין ונראה.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,225 מילים
סגירה