נתניהו ממשיך לסייע לאיראן להתחמש בנשק גרעיני ופוגע ביחסים עם ארה"ב

דונלד טראמפ ובנימין נתניהו בבית הלבן. 28 בינואר 2020 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
AP Photo/Susan Walsh
דונלד טראמפ ובנימין נתניהו בבית הלבן. 28 בינואר 2020

כששמעתי את האשמותיו של נתניהו כלפי חידוש ההתחייבות ההדדית בין ממשלת לפיד-בנט לארה"ב על המדיניות המסורתית של "אי הפתעה" הבנתי, שגם מהאופוזיציה נתניהו נחוש להשתמש באיראן כדי לקדם את עצמו פוליטית.

גם במחיר של סיוע לתכנית הגרעין האיראנית ופגיעה ביחסים המיוחדים עם בת בריתנו החשובה ביותר בעולם, שלא לדבר על הנכונות לשקר לציבור הישראלי ועל החוצפה שבטענה – שהיתה אבן יסוד במדיניותו כל ממשלות ישראל כלשל דרגי עבודה בממשלותיו של נתניהו עצמו.

כששמעתי את האשמות נתניהו כלפי חידוש ההתחייבות ההדדית בין ממשלת לפיד-בנט לארה"ב למדיניות המסורתית של "אי הפתעה" הבנתי, שגם מהאופוזיציה נתניהו נחוש להשתמש באיראן כדי לקדם את עצמו פוליטית

אני זוכר את החלחלה שאחזה בי כששמעתי את נתניהו במפגש הקהילות היהודיות של צפון אמריקה בלוס אנג'לס אומר:

"השנה היא 1938 ואיראן היא גרמניה".

אמירה ששוללת את הישגי הציונות ושוללת את העובדה שכיום, להבדיל מ-1938, יש לנו מדינה חזקה עם צבא, שחזק בעשרות מונים מכל המדינות שמאיימות עלינו ולפי מקורות תקשורת זרים בעל יכולות אסטרטגיות כולל יכולת מכה שנייה אפקטיבית.

לקח לי זמן להבין שלא מדובר רק באובססיה ואלרמיזם מוגזם, אלא פשוט באינטרס פוליטי של נתניהו להציג את איראן כחזות הכל, ואותו כמציל הגדול של מדינת ישראל. מכיוון שנתניהו הצליח לגרום לרוב הציבור בישראל לחשוב שהוא צודק, צריך להציג מספר עובדות.

בזמן תקופת ממשלי קלינטון ובוש הבן, לחץ נתניהו על האמריקאים לתקוף את איראן. הטענה שאנו, הדיפלומטים דאז, התבקשנו לטעון היתה, שאין טעם בסנקציות משום שהם לא יגרמו לשינוי מדיניות באיראן.

לאחר שאובמה הצליח להביא את איראן לשולחן המו"מ על ידי גיוס קואליציה בינלאומית שכללה את המדינות המובילות של אירופה ואת סין ורוסיה – טען נתניהו שאסור שבמו"מ ידברו על נושאים אזוריים, מתוך חשש שארה"ב תתפשר בזירה האזורית לטובת הסכם בנושא הגרעין. בנוסף פגע נתניהו אנושות ביכולת של ישראל להשפיע על המו"מ, כשהתברר לממשל אובמה שנתניהו מזין את הרפובליקנים בקונגרס במידע כדי להכשיל אותו פוליטית.

בזמן תקופת ממשלי קלינטון ובוש הבן, לחץ נתניהו על האמריקאים לתקוף את איראן. הטענה שאנו, הדיפלומטים דאז, התבקשנו לטעון היתה, שאין טעם בסנקציות משום שהם לא יגרמו לשינוי מדיניות באיראן

החלטתו של נתניהו להשיג לעצמו הזמנה לנאום לשני בתי הקונגרס כנגד מדיניותו של אובמה ולהפוך את הנושא לפוליטיקה בין המפלגות, גרמה למחוקקים דמוקרטים שנטו לתמוך בעמדת ממשלת ישראל ואיפא"ק ליישר קו עם מנהיג המפלגה שלהם וסייעה להעברת ההסכם שנתניהו כל כך התנגד אליו.

לאחר שנחתם ההסכם, פתאום טענה ממשלת נתניהו כנגד ממשל אובמה על כך שהנושא האזורי לא היה כלול בהסכמות למרות שלפני כן טענה שאסור לחבר בין הדברים. בנוסף פתאום העמדה הישראלית היתה שצריך היה להמשיך עם הסנקציות משום שהן היו בסופו של דבר גורמות לאיראן להיכנע ולוותר על תכנית הגרעין.

נתניהו הצליח לשכנע את טראמפ ואת תומכיו האוונגליסטים לצאת חד צדדית מהסכם הגרעין ובכך לבטל את ההגבלות שהיו על איראן. היציאה החד צדדית של ארה"ב ריסקה את הקואליציה הבינלאומית שממשל אובמה גייס לבידוד איראן ובכך במקום לבודד את איראן טראמפ ונתניהו מצאו את עצמם מבודדים ואיראן התקדמה להעשרה מוגברת של אורניום.

לפי טענות המומחים יש כיום בידי איראן 12 פעמים הכמות של אורניום מועשר שהיתה כשטראמפ פרש מההסכם, כולל העשרה של חלק מהכמות ל-20 ואף 60 אחוז.

נתניהו הצליח לשכנע את טראמפ לצאת חד-צדדית מהסכם הגרעין ולבטל את ההגבלות על איראן. המהלך ריסק את הקואליציה הבינלאומית שאובמה גייס, ובמקום לבודד את איראן, טראמפ ונתניהו מצאו עצמם מבודדים

שתי הטענות העיקריות שהפיץ הספין המאד אפקטיבי של נתניהו נגד ההסכם היו:

  1. שההסכם אינו כולל את נושא החתרנות האיראנית באזור ואת הטילים הבליסטיים
  2. שהסעיפים של פקיעת ההסכם (sunset provisions) מאפשרים לאיראן לקבל לגיטימציה לתכנית הגרעין שלה אחרי 10-15 שנה.

הטענה הראשונה מופרכת, משום שהיה ברור מלכתחילה שלא היה ניתן להגיע להסכם שיכלול את סעיף אמצעי השיגור ולא את הפעילות האזורית של איראן. ממשל אובמה הבין שהנושא הכי דחוף והכי חשוב הוא למנוע מאיראן יכולות גרעיניות. שאם איראן היתה משיגה יכולת כזו, לא היתה שום דרך לגרום לה להימנע מפעילותה החתרנית באזור ולפתח אמצעי שיגור, כיוון שאיראן היתה הופכת למוגנת לגמרי ללחץ, כמו צפון קוריאה מאז שהצליחה להשיג יכולות גרעיניות צבאיות.

לגבי הסעיפים של פקיעת ההסכם, הספין שקרי אף יותר, משום שמה שההסכם אומר הוא – שלא רק איראן אינה מוגבלת על ידי אותם סעיפים אחרי 10 או 15 שנה, תלוי בתחום, אלא שגם הקהילה הבינלאומית אינה מוגבלת יותר בהתחייבויותיה. כך שאת אותו לחץ שהפעיל טראמפ על איראן כשפרש מההסכם, יכולה היתה הקהילה הבינלאומית להפעיל על איראן ביתר אפקטיביות, משום שגם סין וגם רוסיה היו נשארים בקואליצייה. בפועל סין פתחה ערוץ משלה מול איראן, שהפך את כל הלחץ של טראמפ לחסר כל השפעה על קבלת ההחלטות של האייתולות.

הספין השקרי של נתניהו השתרש במחוזותנו כאמיתות שאין לערער עליהם בעוד שבמציאות נתניהו השתמש בנושא האיראני, תוך מינוף החרדות היהודיות הטבעיות למטרותיו הפוליטיות. גם האיראנים השתמשו בנתניהו למטרותיהם הפוליטיות, כיוון שסייע להם להציג את התכנית הגרעינית כמכוונת נגד ישראל ולא נגד שכנותיה. יש בין ממשל האייתולות באיראן לבין נתניהו שותפות אינטרסים, כפי שהיה לנתניהו בחיזוק חמאס אל מול הרשות הפלסטינית.

הספין השקרי של נתניהו השתרש במחוזותנו כאמיתות בלתי מעורערות, בעוד שבמציאות נתניהו השתמש בנושא האיראני למטרותיו הפוליטיות. גם האיראנים השתמשו בנתניהו למטרותיהם הפוליטיות

האמביציה האיראנית להשגת יכולות גרעיניות לא נובעת בהכרח מרצון לחסל את ישראל. היא נובעת מחרדה קיומית של האיראנים כמיעוט פרסי בתוך "ים" של ערבים וטורקים. כמיעוט שיעי בתוך "ים" של סונים מכל צדדיהם וכלקח ממלחמת איראן–עירק בה נהרגו מליונים של איראנים והמערב תמך בסדאם חוסיין.

הפוקוס האיראני על ישראל נובע מרצונם לזכות בתמיכה של רוב המוסלמים באזור ונתניהו העניק להם בדיוק את מה שרצו. הוא גם העניק להם את מה שרצו כאשר סייע לשכנע את הנאו-שמרנים האמריקאים בתקופת ממשל בוש הבן לפלוש לעירק, וכך הפכה עירק ממאזנת את איראן באזור למדינת חסות איראנית. לאיראן אכן יש שאיפות להפיץ את המהפיכה באזור כפי שהיו לבריה"מ בהפצת הקומוניזם, אבל זה לא קשור ישירות לישראל.

היומרה של נתניהו ותומכיו להכריז שיש לישראל יכולת לפעול צבאית מול איראן ללא תאום עם ארה"ב היא ספין מסוכן נוסף. למרות שיש לנו צבא וחיל אויר מהטובים בעולם, אין לנו יכולות לפעול ללא תאום עם האמריקאים ולא חימוש חודר את הבונקרים האיראנים שיש רק לאמריקאים.

אין לנו גם דרך למנוע תגובה של איראן ושלוחיה מלבנון ומסוריה, וראינו רק לאחרונה איך ישראל נשענת על האמריקאים במילוי התחמושת שהתרוקנה במבצע האחרון בעזה. קל וחומר במלחמה מול מעצמה כאיראן ושלוחיה החמושים עד צוואר בראשם החזבאללה. לישראל יש יכולת לעכב את הפרוייקט האיראני, אבל לא לחסלו והמחיר יהיה בלתי נסבל אם נעשה את השטות הזאת, קל וחומר בלי תמיכה אמריקאית ותיאום מולם.

בראיון השבוע עם שמעון ריקלין הוא שאל אותי אם אני לא מבין שאיראן אינה רציונלית כיוון שמדובר במשטר דתי. לא הבנתי מדוע ריקלין חובש הכיפה שואל חילוני כמוני את השאלה הזאת וטוען שדתיים אינם רציונליים. אני רואה הרבה רציונליות, שמשמעותה פעולה לפי עלות תועלת, אצל האיראנים. גם אצל חמאס וחיזבאללה אני מזהה רציונליות כזאת שאם לא היתה קיימת גם לא היתה קיימת לנו הרתעה כלפיהם. גם הדתיים אצלנו יכולים ללמד אותנו החילוניים איך להשיג באמצעים רציונליים את מה שהם רוצים מהמדינה.

בראיון השבוע עם שמעון ריקלין הוא שאל אותי אם אני לא מבין שאיראן אינה רציונלית כיוון שמדובר במשטר דתי. לא הבנתי מדוע ריקלין חובש הכיפה שואל חילוני כמוני את השאלה הזאת וטוען שדתיים אינם רציונליים

טוב עושים לפיד, גנץ ובנט שמבינים, שגם אם הם מתנגדים לכוונת ביידן לחזור להסכם ה-JCPOA, ישראל תוכל להשפיע על ההסכם בשיח אינטימי עם הממשל הרבה יותר מאשר בהשמצתו בתקשורת ובהפעלת הרפובליקנים בקונגרס כנגדו. בנוסף, הם מבינים שהיחסים הקרובים עם ארה"ב הם אבן יסוד בבטחון הלאומי של ישראל ושנתניהו גרם להם נזק אדיר בזניחת הגישה הדו מפלגתית ובפגיעה החמורה באמון בין המדינות. טוב יעשו אזרחי מדינת ישראל אם לא יקשיבו עוד לדברים שאומר כיום נתניהו בנושא האיראני, לא יתגמלו את נתניהו על הנזק הדרמטי שעשה לבטחון הלאומי שלנו למטרותיו הפוליטיות ויאפשרו לממשלה החדשה להחזיר עטרה ליושנה ביחסי ישראל ארה"ב.

נדב תמיר מכהן כמנכ"ל בישראל של JStreet - הבית הפוליטי של אמריקאים תומכי ישראל ותומכי שלום, חבר הועד המנהל של מכון מתווים למדיניות אזורית וכיועץ לעניינים בינלאומיים למרכז פרס לשלום וחדשנות. לשעבר דיפלומט בנציגויות ישראל בוושינגטון ובוסטון ויועץ מדיני לנשיא המדינה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,213 מילים ו-1 תגובות
סגירה