יומן וושינגטון ריבלין נערך למפגש עם ביידן בזמן ש"השבט החמישי" נפרד מהנשיא

הנשיא ריבלין ייפגש הלילה עם הנשיא ביידן ● משמעות המפגש טקסית, אבל כמה נושאים מהותיים בכל זאת צפויים לעלות שם - כולל עזה ואיראן ● בינתיים, ריבלין בילה את יומו הראשון בניו יורק עם השגריר ארדן ועם בכירי יהדות ארה"ב, שאירגנו לנשיא ארוע פרידה מרגש ● ומה עשה שם עד התביעה בתיק 4000, זאב רובינשטיין? ● טל שניידר מדווחת מפמליית הנשיא בארה"ב

הנשיא ראובן ריבלין וראש ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים בארה"ב, מלקולם הונליין, בארוע הפרידה מריבלין בניו יורק, 27 ביוני 2021 (צילום: חיים צח/לע"מ)
חיים צח/לע"מ
הנשיא ראובן ריבלין וראש ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים בארה"ב, מלקולם הונליין, בארוע הפרידה מריבלין בניו יורק, 27 ביוני 2021

נשיא המדינה ראובן ריבלין ייפגש הלילה (שני), בסביבות השעה 23:00 שעון ישראל, עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. זו תהיה הפגישה הראשונה בין בכיר בשלטון הישראלי לבין הנשיא האמריקאי, מאז נכנס לבית הלבן בינואר 2021.

משמעות המפגש טקסית בעיקרה. שעת המפגש מיועדת לאחר שעות הפריים-טיים בישראל, ובסיום הפגישה עם ריבלין ייפגש עם התקשורת במעמד צד אחד. בארץ כבר יעבור השעון ליום שלישי וריבלין ימשיך לקונגרס לפגישות עם יו"ר בית הנבחרים ועם הנהגת הסנאטורים וחברי הקונגרס.

אולם מעבר לטקסים ולחיצות הידיים, ריבלין מתכוון להעלות שורה של נושאים מהותיים.

מצב ההסדרה מול עזה, עם מצרים כמתווכת וכאשר בישראל מתכופפים בפני לחץ אמריקאי לפעול לשיקום מול עזה כאשר שני אזרחים ישראלים – אברה מנגיסטו והישאם א-סייד – וגופות שני החיילים הדר גולדין ואורון שאול מוחזקות שם. ריבלין ישוחח עם ביידן גם על המו"מ להסכם הגרעין עם איראן, בחודש וחצי שנותרו לסיומו.

הנשיא ראובן ריבלין מתחבק עם לאה גולדין, אמו של הדר גולדין, בארוע הפרידה מריבלין בניו יורק, 27 ביוני 2021 (צילום: חיים צח/לע"מ)
הנשיא ראובן ריבלין מתחבק עם לאה גולדין, אמו של הדר גולדין, בארוע הפרידה מריבלין בניו יורק, 27 ביוני 2021 (צילום: חיים צח/לע"מ)

בישראל יוצאים מנקודת הנחה שאין לישראל דרך להשפיע על תוכנו של ההסכם. מדובר בחזרה ל-JCPOA כלשונו המקורית או שאין הסכם. ארה"ב לא מוסיפה, בשלב הנוכחי, עוד התניות ולא מאפשרת מקצה שיפורים על ההסכם הקודם.

בישראל יוצאים מנקודת הנחה שאין לישראל דרך להשפיע על תוכנו של ההסכם. מדובר בחזרה ל-JCPOA כלשונו המקורית או שאין הסכם. ארה"ב לא מוסיפה, בשלב הנוכחי, עוד התניות ולא מאפשרת מקצה שיפורים

כל מה שנותר לישראל הוא להאמין לאמריקאים שהם אומרים שאחרי החתימה הזו, יבוא שלב ב' בו יכללו התניות האמורות להיות stronger & longer – כדברי אנשים המכירים את הנושא מקרוב.

כלומר, יש איזה שהיא ציפייה שאחרי החתימה על ה-JCPOA יבוא מסמך ב', שהוא הסכם מחודש עם פיקוח גדול יותר ועם הרחקת מועד פקיעת ההסכם.

בין שתי ערים

בתוך הימים הרגישים הללו, עם חילופי ממשל בישראל ונשיא חדש בארה"ב, הודיע אתמול גלעד ארדן, המכהן כשגריר ישראל באו"ם ובוושינגטון, כי יפרוש מתפקיד השגריר בוושינגטון ויישאר כשגריר ישראל באו"ם. ההודעה נעשתה בתיאום עם ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד, וכמובן בברכתם המלאה.

השגריר גלעד ארדן נואם בארוע הפרידה מהנשיא ראובן ריבלין בניו יורק, 27 ביוני2021 (צילום: חיים צח/לע"מ)
השגריר גלעד ארדן נואם בארוע הפרידה מהנשיא ראובן ריבלין בניו יורק, 27 ביוני2021 (צילום: חיים צח/לע"מ)

ארדן נמצא בתפקיד באו"ם מאז הקיץ האחרון ובנובמבר נכנס לתפקיד השגריר בוושינגטון. בצוותים העובדים עם ארדן נשמו לרווחה: פחות נסיעות הלוך ושוב מניו יורק לעיר הבירה, יותר זמן בעיר הגדולה.

ארדן נמצא בתפקיד באו"ם מאז הקיץ האחרון ובנובמבר נכנס לתפקיד השגריר בוושינגטון. בצוותים העובדים עם ארדן נשמו לרווחה: פחות נסיעות הלוך ושוב מניו יורק לעיר הבירה, יותר זמן בעיר הגדולה

בירושלים ישנה הסכמה שהמינוי הפוליטי של איש אמון לשגריר בוושינגטון יעשה בהחלטה  משותפת בין בנט ולפיד. שמות עדיין אין, אבל מחפשים אישיות בכירה, בדרג של הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט או כדומה.

בינתיים ארדן ימשיך בניו יורק, אך אין דבר שכובל אותו לשם בצורה חלוטה. אחרי הכול, ארדן הוא אדם פוליטי ואם הוא יראה שיש תזוזות טקטוניות בתוך הליכוד, עם סיכוי לשינוי בראשות המפלגה, הוא עשוי להחליט על סיום מוקדם של השליחות ועלייה מיידית על טיסה חזרה ארצה.

השבט החמישי

אתמול בערב התכנסו כמאה ראשי ארגונים יהודים ומנהיגי קהילות בבניין משה ספרא, ברחוב 82 (מזרח) כדי להיפרד מהנשיא ריבלין.

הנשיא ראובן ריבלין נואם בארוע הפרידה ממנו בניו יורק, 27 ביוני 2021 (צילום: חיים צח/לע"מ)
הנשיא ראובן ריבלין נואם בארוע הפרידה ממנו בניו יורק, 27 ביוני 2021 (צילום: חיים צח/לע"מ)

ריבלין הנרגש כלל את יהודי ארה"ב לתוך נאום ארבעת השבטים שלו וכינה אותם 'השבט החמישי' – בהיותם, לדבריו, "חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית". הוא דיבר על הקהילה היהודית במיאמי שאיבדה ככל הנראה עשרות חברים באסון קריסת המגדל בעיר סארפסייד והודה לארגונים היהודיים על התמיכה רבת השנים במדינת ישראל.

ריבלין התייחס גם לתוצאות הבחירות באיראן ואמר שהצבתו של השמרן איברהים ראיסי בראשות המדינה הנה "הוכחה נוספת לסכנה האיומה שמהווה המשטר האיראני לעם האיראני, לישראל, למזרח התיכון ולעולם כולו".

"בכוונתי לדבר על כך עם הנשיא ביידן במהלך פגישתנו", הוא אמר.

בסיום האירוע נעמדו כל הנוכחים לשירת התקווה, ומכולם בלט קצין צה"ל היחיד באולם – תא"ל עלא אבו רוקן, מזכירו הצבאי של הנשיא אשר בעת שירת ההמנון עמד מתוח והצדיע. חזון השבטים התממש מול העיניים באולם הכנסים היפה בלב מנהטן.

בסיום האירוע נעמדו כל הנוכחים לשירת התקווה, ומכולם בלט קצין צה"ל היחיד באולם – תא"ל עלא אבו רוקן, מזכירו הצבאי של הנשיא אשר בעת ההמנון עמד מתוח והצדיע

זאב זאב

בעולמות הדיפלומטיים, משפטיים ופוליטיים מתרחשים כיום כמה דברים מקביל. ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ממשיך לעמוד לדין במשפטו הפלילי בבית המשפט המחוזי בירושלים אך פוקד ספסלי האופוזיציה כאילו לא נפל דבר. בלשכת ראש הממשלה, בלשכת שר החוץ ובקרוב בבית הנשיא יושבים מנהיגים חדשים. הם כמעט ולא מוכרים לאמריקאים. בניו ובוושינגטון סקרנים לגביהם.

באירוע הפרידה מנשיא המדינה של ראשי הקהילות היהודיות בצפון אמריקה, הסתובב בין המכובדים אחד מעדי התביעה הראשיים במשפטו של ראש הממשלה לשעבר – סגן יו"ר הבונדס, זאב רובינשטיין.

באירוע הפרידה מנשיא המדינה של ראשי הקהילות היהודיות בצפון אמריקה, הסתובב בין המכובדים אחד מעדי התביעה הראשיים במשפטו של ראש הממשלה לשעבר – סגן יו"ר הבונדס, זאב רובינשטיין

בתיק 4000 שמו עלה כחוליה המקשרת בין שאול אלוביץ', אילן ישועה ושרה נתניהו. השם שלו הופיע, מפיו של העד ישועה, מספר רב של פעמים בעדויות עד כה.

סגן יו"ר הבונדס זאב רובינשטיין באירוע הפרידה מהנשיא ראובן ריבלין בניו יורק, 27 ביוני 2021 (צילום: טל שניידר)
סגן יו"ר הבונדס זאב רובינשטיין באירוע הפרידה מהנשיא ראובן ריבלין בניו יורק, 27 ביוני 2021 (צילום: טל שניידר)

הנה למשל, כך מתואר חלקו של רובינשטיין בכתבה ב"עין השביעית" על אחד מימי הדיונים בראשית חודש יוני:

מהתיאור של ישועה עולה שבשלב הזה, הוא עדיין הותיר את שיקול הדעת בידי העורכים הבכירים – ינון מגל, וראש מערכת החדשות אבירם אלעד – ולא כפה עליהם לשרת את נתניהו. מנכ"ל "וואלה" לשעבר סיפר שלקראת יום הבחירות הוא החל לקבל מסרים כתובים מאלוביץ', שהסביר לו שרובינשטיין – איש הקשר – יעביר לו חומרים על בנט.

"שאול היה בתחילת דרכו, ואמר לי, 'יש לך מה לעשות עם השטויות האלה?'", אמר ישועה. "כשהעברתי את זה לינון ולאבירם, מחקתי את זאב כדי שלא יראו מאיפה זה בא וכתבתי להם: 'זה חומר שהגיע אליי בעילום שם, די בטוח שהוא מגמתי, תבדקו ואם יש לזה ערך ציבורי – תפרסמו"'.

כעת רובינשטיין כבר לא יכול להפעיל מנופי לחץ על אילן ישועה לטובתם של משפחת נתניהו. מה נותר לו? הפוליטיקאי שבו ניסה לפגוע, נפתלי בנט, הפך לראש הממשלה אך לרובינשטיין, כך נראה, אין כל קושי להגיע לבניין ספרא ולהמשיך לחפש את קרבתם של המנהיגים.

עוד 889 מילים
סגירה